lite frågor till er busschaförrer. (tider)

Startat av the0fiskis, 26 februari 2011, 12:58:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

här kommer frågorna!
1hur länge skulle ni vänta på springade folk?
(det kommer nya hela tiden)
2vad anser ni som cirka i titabell?
(bussen kommer om cirka 5 minuter)
3extra bussar går dom efter någon sortstitabell?
4brukar ni informera passagerna varför bussen är sen?
(exempel: det är halt och dåligt snöröjt)
5Vad väljer ni komma i tid/skön resa?
(ex. bussen åker snabbt för ta igen titabell)

hoppas ni tar er tid att svara på dessa

KG

Citat från: the0fiskis skrivet 26 februari 2011, 12:58:52 PM
här kommer frågorna!
1hur länge skulle ni vänta på springade folk?
(det kommer nya hela tiden)
2vad anser ni som cirka i titabell?
(bussen kommer om cirka 5 minuter)
3extra bussar går dom efter någon sortstitabell?
4brukar ni informera passagerna varför bussen är sen?
(exempel: det är halt och dåligt snöröjt)
5Vad väljer ni komma i tid/skön resa?
(ex. bussen åker snabbt för ta igen titabell)

hoppas ni tar er tid att svara på dessa

1. Beror på tid till nästa buss, körtid på turen osv.
2. Det finns inget ca i min värld.
3. Jag kör aldrig extrabuss.
4. Ja om jag är mer sen än 10 minuter och det inte är uppenbart varför (vid t.ex. "snökaos" borde man förstå själv)
5. Säkerhet, bekvämlighet, tidtabell, så är prioriteringen!

Enzo

1. Beror på hur man ligger till i tid och minuter till nästa buss. Nånstans måste gränsen sättas. För varje minut du står kvar och väntar på springande människor desto mera sen blir du. Att köra in försenad tid kan vara svårt och det slutar för det mesta med frustrerande passagerare och det är du som i sista ändan måste förklara varför du är sen. Hur ofta står ett tåg/flyg kvar och väntar på springande människor?
2. En tidtabell har fasta tider. I min stad finns inga cirkatider.
3. Extrabussar kan ha tidtabell om dem servar ordinarie bussar, ex vid högtrafik. Men för det mesta har dom inte tidtabell eftersom dom sätts in vid behov för att lösa tillfälliga toppar/händelser i trafiken. Det ska klart och tydligt framgå på bussens skyltning om det är en extrabuss eller inte. En extrabuss ska kunna ta andra vägar, utebli från att stanna vid hållplats, allt för att se till att störningar i ordinarie trafik återgår till det normala
4. Information ges vid behov men vid dåligt väglag så ska det inte behövas. Givetvis ges information om bussen måste köra annan rutt på grund av ex väglag. Sunt förnuft gäller och informationen ska vara saklig och inte onödig.
5. Säkerheten går alltid först. Sen bekvämlighet och sist tidtabell. En resa får aldrig äventyras för att tidtabellen ska hållas.

preacher

Citat från: the0fiskis skrivet 26 februari 2011, 12:58:52 PM
här kommer frågorna!
1hur länge skulle ni vänta på springade folk?
(det kommer nya hela tiden)
2vad anser ni som cirka i titabell?
(bussen kommer om cirka 5 minuter)
3extra bussar går dom efter någon sortstitabell?
4brukar ni informera passagerna varför bussen är sen?
(exempel: det är halt och dåligt snöröjt)
5Vad väljer ni komma i tid/skön resa?
(ex. bussen åker snabbt för ta igen titabell)

hoppas ni tar er tid att svara på dessa

Har jag stängt dörren så öppnar jag inte igen. Så här gör dom flesta i Karlskrona Givetvis i Högtrafik. Annars finns det kanske tid över.
En iaktagelse som vi har gjor är att de flesta som springer ska bara 2-6 hållplatser fran där det passerar en buss var 3:e min eller så.

2: Vi har har inte någon speciell ca tid utan "det tidigaste som bussen passerar".

