Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Citat@Robert Brink
Hon körde ju inte in där, hon hade just löst av en förare.
Låter mer som det Andy skriver.

Hon har via dottern berättat att när hon släppte handbromsen började motorn rusa och bussen for iväg utan att hon ens hade fötterna på Någon pedal. (Ingen ovanlig utgångspunkt att ha båda fötterna på golvet i det ögonblicket - beroende på busstyp.)
När hon väl hittade bromspedalen studsade bussen ner för trappen så att bromsa hjälpte inte alls.



Nu är det väl så att det du säger om förarbyte är något som stått i media? Och det ska man nog inte ta för allvarligt...
Vad jag däremot vet(kör buss på Söderhallen, bla 55:an), är att bussen var skyltad: "55 Sofia", det innebär att den är på väg mot Hornsgatan. Då sker normalt förarbytet vid hållplatsen som ligger efter den högerböj jag menar. Så har det varit ett förarbyte precis, så har det skett efter det att man gjort vänstersvängen och kommit in på torget, men innan högerböjen. Detta är ju inte normalt, men kan vara gjort pga trångt vid hållplatsen.

//R

Buzz

Ja, det står i media. Hennes dotter berättade det och jag har svårt att misstro henne.

Fick för mej på din beskrivning att du menade att hon körde in bussen vid hållplatsen och att det hände ungefär då.
Missförstånd då.

Nu spekulerar jag men stannade/körde bussarna på exakt samma ställen vid platsen under marathon?


(Med risk för dubbelpost, mitt svar alldeles nyss verkar ha försvunnit.)

Robert Brink

CitatJa, det står i media. Hennes dotter berättade det och jag har svårt att misstro henne.

Fick för mej på din beskrivning att du menade att hon körde in bussen vid hållplatsen och att det hände ungefär då.
Missförstånd då.

Nu spekulerar jag men stannade/körde bussarna på exakt samma ställen vid platsen under marathon?


Jag är alltid skeptisk till mediauppgifter, tyvärr även om det är en dotter som citeras!
Som jag förstått det, så var det ordinarie hållplatsen som gällde för linje 55 vid tillfället! Men ibland är det trångt där uppe, kan stå en "Flexbuss" parkerad, en 43:a vid hållplatsen och kanske något annat parkerat fordon!

//R

Buzz

Ja, jag är också misstänksam mot media, det är därför jag inte har skrivit något tidigare.
Kände att det började bli dags nu, särskillt när det spekuleras än värre här än i media.
Här har vi en förare som mår piss och vi sitter här och tror oss veta att hon med all sannolikhet (mitt ordval) tryckte på gasen istället för bromsen i 30-40 meter... Eller 20...? (Jag har inte varit och mätt.)
Jag finner det inte osannolikt att man i paniken när bussen hoppar upp och ner inte hittar bromsen. Men det är som någon sa, lätt att skylla på att hon tryckte på fel pedal. Herrejisses, bussen åkte ner för en trapp, vilken panik hon måste ha haft!
Trycker man på gasen av misstag så lyfter man foten på en mikrosekund, eller en halv sekund. Fort som fan, inte efter 20 meter eller ens 10 i dessa hastigheter.

Det som också fick mej att skriva är inläggen om där förarna beskriver ett problem typ "jag har också kört en skenande buss" men ingen skriver något om vad man gjorde åt saken mer än att trycka i neutralen eller vrida av tändningen, som jag gjorde en gång.
Jag mitt pucko nöjde mej med det eftersom det löste problemet. Minns inte hela scenariot riktigt men jag minns en sak...

Varför skrev jag ingen tillbudsrapport???
Jag borde åtminstone ha kontaktat facket.


Jag har också befunnit mej i en annan situation där jag inte blev betrodd: Jag smög mej fram med bussen och skulle stanna bakom en bil men bromsen tog inte hur hårt jag än tryckte. Min arbetsgivare tror sej veta att jag tryckte på fel pedal vilket är fruktansvärt. Det svärtar ner mej! (Hellre det än att företaget får sej en smäll.)  :P
Det hittades inget fel, men bussen hade lämnat verkstaden ca 10 minuter innan jag fick den av just en verkstadspersonal och den hade varit inne för ett - bromsfel.

Det här är bakgrunden till att jag överhuvudtaget postade här idag. Jag blir illa berörd när folk tror sej veta att hon måste ha tryckt på fel pedal. Ja, hon kanske gjorde det men inte sååå länge. Jag har oerhört svårt att tänka mej det och hoppas innerligen att man hittar ett fel på bussen. Vilket vi alla förmodligen gör.

Typiskt nog så är det säkert ett fel som återkommer var ca 10.000e mil och när det återkommer så "hände det bara nyss". Det har aldrig hänt förut och det verkar inte vara något fel på bussen vi bromsprovet direkt efter.  :(


buskörare

Andy: Det var inte till dig, det stor i artikeln som nån länkade till att flera förare hade sagt att det var vanligt med bromsproblem.
Nån hade också sagt att den aktuella bussmodellen var trögstyrd? Jag tycker att dom MaxCi jag kört varit nästan för lättsyrda.

jenseeg

Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2011, 10:24:53 AM
Konstigt att ingen? sett om bromsljusen lös eller inte.

Jag tror på förarens berättelse att hon tryckte på bromsen men att det inte gick att stanna....


