Inte konstigt att olyckor händer.

Startat av Susanne, 28 september 2010, 12:47:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Nu är ju hastighetsgränserna just gränser som inte får överskridas, de får faktiskt underskridas!
Det är klart att man kan sv-r- över en gmk som håller 80 oavsett vad som medges enligt skyltningen.
Hur irriterande det än kan vara, har jag har lärt mig att det jag inte kommer fram senare om jag håller ett tresekundersavstånd till framförvarande så länge som det inte går att köra förbi. Det torde t.o.m. gå att bevisa.
Hur många whiplashskador hade inte kunnat undvikas om fler kunde läsa av trafiken och höll avståndet!

/Ted

Susanne

Mitt i prick Ersa, varför ligger ingen i högerfältet alla ligger i mitten, fattar inte folk hur man kör då det är 3 filer.

JDS

Citat från: Susanne skrivet 28 september 2010, 20:59:19 PM
Mitt i prick Ersa, varför ligger ingen i högerfältet alla ligger i mitten, fattar inte folk hur man kör då det är 3 filer.

Nej. Folk tar inte trafikreglerna på allvar och förstår ingenting, jag har åkt med flera förare som i den ena minuten ondgör sig över att någon ligger framför dem i vänster körfält på t ex Drottningholmsvägen (70-väg = tillåtet) men i nästa minut själva kör i mittfilen på E4 utan att köra om någon (90-väg = inte tillåtet) och blir jätteirriterade när någon kör om dem till höger, snacka om att se grandet i den andres öga men inte bjälken i sitt eget...

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2010, 20:56:40 PM
Helt rätt. Men samtidigt får man inte blockera och/eller försvåra för bakomvarande som ändå vill om en. Och det är något som många verkar ha glömt bort idag, eventuellt samtidigt som de glömde bort att blinkers fanns samt att det fanns något som hette "grundplacering höger".



Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J

Ersa

#34
Citat från: JDS skrivet 28 september 2010, 21:07:54 PM
Nej. Folk tar inte trafikreglerna på allvar och förstår ingenting, jag har åkt med flera förare som i den ena minuten ondgör sig över att någon ligger framför dem i vänster körfält på t ex Drottningholmsvägen (70-väg = tillåtet) men i nästa minut själva kör i mittfilen på E4 utan att köra om någon (90-väg = inte tillåtet) och blir jätteirriterade när någon kör om dem till höger, snacka om att se grandet i den andres öga men inte bjälken i sitt eget...

Att välja att lägga sig i mittenfilen på trefiliga 90-110-vägar är en sak. Men att de då blir alldeles vansinniga när andra trafikanter kör om dem på höger sida är ett väldigt märkligt beteende. Hur kan de i sin vildaste fantasi tro att de har rätten få blockera både mitt- och högerfilen?

Jag har själv ibland fått klagomål på mig för att jag kört "fort och vårdslöst" med buss, vilket i realiteten var att jag körde med farthållaren inställd på 90 km/t på 90-väg i högerfilen på en trefilig motorväg, utan att byta fil en enda gång på två mil. Jag borde alltså ha lagt mig i 70 km/t i mittfilen som alla andra för att ha varit "laglig" i bilisternas ögon? ::)

"Man får inte köra om till höger!" skriker folk. Min motfråga är då: "Jaha, men får man blockera i mittenfilen då"?
Än har jag inte fått svar på den.

Ersa

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 28 september 2010, 21:17:12 PM
Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J

"Ska vi byta... Ska vi byta filer med varann?"
http://www.filbytergallerian.se/

för alla

Citat från: Jonas Strömblad link=topic=39264.msg286368#msg286368 date=
Där kan du ju inte ligga och köra!   >:(
Det där är min fil.
/J
ligga o köra samtidigt?
Låter skönt men trafiksäkerheten måste upprätas
Sluta genast med dylika övningar

mil

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:50:42 PM
Man har faktiskt ingen skyldighet att hålla den högsta tillåtna hastigheten på platsen utan man avgör själv sin hastighet efter omständigheterna. Men man har skyldighet att hålla avstånd till framförvarande fordon.


Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det

JDS

Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 21:34:49 PM
Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det

Javisst, men man kan knappast klandra folk för att de, med hänsyn till sina egna begränsningar och sin godkända hastighetsmätare, håller 80-85 på en 90-väg! Visst är det irriterande för den som ligger bakom (särskilt om hastigheten är aningen ojämn och dessutom tenderar att minska när man kommer närmare) men det är nog inte mycket annat att göra än att hålla god min, släppa lite på gasen och hålla en något lägre hastighet själv. Undrar förresten om inte farthållarna ger upphov till en del sånt här slarv med avståndet? Det är nog lätt hänt att man "hoppas" att man ska slippa ändra på inställningen när man hinner upp ett fordon.

scaniav8

Detta händer dagligen med fordon av alla nationaliteter och yrkesgrupper så det är meningslöst att kommentera det.

