Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Citat från: Björn Ax skrivet 28 september 2010, 23:21:57 PM
Ne knappast. Trafikreglerna struntar totalt i om dina passagerare inte hinner med sina anslutningar.

Du ska göra en omkörning på ett trafiksäkert sätt och framförvarande bil har faktiskt ingen skyldighet att gå ut i vägrenen även fast det kan vara hjälpsamt i vissa lägen.

Helt omöjligt att köra om med en buss på de vägar jag kör.

Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.

Förövrigt är det tillåtet att använda helljusblink vid omkörning i vissa situationer. Om ni nu glömt det sen ni tog era tunga behörigheter...

JDS

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:10:53 PM
Och nu till en allmän fråga.
Vad ska jag göra om jag tvingas ligga 20km/h under angiven hastighet och detta kommer betyda brustna anslutningar för mina passagerare? Har jag rätt att i detta tillfälle använda helljusblink någon enstaka gång för att påkalla att jag vill ha hjälp att komma förbi fordonet i fråga?

Det är tillåtet att ge omkörningssignal, ja.

Dock tycker jag att du borde lägga om din attityd en smula. Du har inte rätt att påstå att olyckor och lidande inträffar för att några förare kör lite långsamt, det är de förare som oförsiktigt kör om dem (eller kör på dem) som orsakar olyckorna enligt samhällets uppfattning.

JDS

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:24:26 PM
Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.

Du ska inte markera någonting överhuvudtaget! Det går dock bra att blinka för omkörning, men detta ska göras på ett trafiksäkert avstånd. Det är inte tillåtet att köra närmare än att man hinner stanna om framförvarande fordon stannar. Om den som är framför är i vägen och inte flyttar på sig kan du inte göra någonting åt det. INGENTING!

Knut

I "potetlandet" Norge så er loven klar i dette tilfelle. Om noen vil forbi så skal man evt stoppe, slippe dem forbi slik at farlige situasjoner ikke oppstår.
Ikke skrevet helt etter lovteksten, men meningen er den samme. Man kan ikke nekte andre bilister å kjøre fortere enn det man selv gjør
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

JDS

Citat från: Knut skrivet 28 september 2010, 23:46:21 PM
I "potetlandet" Norge så er loven klar i dette tilfelle. Om noen vil forbi så skal man evt stoppe, slippe dem forbi slik at farlige situasjoner ikke oppstår.
Ikke skrevet helt etter lovteksten, men meningen er den samme. Man kan ikke nekte andre bilister å kjøre fortere enn det man selv gjør

Det får man i princip inte här heller, men det är ju inte direkt den enda trafikregeln som finns! Och, viktigast av allt, två fel gör inte ett rätt - man får inte själv bryta mot trafikreglerna bara för att man tycker att någon annan gör det.

groenis

Det skall tydligen finnas ett fall där den påkörda har blivit fälld för vårdslöshet i trafik.

Detta ärende är över 25 år gammalt,
Platsen var Västbergamotet mot Essingeleden lastbil på väg igenom
Essingeleden blev ett flertal gånger hindrad i sin fil av en personbil som bromsade omotiverat vilket skapade trafiksituationer sista tvära inbromsningen gav plåtskador vilket föranledde polis på plats.
Brukligt så delade patrullen på sig för att ta uppgifter när ett par bilar stannade och vittnade till lastbilens fördel.
Det visade sig att personbilen hade ansett att lastbilen körde för fort och ansåg att det var hans medborgliga plikt att stävja detta genom att bromsa ner lastbilen.

Självklart anser jag att man ska läsa av trafiken och därigenom  försöka undvika trafiksituationer,
Har en färsk sådan från förra veckan på en tågersättning Sala-Uppsala_
-Sala på väg mot väg 72 efter Polishuset så har jag en lokalvagn som ligger 500-600meter framför mig och markerar att den ska stanna vid hållplats jag släpper av hastigheten markerar filbyte när en liten bil mycket långt bak accelererar för att inte släppa ut mig vilket jag ignorerar då han är 800 meter bakom kör om linjevagnen och återgår till högerfilen får rött ljus när den lille bilen tutar på utsidan om mig och skriker "du får inte byta fil" för att innan jag hinner svara köra mot rött.

Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

/Lennart

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 23:24:26 PM

Staffan: Vet du varför folk kör nära? Det är för att markera att man ej gillar det framförvarande bilist gör. Om man ej får blinka eller ligga för nära. Berätta gärna för mig vad man ska göra för att markera att man vill ha hjälp att komma förbi.


Jo, jag vet det. Men det ger dem inte rätt att bryta mot lagen och inte hålla tillräckligt avstånd i trafiken. Eftersom de allra flesta fordonsförare kan göra tydligt för mig för att de vill förbi på annat sätt så förstår jag inte varför vissa måste utsätta mig för fara genom att ligga för nära.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: groenis skrivet 29 september 2010, 00:35:54 AM
Nu min fråga vad ville han komma fram till,
Att jag som buss inte får byta fil i Uppsala
Att filbyte är förbjudet i Uppsala har inte sett något i de lokala trafikföreskrifterna

Att en buss som utför filbyte inom Uppsala tätort ses som provocerande av många själviska bilister är helt klart. En GUB-förare fick ju en slag i ansiktet av en bilist i år, pga att han försökte ta sig in till högerfilen. Ytterligare en anledning att införa spårvagnar försedda med rejäla kofångare i Uppsala? ;)
Själv brukar jag lägga mig i vänsterfilen så fort jag kan efter hpl Studentstaden på väg ut mot Flogsta med 899, då det kan bli svårt att byta till vänsterfilen längre fram. Då kan man ha ett koppel med arga bilister bakom sig som är rätt irriterade för att jag kör i 45-50 km/t i vänsterfilen på 50-vägen, inför min vänstersväng i en korsning några 100 meter längre fram.

