lite frågor till er busschaförrer. (tider)

Startat av the0fiskis, 26 februari 2011, 12:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 februari 2011, 19:36:00 PM
Jag tillåter mig att ha den åsikten att du inte är riktigt lämplig att ha detta yrke. Med den inställningen till kunder som betalar din lön och som gör dig upprörd och som gör att du inte riktigt kan hantera dina känslor då du drar upp sådant som har hänt.
Jo, jag vet att man blir ibland förbannad inombords men har man ett serviceyrke måste man kunna bita ihop och glömma det som har hänt.
Försök acceptera att i bussföraryrket kommer man i kontakt med alla typer av personligheter. Kan du inte hantera det kommer du bli en dålig människa som blir otrevlig mot alla resenärer.
Det är det som är tjusningen med bussförarjobbet är alla dessa personligheter man kommer i kontakt med. Men man behöver ju inte tycka om dem alla.
Eh, va? Det var inte en dålig sågning av mig som förare. Läste du hela mitt inlägg? Eller läste du bara in för mycket mellan raderna? Kom ihåg att där är det inte alltid jag som skriver... Situationen var sådan att jag redan var sen, rusningstid och mycket folk i bussen. Jag hade påverkat ljuset och hade börjat rulla  när denne självmordsaspirant hoppade ut framför bussen. Menar du att hans agerande var försvarbart, och att min skyldighet mot de kunder som redan satt på bussen och nu blir ytterligare 5 minuter sena (kanske missar sina anslutningar) är mindre än mot den enda som inte kan acceptera att jag stängt dörrarna och avgått? Eller menar du kanske att man som bussförare ska acceptera vilket beteende som helst och bara le och vara glad?

mushkot

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 februari 2011, 19:36:00 PM
Jag tillåter mig att ha den åsikten att du inte är riktigt lämplig att ha detta yrke. Med den inställningen till kunder som betalar din lön och som gör dig upprörd och som gör att du inte riktigt kan hantera dina känslor då du drar upp sådant som har hänt.
Jo, jag vet att man blir ibland förbannad inombords men har man ett serviceyrke måste man kunna bita ihop och glömma det som har hänt.
Försök acceptera att i bussföraryrket kommer man i kontakt med alla typer av personligheter. Kan du inte hantera det kommer du bli en dålig människa som blir otrevlig mot alla resenärer.
Det är det som är tjusningen med bussförarjobbet är alla dessa personligheter man kommer i kontakt med. Men man behöver ju inte tycka om dem alla.
För övrigt tillåter jag mig att ha den åsikten att det är direkt olämpligt, speciellt av en moderator att komma med ett såpass personligt påhopp baserat på ett inlägg. Jag är inte den enda ur förarkåren som ventilerar här. Vill du komma med en åsikt om mig som förare, föreslår jag att du kommer hit och åker med en dag då jag jobbar. Efter detta, är du välkommen att ha en åsikt om detta.

forthemoment

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 februari 2011, 23:27:53 PM
Apropå det här med att vara sen till bussen så har jag ett exempel från idag. Som morgontrött är jag lite seg på morgonen, så jag fick skynda mig till bussen. Väl utanför porten ser jag att bussen står på hållplatsen med blinkers på påväg att köra ut från hållplatsen. Jag springer då mot bussen och föraren stannar och släpper på mig. Jag säger "tack så mycket" till chauffören men möts av skrik "FÖRSENT! DU ÄR FÖRSEN!!"

Blev chockad och fick fram ett "Jaa..", orkade inte ta upp en diskussion med föraren.
Men jag var sen till bussen - han stannade, så varför skrika åt mig? Han kunde väl antingen ha släppt på mig och svarat "varsågod" eller "det var så lite" ELLER åkt iväg och mimat "försent"

Han valde att plocka upp mig, så varför vara sur? Jag var fullt medveten om att jag var sen, det var hans val att släppa på mig eller inte.

Vad anser ni?

