Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

Finns det krav på platser på vissa linjer som kommer att innebära att ledvagnar från idag blir kvar alternativt att man beställer ett antal OmniLink-ledvagnar? De tar ju relativt många passagerare för att vara lågentre och ledvagnar.

CR

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 12:54:19 PM
VanHool mellan Uppsala-Västerås hade varit riktigt fint! Dock lär chanserna dessvärre vara ytterst små att Nobina beställer VanHooler, då UL ju vill ha bussarna redan nu till sommaren. Vissa klagar på att VanHool ha för lång leveranstid. Själv anser jag att trafikhuvudmännen sätter ut alldeles för kort tid mellan tilldelningsbeslut och trafikstart. Minst 365 dagar ska det vara, gärna 400 dagar, så att operatörerna kan beställa vägbyggda bussar utan stress. Så jag gissar att det blir VDL även i västra Uppland.
Tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart spelar inte riktigt så stor roll, om den inte är extremt kort vill säga (under ett halvår). Operatörerna/ anbudslämnarna har som regel, speciellt vid stora trafikpaket, redan innan anbuden skickats in bokat upp produktionskapacitet med busstillverkare för att vara säkra på att man har bussar klara till trafikstart. Så det finns nog ändå hopp om Scania med dubbeldäckade Van Hool- karosser till Uppland!


CR

Tyvärr framgår det inte i busstidningen vad det är för typ av Scanior. Men eftersom Nobina även tänkt sig Scania till Skåne och de i höstas vunna regiontrafikavtalen (Lund Öster, Ekeby och Svalöv), så betyder det att Scania äntligen kan leverera boggibussar med gasdrift. Vad gäller Skåne så får man väl tycka att det är kul med variationen, då det börjar bli tjatigt med alla Solaris och MAN-gasbussar som överhopar länet.

CR

Om man läser noggrant på busstidningen.se så ser man att Nobina har beställt 121 nya bussar från Scania, varav 109 biogasbussar. Det är sagt att det ska vara 12 dubbeldäckare i Uppland från nästa sommar, så de återstående 12 skulle då kunna vara diesel eller RME-motorer till dubbeldäckare......?

Walter

Var är det tänkt att de 76 Volvo bussarna skall användas?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bisquit

Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..

Niclas Rosenius



   Tycker mig se att man utlämnar en modell av DD i sammanhanget för trafiken till Uppland, finns ju Beulas Jewel också på Scania-chassi ;)

   //Niclas

Bussföraren

Citat från: bisquit skrivet 21 november 2011, 19:36:33 PM
Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..

Andelen normalgolvsbussar blir sannolikt ytterst marginell, förutom redan befintliga sådana, eftersom dessa är mer eller mindre oanvändbara i resten av koncernens trafik är det ett stort risktagande att stå med dylika där det inte är ett avtalskrav.
Nobina har som bekant en extremt långt gången effektivisering av fordonsanvändandet för att alltid ha rätt ålder i förhållande till avtalskravet, varken för nya eller för gamla bussar och omflyttningar förekommer ständigt.
Bara dubbeldäckarna är ett stort risktagande, men där är det ett avtalskrav.

AO

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 november 2011, 23:42:38 PM

   Tycker mig se att man utlämnar en modell av DD i sammanhanget för trafiken till Uppland, finns ju Beulas Jewel också på Scania-chassi ;)

   //Niclas

Där skulle du ju kunna ha rätt eftersom 121 bussar är beställde från Scania varav 109 är biogas, det gör att det blir 12 över, och 12 DD är det ju frågan om;)

CR

Citat från: bisquit skrivet 21 november 2011, 19:36:33 PM
Ursäkta men var någonstans står det att Nobina bara skall ha Scaniabussar till Uppland. Däremot kan jag tänka mig att det kommer hamna ett antal sådana hemskheter i Uppland. Men inte sagt att alla skall dit. Tror nog att några hamnar nere i Skåneland. Å några av de nya Volvobussarna blir garanterat med normalgolv och boggie..
Eftersom man köper 109 biogasbussar från Scania, har vunnit 78 tursatta i Skåne (krav boggi med gasdrift) plus reserv på 7 ger 85. 109 minus 85 ger 24 som FÖRMODLIGEN ska till Uppland. På nobina.se ligger ett pressmeddelande om det från trafikstart i Uppland ska vara 41 biogasbussar,  så ytterligare bussar måste fram, genom omdisponering?

När det gäller dubbeldäckarna, så är Volvo uteslutna. Dock är det som Niclas Rosenius skriver fullt möjligt med Scania Beulas eller som tidigare nämnts Van Hool med 12 Scaniachassier.

De 32 komfortbussarna till UL (normalgolv) är väl sannolikt Volvo och en hel del lågentré Volvobussar också. Nobina säger i pressmeddelande att man tänkt sig 136 nya fordon från trafikstart, så sannolikt är väl en hel del av de 76 Volvobussarna man beställt tänkta för Uppland.

Ersa

Citat från: CR skrivet 21 november 2011, 18:24:27 PM
Tiden mellan tilldelningsbeslut och trafikstart spelar inte riktigt så stor roll, om den inte är extremt kort vill säga (under ett halvår). Operatörerna/ anbudslämnarna har som regel, speciellt vid stora trafikpaket, redan innan anbuden skickats in bokat upp produktionskapacitet med busstillverkare för att vara säkra på att man har bussar klara till trafikstart. Så det finns nog ändå hopp om Scania med dubbeldäckade Van Hool- karosser till Uppland!

Självklart hoppas jag på Scania/VanHool till Uppland, så det var helt klart ett positivt inlägg du skrivit!  :D

AO

Citat från: Bussföraren skrivet 21 november 2011, 23:54:21 PM
Bara dubbeldäckarna är ett stort risktagande, men där är det ett avtalskrav.

Jag håller nog inte riktigt med ddig här. Tror att det kommer bli allt vanliga med DD i linjetrafik iom att det ställs krav på både sittplatser och lågentré. Tror att vi kommer få se krav på DD i fler och fler upphandlingar i framtiden.

Ersa

Citat från: AO skrivet 22 november 2011, 00:51:29 AM
Jag håller nog inte riktigt med ddig här. Tror att det kommer bli allt vanliga med DD i linjetrafik iom att det ställs krav på både sittplatser och lågentré. Tror att vi kommer få se krav på DD i fler och fler upphandlingar i framtiden.

Frågan är ju om "halvgamla" c:a 8-10-åriga dubbeldäckare kommer att kunna användas på andra kontrakt, om Nobina skulle tappa t.ex Norrtälje och Uppland efter bara en avtalsperod. Jämfört t.ex med SL:s generösa ålderskrav på en maxålder på 16 år.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:55:55 AM
Frågan är ju om "halvgamla" c:a 8-10-åriga dubbeldäckare kommer att kunna användas på andra kontrakt, om Nobina skulle tappa t.ex Norrtälje och Uppland efter bara en avtalsperod. Jämfört t.ex med SL:s generösa ålderskrav på en maxålder på 16 år.

  Håller med om detta, dessa bussar kommer att slitas ganska hårt eftersom dom kommer att utnyttjas ganska flitigt på resp. linjer.

 
Citat från: Ersa skrivet 22 november 2011, 00:51:08 AM
Självklart hoppas jag på Scania/VanHool till Uppland, så det var helt klart ett positivt inlägg du skrivit!  :D

  Men håll med om att det skulle ju varit kul med ett gäng S431DT istället  ;)

  //Niclas