Staffan Sävenfjord

Citat från: mil skrivet 28 september 2010, 21:34:49 PM
Du får faktiskt inte enligt lag hålla onödigt låg hastighet helelr det finns det böter för att hålla för låg hastighet samt hindra och störa annan trafik. AStt en solig sommar dag ligga o köra 50 på en 90 väg är ett brott enligt lagen finns de som blivit bötfällda för det

Jag talade inte om onödigt låg hastighet utan om att anpassa hastigheten till omständigheterna. Självklart för mig men så är jag heller inte yrkesförare.

Vanligen ligger jag cirka 10 km/tim över den skyltade hastigheten. Det kompenserar hastighetsmätarens felvisning och brukar ligga inom den marginal som polisen godtar innan det blir fråga om fortkörning. Lik förbannat får jag ofta bakomvarande fordon bara några meter från bakluckan. Och som jag skrev förut kan det också vara så att jag inte kan hålla tillåten hastighet därför att den framför mig inte gör det.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 20:35:16 PM
Om jag har fem bilar framför mig som bestämmer min fart och bussen ligger för nära finns det inte ett dugg jag kan göra. Det är faktiskt upp till den bakomvarande att hålla avståndet.

Vill du inte ha bussen nära dig kan du alltid svänga av på lämplig ficka och släppa om. Eller använda vägren om den är tillräckligt bred.

Problemet med dagens trafik är att alla hävdar sina rättigheter. "Jag har RÄTT att ligga och köra 20km/h under rådande hastighetsbegränsning och här ska jag bannemig köra!!"

Staffan Sävenfjord

Citat från: KG skrivet 28 september 2010, 22:29:00 PM
Vill du inte ha bussen nära dig kan du alltid svänga av på lämplig ficka och släppa om. Eller använda vägren om den är tillräckligt bred.


Och parkeringsfickor och vägrenar finns överallt? Vilken trafikmiljö kör du i? Dessutom är det ju så att om jag kör av och in i en parkeringsficka kanske jag får vänta där i flera minuter innan alla bilar passerat mig. Har jag dessutom ett antal bilar framför mig som bestämmer hastigheten är det en ganska meningslös åtgärd att just jag kör in i en parkeringsficka.

Är det dessutom så att bussen ligger bara några meter bakom är det stor risk att den sitter i min bils bakparti om jag bromsar in för att kunna svänga in i en parkeringsficka. Detta även om jag blinkar innan jag börjar bromsa.

Jag har förstått att du är bussförare. Din attityd skrämmer mig! Jag hoppas att du uppför dig på annat sätt i trafiken än vad det du skriver här ger sken av.

Det är ett lagbrott att ligga för nära framförvarande fordon. Är det så himla svårt att tugga i sig?  

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 september 2010, 22:35:21 PM
Problemet är dem som ökar farten utför och där det går att köra om och sedan saktar in i uppförsbackar, en sådan lustigkurre hade jag framför mig nu ikväll, visserligen inte med buss men ändå irriterande, 65 på 80 utom där det gick att köra om då gick det i nästan 90 km/h

Självklart är förare som kör på det sättet ett problem. Men det var ju inte det diskussionen gällde här utan helt enkelt att en buss körde för nära framförvarande bil. Och även om nu en bilförare kör på det sättet ger det inte bakomvarande rätt att ligga alltför nära. Tvärtom är det ju så att en omdömesgill förare då bör hålla ut avståndet ännu bättre eftersom man inte vet vad den framför kommer att vidta för oförutsebara åtgärder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 september 2010, 22:56:15 PM
Och parkeringsfickor och vägrenar finns överallt? JA Vilken trafikmiljö kör du i? I en som har vägren/p-ficka/busshållplats med jämna mellanrum. Dessutom är det ju så att om jag kör av och in i en parkeringsficka kanske jag får vänta där i flera minuter innan alla bilar passerat mig.Sån trafik kör jag ej i. Har jag dessutom ett antal bilar framför mig som bestämmer hastigheten är det en ganska meningslös åtgärd att just jag kör in i en parkeringsficka. Men om alla tänker att "jag kör sakta och borde släppa om bakomvarande som har bråttom, för att undvika onödiga olyckor pga stress"?

Är det dessutom så att bussen ligger bara några meter bakom är det stor risk att den sitter i min bils bakparti om jag bromsar in för att kunna svänga in i en parkeringsficka. Detta även om jag blinkar innan jag börjar bromsa. Blinkar du i god tid innan du bromsar ser jag ingen risk alls.

Jag har förstått att du är bussförare. Din attityd skrämmer mig! Jag hoppas att du uppför dig på annat sätt i trafiken än vad det du skriver här ger sken av. Du har endast förstått att jag är en person med dator och internet, något annat går ej att med säkerhet fastställa.

Det är ett lagbrott att ligga för nära framförvarande fordon. Är det så himla svårt att tugga i sig? Även fast man gör något man har rätt att göra, kan det orsaka olyckor eller andra människors lidande, är det så svårt att förstå?



Och nu till en allmän fråga.
Vad ska jag göra om jag tvingas ligga 20km/h under angiven hastighet och detta kommer betyda brustna anslutningar för mina passagerare? Har jag rätt att i detta tillfälle använda helljusblink någon enstaka gång för att påkalla att jag vill ha hjälp att komma förbi fordonet i fråga?