Buss ersätter tåg mellan Stockholm C och Bålsta

Startat av rengmark, 13 oktober 2011, 12:40:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

hoppas dem sätte in många trafikvärdar/kundvärdar som kan hjälpa flöden med folk till där det inte jätte mycket folk... :)


Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrX

Citat från: Omnilasse skrivet 14 oktober 2011, 20:04:35 PM
Problemet är väl att det inte finns fler tåg (i princip) att sätta in i högtrafik och då tycker man kanske inte att det ger någon större effekt att sätta in på annan tid. För uppmaningen att åka på annan tid, lär ju inte ge något större resultat. Däremot lär ju resandet på helgen minska rätt radikalt på pendeln - de som inte behöver åka in till stan, väljer väl att åka till något lokalt centrum om man skall handla etc.

På helgen skulle dock linje 18 behöva förlängas till Vällingby. Och man bör nog köra med fullängdståg på blåa linjen på helgen, och gröna på söndagen. Men någon extratrafik i övrigt (när ledig kapacitet finns - alltså utanför högtrafik), tror jag nog inte ger så mycket, eller ens är behövlig.

Att tunnelbanan inte kan köra fler tåg är givet, de kör allt tåg de har i rusningen. Men pendeln då? De flesta av ersättningsbussarna har ju anslutning till pendeln från Märsta, varför får inte de klartecken att köra fler tåg? Det tycker jag är låter riktigt konstigt rent ut sagt. Även Trafikverket måste ju inse att resandet ökar om ersättningsbussar körs till andra stationer. Men men

JDS

Citat från: MrX skrivet 14 oktober 2011, 23:30:18 PM
Att tunnelbanan inte kan köra fler tåg är givet, de kör allt tåg de har i rusningen. Men pendeln då? De flesta av ersättningsbussarna har ju anslutning till pendeln från Märsta, varför får inte de klartecken att köra fler tåg? Det tycker jag är låter riktigt konstigt rent ut sagt. Även Trafikverket måste ju inse att resandet ökar om ersättningsbussar körs till andra stationer. Men men

Du menar, typ att tågen som normalt går till Bålsta skulle kunna gå mot Märsta i stället? Det verkar ju enkelt, men finns det verkligen kapacitet för att vända dessa tåg någonstans på märsta-linjen?

MrX

Citat från: JDS skrivet 14 oktober 2011, 23:35:10 PM
Du menar, typ att tågen som normalt går till Bålsta skulle kunna gå mot Märsta i stället? Det verkar ju enkelt, men finns det verkligen kapacitet för att vända dessa tåg någonstans på märsta-linjen?

Ibland glömmer man hur svårt det är att vända ett tåg i jämförelse med en buss. Men ja, varför kan man inte nyttja den överkapacitet som man kommer att ha under de aktuella dagarna till att köra på Märstapendeln? Det låter givetvis enklare än det faktiskt är men ändå, någon slags lösning borde ju kunna finnas

Andreas91

Citat från: MrX skrivet 14 oktober 2011, 23:54:58 PM
Ibland glömmer man hur svårt det är att vända ett tåg i jämförelse med en buss. Men ja, varför kan man inte nyttja den överkapacitet som man kommer att ha under de aktuella dagarna till att köra på Märstapendeln? Det låter givetvis enklare än det faktiskt är men ändå, någon slags lösning borde ju kunna finnas

Känns som att det i praktiken borde fungera med att flytta över Bålsta/Kungsängen/Jakobsberg-tågen till Märstagrenen. Små krux kanske dyker upp med Uppsalapendeln på sträckan Skavstaby - Märsta, samt Upptåget Upplands Väsby - Skavstaby, men det kanske går att fixa en lösning. Fördelen är väl att det är fyrspår Sthlm C - Skavstaby, så det borde inte behöva uppstå några större störningar för fjärrtågen med utökad pendelkapacitet.

Om det skulle bli utökad trafik på Märstagrenen under dessa dagar, så får man hoppas på att tågen från depån i Bro skickas ner lite tidigare, annars kanske dom blir fast där...

Omnilasse

Citat från: Andreas91 skrivet 15 oktober 2011, 01:19:47 AM
Känns som att det i praktiken borde fungera med att flytta över Bålsta/Kungsängen/Jakobsberg-tågen till Märstagrenen. Små krux kanske dyker upp med Uppsalapendeln på sträckan Skavstaby - Märsta, samt Upptåget Upplands Väsby - Skavstaby, men det kanske går att fixa en lösning. Fördelen är väl att det är fyrspår Sthlm C - Skavstaby, så det borde inte behöva uppstå några större störningar för fjärrtågen med utökad pendelkapacitet.

