SL-bussar ska få alkolås

Startat av Fredde, 08 september 2010, 16:59:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lil-sis

Fulla förare torde vara ett mindre problem eftersom passagerare brukar vara väldigt snabba på att ringa polis eller bolag när de misstänker något sådant.

Trött el påverkad av annat är ju inte lika tydligt.

buskörare

Citat från: Stop skrivet 13 september 2010, 13:05:49 PM
Ja ett sådan där kort vitt med ett snyggt foto på kostar 600 kr på vägverket för oss pensionärer om vi fortfarande vill köra bussar med EU:s nya färskrivare. Är väldigt lika ett vanligt körkort men vitt iställe för laxrosa.

Är det nått annorlunda mot de vanliga färdskrivarkorten som har blå utsmyckning? Tänkte eftersom du skriver om pensionärer. Är inte pensionär, så jag vet inte vad ni har för kort  ;) Lite svårt att koppla nått till sådana kort oavsett, eftersom säkert 1/4 om inte fler kör trafik där sådant kort inte behövs och således inte har nått sånt.

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2010, 12:54:33 PM
Är det nått annorlunda mot de vanliga färdskrivarkorten som har blå utsmyckning? Tänkte eftersom du skriver om pensionärer. Är inte pensionär, så jag vet inte vad ni har för kort  ;) Lite svårt att koppla nått till sådana kort oavsett, eftersom säkert 1/4 om inte fler kör trafik där sådant kort inte behövs och således inte har nått sånt.

Det ska vara det med blått. Det vita vet jag inte vad som avses. Tror han menar det blåa. Det är samma kort för alla oss som vill köra digitalt :)

buskörare

Citat från: Jim skrivet 15 september 2010, 13:20:55 PM
Det ska vara det med blått. Det vita vet jag inte vad som avses. Tror han menar det blåa. Det är samma kort för alla oss som vill köra digitalt :)

Aha, oki  :)

Martin Maltkvist

Citat från: homer skrivet 13 september 2010, 14:03:40 PM
Nu är jag inte helt hundra på hur de fungerar i innerstaden, men dem tjänsterna som börjar vid t ex Slussen, kan nog föraren inte bara komma hemifrån och gå direkt till hållplatsen utan måste först bege sig till personalutrymmet och kanske logga in på en "sign-in" dator för att visa att man är på plats.
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

homer

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 september 2010, 18:18:03 PM
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.


varför citerar du inte hela meningen?

Martin Maltkvist

Citat från: homer skrivet 15 september 2010, 21:24:53 PM

varför citerar du inte hela meningen?
Precis det gjorde jag och ordnade som synes även med citering av några utvalda ord.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 15 september 2010, 18:18:03 PM
"kan nog föraren inte bara komma hemifrån"
Är du säker på detta eller spekulerar du bara?
Den förare som börjar vid Slussen; Sergels torg e.d har inget tvång att anmäla sig via en dator utan går direkt till sin buss med en körorder som likväl kan ha skrivits ut för två dagar sedan.

Men vad händer om föraren det blivit nåt fel, och en förare inte dyker upp på jobbet? Är det först när föraren som ska lösas av saknar sin avbytare som den nye föraren saknas? Dvs först då börjar TL leta honom/henne samt försöka hitta en ny förare som kan ta över? Det är lite sent.

Sådant är inte möjligt på Nobina. Där ska man "stämpla in" på en dator att man bekräftat att man dykt upp på jobbet i samma tid som ens tjänst börjar. Sker ingen inloggning ser TL detta direkt och kan då direkt ta kontakt med den saknade föraren via dennes mobil. Det ger mer tid att rätta till misstag om en förare "fallit bort" eller försovit sig. Alla måste dock inte till sina depåer om de börjar "ute på stan", utan man har även dylika datorer i de rastlokaler som ligger nära det ställe där föraren börjar. Hade Nobina haft SL:s innerstadstrafik hade dessa datorer således funnits i rastlokalerna vid Slussen, Tekniska högskolan, Sergels torg, Gullmarsplan, Telefonplan m.fl.

