SL och hösttidtabellen 2011

Startat av rengmark, 23 juli 2011, 11:32:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Från och med idag går det att söka resor i SLs reseplanerare för hösttidtabellens första giltighetsdag 22 augusti. Jag försökte hitta några nyheter men har inte lyckats ännu.

rengmark

Jag har nu hittat några. Ändrad linjesträckning för linje 509, 520, 525 och 540. Ny linje 721X Riksten-Tullinge.

Mikael Ringmarck

På vilket sätt läggs 509 om?  ???

Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D

Andreas91

509 har letts om via Frösunda, men i vintertabellen så verkade ej dessa nya hållplatser vara nämnda, så då kanske den återfår den gamla sträckningen. 644 vet jag ej hur det är tänkt, men 658 har, i vintertabellen, tre morgonturer, som går från ordinarie sluthållplats Solbacka till Norrtälje busstn och som därefter skyltar om till 676, men som dock endast går till Danderyds sjukhus. Gissar på att det kan vara dessa tre turer som isf Keolis tar.

658-turerna är då följande, med avg. från Solbacka kl. 05:55, 06:21 och 06:59, med resp. ank. tider vid Norrtälje busstn: 06:04, 06:30 samt 07:09.

Ersa

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 23:18:49 PM
Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D

Jag har hört att Keolis ska köra 644+625. Plustecken pga att dessa linjer numera i princip räknas som en enda linje, då alla avgångar i båda riktningar knyts ihop i Söderhall. Fyra södergående avgångar på 644+625 på morgonen, samt fyra norrgående avgångar på 625+644 på eftermiddagen.
Möjligtvis kanske Keolis Norrort kan matcha några 620/621:or för att minska antalet tomkörningar precis hela vägen upp till Mora vägskäl på morgonen, samt från samma plats under eftermiddagen. Kanske kan även detta leda till dubbel vinst, dvs att Nobina Norrtälje slipper ifrån någon enkelriktad linje med tomkörning åt andra hållet.

Får man gissa att det blir depån i Åkersberga som får ta hand om 644+625. Det har ju redan talats om att just Åkersbergadepån ska köra 620 och/eller 621 i höst, med nyare bussar som klarar Norrtäljekraven (RME, alkolås etc)

Omnilasse

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 23:18:49 PM
På vilket sätt läggs 509 om?  ???

Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D

Allt kan väl hända om det passar sig - men i sådana fall nog inte kopplat till 644, utan merutnyttjar någon regleringstid vid Norrtälje på 620/621 - som man ju redan har visst produktionsutbyte kring. Men det låter lite väl kreativt för att vara ett produktionsutbyte mellan två olika operatörer kanske?

I annat fall skulle det ju kunna gälla 659 - den lilla snutten vid Riala som nog har något omlopp gemensamt med 644 eller 620. Avgången från Mora Vägskäl klockan 7.15 på 644 (förra vintertidtabellen - har inte kontrollerat om det är samma), passar utmärkt med att först köra morgonturen från Sättra på linje 659, exempelvis. En liten tur som annars är svår att tursätta på något bra sätt...

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 25 juli 2011, 00:13:54 AM
Allt kan väl hända om det passar sig - men i sådana fall nog inte kopplat till 644, utan merutnyttjar någon regleringstid vid Norrtälje på 620/621 - som man ju redan har visst produktionsutbyte kring. Men det låter lite väl kreativt för att vara ett produktionsutbyte mellan två olika operatörer kanske?

I annat fall skulle det ju kunna gälla 659 - den lilla snutten vid Riala som nog har något omlopp gemensamt med 644 eller 620. Avgången från Mora Vägskäl klockan 7.15 på 644 (förra vintertidtabellen - har inte kontrollerat om det är samma), passar utmärkt med att först köra morgonturen från Sättra på linje 659, exempelvis. En liten tur som annars är svår att tursätta på något bra sätt...