24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet, också Busslink och också en Scania, från 1994, VIN YS4NC4X2B01824654 och chassityp N113 CLB 63 AA hos Scania:

https://picasaweb.google.com/jens.eegolofsson/Jobbet_OPEN?authkey=Gv1sRgCJKNtJCJvr_zIA&feat=directlink

/Jens Eeg-Olofsson


JDS

Citat från: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 17:18:02 PM
24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet, också Busslink och också en Scania, från 1994, VIN YS4NC4X2B01824654 och chassityp N113 CLB 63 AA hos Scania:

https://picasaweb.google.com/jens.eegolofsson/Jobbet_OPEN?authkey=Gv1sRgCJKNtJCJvr_zIA&feat=directlink

/Jens Eeg-Olofsson



Det är även något vitt på marken på den bilden, har du kollat om det kan ha något med saken att göra?  ::)

Buzz

Citat från: jenseeg skrivet 30 maj 2011, 17:18:02 PM
24 februari förra året inträffade ett busstillbud i Stockholm som uppenbarligen berodde på bortfall i bromsfunktionalitet...

Vet inte om jag skulle kalla de där för ett tillbud. Ett tillbud är när något nästan hände.
En nermejad busskur och en halft demolerad buss  är inte ett tillbud.  ;)

Hur gick det i den skuldfrågan?
Kollar runt i forumet...

Robert Brink

Problemet vid sådana här olyckor, är ju att det  måste vara väldigt svårt ibland att hitta fel på bussen? Eftersom vissa fordonsfel kan dyka upp helt plötsligt, sen fungerar allt normalt igen. Och någon typ av svart låda existerar ju inte...

Sen tror jag vi alla som skriver här, lider med den drabbade föraren nu i Slussenolyckan, men tycker ändå, att vi måste få ha en diskussion här på forumet med olika ståndpunkter.

//R

Bussföraren

Ibland inträffar tillbud och olyckor p.ga att fordonen inte beter sig på förväntat sätt utan att det finns något fel på individen.

På de första Scania 112:orna i SL trafiken fanns en funktion som ledde till många sådana incidenter då förarna upplevde det som att bussen ökade farten när dom bromsade.

Detta har förklarats på forumet för några år sedan av två av de numera "avhoppade" skribenterna.

yngrot

 
Är du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?

[/quote] 


Så vitt jag minns när jag körde MaxCi i Borås så var man tvungen lägga ur växel samt dra p-broms för att slippa summertjut.. Här har jag för mig SCANIA var före VOLVO med denna ordning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Buzz

Citat från: Robert Brink skrivet 30 maj 2011, 20:16:26 PM
Sen tror jag vi alla som skriver här, lider med den drabbade föraren nu i Slussenolyckan, men tycker ändå, att vi måste få ha en diskussion här på forumet med olika ståndpunkter.

//R

Bra, självklart!
Tyckte bara att snacket vägde lite väl mycket åt "måste-ha-tryckt-på-fel-pedal-förklarningen".
Ville skapa balans, givetvis får alla ha en åsikt.
Lite kaxigt av mej kanske som ny här... Dock har jag redan känt till sidan i några år. :visslar:

Yttrar mej inte igen i åsiktsfrågan, däremot diskuterar jag vidare.  8)

Startar strax en ny spännande tråd.  ;)

Robert Brink

CitatÄr du säker på att växel måste läggas ur? Nästan alla avlösningar i Nacka-Värmdö sker med växel i läge D, 00-vagnarna undantagna då de piper då. Hur gör innerstan med Maxci?


Vi låter den ligga i D med åtdragen handbroms på Scania Maxci, MAN, och äldre Volvo ledvagnarna(B10), dom enda vagnar man lägger i N, är nyaste Volvo.

//R

Staffan Sävenfjord

Keolis har tagit till orda med anledning av olyckan.
http://www.busstidningen.se/2011/05/30/oklart-nar-olycksutredning-blir-klar/

Kanske de skulle tänka igenom hur de formulerar sig lite bättre:
Alla bussar besiktigas hos Svensk Bilprovning en gång per år. Den senaste statistiken visar att 70 procent av Keolis bussar godkänns direkt utan anmärkning. 9 procent har fått en anmärkning utan krav på efterkontroll.
Det innebär alltså att nästan var tredje buss underkänns och att var femte buss har så allvarliga fel att den måste in för efterkontroll. Knappast något som imponerar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Robert Brink

CitatBra, självklart!
Tyckte bara att snacket vägde lite väl mycket åt "måste-ha-tryckt-på-fel-pedal-förklarningen".
Ville skapa balans, givetvis får alla ha en åsikt.
Lite kaxigt av mej kanske som ny här... Dock har jag redan känt till sidan i några år. :visslar:

Yttrar mej inte igen i åsiktsfrågan, däremot diskuterar jag vidare.

:) :) :)

Sen tror jag att det är många som gillar just Maxci, och då kanske man på något vis inte hoppas på tekniskt fel(busstypen kanske då får körförbud)! Inte särskilt snällt mot den stackars inblandade föraren, men ändå något som kan spela roll!
Det var lite det jag menade i mitt första inlägg, där jag nämnde Solaris! Skulle det varit en Solaris(som inte rullar hos oss längre), skulle man kanske direkt pratat om vagnfel? Nu vill man inte tro att en så "trevlig" buss som Maxci får något slags frispel och rusar iväg helt okontrollerat.

//R