Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

New_options

En fråga bara från en novis som blev nyfiken efter 6 sidors hej vilt spekulerande. Om hon nu märkte (jag vet bara vad som skrivits i tidningarna) att motorn rusade när hon släppte handbromsen - hade inte det naturligaste varit att i panik dra åt handbromsen igen? Och det oavsett om bussen kan gå sönder av det... Hellre en gammal buss åt skogen än skadade/döda personer (eller vad som nu kan tänkas hamna i bussens väg) - eller?

lil-sis

Det är inte alls säkert att första tanken är att dra i p-bromsen. Det är en manöver som måste nötas in, eftersom det man lär sig, även när man tar B-körkort är ju fotbromsen i första hand. Det är dessutom en sådan "hård" effekt på att man inte har den som första alternativ i huvudet, har du passagerare i bussen är risken stor att någon gör sig rejält illa inuti bussen vid en sådan manöver.

Så vad som är "normalt" eller inte tror jag inte finns. Alla reagerar olika och har man själv gör vet man inte förrän man är där.

Jag har förlorat bromsverkan helt och hållet på min personbil en gång, i låg hastighet i Eugeniatunneln. Inte alls jämförbart för jag hade tid att tänka men även då så ligger kopplingen i första hand (fast nu körde jag automat, så jag fick fundera lite, det löste sig med hjälp av just handbromsen men jag hade tid att tänka).

Robert Brink

Som jag skrev tidigare! Inte ens vältränade piloter på stora flygbolag handlar rätt i oväntade situationer! Så oavsett om bussen fått frispel eller om det är en förarmiss, så är det mycket svårt att lösa det hela rätt!
Hade detta hänt vid ett annat ställe i staden, så kanske det slutat med en plåtskada mot en vägg/bil eller ner i ett buskage! Nu hamnade bussen ner bland folk och allt fick mycket större proportioner. Nästan samtidigt kraschade en mindre helikopter med 2 döda, det blev bara en notis!
Jag är dock glad för att bussen inte var nere i vid hammarbykajen, då skulle den kunna hamnat i vattnet.

Och som flera skriver, vi vet ju ännu inte vad som hänt, kanske får vi inte reda på det heller. Om det varit fel på bussen, kan det vara tillfälligt och inte synas nu efteråt.
Sen har jag personligen alltid foten på bromsen när jag släpper handbromsen, och är alltid beredd att dra ner den igen om det behövs! Men som någon skrev, det blir tvärstopp och något man undviker med folk i bussen...
Sen är jag lite fundersam över vart hon startade? Det var Stockholm Maraton, så jag antar att 55:an vände runt i högervarv in på Södermalmstorg, och det kan ju förklara varför hon startat så nära trappan med fronten mot den.

//R

Laban

En liten fundering bara, har inte denna busstyp en elektronisk gas? kan det hända att en sådan hakar upp sig?
Har under alla år jag kört råkat ut för fel på gasen en enda gång, men då med extremt ryckig gång istället!

Färdbromsen borde väl förövrigt ta bra mkt hårdare än om man drar åt handbromsen eller är jag ute och cyklar då?

mushkot

Citat från: Laban skrivet 04 juni 2011, 23:07:42 PM
Färdbromsen borde väl förövrigt ta bra mkt hårdare än om man drar åt handbromsen eller är jag ute och cyklar då?
Inte helt. Dock är det mycket svårt att bromsa mjukt med handbromsen, och drar du ner den rakt av låser du hjulen. Du får stampa på rätt bra för att få samma effekt med fotbromsen...

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


yngrot

Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

lil-sis

Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2011, 22:25:30 PM
Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..

Amen to that!


RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2011, 22:25:30 PM
Men som vi alla vet som kör förekommer det att fel inte finns när bussen väl kommer till verkstad efter felrapport..

Det har man hört många förare berätta genom åren! :-)