Om det skulle bli utökad trafik på Märstagrenen under dessa dagar, så får man hoppas på att tågen från depån i Bro skickas ner lite tidigare, annars kanske dom blir fast där...
Problemet handlar främst om var tågen skall vända. Man kör ju ändå de extratåg på Märstalinjen som gått så tidigare under begränsningen på Bålsta-linjen - så några tåg till går det faktiskt. Men därmed använder man spåret vid Upplands Väsby till max. Problemet med att köra fler tåg till Märsta är att man då blockerar tågen från till Uppsala. Så där går det i princip inte att få in fler tåg. Säkerligen skulle det gå om man la om hela tidtabellen för tågtrafiken i Sverige - men det skull nog vara ett alltför stort ingrepp för en så pass kortvarig avstängning.

Givetvis skulle man väl kunna köra några fler tåg i lågtrafik - men då man ju kör med multipelkopplade X60 dagtid, så kommer kapaciteten räcka ändå.

rengmark

Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.

Antal bussar per linje:

35    Spånga-Bålsta                 12 bussar
35B  Bålsta-Rotebro                 13 bussar
35R  Bro-Rotebro                      8 bussar
35K  Kungsängen-Rotebro         12 bussar
35J   Kallhäll-Jakobsberg-Akalla  20 bussar
35S  Barkarby-Spånga-Tensta   10 bussar

   

Walter

Citat från: rengmark skrivet 16 oktober 2011, 22:19:39 PM
Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.

Antal bussar per linje:

35    Spånga-Bålsta                 12 bussar
35B  Bålsta-Rotebro                 13 bussar
35R  Bro-Rotebro                      8 bussar
35K  Kungsängen-Rotebro         12 bussar
35J   Kallhäll-Jakobsberg-Akalla  20 bussar
35S  Barkarby-Spånga-Tensta   10 bussar



   

Och tidigare i denna tråd säger att det är Nobina som kör med andra åkare inhyrda.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Omnilasse

Citat från: rengmark skrivet 16 oktober 2011, 22:19:39 PM
Hört lite från SL. Keolis kommer att köra ersättningstrafiken.

Antal bussar per linje:

35    Spånga-Bålsta                 12 bussar
35B  Bålsta-Rotebro                 13 bussar
35R  Bro-Rotebro                      8 bussar
35K  Kungsängen-Rotebro         12 bussar
35J   Kallhäll-Jakobsberg-Akalla  20 bussar
35S  Barkarby-Spånga-Tensta   10 bussar
Du (eller SL) måste ha skrivit fel på 35R och 35K; det är den senare som klarar det på 8 bussar och den förra möjligtvis på 12.
35 kräver dock enligt tidtabellen 13 fordon (omloppstid 145 minuter - torde bli svårt att spara in det omloppet på samkörning med 35S eller 35B).
35B, kan omöljgen fungera på 13 bussar. Allra minst 18 bussar. Det kan alltså gå på 81 fordon totalt, möjligen kan man någonstans klara av att spara in ett omlopp genom att växla mellan linjerna, men det blir nog svårt. Detta är också med extremt korta tider för tidsreglering, särskilt som det ju är rätt mycket kö på Rotebroleden i högtrafik...Förarbyten och lastning tar också tid. Skulle nog själv räkna med att man nog skulle behöva omkring 85-90 fordon för att egentligen klara trafiken utan för mycket störningar, men 81 skulle väl fungera i teorin iaf.


Adrian Langemar

Citat från: Omnilasse skrivet 15 oktober 2011, 08:52:53 AM
Problemet handlar främst om var tågen skall vända. Man kör ju ändå de extratåg på Märstalinjen som gått så tidigare under begränsningen på Bålsta-linjen - så några tåg till går det faktiskt. Men därmed använder man spåret vid Upplands Väsby till max. Problemet med att köra fler tåg till Märsta är att man då blockerar tågen från till Uppsala. Så där går det i princip inte att få in fler tåg. Säkerligen skulle det gå om man la om hela tidtabellen för tågtrafiken i Sverige - men det skull nog vara ett alltför stort ingrepp för en så pass kortvarig avstängning.

Givetvis skulle man väl kunna köra några fler tåg i lågtrafik - men då man ju kör med multipelkopplade X60 dagtid, så kommer kapaciteten räcka ändå.
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 oktober 2011, 23:33:29 PM
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.

Hm, du vill alltså köra åtta pendeltåg i timmen på spår 3 i Upplands Väsby, låt oss anta att detta går bra - var gör du av Upptåget?

Omnilasse

Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 oktober 2011, 23:33:29 PM
Det skulle behövas 5-minuterstrafik, och med 15-minuterstrafik till Märsta skulle man kunna vända var 15:e minut på var och ett av vändspåren vid Upplands Väsby. Förstår inte problemet, annat än Trafikverkets gamla vanliga oflexibilitet.
Nu han visst JDS före...men förtydligar problematiken något...
Det som ställer till det är Upptåget. Det finns ju bara ett mittspår och du kommer inte in på de bakomliggande vändspåren från de yttre plattformsspåren (alltså söder/norr till/från Märsta). Därav problemet. Hade det sett ut som i Tumba hade det förstås inte varit något problem.