Upphandling Västtrafik

Startat av Jan, 08 december 2011, 20:19:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Om jag är rätt underrättad så tar Sandarna Transporter AB över Härrydatrafiken i juni. Troligen är det Buss i Väst Trafik AB som fortfarande svarar för trafiken. Jag tror att Söne har ett visst operativt ansvar. Huvudägare till Buss i Väst-Trafik AB är ju Söne(koncernen) och Uddevalla Omnibus AB- UOAB.
Det har varit bussar hos Toweks på service även efter 1 maj. Bussarna 237-238 samt två av TCS796&811 till salu i juni hos Vest Sv AB. 239 är numera i Stenkullen hos Söne vilket innebär att de får lägre medelålder där.Jag tolkar så att resterande bussar i Härryda inte säljes vidare ännu.

Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj. Jag är lite osäker på om resten av BiVab Trafik tagits över av Söne resp UOAB vid denna tidpunkt. Jag tror att man avvaktar litet. Däremot har UOAB  ansvar för trafikledning i Dalsland.

danneh

Det är fortfarande Buss i Väst som står för trafiken, på de 8900or (som nu används på Blå Express) så står det "Västtrafik - I samarbete med Buss i Väst"

Staffan Sävenfjord

Citat från: danneh skrivet 13 maj 2012, 23:42:38 PM
Det är fortfarande Buss i Väst som står för trafiken, på de 8900or (som nu används på Blå Express) så står det "Västtrafik - I samarbete med Buss i Väst"

Den inskriptionen säger ingenting. Så har det stått länge på många bussar som körs av delägarföretag i Buss i Väst. Skilj alltså på samverkansbolaget Buss i Väst och trafikbolaget Buss i Väst Trafik AB.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 maj 2012, 23:03:05 PM
Om jag är rätt underrättad så tar Sandarna Transporter AB över Härrydatrafiken i juni. Troligen är det Buss i Väst Trafik AB som fortfarande svarar för trafiken. Jag tror att Söne har ett visst operativt ansvar. Huvudägare till Buss i Väst-Trafik AB är ju Söne(koncernen) och Uddevalla Omnibus AB- UOAB.
Det har varit bussar hos Toweks på service även efter 1 maj. Bussarna 237-238 samt två av TCS796&811 till salu i juni hos Vest Sv AB. 239 är numera i Stenkullen hos Söne vilket innebär att de får lägre medelålder där.Jag tolkar så att resterande bussar i Härryda inte säljes vidare ännu.

Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj. Jag är lite osäker på om resten av BiVab Trafik tagits över av Söne resp UOAB vid denna tidpunkt. Jag tror att man avvaktar litet. Däremot har UOAB  ansvar för trafikledning i Dalsland.

De nya 8900-orna som satts i trafik på Härryda måste det vara de bussar som tillhör Sandarna Transporter. Jag antar att man använder någon form av överlappning här eftersom Buss i Väst (samveransbolaget) skall fortsätta köra så är det ju en intern överenskommelse om vem som kör.

Uddevalla Omnibus har åtminstone operativt tagit över sina del (främst Dalsland) från Buss i Väst Trafik AB från 1 maj.

Uddevalla Omnibus och Söne var inte huvudägare till Buss i Väst Trafik AB. Detta ägdes av samverkansbolaget Buss i Väst. Det är dock en annan sak att UOAB och Söne är de största delägarna i det senare.

Det är väldigt rörigt det här och jag ser fram emot nästa nummer av Bussbranschen, där man lovat att utreda alla turer kring Buss i Väst och Buss i Väst Trafik AB. Det lär bli ett tjockt nummer...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mittlinje

Vad är anledningen till attt man lägger ner trafikbolaget? Har den ekonomiska delen blivit med kostsam än man beräknat och har flertalet medlemsföretag dragit i bromsarna? Att spekulera i hur det gått ifall man inte skapat trafikbolaget utan sålt när man hade köpare är knappast relevant.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 14 maj 2012, 09:22:01 AM
Vad är anledningen till attt man lägger ner trafikbolaget? Har den ekonomiska delen blivit med kostsam än man beräknat och har flertalet medlemsföretag dragit i bromsarna? Att spekulera i hur det gått ifall man inte skapat trafikbolaget utan sålt när man hade köpare är knappast relevant.

