Från den 12/12-10 är det gratis att åka med ULs alla bussar.

Startat av KG, 04 oktober 2010, 14:23:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Jag citerar härmed tidningen UL FORUM som utges till alla som arbetar åt UL:

"Under en övergångsperiod kan det bli aktuellt att de får åka med utan betalning.
- Vi ska självklart inte vägra att köra nioåringen utan busskort eller den gamla damen som bara åker två gånger om året, bara för att de råkat missa informationen, lovar Nikodemus Kyhlén."

Alltså kan vi ju inte vägra någon att åka, det är ju bara att hävda att man ej fått någon information.
Gissa om detta kommer leda till bråk. Dom betalande kunderna kommer känna sig lurade när man släpper ombord folk som säger sig sakna mobiltelefon samt att de ej fått information om kontanststopp.

Så här har UL alltid jobbat. Jag har haft skolelever som åkt på skolkort mitt under jullovet, jag har nekat dessa och fått fan för det. Trots att kortet varken fungerar i almex samt att det står klart och tydligt på kortet när det gäller. ULs motto är ALLA SKA MED verkar det som...

Björn Ax

Alltså KG. Vilken arbetsgivare jobbar du för. Tycker du skriver att du får skit vad du än gör.

Jag nekat dagligen skolungdomar som åker på skolkort när dom inte får. Har aldrig fått skit för d och skulle jag få det så skulle den personen få veta att den lever.

Men håller med att UL inte e dom smartaste i världen. Ej fått information ska aldrig vara ett argument för att skylla ifrån sig. Som att säga d när man brytit mot lagen. Jag har inte fått nån information om lagen. Skulle inte tro d va.

Ersa

Argumentet "jag har inte fått någon information" är lite väl vanligt i detta land. Varför ska man förväntas "få" allt? Är det inte kunden själv som förväntas söka upp information? Det kan väl inte vara kommun, landsting och stats uppgifter att informera alla om allt, utan att folket själva letar upp någon information.

För att citera en vän inom politiken:
- Det svenska folket anser sig inte fått någon som helst information. Nej, jag talar inte om att de inte anser sig ha fått tryckt information hem i brevlådan. Jag menar att de inte fått ett hembesök av en tjänsteman från kommunen, landstinget eller staten som suttit sig ner i deras vardagsrumssoffa och förklarat för dem om förändringarna.

MartinMartin

Jag blir så trött på UL !!!

Citat från:  UL Forum #3 2010
Det första är att satsa på en massiv, bred och långsiktig informationskampanj.
Den är tänkt att gå ut i såväl tidningar som TV, radio på stolpar och ombord under en lång tid.
Det är viktigt för att nå även de resenärer som inte åker så ofta.

Undra varför man skriver så när man uppenbarligen inte tänker genomföra detta, eller vad menar man med "en lång tid".

Kampanjen skulle i mitt tycke vara igång sen länge.
Man har ju nu snart inte ens 2 månader kvar.

Jag har inte sett så mycket ens som en fönsterskylt i "UL:s" bussar. DÅLIGT !!!


JDS

I det här sammanhanget måste jag berömma SL, som internt sett kan vara ganska mycket "minsta motståndets lag" men som externt (och numera även mot operatörerna, tycker jag) är väldigt tydliga med att taxan gäller, punkt slut! När kontanthanteringen avskaffades på bussarna var det inget daltande utan alla skulle ha gällande färdbevis med sig när de klev på, inget snack, och möjligen kunde man se över försäljningsnätet i länets yttersta delar om det skulle behövas.

lil-sis

Det har faktiskt rätt länge stått längst ner på kontantbiljetterna i Stadstrafiken att vi slutar ta kontanter med start 12 dec 2010.

Tror ni någon enda har läst det?

Det tror inte jag.

Jag reagerade nämligen bara på att biljetten var mycket längre än vanligt!

Det ska stå på utsidan på bussarna. Det ska stå på baksidan på de som har sådan reklam. Vi har ju bussar stripeade med reklam, då kan de f*n stripea information också. Om det inte vore för sikten så skulle det även stå på framdörren.

