Upphandling i Skåne

Startat av Trucken, 13 september 2011, 13:53:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CR

Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!

Björn Lövdahl

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:27:19 PM
Ännu trisstare att Olssons Buss förlorar sin trafik.

Företaget har obrutet kört trafiken Kristianstad- Vittskövle (-Brösarp) sen den 7 februari 1923! Det torde vara ett rekord, jag tror inget annat företag i bussbranschen idag har överlevt så länge på en och samma linje.

Man får hoppas att Veolia har barmhärtighet och låter Olssons fortsätta som underentreprenör!?!?!

Med tanke på att Veolia har så pass mycket annan trafik i Kristianstad så har jag tyvärr mycket svårt att tänka mig det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

CR

Citat från: Walter skrivet 27 september 2011, 21:50:07 PM
Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?
SkåneX 6 ingår som sagt, fast i tappningen Pendeln 160. 176:an ligger trafikavtal Simrishamn som hade nystart igår den 1/10-2011 med Veolia som nygammal entreprenör.

Enligt Skånetrafikens omlopp börjar och slutar 7 av 8 omlopp på nya linje 160 (fd SkåneX 6) i Sjöbo. Det är det naturligtvis fritt för entreprenören att ställa sina bussar någon annanstans. Sannolikt kommer dock Nobina att vilja ställa upp de 7 bussarna i Sjöbo, så är väl frågan hur man löser gastankningen då sådan i dagsläget inte finns i Sjöbo.

CR

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 oktober 2011, 17:02:53 PM
Med tanke på att Veolia har så pass mycket annan trafik i Kristianstad så har jag tyvärr mycket svårt att tänka mig det
Du har ju förstås rätt, men ett av omloppen kommer att börja och sluta ändå ute i Vittskövle så det kanske kan vara ide att låta Olssons ta det för att slippa långa (?) tomkörningar.

Som sagt, det är bara en stilla önskan från min sida. Tycker det skulle vara roligt om Olssons får fortsätta med någon form av linjetrafik!

Walter

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 oktober 2011, 15:40:39 PM
s***n vad trist arriva förlorar arriva till Linje 217 240 241an kommer sakna scania Vest bussarna så mycket.

De hade försvunnit även om Arriva vunnit, då det är nya krav på bussarna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Vad är anledingen att man från går Express-konceptet på Skå-ex 6?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CR

Citat från: Walter skrivet 02 oktober 2011, 18:05:29 PM
Vad är anledingen att man från går Express-konceptet på Skå-ex 6?
Har väl rätt länge disskuterats Pendel-koncept för sträckan Lund-Dalby-Veberöd som nu tydligen har blivit förlängt ända till Sjöbo.

Att åka Express från Ystad till Lund, via Dalby känns väl inte så där jätte expressigt precis. Speciellt nu när tågen från Ystad kommer att bli genomgående till Lund-Helsingborg, så kommer det ändå att gå snabbare att åka den vägen.

SkåneExpressen 6 är ju som det nu är lite haltande vad gäller belastningen, väldigt mycket folk på sträckan Lund-Dalby, mycket folk på stäckan Dalby-Veberöd, nästan lika mycket på Veberöd-Sjöbo, mindre folk på Sjöbo-Ystad.

Att det blir pendel på sträckan Lund-Dalby-Sjöbo är väl rätt naturligt kan jag tycka. Frågan är som sagt vad som händer med resten av SkeX6? Blir den kvar i mindre omfattning Ystad-Sjöbo-Lund men med körväg Sjöbo-Lund likt den  snabbare SkeX5?

Möllers

Okey Walter så gammla är dom inte kan allt tid hoppas dom kommer köra i Malmö eller i Trelleborg sen.

Walter

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 oktober 2011, 18:21:51 PM
Okey Walter så gammla är dom inte kan allt tid hoppas dom kommer köra i Malmö eller i Trelleborg sen.
Frånsett åldern är det ju gas-kravet som också hindrar att de lever vidare annat än som förstärkningsvagnar på Arrivas trafik på söderslätt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 14:31:04 PM
Linje 241 kommer att tillhöra Nobina, då den ingår i det Arriva förlorar i Svalövsavtalet.
Vi får se den 1 oktober 2012 vem som kör linje 241. Det är riktigt att Arriva förlorat den linjen.
I branschen 37 år

Anders.o93

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 16:13:46 PM
Samtliga avtal i upphandlingen har trafikstart 1 oktober 2012.