Ja, det är ekonomiska skäl. Det talas om förluster på 4 miljoner kronor under det första verksamhetsåret.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 maj 2012, 11:27:16 AM
http://www.121.nu/onetoone/foretag/buss-i-vast-trafik-ab-A767/ekonomi

En länk till www.121.nu

Buss i Väst Trafik AB har verksamhetsår juli - juni så det är alltså inte ens ett helt verksamhetsår som visas här eftersom verksamheten började någon gång sen höst 2010.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CR

Sen jag skrev i december vad som skulle komma ut på anbud har ändringar skett:

Stenungsund Express (del av nuvarande Röd Expr) har utgått och kommer att köras vidare på optionsår av Nettbuss.

Vad gäller Hisingen har Västtrafik fortfarande skickat ut förfrågningsunderlag, dock lär det vara på gång. Så Hisingen är följdaktligen inte med i denna första "våg" av trafikpaket.

Resten av anbuden är inlämnade sen ett par dagar, besked om vinnare ska komma i juni.

Erling.L

Hisingen var väl sista inlämningsdag 2/4 vill ja minnas
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

CR

Citat från: Erling.L skrivet 14 maj 2012, 15:14:41 PM
Hisingen var väl sista inlämningsdag 2/4 vill ja minnas
Du har förstås rätt, även Hisingen har sista dag för att lämna anbud passerats (början på maj). Även i detta fallet väntas besked under juni månad.


Göran Nilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2012, 08:28:37 AM
De nya 8900-orna som satts i trafik på Härryda måste det vara de bussar som tillhör Sandarna Transporter. Jag antar att man använder någon form av överlappning här eftersom Buss i Väst (samveransbolaget) skall fortsätta köra så är det ju en intern överenskommelse om vem som kör.

Uddevalla Omnibus har åtminstone operativt tagit över sina del (främst Dalsland) från Buss i Väst Trafik AB från 1 maj.

Uddevalla Omnibus och Söne var inte huvudägare till Buss i Väst Trafik AB. Detta ägdes av samverkansbolaget Buss i Väst. Det är dock en annan sak att UOAB och Söne är de största delägarna i det senare.

Det är väldigt rörigt det här och jag ser fram emot nästa nummer av Bussbranschen, där man lovat att utreda alla turer kring Buss i Väst och Buss i Väst Trafik AB. Det lär bli ett tjockt nummer...

De bussar jag såg i helgen på Dalslandstrafiken (linje 710 mfl) är fortfarande märkta BiVAB och fortfarande registrerade på Buss i Väst Trafik AB. Detta behöver givetvis inte betyda någonting om vem som sköter trafiken operativt utan är endast en iakttagelse.
/ GNl

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 13 maj 2012, 23:03:05 PM
Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj.
Bussarna i Karlskoga är dock fortfarande registrerade på Buss i Väst Trafik AB.

S Svensson

Det stämmer. Uddevalla Omnibus AB sköter om (dvs det som brukar kallas kommisionär) Dalsland. Jag skulle vilja påstå att de skött detta länge. Däremot är det så att själva BiVAB Trafik på något sätt måste få få kapitaltillskott.Det hela kanske låter som en grekiska saga.
Bussen UDS735 är omreg från BiVAB Trafik till UOAB (hoppas alla vet vad förkortningar betyder). Troligen inte fler bussar. Jag tror inte det går att föra över bussar från ett bolag till ett annat utan att göra något åt problemet Vi får hoppas att förarna får tillbaka semesterpengar och pensionspengar som innehölls vid VL:s konkurs.

Uppgifter om CRL512 ochDHC937 användning i trafik ?