Upphandling i Skåne

Startat av Trucken, 13 september 2011, 13:53:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 27 september 2011, 21:50:07 PM
Ja jag har svårt att se att det skulle vara annat än den trafik som Veolia kör mellan Lund och Dalby och vidare mot Sjöbo. Dessa körs ju idag av äldre bussar än Veolias övriga trafik kring Lund. Frågan är om 176 är med och SKå-ex 6?

Sedan vete sjutton om det finns tilågn till gas i Sjöbo om man ska ha depå där, eller var kravet gas på samtliga linjer?

Linje 176 och SkEx5 ligger på ett eget avtal och är vad som har skrivits här tidigare inte med i det nya Lund Öster - Sjöbo avtalet. Tror det upphandlades för inte allt för länge sedan.

Om det är krav på gas även för Sjöbo kan man tänka sig tankning i Lund, men det blir svårt för de bussar som bara trafikerar Sjöbo med omnejd då de inte har någon naturlig körning till Lund. Gissningsvis har man släppt kravet för just dessa bussar (4-5 stycken?) vilket skulle göra Sjöbo till en ren dieseldepå även fortsättningsvis (för SkEx har väl ännu inte krav på gas?).

Kimsan

SkEx-bussar ska vara bussar av typ "turisbuss-class" och eftersom det inte finns en enda tillverkare som gör gasbussar för den typen så kommer dom i så fall få gå på biodiesel, all annan trafik ska gå på gas

virtual1

Citat från: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:

Strålande, men för oss som inte vet hur det såg ut innan: frågan kvarstår fortfarande, vad vann Veolia nu????

Walter

Är det någon som vet mer kring kraven på bussarna vad gäller storlek, drivmedel etc? Är det bara boggi som gäller numera eller blir det även tvåaxlade?

Trafikstart i juni eller oktober 2012?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

HBG aren

Trafikstart december 2012 är vad jag hört.

Jan

Citat från: Peter L skrivet 27 september 2011, 21:30:38 PM
Men de 18 bussar Nobina vann från Veolia till "nya" Lund Öster borde väl trafikera linjerna 160-163 (Lund-Dalby-Genarp-Veberöd) och SkEx6 (Lund-Sjöbo-Ystad) samt 337-341 (Sjöbo)?

Jag kan inte se 160-163 i din sammanställning ovan medan alla Sjöbo-bussar fortfarande tillhör Veolia. För visst var Sjöbo ute på räkning? Och enbart linje 160-163 är knappast 18 bussar.

jag lägger till 155 och 160-163 till Nobina.
I branschen 37 år

Peter L

Citat från: Jan skrivet 28 september 2011, 11:36:34 AM
jag lägger till 155 och 160-163 till Nobina.

Ah, 155 glömde jag. Dessutom verkar inte linje 160 finnas längre? Endast linje 161-163 går att söka fram bland Skånetrafikens tidtabeller och det verkar numer som om linje 161 och 162 täcker sträckan Lund Bankgatan - Dalby i rusningstid, eller ser jag helt galet?

18 bussar känns för lite för att täcka även Sjöbo-paketet då linjerna 155 och 161-163 bara dem verkar bli mer än 10 tursatta omlopp om än mest i rusningstid. Så du har nog helt rätt i din listning av SkEx6 + Sjöbo Jan, men var de utsatta för upphandling överhuvudtaget denna gång, eller ligger dem i ett helt eget paket som då borde handlas upp ganska snart?

Walter

Linje 155 ligger i pakatet Lund Ö som Nobina har redan idag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 28 september 2011, 15:02:38 PM
Linje 155 ligger i pakatet Lund Ö som Nobina har redan idag.

Visst gör det, herregud, det känns som måndag i huvudet idag... ;-)

Tidigare låg väl linje 157 ihop med 155/158/159... (på den gamla goda tiden) men jag antar att den tillhör Eslöv numer?

Men då är vi tillbaka i ett läge där jag inte kan tänka mig att linje 161-163 utgör hela 18 tursatta bussar utan här lurar nog SkEx6 i vassen i alla fall... Med Sjöbo-linjerna som outsider då de hängt ihop tidigare.

Jan

Citat från: HBG aren skrivet 28 september 2011, 08:50:58 AM
Trafikstart december 2012 är vad jag hört.

det som Veolia tappat i sista upphandlingen är trafikstart 2013-10-01
I branschen 37 år

CR

Citat från: Jan skrivet 27 september 2011, 21:20:19 PM
Efter den sista upphandlingen ser Skåne ut enligt följande:

Regiontrafik
Veolia: All trafik kring Eslöv minus 157,Ystad, Hörby, Kävlinge, Skurup, Simrishamn, Sjöbo, nordöst/öster om Trelleborg, nordöst/södra Kristianstad samt linjerna 132-142 i Malmö. 241, 436, 470, 474.
Nobina All trafik kring Helsingborg, 50 % på linje 506, Svalöv, Åstorp, Landskrona minus 132, 241, Höganäs, Klippan, Bjuv, Perstorp kommuner samt linjerna 130-131, 155, 157, 166, 160-163, 169-175, 510, 514, 531-532.
Finns där något jag missat kompletera gärna

Linje 241 kommer att tillhöra Nobina, då den ingår i det Arriva förlorar i Svalövsavtalet.

Möllers

s***n vad trist arriva förlorar arriva till Linje 217 240 241an kommer sakna scania Vest bussarna så mycket.

CR

Samtliga avtal i upphandlingen har trafikstart 1 oktober 2012.

Alla bussar ska vara boggi med gasdrift, utom de 2 sjukresebussarna på linje 215 i Ekebyavtalet som ska drivas med diesel och ska övertas av nuvarande entreprenör (reg nr WEE 640 och WEE 645). Bortsett från Ekebyavtalet så är det inget fordonsövertag vare sig vid avtalsstart eller vid avtalsslut. De olika trafikavtalen:

Ekeby
15 + 2 bussar och linjerna 209, 215, 229, 230 (del) och 297. Avtaltid 4 år. Nobina tar över efter Bergkvarabuss. De 15 gasbussarna ska vid avtalsslut lämnas över till eventuellt ny entreprenör. Den korta avtalstiden kan förklaras med att Ekeby från 2016 ska ingå i i "storavtal", Helsingborg region, med bla Höganäs- och Klippantrafiken.

Kristianstad-Köpinge (fd Vittskövle)
2 bussar på linje 553. Avtalstid 6 år. Veolia tar över efter Olssons buss.

Lund Öster (fd Lund Öster (Nobina) samt Lund-Sjöbo (Veolia))
50 bussar med en avtalstid på 8 respektive 7 år. Nobina kör vidare på sina nuvarande linjer i Lund Österavtalet och tar över Veolias den 1 oktober 2013.

Linjer i nuvarnde Lund Öster: 155, 157, Pendeln 166, 172, 173, 174 och 175. Enstaka turer på linjerna 130, 169 och 171 kommer att ingå i avtalet.

Linjer i Lund-Sjöbodelen: 160, 161, 162 och 163.

Linje 160 är i princip SkåneExpressen 6 på sträckan Lund-Sjöbo, som från hösten 2013 omvandlas från Express till Pendeln. Vad som efter det händer med resten av SkeX6 är oklart.

Sannolikt kommer trafiken i avtalet öka kraftigt redan i december 2013 (bortåt +10 fordon).

Svalöv

13 bussar och linjerna 217, 230 (del), 240, 243 och 250. Avtalstid är 8 år. Nobina tar över efter Arriva.

Möllers

Då kommer dom köpa MAN till dom linjerna 217 240 241 kan allt tid hoppas på solaris bussar på linjen.