Det ska stå på första sidan på 18min och på Metro.

Det ska stå på minst en helsida om dagen i UNT.

Men nä...

Ersa

Påminner en del om Umeå tätortstrafik. Nog fick de ut information om kontantstoppet i form av affischer vid informationen på Vasaplan, vilket skulle motsvara två affischer på Uppsala Resecentrum. Dagen då kontanterna avskaffades visste max en fjärdedel av resenärerna om det. Då hade det dock debatterats i lokaltidningarna ett tag, men bara på insändarplats mellan privatpersoner. Inga annonser som jag vill minnas.

Björn Ax

Står ju faktiskt också en liten liten ruta längst ner på en utav sidorna i tidtabellen. :)

Tänkte skriva som ersa. Har man inte fått det uppläst av en politiket hemma så har man inte fått informationen.

MartinMartin

Nu så, nu har dom fått ändan ur vagnen.



Nu ska vi se om dom hinner uppnå målet med att informera resenärerna i tid

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 14 oktober 2010, 14:18:14 PM
Nu så, nu har dom fått ändan ur vagnen.
Nu ska vi se om dom hinner uppnå målet med att informera resenärerna i tid

Vilka pyttesmå symboler! "Speglingarna i golvet" är jättesnygga men skymmer texten. Antagligen har dekalen dröjt eftersom man blev tvungen att tänka till rejält för att kunna dölja budskapet så mycket som möjligt. Säg mig, varför ska all information nuförtiden vara så förbaskat
OTYDLIG?

Ersa

Om man tittar noga ser man efter en liten stund att det faktiskt inte är en kaffekopp som är överkryssad, utan ett par mynt! 8)

KG

Nu har kampanjen börjat!
I förarmaterialet står det att ett av anledningarna till att kontanterna ska bort är att snabba på påstigningen. I nästa stycke står det att kortterminaler kommer att installeras våren 2011.  ::)

KG

Var ute igår kväll och körde onyktert folk. Långt över 50% betalade kontant och ungefär hälften av foldrarna jag delade ut revs sönder och kastades på golvet.

Kommer inte bli kul att köra helger efter kontantstoppet...  ::)

Ersa

De små foldrarna är iaf ett trevligt inslag som med fördel kan delas ut till alla nyktra trevliga resenärer som betalar kontant dagtid.

Själv oroar jag mig mest för 801:an, där förstagångsresenärerna från andra län och länder är många, och de flesta betalar kontant. Där hjälper inga informationskampanjer inne i bussen, utan den linjen borde få stora tydliga skyltar om kontantstoppet vid alla terminaler på Arlanda. Detta i kombination med fasta biljettmaskiner vid Uppsala "resecentrum" samt de tre terminalstoppen på Arlanda. Dessa maskiner ska givetvis kunna användas för alla tre typer av UL:s enkelbiljetter från Arlanda. En taxa till Knivsta, en andra taxa till Uppsala och en tredje taxa till Knutby...

KG

Citat från: Ersa skrivet 31 oktober 2010, 13:41:52 PM
De små foldrarna är iaf ett trevligt inslag som med fördel kan delas ut till alla nyktra trevliga resenärer som betalar kontant dagtid.

Själv oroar jag mig mest för 801:an, där förstagångsresenärerna från andra län och länder är många, och de flesta betalar kontant. Där hjälper inga informationskampanjer inne i bussen, utan den linjen borde få stora tydliga skyltar om kontantstoppet vid alla terminaler på Arlanda. Detta i kombination med fasta biljettmaskiner vid Uppsala "resecentrum" samt de tre terminalstoppen på Arlanda. Dessa maskiner ska givetvis kunna användas för alla tre typer av UL:s enkelbiljetter från Arlanda. En taxa till Knivsta, en andra taxa till Uppsala och en tredje taxa till Knutby...

801 SKA ju ha korterminaler i bussarna, jag vet att det långt ifrån alltid är så men möjligheten finns åtminstone.