Alla bussar ska vara boggi med gasdrift, utom de 2 sjukresebussarna på linje 215 i Ekebyavtalet som ska drivas med diesel och ska övertas av nuvarande entreprenör (reg nr WEE 640 och WEE 645). Bortsett från Ekebyavtalet så är det inget fordonsövertag vare sig vid avtalsstart eller vid avtalsslut. De olika trafikavtalen:

Ekeby
15 + 2 bussar och linjerna 209, 215, 229, 230 (del) och 297. Avtaltid 4 år. Nobina tar över efter Bergkvarabuss. De 15 gasbussarna ska vid avtalsslut lämnas över till eventuellt ny entreprenör. Den korta avtalstiden kan förklaras med att Ekeby från 2016 ska ingå i i "storavtal", Helsingborg region, med bla Höganäs- och Klippantrafiken.

Svalöv

13 bussar och linjerna 217, 230 (del), 240, 243 och 250. Avtalstid är 8 år. Nobina tar över efter Arriva.
Tack så mycket för den intressanta informationen. Men tillhör verkligen linje 250 Svalövspaketet, tillhör den inte Ekebypaketet eftersom 250 körs av Bergkvarabuss?
Kommer Nobina att ta över Bergkvarabuss garage i Ekeby?
Vet någon om det kommer att bli MAN-bussar eller kommer det att bli Solaris i Ekebypaketet?

Jan

Citat från: Anders.o93 skrivet 02 oktober 2011, 21:26:53 PM
Tack så mycket för den intressanta informationen. Men tillhör verkligen linje 250 Svalövspaketet, tillhör den inte Ekebypaketet eftersom 250 körs av Bergkvarabuss?
Kommer Nobina att ta över Bergkvarabuss garage i Ekeby?
Vet någon om det kommer att bli MAN-bussar eller kommer det att bli Solaris i Ekebypaketet?

Det som CR skriver stämmer ej, 250 körs endast av Bergkvarabuss, det är linjen 230 som delas med Arriva. Hur Nobina kommer lägga upp sin trafik kring Ekeby får vi vänta och se hur det blir.
I branschen 37 år

CR

Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2011, 21:36:55 PM
Det som CR skriver stämmer ej, 250 körs endast av Bergkvarabuss, det är linjen 230 som delas med Arriva. Hur Nobina kommer lägga upp sin trafik kring Ekeby får vi vänta och se hur det blir.
Så är det i nuläget, men i upphandlingen och kommande trafikavtal är linje 250 flyttad från Ekeby till Svalövpaketet. Helt obegripligt egentligen, då 4 av 5 omlopp börjar i Ekeby och 5 av 5 omlopp slutar i Ekeby....

Om nu Nobina tänker ställa upp bussar i Ekeby, så kommer sannolikt linje 250 att utgå därifrån. Allt annat skulle vara anmärkningsvärt!

En annan sak som jag ser nu i underlaget, är att linje 241 utgår från trafikuppdrag Svalöv! Kan det vara så att den flyttas över till Veolias Eslövpaket (har något svagt minne att jag hört det i något sammanhang)?

CR

Nu hittade jag informationen om linje 241.

Då det kommer att införas tågtrafik på sträckan Eslöv - Teckomatorp inom något år, så kommer linje 241 ändras till att endast trafikera sträckan Eslöv - Teckomatorp som kompletterande trafik till tågen. Sträckan Teckomatorp - Landskrona slopas.

Linje 240 Svalöv - Landskrona får i samband med detta ett bättre utbud (även i lågtrafik) och linje 241 flyttas från trafikstarten av nya Svalövsavtalet den 1 oktober 2012 över till Veolia Eslöv.

1896

www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-i-Skane/

Trafikstart för en del av avtalen 2013 12 01. Två års framförhållning är väl överdrivet mycket ?