Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Nico skrivet 05 oktober 2010, 09:50:23 AM
Tror det främst är i körskoleböcker begreppet huvudkörbana används. Annars så vill jag minnas att det även nämns i de avsnitt som reglerar t.ex. hur vi ska ligga vid filkörning på vägar med 70 eller lägre hastighet och motsvarande.

Att något sedan är uppenbart i många fall gör det inte så mycket bättre och är man ovan vid att köra på en viss plats så händer det att man missar skyltning och kommer fel. Alltså, hellre standardlösningar med korrekta av/påfarter än lokala varianter.

Och hur sjutton hade du tänkt dig att det skulle se ut i det aktuella fallet (Essingeleden norrut)? Ska allting gå ihop till två körfält vid Franzéngatan, och sedan kvickt som attan dela sig i fyra igen? Nä, det verkar inte riktigt friskt.

Att låta körfältet längst till vänster plötsligt ta slut, vid t ex Hallunda, låter inte heller riktigt klokt. Finns det ens något ställe i Sverige där det VÄNSTRA körfältet tar slut på en motorväg?

KG

Citat från: JDS skrivet 05 oktober 2010, 20:06:58 PM

Att låta körfältet längst till vänster plötsligt ta slut, vid t ex Hallunda, låter inte heller riktigt klokt. Finns det ens något ställe i Sverige där det VÄNSTRA körfältet tar slut på en motorväg?

Att det tar slut är kanske inte så bra, det håller jag med om. Men att avfarter till vänster på motorväg är förbjudna i Sverige förstår jag ej.

I Sverige måste alla motorvägsmackar vara två separata, en på vardera sida om vägen. Dubbelt av allt således, om man inte bygger en dyr bro eller tunnel. I USA bygger man mackarna mellan körbanorna. Fungerar det i USA borde det fungera här...

Simon A

Citat från: lil-sis skrivet 03 oktober 2010, 11:47:18 AM

I Uppsala är det djungelns lag som råder. Eller rättare sagt, ingen bryr sig om några regler utom när de passar just den föraren just då. Och polisen gör inte ett skvatt, så varför skulle någon bry sig?

Men det är lite tjusningen med att köra där, det är ytterst sällan man blir förvånad av någonting.

Igår skrek en p-bilsförare på mig och pekade finger och skrek högerregel när han ignorerade väjningsplikten Nedre Slotts/Munkgatan. Den är ny (sedan i våras) och markerad med tecken i gatan (i god tid innan korsningen), skylt och krokodiltänder.

Jag var lite sugen på att inte bromsa utan köra på honom (lite grann) men pappersarbetet tar tid och evighet.
Far brukar säga samma som dig. Han brukar säga att han räddar åtskilliga bilister i veckan som bryter mot högerregeln, att det inte skulle vara svårt att krocka flera gånger, genom att bromsa just därför att pappersexcersisen är så jobbig. Ja, han kör stadsbuss även han. Och nog har man blivit arg tusentals gånger själv över att högerregeln sällan gäller där den ska.

Apropå bilar som ligger för nära så är det en markering även mot alla oss andra som håller hastigheten och ibland ligger 5 km/h över? Det är inte ett ok beteende. Om den framför mig kör långsammare än mig själv sänker jag hellre farten och håller avståndet tills det att jag kan köra om eller ska köra av själv. Det finns tillräckligt med stress i dagens samhälle utan att vi behöver stressa upp oss över någon som kör långsamt. Man får gilla läget oavsett vad man kör.

Dessutom kan vi aldrig veta varför bilen framför kör långsamt. Jag blev själv varse det när min egen bils drivknutar fick ett totalthaveri som påverkade styrningen på väg till jobbet(en av få gånger jag vart tvungen att ta bil till jobbet). Så efter en natt på jobbet tog jag 255: an hem och då körde jag oftast 10-15 km/h under eftersom styrningen inte kändes helt ok. Och jag medger att så här i efterhand kunde ha smitit in i busshållplatsfickorna då och då för att underlätta för bakomvarande bilar men samtidigt efter en hel natts jobb, när man dessutom inte är van att jobba natt, vill man helst ta sig raka spåret hem. Att köra av kunde ha gjort att det tagit lång tid att ta sig ut eftersom jag skulle undvika att gasa hårt för att skona drivknutarna, så det hade kanske vart vanskligt att ta sig ut på 70-90 begränsningen igen.

Nej, håll avståndet. Vi vet inte varför det går långsamt, det kan finnas  en anledning, ibland inte men att ligga för nära gör inte att man kommer fram fortare. 

//Simon

bilomnibussen

Man blir alldeles matt av allt tugg på den här tråden. Susanne som inledde har rätt. 34 år i den här branschen därav 4 år som expressbussförare har lärt mig att det är helt meningslöst att ligga och slicka framförvarande i ändan och tro att man ska tjäna något på det. Man bör alltid hålla avstånden. Om en busstur kan spolieras av några framförliggande långtradare eller klantiga bilister som slickar mittlinjen är det för lite körtid på turen. Riskerar resenärerna att missa anslutningar bör det väl finnas nånstans att ringa för att lösa situationen. Sämsta jag vet är yrkesförare som lägger sig precis bakom och blinkar med helljuset. Det är bara oförskämt och trafikfarligt. Ta det lugnt, Sverige går inte under om du blir försenad ibland. Det ingår i spelreglerna.
Mvh Jan G