3: Ja

4: Om dom frågar

5: Jag försöker starta i rätt tid sen kör jag utan att titta på C90. Har bara ett öga så jag ionte kör för tidigt


Ha en bra VÅR

//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

forthemoment

1. Det är väldigt sällan jag väntar på springande folk. Och aldrig under rusningstrafik. Linje 16 som jag nästan bara kör har ju väldigt tät trafik och man måste ha en gräns någon stans. Igår väntade jag på massa folk och man får som vanligt aldrig ens tack. Då gjorde jag en liten utläggning i högtalaren och dom skämdes. Vet jag att det är sista turen så väntar jag oftast om dom inte är för långt borta. Igår dock så sparkade tre stycken på bussen när jag redan hade påverkat signalen och stod och väntade på pil. Då öppnar jag aldrig när jag påverkat signalen.
2. Förstår inte frågan med ca.
3. Kör aldrig extrabussar.
4. Har jag bara mikrofon så informerar jag. Vi har ett antal nya ledbussar där dom inte monterat mikrofon sedan 20/6-2010. Dom är lite svårare att informera i. finns det så använder jag dom oftast. Speciellt när vi haft en sån hemsk vinter rörande linje 16 när man fått köra andra vägar och köra förbi hållplatser.
5. Skön resa. Kollar bara på iTiden så att jag ej avgår för tidigt, men det är ofta ingen risk för det. Bara på sista vardags turerna man får stå å invänta rätt tid. Skiter fullständigt i att komma i tid. Trafiken är som den är. Vad kan man göra åt det. Ingen idé att stressa upp sig liksom. Även om man skulle köra som en dåre är det svårt att komma i tid för att körtiderna är så minimala. Jag prioriterar allti en skön och säker resa.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

the0fiskis

Citat från: forthemoment skrivet 27 februari 2011, 00:44:19 AM

2. Förstår inte frågan med ca.

det står i några titabeller jag sett (hållplats) bussen ska gå ca 1546(exempel) annser du att 10min efter tiden har passerat är ca...?
hur mycket är ca i tid? hoppas du förstår

Jan

Citat från: the0fiskis skrivet 27 februari 2011, 01:29:01 AM
det står i några titabeller jag sett (hållplats) bussen ska gå ca 1546(exempel) annser du att 10min efter tiden har passerat är ca...?
hur mycket är ca i tid? hoppas du förstår

I Skåne har vi ca tider på de hållplatser som inte har fasta tider. Man bör vara på plats ungefär 2 min innan tiden för att "hinna" med. 10 min efter tiden är en försening som jag ser det. Det här med ca tider införde ST för ett antal år sedasn när man motera upp tidtabeller på istortsett samtliga stolpar. Det funkar bra tycker jag.
I branschen 37 år

MartinMartin

Citat från: Jan skrivet 27 februari 2011, 08:32:30 AM
I Skåne har vi ca tider på de hållplatser som inte har fasta tider. Man bör vara på plats ungefär 2 min innan tiden för att "hinna" med. 10 min efter tiden är en försening som jag ser det. Det här med ca tider införde ST för ett antal år sedasn när man motera upp tidtabeller på istortsett samtliga stolpar. Det funkar bra tycker jag.

Jag tycker att det vore vettigare att ha tiden "2 minuter innnan" på stolpen istället, om det är det som är verkligheten.

yngrot

Håller med föregående talare man kan ju inte hålla på och stanna om tiden är inne . Är ju inte rätt mot de som kom i tid och har byten man skall hinna till . Har blivit över 5 min sen för jag vart snäll och stanna när en kom springande..

Sen är det ju lite skillnad om det är sista turen . Hade lite problem ett tag med en skolungdom som alltid kom försent men enda sättet lära honom var att köra sen kom han i tid.. ;) 

Säkerhet före tidtabellen men visst försöker man hålla tid så gott man kan ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Citat från: MartinMartin skrivet 27 februari 2011, 13:54:25 PM
Jag tycker att det vore vettigare att ha tiden "2 minuter innnan" på stolpen istället, om det är det som är verkligheten.


Det skulle inte funkat i praktiken, då hade resenärerna blivit tokiga om man skulle inväntat vid alla hållplatser sin tid. Eller hade man fått lägga tidtabellen så att man hela tiden kört lite sent då ingen buss får köra innan utsatt tid. Den sista lösningen hade varit som innan dvs att tidtabellerna inte funnits mer än på de hållplatser som har tidsangörelse.
I branschen 37 år

MartinMartin

Citat från: Jan skrivet 27 februari 2011, 14:43:54 PM
Det skulle inte funkat i praktiken, då hade resenärerna blivit tokiga om man skulle inväntat vid alla hållplatser sin tid. Eller hade man fått lägga tidtabellen så att man hela tiden kört lite sent då ingen buss får köra innan utsatt tid. Den sista lösningen hade varit som innan dvs att tidtabellerna inte funnits mer än på de hållplatser som har tidsangörelse.

Vad menar du? Är det bättre att köra 2 minuter före utsatt tid, än i tid?

Om det är som du säger att man ska vara på plats 2 minuter före tiden för att vara säker på att komma med så är det väl bättre att ha den tiden angiven, eller hur.

Alla bra utformade tidtabeller är lagda så att man passerar hållplatserna strax efter angiven tid, det finns inget som är så irrterande
som att stå  och reglera tid utefter en linje.

Jan

Citat från: MartinMartin skrivet 27 februari 2011, 15:29:47 PM
Vad menar du? Är det bättre att köra 2 minuter före utsatt tid, än i tid?

Om det är som du säger att man ska vara på plats 2 minuter före tiden för att vara säker på att komma med så är det väl bättre att ha den tiden angiven, eller hur.

Alla bra utformade tidtabeller är lagda så att man passerar hållplatserna strax efter angiven tid, det finns inget som är så irrterande
som att stå  och reglera tid utefter en linje.


Om du läser vad som skrivit innan så finns det inget som står att man ska köra 2 min innan utsatt tid. Det står man bör vara på plats ca 2 min innan en ca tid (detta är min personliga tanke för att inte missa bussen). Resenärerna i Skåne har inget problem med detta och det har underlättat för personer som inte har den geografiska kunskapen hur långt det är mellan hållplatserna. Med detta inlägg avslutar jag denna tråd för min del.
I branschen 37 år

MartinMartin

Citat från: Jan skrivet 27 februari 2011, 16:13:04 PM
Om du läser vad som skrivit innan så finns det inget som står att man ska köra 2 min innan utsatt tid. Det står man bör vara på plats ca 2 min innan en ca tid (detta är min personliga tanke för att inte missa bussen). Resenärerna i Skåne har inget problem med detta och det har underlättat för personer som inte har den geografiska kunskapen hur långt det är mellan hållplatserna. Med detta inlägg avslutar jag denna tråd för min del.

Du skrev att du tycker att man bör vara på plats 2 minuter före cirkatiden för att hinna med bussen,
Jag sa då bara att Jag tyckte det var bättre om man då hade den tiden på stolpen som cirkatid.
Du sa då att det inte skulle gå, utan att bussen skulle behöva stå och vänta.

Jag fattade då inte vad du menade, skulle man behöva vänta för att man hade en tidigare cirkatid?

Nu lämnar Jag diskutionen !


Andy

Citat från: the0fiskis skrivet 26 februari 2011, 12:58:52 PM
här kommer frågorna!
1hur länge skulle ni vänta på springade folk?
(det kommer nya hela tiden)
2vad anser ni som cirka i titabell?
(bussen kommer om cirka 5 minuter)
3extra bussar går dom efter någon sortstitabell?
4brukar ni informera passagerna varför bussen är sen?
(exempel: det är halt och dåligt snöröjt)
5Vad väljer ni komma i tid/skön resa?
(ex. bussen åker snabbt för ta igen titabell)

hoppas ni tar er tid att svara på dessa

1. Ta Slussen i eftermiddagsrusningen som exempel. Jag ser till att inte stänga dörren i ansiktet på någon. Hittar jag en lucka där det inte kommer någon, åker jag. Efter 1½-2 min över tiden blir jag lite striktare och särskilt om bussar bakom är på väg in till hållplatsläget. Ute på linjen är det sällan en strid ström av trafikanter, så då väntar jag om någon tydligt visar att det är min buss de vill åka med. Jag är av den uppfattningen att personen som hinner med blir gladare än de som kommit i tid till hållplatsen blir sura. Jag tycker mig ha förstått (till skillnad från många andra chaufförer) att man kan inte hålla på och "uppfostra" resenärer till att göra rätt. Både chaufförer och resenärer utvecklas bara till surpuppor då. Man hinner ändå till slut!

2. Jag tycker att cirkatiderna ska avspegla tidigaste möjliga passertid, men så är de inte idag. Jag kör efter hålltiderna, något annat är mycket svårt att hinna med att kontrollera.

3. I Nacka/Värmdö tror jag att de har en lista med oannonserade extraturer de ska köra om de inte omkommenderas för att täcka upp för en annan tur.

4. Nja, ofta är det inte så intressant varför man är sen eller inte. Jag brukar hälsa välkommen i mikrofonen och berätta om anslutningar och så.

5. Ibland kan det vara frestande att försöka hinna till anslutande bussar om man har kort om tid, men det försöker jag ignorera och anropar istället bussen och ber denne vänta. Häftiga inbromsningar och hårda kurvtagningar är uteslutna med passagerare i bussen. Det ska alltid vara trevligt att åka med, även om bussen är försenad. Bussen ska förstås alltid framföras på ett sätt som passagerarna och jag känner sig trygga med.

KG

Något som jag märkt är att den som är sen och springer alltid kommer krångla vid biljettviseringen... Denne tar alltså mångdubbelt mer tid på sig.