Upphandling Västtrafik

Startat av Jan, 08 december 2011, 20:19:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2011, 03:31:48 AM
Kan BL lägga underbud för att få behålla trafiken, och därefter täcka upp ett eventuellt förlustavtal med skattemedel? Eller är det numera stopp för sådana fasoner?

Teoretiskt kan de väl det men ägaren tillåter inte sådant längre. Jag tror inte BL blir jätteledsna om de inte får behålla trafiken. Däremot äger de anläggningen vid Strömsdal och att hyra ut plats där till olika entreprenörer är en bättre affär än att köra buss. Visserligen är inte en ny entreprenör för tätortstrafiken tvingad att hyra in sig där men det finns inte så många alternativ.

Borås Lokaltrafik blir kanske i framtiden ett rent fastighetsbolag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2011, 09:12:54 AM
Teoretiskt kan de väl det men ägaren tillåter inte sådant längre. Jag tror inte BL blir jätteledsna om de inte får behålla trafiken. Däremot äger de anläggningen vid Strömsdal och att hyra ut plats där till olika entreprenörer är en bättre affär än att köra buss. Visserligen är inte en ny entreprenör för tätortstrafiken tvingad att hyra in sig där men det finns inte så många alternativ.
Borås Lokaltrafik blir kanske i framtiden ett rent fastighetsbolag.

Ditt resonemang och slutsatser delas nog av Stadshuset i Borås, men jag är inte säker om ledande företrädare för BL är med på noterna...


Staffan Sävenfjord

Citat från: Johnny skrivet 12 december 2011, 10:33:43 AM

Ditt resonemang och slutsatser delas nog av Stadshuset i Borås, men jag är inte säker om ledande företrädare för BL är med på noterna...



Jag borde ha skrivit att BL:s ägare inte skulle bli särskilt missnöjda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Område Borås utgår i upphandling, detta på grunda av leveranser av gas vilket skulle göra en fördelaktig ställning för en av aktörerna. Västtrafik återkommer i ärendet.
I branschen 37 år

CS

Citat från: Jan skrivet 08 december 2011, 20:19:02 PM
Avser trafikstart 2013 i Dalsland, Stenungsund, Öckerö, Lerum och Kungälvs kommuner.
Mycket Nettbus trafik som är ute denna gång.

Öckerö? Kan detta verkligen stämma? Linjetrafiken var ju precis ute för upphandling och har inte ens haft trafikstart på det nya avtalet än...

CR

Citat från: CS skrivet 21 december 2011, 21:27:51 PM
Öckerö? Kan detta verkligen stämma? Linjetrafiken var ju precis ute för upphandling och har inte ens haft trafikstart på det nya avtalet än...
På Öckerö handlar kommande upphandling om 2 flexbussar, trafikstart mars 2013. Resten har precis rullat igång på nytt avtal.

CR

#21
Sammanställning av områden som kommer ut för upphandling. Förfrågningsunderlag beräknas komma i början av februari 2012, anbud ska senast lämnas in till Västtrafik i slutet av april 2012.

Dalsland landsbygd (nu Buss i Väst), c:a 31 bussar, trafikstart aug 2013
Dalslandsexpressen (nu Buss i Väst), 5 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Åmål (Buss i Väst), c:a 13 bussar, trafikstart aug 2014
Skolskjuts Bengtsfors (BiV), c:a 17 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Mellerud (BiV), c:a 9 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Vänersborg (Nettbuss), c:a 13 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts och viss linjetrafik i Dals-Ed (Nettbuss), c:a 6 bussar, trafikstart juni 2014

Stenungsund närtrafik (Nettbuss), c:a 2 bussar, juni 2013
Stenungsund tätort (Nettbuss), c:a 6 bussar, juni 2013
Stenungsund landsbygd (Nettbuss), c:a 6 bussar, juni 2013
Stenungsund skolskjuts, (Nettbuss), c:a 10 bussar, aug 2013
Stenungsund Express (del av Röd Exp, Nettbuss), c:a 10 bussar, juni 2013

Kungälv skolskuts (Nettbuss), c:a 17 bussar, aug 2013

Lerum Flexlinjer, (Nettbuss?), c:a 2 bussar, juni 2013

Öckerö flexlinjer, (Nettbuss), c:a 2 bussar, mars 2013

Göteborg Hisingen (GS), c:a 90 bussar, augusti 2013

Borås stad, (Borås Lokaltrafik), c:a 45 bussar. Pga oklarheter kring gasleveranser, så är denna  upphandling uppskjuten c:a 1 år.

Ytterligare upphandlingar lär komma senare, det ryktas om att några entreprenörer inte vill köra optionsår på vissa kontrakt.

Mittlinje

Och nu är anbuden inlämnade - vad tror ni?

1896

Citat från: Mittlinje skrivet 12 maj 2012, 18:35:58 PM
Och nu är anbuden inlämnade - vad tror ni?

Vore ju kul om Nobina kom tillbaka i Dalsland, men förmodligen är man mest intresserad av Hisingen.  ::)

Erling.L

blir intressant o se om Netbuss klarar o behålla Stenungsund
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Ronald M. Jannesson

...Buss I Väst var det någon som nämnde. Detta konsortium är väl numera upplöst och alla inblandade mindre bussbolag agerar väl numera för sig själva, eller??? Tror så iaf.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 13 maj 2012, 20:06:31 PM
...Buss I Väst var det någon som nämnde. Detta konsortium är väl numera upplöst och alla inblandade mindre bussbolag agerar väl numera för sig själva, eller??? Tror så iaf.

Absolut inte. Samverkansbolaget buss i Väst finns kvar. Däremot har deras trafikbolag Buss i Väst Trafik AB lagts ned från den 1 maj i år och de linjer som de körde har lagts ut på två av delägarna: Uddevalla Omnibus AB och Söne Buss. Några av deras linjer runt Kinna-Skene försvann också i samband med att Nettbuss tog hem en upphandling med trafikstart i juni 2011.

http://www.bussivast.se/161/Startsidan.html

http://sonebuss.se/nyhet/20-ny-depa-i-karlskoga_n



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2012, 21:40:10 PM
Absolut inte. Samverkansbolaget buss i Väst finns kvar. Däremot har deras trafikbolag Buss i Väst Trafik AB lagts ned från den 1 maj i år och de linjer som de körde har lagts ut på två av delägarna: Uddevalla Omnibus AB och Söne Buss. Några av deras linjer runt Kinna-Skene försvann också i samband med att Nettbuss tog hem en upphandling med trafikstart i juni 2011.

http://www.bussivast.se/161/Startsidan.html

http://sonebuss.se/nyhet/20-ny-depa-i-karlskoga_n

Vilket bolag driver Härrydatrafiken nu då??

danneh

Hoppas starkt att Keolis tar Hisingen, Veolia eller Nobina hoppas jag inte på så särskilt mycket... Men man vet aldrig.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 13 maj 2012, 22:03:42 PM
Vilket bolag driver Härrydatrafiken nu då??

I somras var det Buss i Väst Trafik AB. Men skulle inte Sandarna Transporter ta över Härrydatrafiken?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)