Susanne

Där det finns en vägren och möjlighet att gå åt sidan i ett säkert läge så är det väll inga problem med det. Om vägen däremot är svängig och du inte ser så långt fram så kan det vara
ren livsfara att gå åt sidan. Hur ofta står det inte stillavarande bilar i vägrenen eller något annat, te x traktor som ligger i 30km? Det måste väll ändå vara chauffören till bilen som ska avgöra om han eller hon ska slänga sig i vägrenen för fartdårar.

Förr om åren så "pratade" fordonen med varandra, ser detta väldigt sällan dag.
Te x vid en omkörning av en långtradare som markerade chauffören med blinkers
att det är ok att köra om, efter om körningen så tackar bilisten genom att blinka höger, vänster, höger.  Man tackar och hjälper varandra i trafiken om det finns möjlighet, säkerheten kommer först. 


Om en yrkeschaufför har svårt att hålla hastigheten och kör upp så nära
en annan bil så finns det knappt en chans för busschauffören att reagera om vi behöver bromsa för något eller ska svänga av, då skulle man ha flera ton i nacken.

Dagligen ser man konstiga saker i trafiken och situationer som lätt skulle kunna undvikas.

2-1 filer gillar tydligen vägverket, men skapar situationer med att det allt för ofta kommer en dåre i sista sekund och ska tränga in sig och skapar en farlig situation.

Extra breda filer finns det en del ute i landet, är också en trafikfara i sig, då man inte vet om det finns något stilla eller sakta längs med kanten.

Susanne

Ett svar från polisen lyder:
"Vi omhändertar körkort när tunga fordon ligger på ett tidsavstånd på en sekund till framförvarande och föraren får dessutom 2000:- i böter"

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:56:40 PM
Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".



Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram. Framförallt vid tät trafik placerar jag mig tidigt, eftersom jag varit med om att inte bli insläppt och därmed "tvingad" att åka av. Sen är det väl när jag känner vägen enplaceringsfråga. Vet jag att högerfilen kommer bli avfart så finns det ingen anledning att ligga där och tvingas göra filbyte på filbyte, då kan jag lika gärna ligga i den filen längst till höger som jag vet fortsätter dit jag ska.

buskörare

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 september 2010, 15:26:47 PM
Inte underligt att det händer olyckor? 

Statestiken visar att vid olyckor där tung trafik och personbil är inblandade, så är den tunga trafiken endast i 20% av fallen vållande. I 80% är personbilen vållande. Livet vore mkt lättare utan massa j***a privatbilister som försöker leka poliser utmed vägarna.

/ Henrik

Sen kan man ju fundera på varför det ligger lastbilar i diket här och där. Kan det månne vara efter en väjning för en bil som tvingats bromsa lite hårdare och lastbilen inte har en chans att stanna och därför styr av vägen?

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:44:30 PM
Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram. Framförallt vid tät trafik placerar jag mig tidigt, eftersom jag varit med om att inte bli insläppt och därmed "tvingad" att åka av. Sen är det väl när jag känner vägen enplaceringsfråga. Vet jag att högerfilen kommer bli avfart så finns det ingen anledning att ligga där och tvingas göra filbyte på filbyte, då kan jag lika gärna ligga i den filen längst till höger som jag vet fortsätter dit jag ska.

Godkänt svar. Även om man i regel ju har 1-2 km på sig att byta fil tack vare skyltar.
Men den stora majoriteten av mittenfilsbilisterna är ändå Stockholmare som dagligen pendlar med sin bil.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 29 september 2010, 12:44:30 PM
Jag kan väl berätta anledningen till att jag ligger i mittenfil ibland. För mig som inte kört så mycket och inte hittar så bra i Stockholm så är mittenfilen enklast av den anledningen att högerfilen har en förmåga att bli en avfart och dra iväg åt fel håll. I stora delar av Sverige är det aldrig så, så det är ett sätt för mig att veta att jag säkert kommer rakt fram.

Jag har hört flera som resonerar så, men jag tycker ändå att det låter lite konstigt. Hur vet ni att "rakt fram" är rätt håll då? Det borde vara minst lika stor risk för att den som ligger i mittfilen plötsligt inser att vanudå, här ska jag ju av. Jag kan på rak arm bara komma på två ställen på hela E4 genom Stockholm där högerfilen blir avfart, Alby och Rosersberg och i båda fallen börjar skyltningen två kilometer i förväg.

Håkan 62

Det är mycket man kan diskutera om trafiken.
Men saken är den att som yrkesförare följer man lagen. Att skylla på snäva tider, passagerare som missar anslutningar m.m. duger inte.
Tidtabeller, anslutningar m.m. är inte mitt ansvar som förare, det är helt och hållet huvudmannens ansvar att anpassa tiderna till verklighen.
Sedan är det tragiskt att samhället i stort verkar ha attityden att kollektivtrafiken ska inte komma fram.
Det känns ofta som att det kvittar hur snyggt man än försöker köra, så är det alltid någon som stör sig på bussen och skall hindra till varje pris.
Har kört buss i 28 år, och håller fullständigt med om att man "pratade" mer med varandra i trafiken förr.