Buss ersätter tåg mellan Stockholm C och Bålsta

Startat av rengmark, 13 oktober 2011, 12:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Citat från: Omnilasse skrivet 17 oktober 2011, 00:15:24 AM
Nu han visst JDS före...men förtydligar problematiken något...
Det som ställer till det är Upptåget. Det finns ju bara ett mittspår och du kommer inte in på de bakomliggande vändspåren från de yttre plattformsspåren (alltså söder/norr till/från Märsta). Därav problemet. Hade det sett ut som i Tumba hade det förstås inte varit något problem.  


Är inte plattformarna i Upplands Väsby förlängda för att klara av ett Upptåg, och två X60? Eller är träplattformen "längst bak" där av någon annan anldenig? Minns ej hur det ser ut på Upplands Väsby riktigt...
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

JDS

Citat från: Joakim W skrivet 17 oktober 2011, 00:19:34 AM
Är inte plattformarna i Upplands Väsby förlängda för att klara av ett Upptåg, och två X60? Eller är träplattformen "längst bak" där av någon annan anldenig? Minns ej hur det ser ut på Upplands Väsby riktigt...

Jodå, du minns rätt avseende de rent geografiska omständigheterna, men det går inte att passera genom Upptåget när det står där, utan man får nöja sig med att vända utanför.

Träplattformen (den yttersta delen) finns för att ett ankommande pendeltåg ska kunna släppa av sina passagerare direkt efter ankomsten. För att kunna vända tillbaka in mot stan måste pendeltåget sedan dras fram så att det kommer förbi växeln i södra änden. Genom detta arrangemang möjliggörs högre hastighet för Upptåget vid infarten och därigenom ökar kapaciteten i järnvägssystemet. Någon som kör tåg kan kanske korrigera mig om jag skrivit lite fel, men det här är i alla fall huvuddragen i det hela.

Omnilasse

Och alltså det går utmärkt att använda mittplattformen - men 4 avgångar i timmen torde vara ett ungefärligt max. Ett problem är ju också att man måste hålla sig till trängselplanen på de centrala delarna kring Stockholm. (även denna del omfattas, men det finns större marginaler att arbeta med mellan tågen).

En sak som möjligen skulle kunna ha gått att göra är om dagens snabbtåg till Upplands Väsby under dessa dagar förlängdes till Märsta och Bålstapendelns ordinarie kvartstrafik gick till Upplands Väsby. Ankomsttid och avgångstid skulle då nästan bli identisk med Upptåget  - vilket skulle kunna leda till saktare infart till stationen (rödljusväntan) - men bör ju bara röra sig om någon minuts försening (beroende på hur signalsystemet agerar) - ev. kunde ju dock Bålstapendeln exempelvis göra några färre uppehåll, så skulle ju därigenom gemensam ankomsttid kunna undvikas.

Men ett tåg skulle orsaka konflikt med en sådan lösning - Upplands Väsy-avgången 7.24 skulle komma i konflikt med snabbtåget 883 om det förra utgick från Märsta - Eftersom det är ett utgående tåg på morgonen, skulle man dock antagligen kunna göra en speciallösning för den avgången - eller att den också utgår från U-väsby. Utgår här från att det inte går några godståg som ställer till det (har inte gått till grafen).

Men redan detta kräver ju förstås en hel del arbete med tågtider etc. för att få det att fungera. Och det skulle ju inte bli genomgående 5-minuterstrafik.


   

Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 16 oktober 2011, 23:20:19 PM
Du (eller SL) måste ha skrivit fel på 35R och 35K; det är den senare som klarar det på 8 bussar och den förra möjligtvis på 12.
35 kräver dock enligt tidtabellen 13 fordon (omloppstid 145 minuter - torde bli svårt att spara in det omloppet på samkörning med 35S eller 35B).
35B, kan omöljgen fungera på 13 bussar. Allra minst 18 bussar. Det kan alltså gå på 81 fordon totalt, möjligen kan man någonstans klara av att spara in ett omlopp genom att växla mellan linjerna, men det blir nog svårt. Detta är också med extremt korta tider för tidsreglering, särskilt som det ju är rätt mycket kö på Rotebroleden i högtrafik...Förarbyten och lastning tar också tid. Skulle nog själv räkna med att man nog skulle behöva omkring 85-90 fordon för att egentligen klara trafiken utan för mycket störningar, men 81 skulle väl fungera i teorin iaf.

Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Omnilasse

Citat från: Carl Eric skrivet 17 oktober 2011, 09:22:39 AM
Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(
Så är det förstås, men till deras försvar får man ju säga att de lägger omloppen efter vad dom får betalt för. Planerar nu SL för 75 omlopp så är det ju detta som man får som ersättning. Och om man inte har några kriterier för punktlighet (vilket man väl sällan har i avtal för ersättningstrafik), så blir det ofta för knappt. Samtidigt får man väl se det som att man tar de bussar som i princip går att få tag i (att skaka fram 75-80 bussar extra en fredag är inte så lätt). Och då kan det till viss del vara bättre att bussarna går så ofta som möjligt än att de står still och reglerar på olika platser.

Här skulle det nog dock göra mycket för punktligheten om man inte drar in för många fordon precis efter 8-snåret, när den täta busstrafken upphör; det är ju då förseningarna hunnit fortplanta sig medan resandetrycket fortfarande är relativt stort.

Mikael Ringmarck

Citat från: Walter skrivet 16 oktober 2011, 22:57:43 PM
Och tidigare i denna tråd säger att det är Nobina som kör med andra åkare inhyrda.

Ja och det är Nobina som ska köra. SL har uppenbarligen ingen koll  :)

MrX

Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med

Ted Selander

Citat från: MrX skrivet 17 oktober 2011, 17:51:12 PM
Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med

Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.

Bussföraren

Citat från: MrX skrivet 17 oktober 2011, 17:51:12 PM
Som redan sagt så kör Nobina med en hel del inhyrda åkare. Keolis skulle ha hjälpt till men efter något möte i fredags bestämdes att de inte fick vara med

Att Nobina kör är ju ganska självklart eftersom man redan har avtal med Stockholmståg, däremot är det ju lite märkligt att man inte tar in Keolis o Arriva som har passande bussar, men det antar jag är en prisfråga

Om upplägget kapsejsar p.ga buss o förarbrist kan jag anta att vissa herrar på Lindhagensgatan kommer att föra en del samtal i bister ton med andra herrar i Västra Skogen ;)

Bussföraren

Citat från: Ted S skrivet 17 oktober 2011, 19:35:23 PM
Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.

Sådana historier finns det gott om i Stockholmsområdet sedan konkurrensutsättningen 1993.

Många av dem lämpar sig inte för dagsljuset förrän inblandade parter avlidit

MrX

Citat från: Ted S skrivet 17 oktober 2011, 19:35:23 PM
Historien ska berättas en gång, dock knappast i detta forum.

Det är så mycket man hör om både det ena och det andra, en vacker dag faller säkert öronen av. Så i vanlig ordning så talar du som en vis man ;)

Ulf Broman

Citat från: Carl Eric skrivet 17 oktober 2011, 09:22:39 AM
Det är just det som är det största problemet hos alla operatörer (ingen nämnd och ingen glömd). Man gör alldeles för snäva omlopp, som fungerar i teorin, men ej i praktiken. Det leder till förseningar och stress...! :(

Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.

Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.

Omnilasse

Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 20:29:26 PM
Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.

Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.
Det kan nog bero på när man åkte 159 - men visst Nobina hade ju lagt på en väldig reservtid mellan Fridhemsplan och T-centralen, där hade det ju inte heller någon betydelse eftersom de omlopp som var ute bara hann med ett varv in till stan.

I det här fallet har man snarare gjort det enkelt för sig - man har valt att bara ha en körtidslängd oavsett om det är dag-, rusnings- eller kvällstrafik. 
 
Nåväl, linje 35 kommer fungera rätt bra, 35B och 35R lär klara det rätt bra (om det inte är för mycket köer på Rotebroleden i högtrafik), 35K skulle jag nog (i alla fall i högtrafik), velat ha några minuter till på.

