Linje 100 syd övertas av Ybuss

Startat av RoggaBoy, 25 juli 2011, 07:37:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2011, 21:54:13 PM
Linjen var väl inte tänkt att köras under sommarlovet eftersom största delen av kundkretsen utgörs av studenter vid Umeå Universitet.

Fast ni får väl lugna er lite med spekulationerna tills dess att Y-buss åtminstone fått presentera en tidtabell. För om än det inte blir samma turtäthet(sju dubbelturer/dag) som på dagens "hundring" Umeå-S-vall så blir det givetvis fler turer än vad Y-buss idag kör på sträckan. Det här blir ju lite av guldläge för Y-buss att fylla Stockholmsbussarna på sträckan också i o m att många resenärer från Umeå vill åka till t ex Ö-vik, Härnösand, Timrå m fl och kliva av där och samtidigt kan man boka nya resenärer från de platserna vidare söderut.

Visst är det så att man får vänta in och se vad de har på gång, det vore trevligt om de har mer turtäthet än vad de har idag, och kanske kan man tänka sig att de kör några turer endast Umeå-Sundsvall
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juli 2011, 21:54:13 PM
Linjen var väl inte tänkt att köras under sommarlovet eftersom största delen av kundkretsen utgörs av studenter vid Umeå Universitet.

Nej, den var inte tänkt att köra under sommarlovet men man har ändå inte beslutat om/när den kommer tillbaka ändå enligt Veolia själva. Jag skulle nog inte säga att den utgörs av största delen av studenter då den när man hade ärenden till gaten så var det mest Stockholmsresenärerna som klev på med Resplusbiljett för att få ett längre byte i Sundsvall.

RoggaBoy

#17
http://www.vk.se/Article.jsp?article=463538

En bättre artikel, med 7 dubbelturer, vissa förlängs till Stockholm och anslutning till X2000 i Sundsvall. Rabattkorten kommer att gälla!
http://www.folkbladet.nu/261622/2011/07/26/ybuss-tar-over-trafiken-umea-sundsvall

Om nu rabattkort ska gälla så hoppas jag för Ybuss skull att man får en driftsäker maskin. Har åkt 3st bussar med Ske-buss på tre timmar idag, 2 maskiner ur funktion.

swedebear

Det verkar som om Y-Buss bokningssystem är uppdaterat med detta, priset verkar vara 120 kronor för vuxen mellan Umeå och Övik vilket är billigare än vad Linje 100 kostar idag. Priset kanske kommer att ändras framgent
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 26 juli 2011, 12:09:14 PM
Det verkar som om Y-Buss bokningssystem är uppdaterat med detta, priset verkar vara 120 kronor för vuxen mellan Umeå och Övik vilket är billigare än vad Linje 100 kostar idag. Priset kanske kommer att ändras framgent

Man har sedan lång tid tillbaka kunnat resa tex Umeå - Örnsköldsvik, Härnösand - Sundsvall men sen hur många avgångar som finns i bokningssystemet kan jag inte se då dator saknas.

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 26 juli 2011, 12:12:33 PM
Man har sedan lång tid tillbaka kunnat resa tex Umeå - Örnsköldsvik, Härnösand - Sundsvall men sen hur många avgångar som finns i bokningssystemet kan jag inte se då dator saknas.

Skulle ha varit tydligare naturligtvis, från den 4/9 så finns det betydligt mer avgångar
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

swedebear

"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy


rengmark

Imtresant att Y-buss kan köra billigare, statsbidraget för linje 100 försvinner dessutom. Y-bussen snabbas upp i höst när E4 får två mil ny sträckning söder om Hudiksvall. En stor konkurrensfördel får man på sträckan Sundsvall-Härnösand där man matchar snabbtåget om bussens snittfart är låga 65 km/tim. För Sundsvall-Örnsköldsvik blir det motsvarande 85 km/tim.

swedebear

Citat från: rengmark skrivet 26 juli 2011, 23:04:32 PM
Imtresant att Y-buss kan köra billigare, statsbidraget för linje 100 försvinner dessutom. Y-bussen snabbas upp i höst när E4 får två mil ny sträckning söder om Hudiksvall. En stor konkurrensfördel får man på sträckan Sundsvall-Härnösand där man matchar snabbtåget om bussens snittfart är låga 65 km/tim. För Sundsvall-Örnsköldsvik blir det motsvarande 85 km/tim.

Om jag inte räknar fel från denna sida http://www.norrtag.se/page105992.html så skall det ta cirka 1 timme och 15 minuter med Snabbtåget mellan Övik och Sundsvall och Y-Buss tar som kortast 2 timmar och 10 minuter. Däremot har du nog rätt i att buss och tåg mellan Sundsvall och Härnösand kommer att ta ungefär lika lång tid
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Bussföraren

Citat från: swedebear skrivet 26 juli 2011, 23:23:42 PM
Om jag inte räknar fel från denna sida http://www.norrtag.se/page105992.html så skall det ta cirka 1 timme och 15 minuter med Snabbtåget mellan Övik och Sundsvall och Y-Buss tar som kortast 2 timmar och 10 minuter. Däremot har du nog rätt i att buss och tåg mellan Sundsvall och Härnösand kommer att ta ungefär lika lång tid

Nu har du nog räknat galet.

Restiden med SJ:s direkttåg beräknas till 2 tim Sundsvall-Ö-vik och 2,45 Sundsvall-Umeå.
För Norrtågs mer lokalbetonade tåg som idag tar 1 timme Ö-vik-Umeå beräknas tiden Sundsvall-Ö-vik till 2,20 och Sundsvall-Umeå till 3,15

rengmark

Det finns färdiga tidtabeller för den trafik som egentligen skulle starta i nästa månad. Ett par exempel. Snabbtåg 560 avgår Sundsvall 10.15, ank. Ö-vik 12.10 och Umeå 12.56. Norrtågs 7416 avgår Sundsvall 12.28, ank. Ö-vik 14.29 och Umeå 15.30


swedebear

Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 23:58:53 PM
Nu har du nog räknat galet.

Restiden med SJ:s direkttåg beräknas till 2 tim Sundsvall-Ö-vik och 2,45 Sundsvall-Umeå.
För Norrtågs mer lokalbetonade tåg som idag tar 1 timme Ö-vik-Umeå beräknas tiden Sundsvall-Ö-vik till 2,20 och Sundsvall-Umeå till 3,15

Ja jag har räknat galet (Eller snarare tänkt fel), det stämmer med 2 timmar, dock tycker jag att 2 timmar Sundsvall-Övik låter mycket med direkttågen med tanke på att det skall ta 45 minuter mellan Umeå och Övik. Jag förstår inte att det skall ta 45 minuter med snabbtågen mellan Härnösand och Sundsvall med tanke på att det är ungefär halva sträckan jämfört med Umeå-Övik men det måste vara att man inte kan hålla lika hög hastighet den biten
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

RoggaBoy

Citat från: swedebear skrivet 27 juli 2011, 08:34:43 AM
Ja jag har räknat galet (Eller snarare tänkt fel), det stämmer med 2 timmar, dock tycker jag att 2 timmar Sundsvall-Övik låter mycket med direkttågen med tanke på att det skall ta 45 minuter mellan Umeå och Övik. Jag förstår inte att det skall ta 45 minuter med snabbtågen mellan Härnösand och Sundsvall med tanke på att det är ungefär halva sträckan jämfört med Umeå-Övik men det måste vara att man inte kan hålla lika hög hastighet den biten

Härnösand - Sundsvall är en krokig bana med låg hastighet så alla vill ha en ny sträckning för att få ner restiden till ca 30 minuter.