//Jacob

Om man bestämmer sig för att släppa på någon så  det klart att man inte beter sig på det viset. Antingen släpper man på någon eller inte.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

JDS

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 februari 2011, 23:27:53 PM
Apropå det här med att vara sen till bussen så har jag ett exempel från idag. Som morgontrött är jag lite seg på morgonen, så jag fick skynda mig till bussen. Väl utanför porten ser jag att bussen står på hållplatsen med blinkers på påväg att köra ut från hållplatsen. Jag springer då mot bussen och föraren stannar och släpper på mig. Jag säger "tack så mycket" till chauffören men möts av skrik "FÖRSENT! DU ÄR FÖRSEN!!"

Blev chockad och fick fram ett "Jaa..", orkade inte ta upp en diskussion med föraren.
Men jag var sen till bussen - han stannade, så varför skrika åt mig? Han kunde väl antingen ha släppt på mig och svarat "varsågod" eller "det var så lite" ELLER åkt iväg och mimat "försent"

Han valde att plocka upp mig, så varför vara sur? Jag var fullt medveten om att jag var sen, det var hans val att släppa på mig eller inte.

Vad anser ni?

//Jacob

Att du ska vara glad att du hann med bussen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 01 mars 2011, 07:37:04 AM
Att du ska vara glad att du hann med bussen?

Det var ju det han inte gjorde. Förarens beteende var naturligtvis helt förkastligt. Hade han bara kört hade det inte varit mycket att invända men att ta upp tid för att tillrättavisa en senkommen resenär är ovärdigt en förare om det gick till som det beskrivs.

Det påminner mig om en gång i tunnelbanan vid Farsta strand. Mitt pendeltåg var sent varför jag måste springa till T-banan för att hinna med tåget. Jag kom cirka 20 sekunder före avgång och skulle hoppa in genom första dörren precis bakom förarhytten. Men föraren såg mig och sa att jag skulle ta mer tid på mig nästa gång. Jag förklarade att det var pendeltåget som var sent och då fräste han:
- Det tror jag inte på.
Sedan höll han ett två minuter långt föredrag om vikten att komma i god till tunnelbanan och blev följaktligen två minuter sen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2011, 08:33:41 AM
Citat från: JDS skrivet 01 mars 2011, 07:37:04 AM
Att du ska vara glad att du hann med bussen?
Det var ju det han inte gjorde. Förarens beteende var naturligtvis helt förkastligt. Hade han bara kört hade det inte varit mycket att invända men att ta upp tid för att tillrättavisa en senkommen resenär är ovärdigt en förare om det gick till som det beskrivs.

Han hann visst med bussen, det framgår tydligt av hans inlägg 2011-02-28, 23:27:53 att föraren stannade och släppte på honom. Jag citerade ju till och med det!    :-*

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 01 mars 2011, 08:43:29 AM
Det var ju det han inte gjorde. Förarens beteende var naturligtvis helt förkastligt. Hade han bara kört hade det inte varit mycket att invända men att ta upp tid för att tillrättavisa en senkommen resenär är ovärdigt en förare om det gick till som det beskrivs.

Han hann visst med bussen, det framgår tydligt av hans inlägg 2011-02-28, 23:27:53 att föraren stannade och släppte på honom. Jag citerade ju till och med det!    :-*

Jag uppfattade det som om föraren vägrade honom att åka med. Men när jag läser om igen framgår det inte att det skulle ha varit så. Men inte att han fick åka med heller.

Hursomhelst så var det inget lämpligt uppträdande av bussföraren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2011, 08:58:46 AM
Jag uppfattade det som om föraren vägrade honom att åka med. Men när jag läser om igen framgår det inte att det skulle ha varit så. Men inte att han fick åka med heller.

Hursomhelst så var det inget lämpligt uppträdande av bussföraren.


Nä, man ser väl bara det man vill se  ;)

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 februari 2011, 23:27:53 PM
Jag springer då mot bussen och föraren stannar och släpper på mig.

