Skåne - upphandling 2012

Startat av CR, 23 december 2011, 16:47:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

 :'( Sista året man "åker sommarkort" med Thygessons uppe i Göinge.
Andra får ha sina egna åsikter men för min del har den siste lokale åkaren en lite större plats i hjärtat.

Att Nobina får Helsingborg om det nu slår igenom känns ganska naturligt och kan nog ge lite mer samordningsvinter då man även
har de "tunga linjerna" mot Höganäs.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

eomer

Citat från: scaniaolsson skrivet 18 juni 2012, 18:16:04 PM
:'( Sista året man "åker sommarkort" med Thygessons uppe i Göinge.
Andra får ha sina egna åsikter men för min del har den siste lokale åkaren en lite större plats i hjärtat.

Att Nobina får Helsingborg om det nu slår igenom känns ganska naturligt och kan nog ge lite mer samordningsvinter då man även
har de "tunga linjerna" mot Höganäs.

Scaniaolsson
Viktigt att notera är att det enbart var Bergkvarabuss som lämnade anbud på trafiken i Nordost.
//eomer

Lars-Håkan_E

Ja beg marknaden översvämmas nästa år med ett antal halvgamla Lathi Scala boggi då, från Thygessons,

Kan man anta att firman beslutat att avveckla sitt engagemang i upphandlad linjetrafik i o m att man avstod från att lämna anbud,

Björn Lövdahl

Därmed lär Thygessons inte vara kvar som aktivt företag heller:(
Som jag förstod det var det bl.a. Att övertagande av bussar osv inte fanns med i nya avtal...eller ja ett rykte jag hörde
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

eomer

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 18 juni 2012, 19:55:10 PM
Därmed lär Thygessons inte vara kvar som aktivt företag heller:(
Som jag förstod det var det bl.a. Att övertagande av bussar osv inte fanns med i nya avtal...eller ja ett rykte jag hörde
De 18 st gasbussar med invnr 60-77, ska tas över av den som ska köra trafikpaket Nordöst. Däremot så kommer inte övertagandeklausuler att finnas i de kontrakt som skrives i anslutning till den nu aktuella upphandlingen.
För övrigt blir det många begagnade bussar även från övriga paket i Skåne.
//eomer

Staffan Sävenfjord

Citat från: eomer skrivet 18 juni 2012, 23:09:01 PM
De 18 st gasbussar med invnr 60-77, ska tas över av den som ska köra trafikpaket Nordöst. Däremot så kommer inte övertagandeklausuler att finnas i de kontrakt som skrives i anslutning till den nu aktuella upphandlingen.
För övrigt blir det många begagnade bussar även från övriga paket i Skåne.
//eomer

Om nu Thygessons deltagit i upphandlingen och om de nu tagit hem den: hade de kunnat fortsätta att använda sina äldsta Scala-bussar då?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2012, 08:23:47 AM
Om nu Thygessons deltagit i upphandlingen och om de nu tagit hem den: hade de kunnat fortsätta att använda sina äldsta Scala-bussar då?
Svaret lär väl vara nej, då de inte drivs av gas eller andra alternativa drivmedel.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Lövdahl

Och som vanligt när det gäller Skånetrafiken så är det väl detaljkrav på just Gas, annars kanske man kunde konverterat Scalorna till RME?
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Jo

Citat från: Beppe skrivet 18 juni 2012, 14:53:28 PM
Samtliga bussar i Helsingborg tas över och ska köra till anbudsperiodens slut. Maxåldern är höjd till 16 år. Nya bussar köps bara in vid trafikutökningar. I Lund och Söderslätt tas inga bussar över. I Nordöst ska Bergkvara ta över Thygessons gasbussar.

Gäller maxålder 16 år på samtliga avtal eller är det bara i HBG? Finns det någon medelålder i kraven?

Hur många dieselbussar accepteras vid trafikstart i området Nordost?

Bussmicke

Trist,  nu blir det mer tyskt i nordost och i Söderslätt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

eomer

Citat från: Jo skrivet 19 juni 2012, 19:55:48 PM
Gäller maxålder 16 år på samtliga avtal eller är det bara i HBG? Finns det någon medelålder i kraven?

Hur många dieselbussar accepteras vid trafikstart i området Nordost?

Inga dieselbussar.
//eomer

Mittlinje

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juni 2012, 20:54:21 PM
Trist,  nu blir det mer tyskt i nordost och i Söderslätt..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Vad är det som är så trist med "tyskt"?

Bussmicke

MAN,  Citaro...

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Petersson

Nya Citaro skulle vi vilja ha, kan inte dom såna i stadstrafiken i Helisngborg framtiden 2013?
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Anders.o93

Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 juni 2012, 21:26:45 PM
Nya Citaro skulle vi vilja ha, kan inte dom såna i stadstrafiken i Helisngborg framtiden 2013?
Jo, det hade varit väldigt roligt att få se de nya Citaro i Skåne, men tyvärr blir det ju inte i HBG eftersom de nuvarande bussarna ska tas över av Nobina. Men nere på Söderslätt kanske de dyker upp, där ska ju Bergkvarabuss köra. Man kan alltid hoppas.