Tilldelningsbeslut SL - H/B/S och N/V (Keolis Sverige är vinnare)

Startat av homer, 01 november 2010, 23:30:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Karsten skrivet 08 november 2010, 14:00:27 PM
Ryktet säger att Veolia för ett antal år sedan fattade ett principbeslut att inte lägga några underbud på busstrafik. Sedan dess har de inte vunnit särskilt många bussanbud.  :P

Samband?
Hörsägen?
Sanningshalt?

De meddelade i varje själva att de inte skulle lägga underbud för att få busstrafik. Därmed erkännandes att de hade gjort det tidigare. Men det finns väl inget bussbolag som i dag lägger medvetna underbud? 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Åsa Nietzsche

Det är den 8:e idag!  ;D Vad händer?


Har SL meddelat vilka som får köra? Jag håller tummarna för Keolis (Busslink)!  8)

Åsa Nietzsche


Kvarne

Citat från: Åsa Nietzsche skrivet 08 november 2010, 19:44:22 PM
Det är den 8:e idag!  ;D Vad händer?


Har SL meddelat vilka som får köra? Jag håller tummarna för Keolis (Busslink)!  8)

Som jag skrev igår så är det idag resultatet kommer. Det är sagt att det ska meddelas efter 12.00 så under eftermiddagen vet vi....Spänningen är oliiiiiiiidlig... ??? ::) :o
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredde

Citat från: Kvarne skrivet 09 november 2010, 10:29:31 AM
Som jag skrev igår så är det idag resultatet kommer. Det är sagt att det ska meddelas efter 12.00 så under eftermiddagen vet vi....Spänningen är oliiiiiiiidlig... ??? ::) :o

Spännande ja...

Men hur går man (i detta fallet SL) tillväga när man lämnar besked? Ett pressmeddelande? Eller meddelar man först vinnare sedan övriga och någon form av offentligt besked i tredje hand?


Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 09 november 2010, 10:34:45 AM
Men hur går man (i detta fallet SL) tillväga när man lämnar besked? Ett pressmeddelande? Eller meddelar man först vinnare sedan övriga och någon form av offentligt besked i tredje hand?

Berörda parter dvs alla anbudsgivare brukar väl meddelas ett par timmar innan. Ibland hinner bussföretagen få ut info på sin internweb några timmar innan huvudmannen släpper det offentliga beskedet.

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

#52
UNDERBART! Det bästa som har hänt, kanske bussarna ser lite helare ut sedan...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2010, 11:24:21 AM
UNDERBART! Det bästa som har hänt, kanske bussarna ser lite helare ut sedan...

I grunden blir det ju dock samma bussar på samma vägar med samma förare i.
Men kanske Busslink inför nya rutiner om underhållet? Återstår att se.

Peter L

För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!

Ersa

Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

En stor del av det som idag är Keolis Sverige AB (dvs f.d. Busslink) är ju det gamla företaget SL Buss AB. Så vad jag har förstått av samma inlägg du syftar på, är många av åsikten att Keolis därför än idag har mest erfarenhet och vana av att bedriva just SL-trafik på "rätt" sätt.

Personligen kan jag heller inte jämföra dem, då jag aldrig arbetat direkt för någon av de stora SL-operatörerna.

julle

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 11:44:26 AM
I grunden blir det ju dock samma bussar på samma vägar med samma förare i.
Men kanske Busslink inför nya rutiner om underhållet? Återstår att se.
Delvis blir det väl samma bussar, men Keolis/ Busslink har också i sitt anbud angett 180 nya bussar. Förarna blir dock samma "gamla vanliga" eftersom SL kräver verksamhetsövergång.

Carl Eric

Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!

Det skulle jag faktiskt också vilja veta. Alla tycker alltid olika, men jag som åker i Nacka/Värmdö är mycket nöjd med Nobina, så jag skulle vilja veta vad det är som blir så mycket bättre med Busslink?  ::)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

julle

Citat från: Peter L skrivet 09 november 2010, 13:23:40 PM
För mig som "utböling" nere i Södra Sverige (eller Östra Danmark beroende på hur man ser det  ;)) undrar jag på vilket sätt Busslink/Keolis är så mycket bättre än alla andra bolag? Den bilden får jag från ett antal skribenter, mestadels placerade i Stockholmsområdet, som gärna hyllar detta företag och (eventuellt) även rackar ner på de andra.

Detta är en seriös fråga och inte menat som ett påhopp. Själv har jag ingen som helst uppfattning om Busslink/Keolis jämfört med andra och kan bara gratulera till att ha tagit hem dessa två trafikpaket!
Med risk för subjektivitet, men i Stockholm har nog faktiskt Busslink/ Keolis alltid stuckit ut med lite fräschare och mer välskött vagnpark än vad andra bolag har haft. Undantaget var väl möjligtvis när Linjebuss tog sig in i Råsta på 90-talet, då även de hade rätt fräscha bussar.

Märk väl, detta är ingen sågning av andra bolag. Dock kan jag kontatera att både Nobina och Veolia verkar ha klart bättre ording på sina respektive verksamheter ute i landet än vad de har respektive har haft i Stockholm.

Titta på Veolia i Östergötland eller Skåne, aldrig man ser så många rishögar på en och samma dag som man kunde se när de körde i Stockholm.

Likadant med Nobina, 5 timmar vid Karlstad busstation räknar färre sunkiga bussar än vad man på 10 minuter kan se vid Tumba station, där egentligen det mesta ser risigt ut.