lite frågor till er busschaförrer. (tider)

Startat av the0fiskis, 26 februari 2011, 12:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Jag var vid svingeln i Göteborg (riktning centralen) med om en resenär som kom springande efter jag aktiverat priot i ljuset där (som många förare iaf då inte verkade veta om?). Detta ljus var ju ett vanligt trafikljus fast vi bussar hade möjligheten att få omslag direkt, annars kunde det ta uppåt 3-4 minuter. Han sprang ut och ställde sig MITT FRAMFÖR EN RULLANDE BUSS! TYVÄRR så var jag ganska "grön" som förare då, och nöjde mig med att tuta i kanske 10 sekunder, och då han inte flyttade sig öppnade jag dörrarna, vara han slänge ur sig kommentaren "ni finns ju faktiskt till för oss passagerare". Jag blir frukansvärt upprörd än idag när jag tänker på denna arrogans, och skulle samma sak hänt idag hade jag gjort ett av följande:
1. Utan att öppna dörrarna ringt trafikledning så någon kunnat komma och avlägsna personen i fråga.
2. Öppnat dörrrarna, och efter kommentaren gjort ett utrop i stil med: "Ja mina damer och herrar som var i tid till bussen, nu tycker jag vi tackar denne mannen för ytterligare minst fem minuters försening för att han minsann tycker att jag körde för hans skull, kom igen var inte blyga APPLÅDER!"


Hur skulle ni gjort? Något fler förslag?

Danne B.

Citat från: KG skrivet 27 februari 2011, 17:54:44 PM
Något som jag märkt är att den som är sen och springer alltid kommer krångla vid biljettviseringen... Denne tar alltså mångdubbelt mer tid på sig.

Alternativt ska dom med en helt annan buss och vill bara fråga när den kommer...

Murphy´s law...

//Danne

Danne B.

Citat från: the0fiskis skrivet 26 februari 2011, 12:58:52 PM
här kommer frågorna!
1hur länge skulle ni vänta på springade folk?
(det kommer nya hela tiden)
2vad anser ni som cirka i titabell?
(bussen kommer om cirka 5 minuter)
3extra bussar går dom efter någon sortstitabell?
4brukar ni informera passagerna varför bussen är sen?
(exempel: det är halt och dåligt snöröjt)
5Vad väljer ni komma i tid/skön resa?
(ex. bussen åker snabbt för ta igen titabell)

hoppas ni tar er tid att svara på dessa

Då jag oftast inte kör efter någon tidtabell svarar jag bara på dom frågor som berör mig:

1. Har jag stängt så har jag stängt, dock tittar jag i speglarna innan jag stänger så att man inte stänger precis framför nosen på någon!
4. Vet inte om du menar allmänt under färd eller när folk kliver på! Men om det inte är något helt uppenbart som t.ex. snöstorm eller liknande så upplyser jag folk om detta när dom stiger på alt. när förseningen uppstår under färd!
5. Säkerhet och bekvämlighet i första hand utan undantag! Att försöka köra in tid är oproffsigt på alla tänkbara vis!

//Danne

Optimal

1) Ligger jag tidig så JA (Då väntar jag tills jag ligger i tid). Ligger jag sen eller i tid, så öppnar jag bara dörren en gång, sen när alla klivit på som är vid dörren, så stänger jag och åker. Börjar dom sen banka på dörren när jag börjat rulla iväg från en hållplats, så kommer jag inte ens att överväga att stanna igen, utan då är deras chans borta.

4) Ingen har frågat varför jag är sen, och jag har heller aldrig sagt varför heller.

5) I tid inkl komfort, för att inte missa min paus eller förlora något på min rast, så kör jag alltid ikapp tiden om jag ligger sen. Jag lyckas 9 gånger av 10. Vi har dåliga körtider i Stockholm City. Men är man snabb med att lasta, visitera och stänga dörrarna, Så tycker inte jag att det är så knepigt att köra ikapp tid eller för den delen hålla tiden.

MartinMartin

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2011, 22:52:18 PM
Men är man snabb med att lasta, visitera och stänga dörrarna,

Vem är det du ska visitera  ;D


Optimal

Citat från: MartinMartin skrivet 27 februari 2011, 22:57:30 PM
Vem är det du ska visitera  ;D

Nä men menar kolla på biljetter så tiden fortfarande är giltig osv.