Min poäng är att man inte ska skåda given häst i mun. Har man blivit ombordsläppt fast man egentligen inte skulle ha hunnit, så är det bara att tacka och vara glad!   :D

Hans Fredriksson

#38
Citat från: mushkot skrivet 01 mars 2011, 01:26:26 AM
Eh, va? Det var inte en dålig sågning av mig som förare.

Nu lät jag kanske lite hårdare än som var meningen.
Men när du blir som du skriver "fruktansvärd upprörd" och ett av dina alternativ är att förnedra resenären så undrar jag om du pallar med jobbet i längden då du förmodligen kommer att bli utsatt för värre saker än detta.

JDS

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 mars 2011, 09:59:13 AM
Nu lät jag kanske lite hårdare än som var meningen.
Men när du blir som du skriver "fruktansvärd upprörd" och ett av dina alternativ är att förnedra resenären så undrar jag om du pallar med jobbet i längden då du förmodligen kommer att bli utsatt för förre saker än detta.

Men han skrev ju att det där skedde när han var ganska ny som förare. Då är det väl ganska naturligt med sådana reaktioner. Om någon skulle ha klarat sig igenom sitt första år som anställd i lokaltrafiken utan liknande incidenter skulle jag bli lite misstänksam. Hur ser tidtabellshållning, biljettvisering, linjekännedom osv ut hos en förare som aldrig är inblandad i några konflikter?

Lusan

Citat från: mushkot skrivet 27 februari 2011, 19:20:26 PM
Jag var vid svingeln i Göteborg (riktning centralen) med om en resenär som kom springande efter jag aktiverat priot i ljuset där (som många förare iaf då inte verkade veta om?). Detta ljus var ju ett vanligt trafikljus fast vi bussar hade möjligheten att få omslag direkt, annars kunde det ta uppåt 3-4 minuter. Han sprang ut och ställde sig MITT FRAMFÖR EN RULLANDE BUSS! TYVÄRR så var jag ganska "grön" som förare då, och nöjde mig med att tuta i kanske 10 sekunder, och då han inte flyttade sig öppnade jag dörrarna, vara han slänge ur sig kommentaren "ni finns ju faktiskt till för oss passagerare". Jag blir frukansvärt upprörd än idag när jag tänker på denna arrogans, och skulle samma sak hänt idag hade jag gjort ett av följande:
1. Utan att öppna dörrarna ringt trafikledning så någon kunnat komma och avlägsna personen i fråga.
2. Öppnat dörrrarna, och efter kommentaren gjort ett utrop i stil med: "Ja mina damer och herrar som var i tid till bussen, nu tycker jag vi tackar denne mannen för ytterligare minst fem minuters försening för att han minsann tycker att jag körde för hans skull, kom igen var inte blyga APPLÅDER!"


Hur skulle ni gjort? Något fler förslag?

Det allra bästa är att säga så lite som möjligt, det som inte är sagt är inte sagt. Gå ett varv runt bussen och sparka på däcken, det är mycket bättre. Du vet aldrig vilka folk du har på bussen, tycker dom som du eller anser dom att du definitivt borde ha släppt på personen och varit så trevlig och sagt "välkommen, det var så lite så...." Du vet aldrig. Annars, öppna inte dörren, hade jag inte gjort. Förr eller senare flyttar han på sig. Annars finns det folk som kan komma och flytta på denna person utan problem.

mushkot

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 01 mars 2011, 09:59:13 AM
Nu lät jag kanske lite hårdare än som var meningen.
Men när du blir som du skriver "fruktansvärd upprörd" och ett av dina alternativ är att förnedra resenären så undrar jag om du pallar med jobbet i längden då du förmodligen kommer att bli utsatt för värre saker än detta.
Detta är faran med att läsa mellan raderna: största anledningen till att jag blir upprörd än idag är ju att jag agerade så mjäkigt. Min personliga åsikt är att man som bussförare bör markera mot individer som inte bara försenar en hel busslast med resenärer, utan även agerar direkt trafikfarligt! Säger man till någon att denne inte är lämpad som förare, bör man ha lite mer kött på benen än så.

