Bussolycka i Stockholm med skenande buss

Startat av Staffan Sävenfjord, 28 maj 2011, 13:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Aniara skrivet 28 maj 2011, 19:03:15 PM
Han kom väl från Lilla brogatan in på Allégatan? Då har han ju väjningsplikt, eftersom han kör ut från gårdsgata...


Gångfartsområdet upphör strax innan korsningen med Allégatan och därmed är det väjningsplikt för dem som kommer på Allégatan. Fast det är många som kör på Allégatan som inte känner till detta och därför kör som om de inte hade väjningsplikt. Dessutom kom den påkörande bilen antagligen från andra hållet på Lilla Brogatan och hade sålunda väjningsplikt mot bussen i alla fall. Dessutom tog smällen i bussens bakparti och hur skall en bussförare som kör ut på en  hårt trafikerad gata kunna förutse att någon långt bort hinner i kapp honom och kör på honom bakifrån. Det är heller inte precis ovanligt att bussen hindras på Allégatan av folk som försöker fickparkera eller springer ut mitt framför bussen.

Detta är väl dock inte mycket att diskutera om nu eftersom föraren redan är friad av domstolen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

markkofan

Citat från: Robert Brink skrivet 28 maj 2011, 14:01:04 PM
Såg inte bra ut alls med tanke på allt folk som alltid befinner sig på den platsen!
Det första jag tänker på, är att det enda som kan hjälpa, handbroms till!

Och hur kunde det hända? Det var ju ingen Solaris... :o

//R


Detta inlägg visar bara ett - den som skrev det vet inte mycket om bussar och verkar vara typen som går runt och sprider falska rykten.. I det fallet om Solaris.

Robert Brink - Avstå gärna sånna komentarer i framtiden - de tillför inget, och visar bara hur låg nivå du presenterar.

Bussföraren

Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:12:12 PM

Detta inlägg visar bara ett - den som skrev det vet inte mycket om bussar och verkar vara typen som går runt och sprider falska rykten.. I det fallet om Solaris.

Robert Brink - Avstå gärna sånna komentarer i framtiden - de tillför inget, och visar bara hur låg nivå du presenterar.

De facto så har det ju varit problem med nämnda busstyp som inte tillverkaren har lyckats avhjälpa på ett tillfredställande sätt, det tillhör ju inte vanligheterna att man tvingas köpa tillbaka ett större antal nya bussar av en sådan anledning.
Övriga bussar som sålts i landet är ju av annorlunda konstruktion och har inte drabbats av felen.

Så några rykten utan grund är det inte.

markkofan

Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:23:48 PM
De facto så har det ju varit problem med nämnda busstyp som inte tillverkaren har lyckats avhjälpa på ett tillfredställande sätt, det tillhör ju inte vanligheterna att man tvingas köpa tillbaka ett större antal nya bussar av en sådan anledning.
Övriga bussar som sålts i landet är ju av annorlunda konstruktion och har inte drabbats av felen.

Så några rykten utan grund är det inte.


Anledningen till återköpet var inte att de skenade, utan chaufförernas missnöje med bl.a. förarmiljön...
Så detta ryktet är faktiskt falskt.

dessutom rullar det 6 exakt likadana i skåne utan liknande problem som i Stockholm

Bussföraren

Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:35:39 PM

Anledningen till återköpet var inte att de skenade, utan chaufförernas missnöje med bl.a. förarmiljön...
Så detta ryktet är faktiskt falskt.

dessutom rullar det 6 exakt likadana i skåne utan liknande problem som i Stockholm

Bussarna i Skåne är inte likadana, varken drivlinemässigt eller förarplatsens disposition.

Sedan är det vad jag förstått av ordningsmakten klarlagt att minst en av bussarna varit behäftade med tekniska fel.

Men tyvärr får man ju likartade problem när man ska pressa priset för lågt, som alltid får man vad man betalar för.

markkofan

Citat från: Bussföraren skrivet 28 maj 2011, 21:39:19 PM
Bussarna i Skåne är inte likadana, varken drivlinemässigt eller förarplatsens disposition.


Du menar nog 200 st 15- och 12- meters bussar med Cummins motor

Men det finns även 6 exakt likadana som Stockholm hade. Tro mig.


jocke

Citat från: markkofan skrivet 28 maj 2011, 21:45:35 PM
Du menar nog 200 st 15- och 12- meters bussar med Cummins motor

Men det finns även 6 exakt likadana som Stockholm hade. Tro mig.

Nemen är det bysenbus som är tillbaka under falskt namn kanske. 15 inlägg, alla försvarandes av solaris.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?

yngrot

En tragisk olycka är det .. kan väl sluta som den i Borås där det inte kunde hittas nått tekniskt fel på bussen i fråga. Jag var på garaget när polisen körde runt med den konstigt nog gick den att köra efter olyckan..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Thomas Bergstam

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:39:05 AM
Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?

Varför då? Utveckla gärna!

the0fiskis

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:39:05 AM
Hej!

Blir väll raka vägen till skroten efter utredning för denna buss?
tror inte det den verkar inte vara så skadad för behöva gå till skorten

5783

Citat från: the0fiskis skrivet 29 maj 2011, 10:46:09 AM
tror inte det den verkar inte vara så skadad för behöva gå till skorten


Förklara för mig varför de ska behålla en buss ur en serie som ändå skall skrotas?

Denna tillhör ju t.o.m de vagnar som står på tur nu (upp till 5087).

Greger Larsson

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 29 maj 2011, 08:27:41 AM
Varför då? Utveckla gärna!


Om man tänker efter, bussen är 15 år och tillhör en serie som redan är på väg att fasas ut, så då är det kanske inte så troligt att detta exemplar kommer i trafik igen.
I övrigt lär väl utredningen av olycksorsaken visa om man ska påskynda avvecklingen av busstypen.

Mustman

"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."