Huvudmeny

Fuskåkning

Startat av Zella, 10 oktober 2010, 01:18:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

Jag kom just ihåg att jag faktiskt har upplevt en biljettkontroll någon gång under detta år och det skedde under en morgonrusning vid Fridhemsplans tunnelbanestation, uppgång Drottningholmsvägen. Då stod det ett helt gäng med personer som stoppade resenär efter resenär, så att de kunde se ifall resenären hade en giltig biljett eller ej.

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 14 oktober 2010, 11:13:40 AM
Jag tror det vore bra om vi kunde få en kupongbiljett att skriva ut för varje sms. Alltså när någon visar ett sms så får de en 0-biljett.
På så vis ser de var sms:åkarna är någonstans och så kan de kolla antalet kuponger mot antalet sålda sms.
Och så släpper man på alla som fuskar också.

Bra idé! Kanske BIMS-maskinerna kan få denna funktion? :)

Leo

Citat från: Andy91 skrivet 14 oktober 2010, 17:31:09 PM
Jag kom just ihåg att jag faktiskt har upplevt en biljettkontroll någon gång under detta år och det skedde under en morgonrusning vid Fridhemsplans tunnelbanestation, uppgång Drottningholmsvägen. Då stod det ett helt gäng med personer som stoppade resenär efter resenär, så att de kunde se ifall resenären hade en giltig biljett eller ej.

För några år sedan hade de sådana här razzior i Skärholmen, Fittja samt Högdalen lite då och då men i år och i fjol har jag inte sett det en enda gång.

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 14 oktober 2010, 17:56:51 PM
Bra idé! Kanske BIMS-maskinerna kan få denna funktion? :)

När nu BIMS kommer...

Igår fick jag höra att det ligger på is (utan fast datum) efter testerna som de skrev om i ULForum som inte hade gått så bra. Så vi fortsätter med det systemet vi har nu. Minus pengar då :D

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 14 oktober 2010, 20:38:22 PM
När nu BIMS kommer...

Igår fick jag höra att det ligger på is (utan fast datum) efter testerna som de skrev om i ULForum som inte hade gått så bra. Så vi fortsätter med det systemet vi har nu. Minus pengar då :D

Våren/försommaren 2012 vore precis helt rätt tid för BIMS. Att montera in urgamla röda Almexmaskiner i alla splitternya bussar innan trafikstarten sommaren 2012 skulle se lätt bedrövligt ut. Skulle man kunna köra Almex ettårsavtalet ut, och byta maskiner samtidigt som bussarna i och med trafikstarten vore det helt perfekt, förutsatt att de nya BIMS-maskinerna i de nya bussarna kommer att fungera som de ska göra.

Men så smidigt lär det väl inte gå... ::)

Turbo

Fusk åket finns nästa överallt.
Problem i Östergötland också, mest kanske på spårvagnarna där förarna sitter i en egen "hytt" på de nyare modellerna.
PÅ nattrafiken, inga resenärer i främre delen, men fullt i bakre delen på spårvagnarna.

Björn Ax

Citat från: lil-sis skrivet 14 oktober 2010, 20:38:22 PM
När nu BIMS kommer...

Igår fick jag höra att det ligger på is (utan fast datum) efter testerna som de skrev om i ULForum som inte hade gått så bra. Så vi fortsätter med det systemet vi har nu. Minus pengar då :D

Har mailat med ansvarig på UL och enligt henne så ligger dom ca 9 månader efter tidplanen.

Citat från: UL/ChristinaMen enligt den tidplan som gäller f n så ska vi vara igång och rulla med det nya systemet i Uppland i juli 2011

Ersa

Bara BIMS kommer före trafikstarten sommaren 2012 är jag nöjd. Hellre byta ut biljettmaskiner i "vikariebussarna" under 1-årsavtalet, än i de nya fina bussar som kommer att rulla fr.o.m sommaren 2012. :)

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 17 oktober 2010, 20:55:16 PM
Har mailat med ansvarig på UL och enligt henne så ligger dom ca 9 månader efter tidplanen.


Enl TL (medarbetarsamtal) så var det snarare 2012.

Men den som lever får se :-)