Linje 659 avgår från Sättra 06:39, och ankommer Riala kyrka 06:49.
Från hpl Riala kyrka passerar först linje 644 kl 07:04, med riktning mot Ledinge trafikplats, Rö och Söderhalls trafikplats.
Därefter passerar linje 620 åt andra hållet kl 07:07, med riktning mot Bergshamra, Mora vägskäl och Norrtälje.

På kvällen avgår linje 659 kl 18:05 från Riala kyrka mot Sättra.
Då har linje 620 från Norrtälje passerat Riala kyrka kl 17:57, och 644 från Söderhall och Ledinge passerade kl 18:03.

Göran B

509:ans hållplatser är oförändrad så vitt jag kan se. Omläggningen via Frösunda skedde vid övergång till sommartidtabell och är kvar i vintertidtabellen.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 01:21:26 AM
Linje 659 avgår från Sättra 06:39, och ankommer Riala kyrka 06:49.
Från hpl Riala kyrka passerar först linje 644 kl 07:04, med riktning mot Ledinge trafikplats, Rö och Söderhalls trafikplats.
Därefter passerar linje 620 åt andra hållet kl 07:07, med riktning mot Bergshamra, Mora vägskäl och Norrtälje.

På kvällen avgår linje 659 kl 18:05 från Riala kyrka mot Sättra.
Då har linje 620 från Norrtälje passerat Riala kyrka kl 17:57, och 644 från Söderhall och Ledinge passerade kl 18:03.
Passar alltså perfekt att först köra 659 från Sättra 06:39, till Riala Kykra 06:49, tomkörning till Mora vägskäl, och därifrån som 644 klockan 07:04. Så msåte nästan turen vara upplagd (annars krävs det nog ett extra omlopp i dimensionerad tid) - sedan är frågan om Keolis eller Nobina kör den turen förstås...

Andreas91

För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.

Bussmicke

Citat från: rengmark skrivet 24 juli 2011, 22:34:05 PM
Ny linje 721X Riksten-Tullinge.

Ny direktbuss, skulle tippa det rullar som gamla 721 gjorde förr direkt till Tullinge station, endast rusningsriktning.
Rusningstid, varannan buss buss från Riksten heter 721X
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrX

Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 03:02:10 AM
För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.

Riktigt så enkelt är det inte, nästan varannan tur körs av Nobina respektive Keolis. De omlopp som startar i Åkersberga på 620 och 621 körs av Keolis medan omlopp som startar i Norrtälje på samma linjer körs av Nobina.

Ulf Berlin

En annan stor sak som kommer att hända augusti-oktober är att alla "insatståg"förutom 15-min trafiken
på linjen StockholmC-Kungsängen/Bålsta kommer att vara inställda p g av arbeten med Citybanan.
(och redan nu är ena bron vid Tomteboda riven vilket medför enkelspår på sträckan Karlberg-Sundbyberg(Huvudsta)).
Detta kommer att medföra extra förstärkningstrafik från Kungsängen/Jakobsberg/Spånga till Tensta(?).
Vem kommer att vara"ansvarig utövare"för denna ersättningstrafik?/Ulf

Bussföraren

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2011, 14:49:17 PM
En annan stor sak som kommer att hända augusti-oktober är att alla "insatståg"förutom 15-min trafiken
på linjen StockholmC-Kungsängen/Bålsta kommer att vara inställda p g av arbeten med Citybanan.
(och redan nu är ena bron vid Tomteboda riven vilket medför enkelspår på sträckan Karlberg-Sundbyberg(Huvudsta)).
Detta kommer att medföra extra förstärkningstrafik från Kungsängen/Jakobsberg/Spånga till Tensta(?).
Vem kommer att vara"ansvarig utövare"för denna ersättningstrafik?/Ulf

Stockholmståg har ju avtal med Nobina så det är väl en bra gissning

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 03:02:10 AM
För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.

Frånvaron var noll dagar, utbytet började redan den 27 juni.

/Ted