35J, ser knepig ut. 20-minuter är ganska exakt var det tar om man åker bil. Att man med buss i högtrafik där bussen kan bli stående ett par minuter för att lasta framförallt i Jakobsberg skulle klara det på den tiden är orealistiskt. Där har man också problemet med att det kan komma in närmare 300 personer med anslutande bussar på några minuter till Jakobsberg. Detta gör att även om man har avgångar varannan minut - lär ju bussarna behöva några minuter att lasta på. Dessutom är det ju ofta kö både på E18 eller Norrviksvägen - om man väljer att ta den vägen. Dessutom ska man lasta av och räkna med att det kan vara köer även i motsatt riktning, både för bussar som tomkör och som skall gå direkt till Kallhäll (eller Barkarby om man gör sig omaket att försöka kombinera omloppen mellan linjerna). Så 24 minuter hade varit mer realistiskt i körtid. I lågtrafik kommer det ju dock fungera rätt bra ändå (om man inte försöker sig på spetsvändning).

35S har 12 minuter mellan Barkarby - via Spånga till Tensta - även där riskerar ju bussen att fasta för att lasta vid Spånga. Där bör dock inte kösituationen skapa så mycket problem - men i rusningstrafik är det ju ändå så att signaler ofta visar rött, så 15 minuter hade varit mer rimligt där.

Men några minuters förseningar behöver ju inte göra så mycket egentligen. Däremot blir det problem om man bara har 75-80 fordon att tillgå och ska försöka hålla de tidtabellstider som anges. Får hoppas att SL är generösa där.

Sedan är väl den stora frågan hur många som kommer åka andra vägar. 561 lär väl blir rätt hårt belastad, likväl som 518/567 mellan Barkarby och Akalla (går ju fortare än att åka via Spånga och till Tensta - dessutom en väg som resenärerna känner till) och många från Skälby slipper ett byte. 560 kan ju många också ta direkt från sin hållplats till Rotebro, som väl också får se en viss ökning av trafikanter.

Samma problem kan det nog bli med 546 till Tensta och 179 också den till Tensta. Förutom alla de som väljer att åka åt andra hållet med sin matarbuss och ta gröna linjen istället...

Vi får väl alltså se vilka linjer de resande kommer att hitta till. Brukar ju alltid vara knepigt när det är en sådan här kort avstängning då många bara hinner åka ett par gånger och knappast hittar alla alternativ. Risken är väl att en del hamnar på 35 och efter upp till dryga timmens åktid bara har nått fram till Spånga...

rengmark

Citat från: Omnilasse skrivet 17 oktober 2011, 21:15:15 PM
35S har 12 minuter mellan Barkarby - via Spånga till Tensta - även där riskerar ju bussen att fasta för att lasta vid Spånga. Där bör dock inte kösituationen skapa så mycket problem - men i rusningstrafik är det ju ändå så att signaler ofta visar rött, så 15 minuter hade varit mer rimligt där.

Sedan är väl den stora frågan hur många som kommer åka andra vägar. 561 lär väl blir rätt hårt belastad, likväl som 518/567 mellan Barkarby och Akalla (går ju fortare än att åka via Spånga och till Tensta - dessutom en väg som resenärerna känner till) och många från Skälby slipper ett byte. 560 kan ju många också ta direkt från sin hållplats till Rotebro, som väl också får se en viss ökning av trafikanter.

Samma problem kan det nog bli med 546 till Tensta och 179 också den till Tensta. Förutom alla de som väljer att åka åt andra hållet med sin matarbuss och ta gröna linjen istället...

Många kommer säkert att använda reseplaneraren på fredag och den ger många träffar på 546 i södra Viksjö. Så de bussarna lär snabbt bli fullsatta i sin 15-min trafik.
Men 35S ger nästan inga träffar alls. Snabbaste sättet att komma från Barkarby station till T-banan blir säkert att gå två kilometer till Hjulsta. Tror inte SL vill upplysa om detta.

Bussföraren

Citat från: Ulf Broman skrivet 17 oktober 2011, 20:29:26 PM
Ingen regel utan undantag, busslinjen från Spånga till Centralen (159?) som gick fram till för någon vecka sedan hade tidtabellstid på 55 minuter, men enligt flera kamrater som åkt med den så tog det bara drygt 30 minuter.

Man undrar ju om SL även i detta fall tagit i lite med körtiderna och räknar med att i rusning skall bussarna bara vända så fort som möjligt.

Bara för att tillrättalägga för dem som inte vet arbetsgången, SL lägger sedan många herrans år inga körtider, det är det operatörens planerare som gör