Nu är det ju självklart inte så att jag sitter och väntar på att mina kunder ska göra minsta snedsteg för att kunna, som du skrev, förnedra dem för det. 99% av tiden är det ett trevligt jobb, och de flesta är ju trevliga (bara man själv bemöter dem på samma sätt!)


mushkot

Citat från: Lusan skrivet 01 mars 2011, 13:58:28 PM
Det allra bästa är att säga så lite som möjligt, det som inte är sagt är inte sagt. Gå ett varv runt bussen och sparka på däcken, det är mycket bättre. Du vet aldrig vilka folk du har på bussen, tycker dom som du eller anser dom att du definitivt borde ha släppt på personen och varit så trevlig och sagt "välkommen, det var så lite så...." Du vet aldrig. Annars, öppna inte dörren, hade jag inte gjort. Förr eller senare flyttar han på sig. Annars finns det folk som kan komma och flytta på denna person utan problem.
Jag tror ingen tyckte det var kul att efter jag släppt på mannen stå och vänta i fem minuter på att ljuset skulle slå om igen.

yngrot

Ja du Mushkot det är inte lätt alla gåmger.Men ta upp nån vid ett sånt ställe där man inte kan köra vidare utan blir stående är ju bara ett alternativ kör bara!!  Jag har själv kört stadbuss i 25 år  så jag vet hur det kan bli och av nån underlig anledning är folk i stan mer stressade och skal med bussen de srn även om nästa kommer bara 2 min senare skillnad mot landet ädr är det inte så illa för det mesta.

Hans F skulle nog göra som du sa följa med och se hur du kör... Är en väldig skillnad köra Swebus och stadstrafik
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: Lusan skrivet 01 mars 2011, 13:58:28 PM
Det allra bästa är att säga så lite som möjligt, det som inte är sagt är inte sagt. Gå ett varv runt bussen och sparka på däcken, det är mycket bättre. Du vet aldrig vilka folk du har på bussen, tycker dom som du eller anser dom att du definitivt borde ha släppt på personen och varit så trevlig och sagt "välkommen, det var så lite så...." Du vet aldrig. Annars, öppna inte dörren, hade jag inte gjort. Förr eller senare flyttar han på sig. Annars finns det folk som kan komma och flytta på denna person utan problem.

Påminner mig om en sådan där riktigt varm och tröttsam augustieftermiddag när jag satt på en buss i London. Vid den riktigt trånga busstationen vid South Kensington skulle en kille med rullstol av bussen. Inget problem med detta i sig, men sedan hängde sig rullstolsrampen på något vis så vi kom inte iväg igen. Föraren försökte på olika vis att få in rampen igen, men det ville sig inte. Situationen blev mer och mer stressande, bussen blockerade utfarten för minst fyra andra bussar plus biltrafiken och det var mycket folk som omväxlande frågade och skällde om olika saker överallt.

Plötsligt börjar en dam skälla något helt makalöst på den stackars föraren. Riktigt syrliga kommentarer om inkompetens rent allmänt varvat med rena personpåhopp. Då går föraren bara ett varv runt bussen, svär några ramsor, sparkar på några däck och går sedan helt lugnt tillbaka till förarplatsen, greppar mikrofonen och säger med lugnaste, finaste tänkbara stämma, ungefär: "Mina damer och herrar, bussen är trasig. Jag kommer att kalla på hjälp för att få den lagad, men det kan tyvärr ta en stund så ni som har möjlighet att välja andra bussar eller andra färdmedel skulle jag rekommendera att göra så. Jag återkommer med mer information så fort jag vet mer."

Det kanske låter märkligt, men det hela såg faktiskt väldigt professionellt ut.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-