Linje 100 syd övertas av Ybuss

Startat av RoggaBoy, 25 juli 2011, 07:37:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 27 juli 2011, 08:45:03 AM
Härnösand - Sundsvall är en krokig bana med låg hastighet så alla vill ha en ny sträckning för att få ner restiden till ca 30 minuter.

Jag förstår, det vore ju ganska bra om man fick det och att man hade investerat i det samtidigt som Ådalsbanan och Botniabanan
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Minns när man åkte X2000 Härnösand - Sundsvall med 65minuters körtid, långsammare än bussen.

Bussföraren

Jag tror aldrig att man kommer att kunna köra direkttågen Sundsvall-Härnösand på 45 minuter, betänk att de nya X6* är betydligt långsammare än X2 på dessa kurviga sträckor och allra helst med få uppehåll

swedebear

Förresten i artiklarna står det ju att man skall köpa in 4 nya bussar, blir det Bybergs som gör det. Det verkar ju logiskt eftersom Y-Buss inte äger några bussar vad jag vet iaf
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 27 juli 2011, 09:50:09 AM
Jag tror aldrig att man kommer att kunna köra direkttågen Sundsvall-Härnösand på 45 minuter, betänk att de nya X6* är betydligt långsammare än X2 på dessa kurviga sträckor och allra helst med få uppehåll

Det är nog ingen omöjlighet med tanke på att X2 hösten 2008 klarade sträckan på 48 minuter. X2 är långsammare i acceleration än X62 vilket ligger dem i fatet när det gäller hastigheten på en sådan här kurvig sträcka. Därtill har banan rustats upp en del sedan dess.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johnny

Här ser vi ett positivt resultat av den nya kollektivtrafiklagen. Ett företag kör kommersiellt och landstingen/länstrafiken behöver bara betala för kortgiltighet.

Jan

Citat från: Johnny skrivet 03 augusti 2011, 09:02:08 AM
Här ser vi ett positivt resultat av den nya kollektivtrafiklagen. Ett företag kör kommersiellt och landstingen/länstrafiken behöver bara betala för kortgiltighet.

Nu är den aktuella sträckan lite speciell, jag tror inte att den nya lagen kommer få så stor genomslagskraft, speciellt kring de stora regionerna i landet.
I branschen 37 år

swedebear

Citat från: Jan skrivet 03 augusti 2011, 16:18:03 PM
Nu är den aktuella sträckan lite speciell, jag tror inte att den nya lagen kommer få så stor genomslagskraft, speciellt kring de stora regionerna i landet.

Det kommer nog inte att spela så stor roll, det tror inte jag heller, det är om KR Trafik skulle få för sig nåt men det är väl knappast troligt
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Bussföraren

Citat från: swedebear skrivet 03 augusti 2011, 17:09:10 PM
Det kommer nog inte att spela så stor roll, det tror inte jag heller, det är om KR Trafik skulle få för sig nåt men det är väl knappast troligt

KR har redan haft erbjudande om att köra kommersiellt på L 45, 63 o 100

rengmark

Några gånger när jag åkt linje 100 mot Sundsvall har den blivit fullsatt i Härnösand. Vid två tillfällen på 11-avgången gick det inte att få fram en extrabuss utan föraren fick beställa taxi. Dyrt och stressigt inför den korta omstigningen till X2000 i Sundsvall. Förvånande också att man låter linje  201 gå någon minut innan linje 90 från Sollefteå och Kramfors ankommer Härnösand. Undrar hur Y-buss kommer att göra om inte alla kommer med? Prioritera de som fortsätter med Y-buss mot Stockholm eller de som har biljett till X2000?

Jan

Citat från: rengmark skrivet 06 augusti 2011, 14:03:07 PM
Några gånger när jag åkt linje 100 mot Sundsvall har den blivit fullsatt i Härnösand. Vid två tillfällen på 11-avgången gick det inte att få fram en extrabuss utan föraren fick beställa taxi. Dyrt och stressigt inför den korta omstigningen till X2000 i Sundsvall. Förvånande också att man låter linje  201 gå någon minut innan linje 90 från Sollefteå och Kramfors ankommer Härnösand. Undrar hur Y-buss kommer att göra om inte alla kommer med? Prioritera de som fortsätter med Y-buss mot Stockholm eller de som har biljett till X2000?

När X2000 kommer i gång till Umeå i december blir det enklare.
I branschen 37 år

Greger Larsson

Citat från: rengmark skrivet 06 augusti 2011, 14:03:07 PM
Några gånger när jag åkt linje 100 mot Sundsvall har den blivit fullsatt i Härnösand. Vid två tillfällen på 11-avgången gick det inte att få fram en extrabuss utan föraren fick beställa taxi. Dyrt och stressigt inför den korta omstigningen till X2000 i Sundsvall. Förvånande också att man låter linje  201 gå någon minut innan linje 90 från Sollefteå och Kramfors ankommer Härnösand. Undrar hur Y-buss kommer att göra om inte alla kommer med? Prioritera de som fortsätter med Y-buss mot Stockholm eller de som har biljett till X2000?

Y-buss kör liksom Swebus Express m fl med förbokade biljetter, så har du ingen bokad biljett och bussen blir full - då kommer du inte med..

/GL

swedebear

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 augusti 2011, 15:02:55 PM
Y-buss kör liksom Swebus Express m fl med förbokade biljetter, så har du ingen bokad biljett och bussen blir full - då kommer du inte med..

/GL

Undrar om det blir så även på de som skall bara gå mellan Ume och Sundsvall, hoppas nästan det för smidighets skull
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Staffan Sävenfjord

Citat från: swedebear skrivet 06 augusti 2011, 16:25:23 PM
Undrar om det blir så även på de som skall bara gå mellan Ume och Sundsvall, hoppas nästan det för smidighets skull

Ja, det skulle ju knappast fungera om man gjorde undantag för dessa resenärer. Så det blir säkert möjlighet att boka även för dem. Den som inte har bokat lär dock få åka med i mån av plats.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

swedebear

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 augusti 2011, 18:47:33 PM
Ja, det skulle ju knappast fungera om man gjorde undantag för dessa resenärer. Så det blir säkert möjlighet att boka även för dem. Den som inte har bokat lär dock få åka med i mån av plats.



Vill bara för att vara på den säkra sidan notera att det jag tänker på är de bussar som endast skall gå mellan Umeå och Sundsvall, men oavsett så hoppas jag att de använder samma rutiner även på de bussarna
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours