Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896


Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 11:59:18 AM
Varför kom det upp nya ramper i Grisslinge ?  ???

Grisslinge använde som uppställningsplats för 5-6 bussar under vintern 2005-2006.

1896

Citat från: Karsten skrivet 17 november 2010, 13:48:40 PM
Grisslinge använde som uppställningsplats för 5-6 bussar under vintern 2005-2006.

Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....

Karsten

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 13:57:53 PM
Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....

Jaha, det var mer än jag visste.

Omnilasse

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 november 2010, 13:57:53 PM
Jaha, men efter det försvann ju ramperna, och nu har det kommit dit nya....
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).

HB

Citat från: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 20:46:33 PM
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).

Självklart så har inte Nobina plockat ner några ramper som inte ägs av bolaget. Dom gamla ramperna blev stulna då depån stod tom och inte längre hyrdes av Nobina. SL utrustade sedan än en gång depån med nya ramper för dryga året sedan men hyresgäst saknas före augusti 2011 (då depån som tidigare påpekats ingår i nya avtalet såsom tvingande förhyrning). /Henrik/

homer

Citat från: Omnilasse skrivet 17 november 2010, 20:46:33 PM
Antagligen för att Grisslinge ska användas i det nya avtalet (Busslink är tvungen att hyra området, men kan förstås välja att ha bussarna någon annanstans om man föredrar det). Eftersom det är SL som äger depån, så gör man nog uppdatering när man tycker att det behövs. Det är väl möjligen så att man kanske trodde ett tag att Charlottendal skulle stå klart till dess nya trafikavtalet började gälla - när det inte blev så, kom väl SL på att man skulle behöva använda denna.  Som framkommit ovan är ju Älvsbyn Nobinas egna plats - så den går ju inte att använda och då måste ju Grisslinge vara funktionell i samband med övertagandet. Att man gjorde det så tidigt är ju dock förvånande - men kanske räknade man med att de skulle behövas redan nu. Eller så plockade kanske Nobina ner ramperna utan kontakt med SL, utan att ha koll på att de ingick i hyran och blev därmed tvungen att sedan reparera skadan. Men detta är förstås bara spekulationer (förutom att det förstås är sant att Grisslinge ingår i det nya trafikavtalet).

Den gamla rampen i Grisslinge blev stulen vad jag hörde, låter ju smått otroligt, men det är mycket koppar i rören...

När sen Nobina för några år sedan förhandlade med SL om att bygga om ramperna i Mölnvik till den nya P8 kopplingen blev de nått missförstånd och SL åkte ut till Grisslinge och byggde upp en helt ny ramp där, ( som för övrigt står på med full fart)

Enligt killarna som hyr gamla garagelokalerna och har däckfirma fick dem för drygt ett år sedan samtal från SL om att byggnaden skulle rivas och att de skulle bli fler utomhusrampplatser, men sen dess har inget hänt...