Från den 12/12-10 är det gratis att åka med ULs alla bussar.

Startat av KG, 04 oktober 2010, 14:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 23:06:11 PM
UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.

Så har SL också sagt sedan 1973, när man till sist köpte in ett system så glömde man bort ungefär hälften av funktionerna...

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 06 november 2010, 23:06:11 PM
UL kommer knappast att kosta på nåt större tekniskt arbete för att uppdatera de numera förhistoriska röda Almex-maskinerna som ju gått på övertid länge nu. Istället ser man nog till att det försenade BIMS-systemet kommer att innehålla lösningar på alla dagens små problem.

Ja om det nu kommer nångång. Har vi tur kommer det i juli 2011 men blir med all sannolikhet uppskjutet igen skulle jag tro.
Men vi får se. Snart bara 1 månad kvar. Sen får vi se vad våren betyder i UL's mening. Kanske kortterminalerna kommer 2012 eller nåt. :)

Olof Lagerkvist

Citat från: MartinMartin skrivet 06 november 2010, 14:48:33 PM
JA, det görs det... problemet är att tidsinställningen är alldeles för kort. Om dom kör in kortet efter typ 2-3 minuter så räknas övergång.
Sen kan dom köra in sitt kort 300 gånger om dom vill, den skickar bara "ok" och lyser grönt.

Kruxet är att Jag tror att informationen lagras i kortet, för ibland när folk ska på och kommer från en annan buss så blir det "passagerare back spärr" därför att kortet använts nydligen, så det går nog inte att justera tiden till typ 1 timme för då skulle alla övergångar haverera.

"passagerare back spärr"? Det var en intressant översättning av "passenger passback attempted" som jag inte sett förut.  ;)

Men ändå, det finns olika lösningar på detta i olika system. Programvara från Cubic eller ERG är i grundutförande så att det registreras en ny resa för en ytterligare person om kortet visas för kortläsaren igen på samma fordon, men det räknas som övergång om kortet viseras på ett annat fordon.

Undantagen är framförallt check-in/check-ut-baserade system där kortet checkas ut om det viseras igen på samma fordon. Viseras det på ett annat fordon blir det ny incheckning. I Cubic-systemen kan man definiera "interchange points" (tror jag det heter, har glömt exakta termen) där man kan koppla ihop platser där byte kan ske utan utcheckning på det första fordonet/stationen. Detta används till exempel i London för att definiera deras OSI-specialregler för vissa platser "out-of-station interchange".

Alltså, det finns en hel del olika lösningar på problemet i drift på olika håll i världen, så det är inte omöjligt att lösa.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Björn Ax

Alla allvarliga fel som upptäcktes i fabrikstestet med BIMS ska nu vara lösta. Så det börjar närma sig nu.

Gällande kortläsarna som ska installeras i bussarna våren 2011 så är dessa av typen ingen kod maskiner.
Så det ska bara vara att dra kortet och det lyser grönt och sen åka. :)

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 14 november 2010, 18:26:13 PM
Alla allvarliga fel som upptäcktes i fabrikstestet med BIMS ska nu vara lösta. Så det börjar närma sig nu.

Gällande kortläsarna som ska installeras i bussarna våren 2011 så är dessa av typen ingen kod maskiner.
Så det ska bara vara att dra kortet och det lyser grönt och sen åka. :)

Nja... det senaste jag hörde så skall nog de nya betalautomaterna vara med just pinkod....

Björn Ax

Citat från: kimpan skrivet 14 november 2010, 18:29:14 PM
Nja... det senaste jag hörde så skall nog de nya betalautomaterna vara med just pinkod....

