Buss ersätter tåg mellan Stockholm C och Bålsta

Startat av rengmark, 13 oktober 2011, 12:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

DN om avstängningen: http://www.dn.se/sthlm/pendeltagen-star-still-nar-bro-lyfts-pa-plats

Fast nu är man tydligen nere i 70 bussar (jo, jag betvivlar DN-uppgiften). Tycker dock man motiverar begränsningen av fordon rätt konstigt. Om det är någon generell brist är det ju att få tag i förare och bussar med låggolv - men det har väl sällan, eller aldrig funnits så många nyss avställda bussar i Sverige att sätta i trafik som just nu...

Att det skulle bli för trångt med fler bussar känns väl också som fel resonemang?

Sedan är det väl frågan om det behövs fler avgångar. klarar man av förseningar etc någorlunda väl, tror jag busskapaciteten kommer räcka rätt skapligt (möjligen att man kan få vänta några minuter till nästföljande buss för att få sittplats).

Däremot är väl frågan hur det kommer se ut med resandet. Viserligen väljer nog många som kan att arbeta hemifrån, men de som ändå måste åka och bor längre ut lär nog välja att ta bilen till jobbet i morgon och på måndag. Och de köerna riskerar ju även bussarna att fastna i.

Nico


Med tanke på hur köerna sett ut överlag, i synnerhet på västra sidan, så är det frågan om det gör någon större skillnad att gå från mycket trångt till ännu trängre?  ;D  Visst är jag lite ironisk, men ibland målar man från vissa håll kanske gärna f-n på väggen i onödan. Jämför med t.ex. extratrafiken för blå linjens avstängningar i City som till allra största delen, i år samt tidigare och då oavsett variant, varit ganska dåligt utnyttjad. Istället har folk själva letat sig fram till alternativa resvägar som passat dem bättre.

Då det i just detta fall rör sig om en så pass kort avstängning, dessutom delvis förlagd över en helg, så kanske det inte blir så farligt som vissa befarar. Visst kanske många ordinarie pendeltrafikanter tar bilen, men det är å andra sidan ändå frågan om...?! Detta då de allra flesta fortfarande kommer att stå inför det stora problemet att 'var göra av bilen' när de väl är framme på jobbet. De med arbetsplats i City lär nog troligen ändå betänka just det och kalkylera med någon annan form av kollektiv resa istället för att bilen... så hela saken kanske blir lite av en antiklimax.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

Hörde för ett par minuter sedan en intervju med en chef från Stockholmståg som stod och var trafikvärd i Akalla, och enligt honom så hade bussarna som passerar Rotebroleden förseningar, men att de flesta bussar hade samma försening så att det var ett jämt flöde a bussar! Han sa också att det var ca 100 bussar ute!

Tror att han var informationsansvarig eller något liknande!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Forslund

Gick alldeles utmärkt att ta 178 från Helenelund mot Jakobsberg i morse. Ingen större trängsel.

Lusan

Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.

bjorn_k

Citat från: Lusan skrivet 21 oktober 2011, 10:48:10 AM
Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.
Nobina Kallhäll har en del, många gamla (men sköna) Volvoled, normalgolv... Dessa ska försvinna iväg från Kallhäll när denna helg är över.

Carl Eric

Citat från: Lusan skrivet 21 oktober 2011, 10:48:10 AM
Vilka ÄR det egentligen som har körningen? Har för mig att det skall vara Botkyrka Buss.

Det är ju Nobina som har kontrakt med Stockholmståg, men enligt tidigare info i tråden så hyr de in bussar från bland annat Strömma, botkyrka Buss och även Delfinbuss.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Björn Forslund

Skymtade en vagn från Interbus vid Barkarby, men den kan ju iofs ha varit i krokarna av andra skäl.

Omnilasse

Citat från: Björn Forslund skrivet 21 oktober 2011, 12:01:32 PM
Skymtade en vagn från Interbus vid Barkarby, men den kan ju iofs ha varit i krokarna av andra skäl.
Jovisst kör Interbus, liksom, Ekman, Traveller, Håbo buss, mfl. m.fl. Man har nog i princip använt alla turistbussbolag i Stockholms närhet som haft ledig kapacitet. Till Rotebro verkar man nästan uteslutande köra med inhyrda bussar, men till viss del också på 35:an, medan man försöker klara 35J och 35S från Kallhäll respektive Lunda. Lite förstärkning har man också tagit från Södertälje (med eller utan förare vågar jag inte säga)

Verkar som det fungerar bra och att man har tagit tillräckligt med regleringstid för att klara av köförseningarna och de delvis något knappa körtiderna. Inte värst fullt på bussarna heller, annat än på 35:an - är nog fler lokalresenärer än man tror på sträckan (särskilt i samband med skolstart).




F.Å

Vagnar från Arriva Ekerö skådades på linje 35S mellan Barkarby-Spånga-Tensta.

Mikael Ringmarck

Citat från: F.Å skrivet 21 oktober 2011, 20:40:54 PM
Vagnar från Arriva Ekerö skådades på linje 35S mellan Barkarby-Spånga-Tensta.

Och även från Märsta, Omnilink-led i 704x-serien :)

Lusan

Enligt uppgifter jag fått är det Botkyrka Buss som sköter allt åt SL.

MrX

113 bussar (!) var i rusningen ute i trafik, och då pratar vi både förmiddag och eftermiddag. Personligen är jag ganska nöjd med insatsen, det har fungerat väldigt bra. Jag har varit runt en hel del på de flesta stationer och pratat med lite av de flesta och intrycket är positivt. Visst var några resenärer tjuriga över den längre restiden men det har de ju vetat om under en längre tid. Som kuriosa kan nämnas att de två sista 591orna mot stan gick fullsatta från Bro(!), flera planerade tidigare resor än normalt ;)

Om vilka som körde då. Nobina har som sagt kontraktet med Stockholmståg att köra all ersättningstrafik. Lunda har hand om hälften av 35J samt hälften av 35 medan Kallhäll kör hälften hälften av 35J samt 35K till Rotebro. Södertälje har ställt upp med bussar samt personal som i all hast blivit utbildade. Arriva har haft hand om all trafik på 35S under dagen och kommer så göra under helgen. 35 har Traveller samt Strömma (Interbus och Ekmanbuss) tagit hand om medan Håbo buss haft det överordnade ansvaret för all trafik till och från Rotebro, de har i sin tur sett till att åtskilliga andra åkare varit med och hjälpt till vilket har fungerat långt över förväntan.

Det stora problemet är köerna, förseningarna märks inte eftersom vi till det yttersta strävar efter att ha regelbunden trafik men vi ser ju hur bussarna blir allt senare tills de är närmare 40 minuter sena. Det är tufft det!

Fast vad kan man egentligen säga när Stockholm radio ropar ut att ersättningsbussarna kör med "japansk precision", en buss kommer in och en buss avgår ;) Då måste även de vara nöjda!

för alla

En enkel fråga för föraren att tänka på

Måste man använda färdskrivare på denna styrning
eller räknas det som en linje under 50 km där de inte behövs?

Vad säger ni
o vad säger lagen?

Omnilasse

Citat från: för alla skrivet 22 oktober 2011, 01:57:03 AM
En enkel fråga för föraren att tänka på

Måste man använda färdskrivare på denna styrning
eller räknas det som en linje under 50 km där de inte behövs?

Vad säger ni
o vad säger lagen?

Det är ju turlagd linjetrafik under 50 km, så något sådant krav finns ju inte (är ju inte avhängigt av vem som kör). Men det är ju inte otroligt att någon av de inlånade turistarna som inte är vana att köra lokal linjetrafik, missat detta.