Upphandling Malmö

Startat av CD, 31 augusti 2011, 10:19:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CD

Ryktet säger att Skånetrafiken har avbrutit upphandlingen om stadsbussarna i Malmö. Någon som vet mer?

Walter

Citat från: CD skrivet 31 augusti 2011, 10:19:03 AM
Ryktet säger att Skånetrafiken har avbrutit upphandlingen om stadsbussarna i Malmö. Någon som vet mer?

Är det Veolias del?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Walter skrivet 31 augusti 2011, 10:50:00 AM
Är det Veolias del?
Ja den är under räkning just nu. men om den är avbruten vet jag inget om.
I branschen 37 år

737

Jag har också hört det ryktet. Det skulle bero på att endast ett anbud kommit in och att det är väldigt dyrt. Det ska inte vara Veolia som lagt in anbudet.

Spännande utveckling i Malmös kollektivtrafiks framtid med andra ord.

Knallhatt

Citat från: 737 skrivet 31 augusti 2011, 15:30:07 PM
Jag har också hört det ryktet. Det skulle bero på att endast ett anbud kommit in och att det är väldigt dyrt. Det ska inte vara Veolia som lagt in anbudet.

Spännande utveckling i Malmös kollektivtrafiks framtid med andra ord.

Upphandlingen av Malmö Södervärn är avbruten, endast ett anbud har kommit in.
Skälet till detta är att det föreligger bristande konkurrens. Upphandlingen kan därför inte genomföras på ett affärsmässigt sätt.
Därtill har det enda anbudet avsevärt överskridit trafikuppdragets budget.

handläggaren

Rent krasst beror det på att Skånetrafiken saknar verklighetsförankring. Man kan inte sätta upp orimliga villkor och tro att marknaden accepterar detta. I detta fall förbehöll man sig bl.a rätten att bryta avtalet om kundnöjdheten understeg X%. Någon återköpsgaranti för operatörens fordon erbjöds inte. Under dessa förutsättningar lämnar inte seriösa företag bud. Detta vet nu även Skånetrafiken the hard way. ;)


Jan

Att nuvarande entreprenör Veolia transport inte bjöd är anmärkningsvärt.
I branschen 37 år

Knallhatt

Citat från: Jan skrivet 01 september 2011, 11:23:45 AM
Att nuvarande entreprenör Veolia transport inte bjöd är anmärkningsvärt.

Det är väl inte anmärkningsvärt. Oavsett om man har trafiken eller ej, gör man bedömmning att THM sätter upp orimliga villkor och inte accepterar detta så lämnar man inte anbud.

eomer

Citat från: Jan skrivet 01 september 2011, 11:23:45 AM
Att nuvarande entreprenör Veolia transport inte bjöd är anmärkningsvärt.
Detta bevisar bara att branschen 22 år efter avreglering börjar nyktra till och trafikhuvudmännens oinskränkta makt är på väg att minska.
Tyvärr inser inte tjänstemännen på Skånetrafiken detta ännu, vilket uttalandet av Upphandlingschefen bevisar.
//eomer

Peter L

Citat från: eomer skrivet 01 september 2011, 19:38:27 PM
Detta bevisar bara att branschen 22 år efter avreglering börjar nyktra till och trafikhuvudmännens oinskränkta makt är på väg att minska.
Tyvärr inser inte tjänstemännen på Skånetrafiken detta ännu, vilket uttalandet av Upphandlingschefen bevisar.
//eomer

Intressant att skylla på krock med andra stora upphandlingar i landet. Tror inte det skulle vara något jätteproblem om trafikavtalet varit intressant. Dessutom förklarar det knappast att Bergkvaras anbud låg en bra bit över budgeten...

Blue

Citat från: Peter L skrivet 01 september 2011, 22:24:29 PM
Dessutom förklarar det knappast att Bergkvaras anbud låg en bra bit över budgeten...

Det är ju risken med upphandlingar.
Man kanske inte har råd att betala vad uppdragstagarna vill ha betalt.

Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Peter L

Citat från: Blue skrivet 01 september 2011, 23:44:23 PM
Det är ju risken med upphandlingar.
Man kanske inte har råd att betala vad uppdragstagarna vill ha betalt.



Visst är det så. En budget för att trafikpaket är ju "bara" en budget tills de faktiska anbuden kommer in och man får kvitto på om man räknat "rätt". När nu konkurrensen är dålig och anbuden (nåja bara ett) är för höga så får man antagligen justera kraven och villkoren i avtalet för att få in fler anbud och till lägre pris.

737

Det finns bara en som agerat rätt i detta fall. Det är Bergkvara. Det finns inga felaktiga (ur leverantörsperspektiv) krav. Ta betalt för det kunden vill ha.

Den största skandalen är upphandlingsansvariges uttalande. Det visar att hon är totalt avkopplad från verkligheten. Hade dumhet varit straffbart hade hennes advokat haft svårt att fria henne i domstol.

Bussföraren

Malmö är ju redan innan Skånetrafikens senaste krav ett avtal där man måste ta rejält betalt för att täcka sina risker, dessa två avtal lär vara de mest problemfyllda i landet tillsammans med några i Göteborg.

Att man inte får anbud beror givetvis inte enbart på att det var andra upphandlingar samtidigt, givetvis prioriterar operatörerna men i Malmöfallet är det bara några av de största företagen som ens kan tänka sig att ge sig in i Malmö tätort och samtliga dessa har kapacitet att hantera flertal anbud samtidigt.

En ny omgång med liknande krav kommer knappast att locka så många fler intressenter och nästan säkert inte ge extrema prissänkningar.