lite frågor till er busschaförrer. (tider)

Startat av the0fiskis, 26 februari 2011, 12:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Citat från: yngrot skrivet 01 mars 2011, 14:37:54 PM
Hans F skulle nog göra som du sa följa med och se hur du kör... Är en väldig skillnad köra Swebus och stadstrafik

Jo, det är en stor skillnad att köra expressbuss och stadstrafik.
Jag vill inte påstå att jag har sådär stor erfarenhet men jag har i alla fall kört ca 20 år i stadstrafik.
I 13 år körde jag varenda fredag- och lördagshelg nattbussar i stadstrafik.
Jag har blivit bespottad, det har varit berusade ungdommar som kräkts över mig och förarplatsen. Jag har varit ensam och utsatt för beväpnade ligister i källaren på Råslätt på nätterna.
Jag fick en dagsedel en gång av en som ramlade i bussen efter en hård inbromsning.
Ute i förorterna har jag dragit fram självmordskandidater under bussen.
Jag tror jag kan fylla en hel bok med beskrivningar på händelser som jag har fått uppleva och personligheter som jag mött.
Att det står en person mitt i vägen som vill med torde väl tillhöra en drömtillvaro jämfört med att på ett vapen riktat emot sig eller hur?
Konsten är att glömma alla intryck man fått när man avslutar sitt tjänstgöringspass. Kan man inte lära sig det kommer jobbet bara bli en plåga.

yngrot

Ja då vet du ju hur illa dte kan vara tyvärr inte trevlig arbetsmiljö ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andy

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 28 februari 2011, 19:36:00 PM
Jag tillåter mig att ha den åsikten att du inte är riktigt lämplig att ha detta yrke. Med den inställningen till kunder som betalar din lön och som gör dig upprörd och som gör att du inte riktigt kan hantera dina känslor då du drar upp sådant som har hänt.
Jo, jag vet att man blir ibland förbannad inombords men har man ett serviceyrke måste man kunna bita ihop och glömma det som har hänt.
Försök acceptera att i bussföraryrket kommer man i kontakt med alla typer av personligheter. Kan du inte hantera det kommer du bli en dålig människa som blir otrevlig mot alla resenärer.
Det är det som är tjusningen med bussförarjobbet är alla dessa personligheter man kommer i kontakt med. Men man behöver ju inte tycka om dem alla.

För att undvika dålig ton med förolämpningar och smutskastning, kanske man borde ha uttryckt sig lite mera diplomatiskt:
Jag tycker att det är oprofessionellt att reagera på ett sådant sätt som du beskriver kanske hade varit bättre? Det är förhoppningsvis inte Mushkot du i första hand vill angripa, utan det föreslagna beteendet. Det är svårt att få någon att ta till sig det man vill säga, om man börjar med att döma ut ens yrkesduglighet. Uttrycker man sig lite smidigare, kan båda parter komma ur diskussionen med äran i behåll, förhoppningsvis lite visare än innan.

Simon A

Citat från: Jacob Almgren skrivet 28 februari 2011, 23:27:53 PM
Apropå det här med att vara sen till bussen så har jag ett exempel från idag. Som morgontrött är jag lite seg på morgonen, så jag fick skynda mig till bussen. Väl utanför porten ser jag att bussen står på hållplatsen med blinkers på påväg att köra ut från hållplatsen. Jag springer då mot bussen och föraren stannar och släpper på mig. Jag säger "tack så mycket" till chauffören men möts av skrik "FÖRSENT! DU ÄR FÖRSEN!!"

Blev chockad och fick fram ett "Jaa..", orkade inte ta upp en diskussion med föraren.
Men jag var sen till bussen - han stannade, så varför skrika åt mig? Han kunde väl antingen ha släppt på mig och svarat "varsågod" eller "det var så lite" ELLER åkt iväg och mimat "försent"

Han valde att plocka upp mig, så varför vara sur? Jag var fullt medveten om att jag var sen, det var hans val att släppa på mig eller inte.

Vad anser ni?

//Jacob
Inte helt ok kan jag tycka. Jag tycker det ska krävas rätt mycket av en passagerare innan en busschaufför, eller vilken serviceperson som helst, ska höja rösten mot sin kund. Nu var du ju till och med schysst och tackade för att han väntade vilket inte ens en del passagerare gör. Jag jobbar ju som bekant på hotell (endast fyra pass kvar nu sen blir det lokförarutbildning i Hallsberg)så jag vet vad det innebär med otrevliga gäster men som tur är även hur kul och trevligt man kan ha med när det kommer geunuint trevliga gäster. Nu i söndags var faktiskt första gången som jag höjde rösten mot en gäst efter 10 minuter av tjafsande och nonchalerande av mig. Jag tycker ändå att jag som serviceperson kan kräva en viss respekt. Men när man väl finner en lösning så agerar man självklart så professionellt och trevligt som man kan och det är möjligt.