Pratade med en på UL jag känner igår och enligt honom så eftersom det är så pass lågt belopp så behövde man inte pinkod för det. Det skulle ju vara bra för snabbheten utan pinkod dock ej för säkerheten.

kimpan

Citat från: Björn Ax skrivet 14 november 2010, 18:31:36 PM
Pratade med en på UL jag känner igår och enligt honom så eftersom det är så pass lågt belopp så behövde man inte pinkod för det. Det skulle ju vara bra för snabbheten utan pinkod dock ej för säkerheten.

verkar lite som man inte ens på UL riktigt vet vad som gäller... de nya betalkortsterminalerna kan inte heller kopplas ihop med Buscom så vi ska logga in på 2 ställern Buscom+terminalen... sedan skall resebären få ett kvitto från terminalen + en biljett från busscom

Ersa

Jag är jätteglad att kortläsarna dröjer fram till våren 2011, flera månader efter att kontantstoppet införts. Då hinner ju alla resenärer vänja sig vid billiga och snabba förköpta busskort och sms, och när enkelbiljetter återigen införs med bankkort har alla vant sig av med det, och kommer förhoppningsvis inte att återgå till dem. :)

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 19:40:32 PM
Jag är jätteglad att kortläsarna dröjer fram till våren 2011, flera månader efter att kontantstoppet införts. Då hinner ju alla resenärer vänja sig vid billiga och snabba förköpta busskort och sms, och när enkelbiljetter återigen införs med bankkort har alla vant sig av med det, och kommer förhoppningsvis inte att återgå till dem. :)

*rotfl*

Det kommer nog dröja längre än fyra månader innan folk har "vant sig".

Ersa

Citat från: lil-sis skrivet 14 november 2010, 20:09:29 PM
*rotfl*

Det kommer nog dröja längre än fyra månader innan folk har "vant sig".

Förvisso. Men samma person lär ju inte försöka köpa en enkelbiljett ombord varenda vardag i fyra månaders tid. Efter någon vecka med samma svar: "Tyvärr tar vi varken kontanter eller bankkort" borde ju viss inlärning ske. ;)

MartinMartin

Enligt våran fordonschef på KR så kommer dom att förbereda installationer av kortterminaler
redan nu i veckan. KR:s bussar ska tydligen blir först ut och det ser väl ut som att det ska vara
klart redan till kontantstoppet.

Jag blev aldeles förvånad själv när han berättade det !!

Björn Ax

Citat från: MartinMartin skrivet 15 november 2010, 01:04:44 AM
Enligt våran fordonschef på KR så kommer dom att förbereda installationer av kortterminaler
redan nu i veckan. KR:s bussar ska tydligen blir först ut och det ser väl ut som att det ska vara
klart redan till kontantstoppet.

Jag blev aldeles förvånad själv när han berättade det !!


Japps KR och nobina först eftersom dom lär nog behövas mest ute i buschen. GUB får det installerat sist som vanligt. :)

Ersa

Varför köper man dyra kontokortläsare till alla UL-bussar när SL klarar sin busstrafik helt utan ombordförsäljning, även i Roslagen som ju påminner om övriga Uppland med 1-2 mil mellan försäljningsställena? Blir det inte billigare för alla i Uppsala län om man istället för kontokortläsare satsar på fler försäljningsställen av förköpta kort?

Jonas1968

Citat från: kimpan skrivet 31 oktober 2010, 17:48:50 PM
Under våren kommer det att installeras kortterminaler i alla bussar både på regiontrafiken och i stadstrafiken. Enligt uppgift så borde anbuden för dessa terminaler ha blivit klar i torsdags eller fredags på UL....
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.

kimpan

Citat från: Jonas1968 skrivet 15 november 2010, 11:14:09 AM
Då kunde man väl ha väntat med att införa kontantstoppet tills dess att kortterminalerna var i bruk. så brottom så att man måste stoppa kontanterna först och installera kortbetalning senare kan det knappast vara. Automater har ju inte alla på gångavstånd, speciellt inte ute på landsbygden.

UL har vetat om att det med stor sannolikhet blir konstanstopp i över 2 år... man har förhalat, överklagat i olika instanser, ända upp till regeringsrätten. Regeringsrätten tog beslut i ärendet 23 juni 2009 så UL har haft över ett år på sig att ordna med betalkortsterminaler till bussarna. Man borde ha fixat detta tidigare..... Nu kommer kontanstoppet, efterlängtat av oss som kör.