Upphandling Malmö

Startat av CD, 31 augusti 2011, 10:19:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Citat från: Jo skrivet 08 september 2011, 22:39:30 PM
Ska man då sammanfatta det som att Malmö stad är ett avtal där kostnaderna stiger mycket snabbare än indexersättningen och att merparterna av operatörerna insett att om man skulle kräva full ersättning så kommer Skånetrafiken förkasta anbuden för att de är för dyra.

Och varför stiger kostnaderna så fort i Malmö. Själv kan jag tänka mig den allt svårare trafiksituationen som ökar både krockskador och förseningar, de allt fler uppväxande farthindren som skadar bussarna, ökar körtiderna, höjer bränsleförbrukningen och dessutom gör att förarna blir sjukskrivna för ryggskador. Rent allmänt känns det också som att våld och skadegörelse är ett relativt stort problem i Malmö, hur stor inverkan detta har på kostnaderna har jag dock ingen koll på men även detta riskerar ju att öka sjukskrivningar/kostnaderna och att under dagarna få byta ut stenattackerade bussar kostar ju också.
Nej, det är snarare kvalitetskriterier som gör det dyrt, kombinerat med rätt stor potentiell möjlighet att säga upp avtalet tidigt från trafikhuvudmannens sida. Indexuppräkningen i avtalet är nog rätt rimlig - och går nog relativt bra att ta höjd för (om man skulle tycka att fördelningen är fel). Skulle Skånetrafiken däremot utnyttja sin möjlighet att säga upp avtalet och om trafikutföraren skall ta höjd för denna risk fullt ut i avtalet, ja då skulle det bli extremt dyrt. Då måste man nog lägga sig på ungefär mellan 270-300 mijoner per år, vilket är mycket med tanke på avtalets omfattning.

CR

Citat från: 737 skrivet 04 september 2011, 10:59:06 AM
Av två skäl.

1. Det är redan förlängt.
2. Jag är övertygad att Veolia förlorar pengar i avtalet. Det skrevs ju för jättelänge sen...
Finns väl ingen automatik i att ett till åren kommet trafikavtal är olönsamt. Tvärtom skulle jag vilja påstå!

När det gäller Veolias avtal i Malmö, så är det ena av de två inte bara förlängt, det är omförhandlat med fordonsbyten 2007 och av Skånetrafiken subventionerade gasleveranser. Jag tror INTE att Veolia förlorar pengar i det avtalet, då hade de dragit sig ur för länge sen. Det har funnits både optionsmöjligheter att ta sig ur avtalet och som sagt att det ena avtalet dessutom är omförhandlat och för länge sedan har passerat det ursprungliga sista datumet!

Ett annat exempel på gammalt avtal, kanske Sveriges idag allra älsta (?), nämligen Nobinas avtal i Stockholm Bromma från 1993 är ett för operatören mycket lönsamt avtal som i princip alltid levererat vinst till Nobina!

Bussföraren

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 17:48:23 PM
Finns väl ingen automatik i att ett till åren kommet trafikavtal är olönsamt. Tvärtom skulle jag vilja påstå!

När det gäller Veolias avtal i Malmö, så är det ena av de två inte bara förlängt, det är omförhandlat med fordonsbyten 2007 och av Skånetrafiken subventionerade gasleveranser. Jag tror INTE att Veolia förlorar pengar i det avtalet, då hade de dragit sig ur för länge sen. Det har funnits både optionsmöjligheter att ta sig ur avtalet och som sagt att det ena avtalet dessutom är omförhandlat och för länge sedan har passerat det ursprungliga sista datumet!

Ett annat exempel på gammalt avtal, kanske Sveriges idag allra älsta (?), nämligen Nobinas avtal i Stockholm Bromma från 1993 är ett för operatören mycket lönsamt avtal som i princip alltid levererat vinst till Nobina!

Tyvärr tappar man ju Nobina det avtalet nu varvid tre stora lönsamma avtal försvunnit på kort tid.

Kvar av de gamla SL avtalen är då Tyresö från 1995.