Angående det du var med om så påminner det en del om vad jag var med om i våras. Jag gick ut för att ta 10: an från min skola där den vänder uppe vid BMC. Bussen rullade väl in gott och väl 7 minuter innan avgång och jag var först på och hade väl kanske 3-4 personer bakom. Just då, det kanske du också har märkt, så hade skolorna fått skolkort som var något defekta och var väldigt känsliga för vissa kortavläsare. Just idag var en sådan dag och jag hade svårt att få kontakt så till slut skulle föraren hjälpa mig och när det inte funkade för honom började han skälla ut mig. Jag försökte förklara att det var ett skolkort som kunde krångla men det viftade han bara bort och sa att jag måste byta till ett annat. Dock brukade mitt kort fungera de flesta gånger men han var grymt otrevlig och skällde på. Jag var nära på att börja skälla tillbaks eftersom detta var sent på eftermiddagen och jag var trött. Plus att jag inte ansåg att detta var ett OK beteende men jag har alltid vart lite för snäll och inte så förtjust i konflikter så jag lät bli. Men att skälla för en sån sak när det är 7 minuter till avgång, knappt några på kö, inte låter mig få en syl i vädret för att förklara och noll stress det kan man väl knappast kalla ok?

//Simon

JDS

Sånt där kan du ju råka ut för med vilken människa som helst, bussförare eller inte. Alla människor som du möter utövar en eller annan roll, och det går inte att säga att det i rollen som just bussförare är uteslutet att ha en dålig dag. Det är givetvis ingenting man har betalt för, men det går liksom inte att fullt ut undvika. Det där får du ta på kontot för livserfarenhet och social allmänbildning!  :)

Simon A

Citat från: JDS skrivet 02 mars 2011, 23:02:12 PM
Sånt där kan du ju råka ut för med vilken människa som helst, bussförare eller inte. Alla människor som du möter utövar en eller annan roll, och det går inte att säga att det i rollen som just bussförare är uteslutet att ha en dålig dag. Det är givetvis ingenting man har betalt för, men det går liksom inte att fullt ut undvika. Det där får du ta på kontot för livserfarenhet och social allmänbildning!  :)
Jo, visst är det så men dålig dag eller inte. Det får aldrig gå ut över den person du servar. Att skälla ut någon bara för att du är sur är en rätt dålig ursäkt. Jag skulle aldrig få för mig att skälla ut en gäst eller vara otrevlig bara för att jag vaknade på fel sida av sängen. Möjligtvis att man kan ha vart lite kort i tonen någon gång, inget jag är stolt över men det har hänt, men det känner jag att jag som privatperson kan ta från någon som servar mig. Men att jag får skäll när jag inte gjort fel har jag svårt att acceptera. Dålig dag eller inte.

//Simon

JDS

Äh... håller inte med. Några gånger kommer du sannolikt att ha lite svårt att leva upp till det där.  :-*

Martin Maltkvist

Den som ställer sig framför en buss (som beskrivet ovan) ska bara vara glad att det inte gick en 30 km/h fortare...
Häromaftonen saktade jag in för att angöra hpl Solnavägen i riktning mot Frösundavik och det var grönt ljus för mig medan gående hade rött.
Till vänster i mitt synfält uppenbarade sig en man sprang ut på vägen lite mer än en busslängd(H34) framför mig så jag fick bromsa, han sprang sedan vidare mot hållplatsen så jag stannade och öppnade dörren. Precis då vederbörande satte sin fot i bussen räckte jag ut handen och sade ungefär: "Stopp där! Jag har god lust att inte låta dig resa, du sprang ut framför en inkommande buss och så gör man inte". Just då jag skulle avsluta meningen antog mannen ett surmulet ansiktsuttryck, vände i dörren och verkade sedan ta upp en telefon."
Resenären blev absolut inte nekad resa utan jag uttryckte bara faran med att kasta sig ut såsom han gjorde.

Vid ett annat tilllfälle körde jag 1:an mot Frihamnen och gjorde ett uppehåll vid hpl Scheelegatan för att ta ombord en resenär,
mannen hade suttit vid kuren i lugn och ställde sig i vestibulen med följande ord: "Jag ska bara köpa biljett"
Vänligt men bestämt avvisade jag mannen med motiveringen att färdbeviset ska vara klart innan ombordstigning och hänvisade honom till nästa avgång.
Motvilligt klev av av med orden: "j***a as"! 
Såna påhopp får mig att härskna ibland även om jag i möjligaste mån behåller masken och lyckas då i regel väldigt bra.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon A

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 03 mars 2011, 00:00:03 AM
Den som ställer sig framför en buss (som beskrivet ovan) ska bara vara glad att det inte gick en 30 km/h fortare...
Häromaftonen saktade jag in för att angöra hpl Solnavägen i riktning mot Frösundavik och det var grönt ljus för mig medan gående hade rött.
Till vänster i mitt synfält uppenbarade sig en man sprang ut på vägen lite mer än en busslängd(H34) framför mig så jag fick bromsa, han sprang sedan vidare mot hållplatsen så jag stannade och öppnade dörren. Precis då vederbörande satte sin fot i bussen räckte jag ut handen och sade ungefär: "Stopp där! Jag har god lust att inte låta dig resa, du sprang ut framför en inkommande buss och så gör man inte". Just då jag skulle avsluta meningen antog mannen ett surmulet ansiktsuttryck, vände i dörren och verkade sedan ta upp en telefon."
Resenären blev absolut inte nekad resa utan jag uttryckte bara faran med att kasta sig ut såsom han gjorde.