Danne B.

Citat från: Jim skrivet 27 februari 2011, 23:17:57 PM
Nä men menar kolla på biljetter så tiden fortfarande är giltig osv.

Visera... Inte visitera! :)

//Danne

Optimal

Citat från: Danne B. skrivet 27 februari 2011, 23:18:56 PM
Visera... Inte visitera! :)

//Danne

Haha, såg inte att jag stavat fel. Skrev visera har jag för mig, sen blev det rött sträck under, då måste stav-programmet trott att jag menade visitera ;).

mushkot

Ang sista frågan, du vinner inte många sekunder på att köra som en buse. Där du vinner tid, är på hållplatser! Var snabb med att stänga dörrar, och var redo att börja rulla precis när alla satt sig så går det att köra in tid...


Optimal

Citat från: mushkot skrivet 27 februari 2011, 23:53:14 PM
Ang sista frågan, du vinner inte många sekunder på att köra som en buse. Där du vinner tid, är på hållplatser! Var snabb med att stänga dörrar, och var redo att börja rulla precis när alla satt sig så går det att köra in tid...



I Stockholm rullar man innan alla satt sig. Skulle man vänta till alla satt sig, är det en ny kö utanför dörren. Köra som en buse behöver man inte. Lägger man sig vid hastighets begränsningen, så kör man ikapp på det settet. Då man på vissa linjer måste ligga i ex 30 på 50 väg för att inte komma förtidigt.

JDS

Citat från: Jim skrivet 28 februari 2011, 19:15:11 PM
I Stockholm rullar man innan alla satt sig. Skulle man vänta till alla satt sig, är det en ny kö utanför dörren. Köra som en buse behöver man inte. Lägger man sig vid hastighets begränsningen, så kör man ikapp på det settet. Då man på vissa linjer måste ligga i ex 30 på 50 väg för att inte komma förtidigt.

Notera dock att om man kör enligt hastighetsbegränsningen så brukar folk ändå tycka att man kör som en buse. Inte helt obefogat alltid, 50 i innerstan är faktiskt rätt läskigt på många ställen...

Hans Fredriksson

Citat från: mushkot skrivet 27 februari 2011, 19:20:26 PM
Jag blir frukansvärt upprörd än idag när jag tänker på denna arrogans, och skulle samma sak hänt idag hade jag gjort ett av följande:

Jag tillåter mig att ha den åsikten att du inte är riktigt lämplig att ha detta yrke. Med den inställningen till kunder som betalar din lön och som gör dig upprörd och som gör att du inte riktigt kan hantera dina känslor då du drar upp sådant som har hänt.
Jo, jag vet att man blir ibland förbannad inombords men har man ett serviceyrke måste man kunna bita ihop och glömma det som har hänt.
Försök acceptera att i bussföraryrket kommer man i kontakt med alla typer av personligheter. Kan du inte hantera det kommer du bli en dålig människa som blir otrevlig mot alla resenärer.
Det är det som är tjusningen med bussförarjobbet är alla dessa personligheter man kommer i kontakt med. Men man behöver ju inte tycka om dem alla.

Jacob

Apropå det här med att vara sen till bussen så har jag ett exempel från idag. Som morgontrött är jag lite seg på morgonen, så jag fick skynda mig till bussen. Väl utanför porten ser jag att bussen står på hållplatsen med blinkers på påväg att köra ut från hållplatsen. Jag springer då mot bussen och föraren stannar och släpper på mig. Jag säger "tack så mycket" till chauffören men möts av skrik "FÖRSENT! DU ÄR FÖRSEN!!"

Blev chockad och fick fram ett "Jaa..", orkade inte ta upp en diskussion med föraren.
Men jag var sen till bussen - han stannade, så varför skrika åt mig? Han kunde väl antingen ha släppt på mig och svarat "varsågod" eller "det var så lite" ELLER åkt iväg och mimat "försent"

Han valde att plocka upp mig, så varför vara sur? Jag var fullt medveten om att jag var sen, det var hans val att släppa på mig eller inte.

Vad anser ni?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MartinMartin

Det kanske var språkproblem?
Han kanske ville väl, men ville att du skulle tänka på att vara i tid nästa gång.

Eller också hade han en dålig dag, och ville ta ut sin ilska på nån.