Walter

Citat från: Bussföraren skrivet 02 oktober 2011, 17:55:58 PM
Tyvärr tappar man ju Nobina det avtalet nu varvid tre stora lönsamma avtal försvunnit på kort tid.

Kvar av de gamla SL avtalen är då Tyresö från 1995.
[/quote

Är det verkligen säkert att man tappar Bromma? Vet att man haft svårt att hitta en samarbetspartner på spårsidan i den nya upphandlingen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CR

#64
Citat från: Walter skrivet 02 oktober 2011, 18:01:54 PM


Är det verkligen säkert att man tappar Bromma? Vet att man haft svårt att hitta en samarbetspartner på spårsidan i den nya upphandlingen.
"Hemligheten" hurvida Nobina lämnar anbud i Stockholm i år (E20), är väl knappast någon hemlighet i branschen längre. Nobina har kort och gott inte hitta någon tågpartner och därmed har man inte kunnat lämna in bud.

Bussföraren

Citat från: CR skrivet 02 oktober 2011, 18:20:52 PM
"Hemligheten" hurvida Nobina lämnar anbud i Stockholm i år (E20), är väl knappast någon hemlighet i branschen längre. Nobina har kort och gott inte hitta någon tågpartner och därmed har man inte kunnat lämna in bud.

Eftersom man redan har tillsatt en avvecklingsansvarig för området så råder det knappast något tvivel att så är fallet

CR

Citat från: Bussföraren skrivet 02 oktober 2011, 18:35:26 PM
Eftersom man redan har tillsatt en avvecklingsansvarig för området så råder det knappast något tvivel att så är fallet

Ytterligare en av "hemligheterna" som inte är så hemliga längre efter ditt inlägg  ;)

CR

Skånetrafiken har gått ut med en direktupphandling av Veolias trafik i Malmö i ett avtal om trafik i 2 år (juni 2012 - 2014). Frågan har gått till ett antal av Skånetrafiken utvalda bolag.

Nästan lika knepiga fordonskrav som gjorde att alla bolag utom ett lät bli att lämna anbud i ordinarie upphandlingen föreligger även i direktupphandlingen. Så frågan är hur många bolag som kommer att visa intresse den här gången!?

Walter

Citat från: CR skrivet 31 oktober 2011, 14:51:02 PM
Skånetrafiken har gått ut med en direktupphandling av Veolias trafik i Malmö i ett avtal om trafik i 2 år (juni 2012 - 2014). Frågan har gått till ett antal av Skånetrafiken utvalda bolag.

Nästan lika knepiga fordonskrav som gjorde att alla bolag utom ett lät bli att lämna anbud i ordinarie upphandlingen föreligger även i direktupphandlingen. Så frågan är hur många bolag som kommer att visa intresse den här gången!?

Fast en av knäckfrågorna var väl återköpet av fordon, om man har ett avtal på två år kan det knappast vara en stor grej, för jag förutsätter att det i direktupphandlingen inte är lika hårda krav på nya fordon, dvs någon annan än Veolia har väl knappast möjlighet att lägga anbud. Inga andra bolag har väl tillräckligt med gasbussar på hyllan, eller är det övertagande av Veolias fordon för vinnaren av direktupphandlingen?

Är det allmänt känt vilka de potentiella anbudsgivarna är?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 31 oktober 2011, 15:58:53 PM
Fast en av knäckfrågorna var väl återköpet av fordon, om man har ett avtal på två år kan det knappast vara en stor grej, för jag förutsätter att det i direktupphandlingen inte är lika hårda krav på nya fordon, dvs någon annan än Veolia har väl knappast möjlighet att lägga anbud. Inga andra bolag har väl tillräckligt med gasbussar på hyllan, eller är det övertagande av Veolias fordon för vinnaren av direktupphandlingen?

Är det allmänt känt vilka de potentiella anbudsgivarna är?

Nej, det blir som vanligt hemligt. Dock kan man tro att de stora som Nobina, Keolis, Veolia, Arriva finns med. Bergkvara som ända aktör i den gamla upphandlingen finns väl också med.
I branschen 37 år