Vid ett annat tilllfälle körde jag 1:an mot Frihamnen och gjorde ett uppehåll vid hpl Scheelegatan för att ta ombord en resenär,
mannen hade suttit vid kuren i lugn och ställde sig i vestibulen med följande ord: "Jag ska bara köpa biljett"
Vänligt men bestämt avvisade jag mannen med motiveringen att färdbeviset ska vara klart innan ombordstigning och hänvisade honom till nästa avgång.
Motvilligt klev av av med orden: "j***a as"! 
Såna påhopp får mig att härskna ibland även om jag i möjligaste mån behåller masken och lyckas då i regel väldigt bra.
Det du beskriver och det som båda passagerarna fick kritik för det skulle jag kunna ta med enkelhet för där är det jag som gjort fel. Men att bli utskälld, inte att föraren bara delgett sin kritik som du har gjort, för något jag inte kan rå för det kommer jag aldrig att acceptera och just därför så kommer jag ALDRIG att skälla ut en gäst eller passagerare den dag jag kör tåg för något som inte ligger i deras händer. Det är oproffsigt. En utskällning är på sin höjd accepterat mot en extremt otrevlig gäst/passagerare som avsiktligt bryter mot alla normer och regler. 

//Simon

JDS

Och hur kan du veta precis vad som ligger i deras händer resp inte? Jag tycker att du har en god attityd men den skulle vara ännu bättre om du tog hänsyn till osäkerhetsfaktorer som kan göra att du fuckar upp det trots de bästa intentioner. Om inte annat är det bra i trafiksäkerhetshänseende, att inse sina begränsningar.

Martin Maltkvist

Citat från: Simon A skrivet 03 mars 2011, 11:05:48 AM
Det du beskriver och det som båda passagerarna fick kritik för det skulle jag kunna ta med enkelhet för där är det jag som gjort fel. Men att bli utskälld, inte att föraren bara delgett sin kritik som du har gjort, för något jag inte kan rå för det kommer jag aldrig att acceptera och just därför så kommer jag ALDRIG att skälla ut en gäst eller passagerare den dag jag kör tåg för något som inte ligger i deras händer. Det är oproffsigt. En utskällning är på sin höjd accepterat mot en extremt otrevlig gäst/passagerare som avsiktligt bryter mot alla normer och regler. 

//Simon
Här rörde det sig om ett tillbud som skulle ha kunnat leda till svåra följder och därför upplyste jag om faran med att springa ut framför en buss i full fart.  Den bistra sanningen är att många människor av idag inte accepterar att de gör fel och då kan bli tillrättavisade. Istället spyr de galla och är allmänt otrevliga när jag egentligen vill deras bästa. Man kan visst rå för saker och ting, en normal människa är utrustad med ett mått av självbevarelsedrift men uppenbarligen är vissa utrustade med skygglappar och då inträffar situationer liknande den jag beskrev ovan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon A

Citat från: JDS skrivet 03 mars 2011, 11:26:08 AM
Och hur kan du veta precis vad som ligger i deras händer resp inte? Jag tycker att du har en god attityd men den skulle vara ännu bättre om du tog hänsyn till osäkerhetsfaktorer som kan göra att du fuckar upp det trots de bästa intentioner. Om inte annat är det bra i trafiksäkerhetshänseende, att inse sina begränsningar.
Helt hundra kan man självfallet inte vara men om tekniken i bussen krånglar kan man ju inte gärna beskylla passagerarna för det. Men att springa ut framför en buss ligger så vitt jag anser i högsta grad i deras händer. Och sen angående att fucka upp så gäller det väl att känna av situationen. Har något gått snett utifrån bästa intentioner brukar det ju märkas på personen i fråga som är ganska ödmjuk, kanske rentav lite skamsen, och erkänner att det blev fel. Skälla ut någon hör kanske inte riktigt dit?

Och självklart har jag förståelse för det du säger om dåliga dagar och att om samma sak upprepas 14 gånger på en dag så kan det rucka på irritationströskeln men jag anser fortfarande inte att man får skälla ut någon för det. Vad gäller att inse sina begränsningar så är jag väldigt ödmjuk vad gäller vad jag kan och inte kan, både i verkliga livet och i trafiken.

Jag vet inte. Jag kanske bara är trångsynt just nu men sådan är min ståndpunkt.


//Simon