Spekulationer om vilka bussar Nobina köper till Uppland

Startat av Robert T, 11 oktober 2011, 18:19:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Om nu Nobina tyvärr skall köpa in Scania.... Vad kan vi då tänka oss för modeller. Uppe i Uppland. För Det enda som verkar vettigt är väl Nya låga Omniexpressen. Som för övrigt är en av få snygga och bra bussar Scania, byggt på länge. För min personliga åsikt är att Scania kan bygga motorer och lastbilar. Men Sista riktiga bussen var en Maxci och lämnade Katrineholm för många år sedan. Så tyvärr. Sätt Scania i en vanhool eller Kitokorri eller en Vidre och du får en helt okej buss. Men polsk- riksdag är iaf jag trött på.  8)

bjorn_k

Samtidigt är det väl fel av förarorganisationer (facket/AO) att resignera och RÄKNA med att underhållet blir eftersatt? Självklart ska man som AO/motsv "välja sina strider" med Ag. och inte alltid klampa på i ullstrumporna, men en sak som ändamålsenliga förarstolar måste väl ändå räknas bland de viktigare punkterna på en arbetsmiljödagordning? Återigen jfr jag med min förra arbetsplats/arbetsgivare/arbetsplatsombud... Där handlade det visserligen om ändamålsenliga KONTORSstolar, men parallellerna går ändå att dra.

Ok, nu blev det OT igen... Verkar vara min specialité :-)

Bussföraren

Problemet är att vi vet att underhållet inte kommer att hinnas med, och det finns inget värre än att sitta i en stol nere på golvet eller halvvägs uppe under taket (beroende på vad som havererat)

Lika ofta som det är eftersatt underhåll så är det klåfingriga kollegor som varit framme, oavsett vilket så blir arbetsmiljön ännu sämre.

Så länge bussen inte har fel som gör den trafikosäker så ska den ju rulla som alla vet.

Jacob

Skulle inte denna modell av OmniExpress vara ett alternativ?



Eller är den för "turistig"?

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Robert T

Jag ställer mig väldigt tvivlande till att vi får se något annat än lågentrebussar.

Jan

Citat från: Robert T skrivet 07 november 2011, 16:30:50 PM
Jag ställer mig väldigt tvivlande till att vi får se något annat än lågentrebussar.
Vad jag förstår så ska det finnas några komfortbussar med normalgolv.
I branschen 37 år

Robert T

Citat från: Jan skrivet 07 november 2011, 17:28:55 PM
Vad jag förstår så ska det finnas några komfortbussar med normalgolv.

Ja precis som idag, några komfortbussar och möjligtvis någon för godsförande turer. Resten lågentre.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 07 november 2011, 15:20:06 PM
Skulle inte denna modell av OmniExpress vara ett alternativ?
Eller är den för "turistig"?

Den vore inte alls smidig. Man behöver inte överdriva och komma med en "HDH-storlek" när en linjebyggd "UL" vore mer optimalt. Om man nu ska tala Setraspråk.

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 07 november 2011, 17:34:59 PM
Ja precis som idag, några komfortbussar och möjligtvis någon för godsförande turer. Resten lågentre.

Märkligt då att Danielssons bägge Vidre Contrast med normalgolv och Euro5-motorer är godkända för nya UL-avtalet.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:35:02 PM
Märkligt då att Danielssons bägge Vidre Contrast med normalgolv och Euro5-motorer är godkända för nya UL-avtalet.

Så bara för att normalgolv är godkänt kommer Nobina köpa det till 100%?

bisquit

Klart de köper normarlgolv om de kan. Säg den bussåkare som väljer lågentré eller låggolv före normarlgolv? Men om man tittar på Setra Multiclass eller Nya Omniexpress region. Eller om man tom kan få Volvo 8900 i normalgolv. Så är det mer troliga alternativ. Titta bara på alla nya fina bussar hos Kr som fungerar fint i Uppland.

Robert T

Citat från: bisquit skrivet 07 november 2011, 20:20:10 PM
Klart de köper normarlgolv om de kan. Säg den bussåkare som väljer lågentré eller låggolv före normarlgolv? Men om man tittar på Setra Multiclass eller Nya Omniexpress region. Eller om man tom kan få Volvo 8900 i normalgolv. Så är det mer troliga alternativ. Titta bara på alla nya fina bussar hos Kr som fungerar fint i Uppland.

Varför kör Nobina mest lågentre i Uppland idag då? Många av dom är ju levererade nya i Uppland också. Räkna bort ledvagnarna för dom kommer ju ersättas av boggi eller dubbeldäckare i nästa avtal.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 07 november 2011, 19:33:36 PM
Den vore inte alls smidig. Man behöver inte överdriva och komma med en "HDH-storlek" när en linjebyggd "UL" vore mer optimalt. Om man nu ska tala Setraspråk.

Fast HDH-storlek är ju lite att ta i. Det var ju inte en Swebus-omniexpress jag visade, utan modellen mellan Swebus och den nya Region. Fungerar utmärkt i skåne, lagom mycket trappsteg.

Även 5602 och 5603 fungerar ju bra i UL-land.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Lars

Här kommer bild på Nobina 0002 fotat i Skarnes, bussen hör hemma hos Nobina i Hamar men den blir tillsammans med många mer Omniexpresser och Integrobussar överflödiga 1 juli nästa år då Nettbuss vann upphandlingen som presenterades idag
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49082.0

Kanske detta vore nåt för Nobina i Uppland :)




Jacob

Citat från: Lars skrivet 07 november 2011, 22:13:06 PM
Kanske detta vore nåt för Nobina i Uppland :)




Det var ju en sån här jag visade, fast i boggiversion och andra backspeglar ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!