Ted Selander

#53
Citat från: Ersa skrivet 15 september 2010, 22:27:42 PM
Men vad händer om föraren det blivit nåt fel, och en förare inte dyker upp på jobbet? Är det först när föraren som ska lösas av saknar sin avbytare som den nye föraren saknas? Dvs först då börjar TL leta honom/henne samt försöka hitta en ny förare som kan ta över? Det är lite sent.

---

Så har det varit i decennier i Spårvägens gamla revir. Uteblev någon vid  tjänsts början (eller annan avlösning) på stan uppstod "sprucken avlösning", avgående förare fick fortsätta efter att ha anmält det inträffade till radiocentralen, som i sin tur ringde garaget, där trafikexpeditionsassistenten (Txass) fick pussla ihop fortsättningen. I värsta fall uppstod följdsprickor, och det hängde på hur kvicktänkt man var och hur många reserver som fanns tillgängliga. I allt väsentligt fungerar det likadant idag, det har dock blivit vanligare att turen ställs in och bussen utryms på avlösningsplatsen. Det handlar då ofta om att förarnas arbetstidsregler inte är lika tillåtande som förr.

/Ted
Edit: Stavning.

MrX

Citat från: Ersa skrivet 15 september 2010, 22:27:42 PM

Sådant är inte möjligt på Nobina. Där ska man "stämpla in" på en dator att man bekräftat att man dykt upp på jobbet i samma tid som ens tjänst börjar. Sker ingen inloggning ser TL detta direkt och kan då direkt ta kontakt med den saknade föraren via dennes mobil. Det ger mer tid att rätta till misstag om en förare "fallit bort" eller försovit sig. Alla måste dock inte till sina depåer om de börjar "ute på stan", utan man har även dylika datorer i de rastlokaler som ligger nära det ställe där föraren börjar. Hade Nobina haft SL:s innerstadstrafik hade dessa datorer således funnits i rastlokalerna vid Slussen, Tekniska högskolan, Sergels torg, Gullmarsplan, Telefonplan m.fl.

Det där är en sanning med modifikation. Har du avlösning på linjen behöver du inte logga in, detta då passet börjar vid stolpen. I Tyresö fungerar det på så sätt att startar man med avlösning vid Petterboda, ja då behöver man inte logga in heller. Dyker föraren inte upp, ja då börjar cirkusen. Förut var man tvungen att logga in och sedan promenera till Petterboda i lugn och ro, sedan beslöt Nobina att ta bort gångtiden och då försvann kravet på inloggning. Genom att tiden mellan inställelsetid och avlösning vid Petterboda är noll minuter behöver man alltså inte logga in.

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 09:41:39 AM
Vad? 8)
Hur lyckades man med de?
Under min tid som planerare var det stora debatter om att den då gällande gångtiden var för kort, jag hade t.om gångprov med valda delar av fackstaben då vi promenerade fram o åter ett antal gånger.

För att få igenom den förändringen antar jag att arbetsgivaren fått ge något tillbaka på annat håll?

Det finns säkert någon som kan svara på det bättre än jag, jag är inte särskilt intresserad eftersom jag jobbar så pass lite. Men egentligen är systemet detsamma som Busslink använder, inställelsetiden är det enda intressanta oavsett plats. Facket är inte så imponerade har jag förstått, det här med omklädningsrum på inställelseplatsen har liksom fallit bort i planeringen. För oss i Tyresö är skillnaden liten, fem minuter från datorn ner till Pebo är inte så mycket så vill man byta om på jobbet innan passet börjar finns det möjlighet. Problemet är väl på andra depåer där man startar på en hållplats mitt ute i ingenstans. Som Busslinkförare som startar på Gullmarsplan (det kanske de inte gör?) där omklädningsrum saknas.

Och vad arbetsgivaren givit oss? Ja det här infördes strax efter senaste strejken så där ligger nog svaret, att spara in gångtiden ger ganska många slantar att betala uppräkningstiden etc.

MrX

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 september 2010, 11:45:56 AM
Jaha ja.

I teorin kan man alltså i kommande upphandling räkna på att dra in på betalningen även när passen börjar i Tyresö C (om ni har några sådana kvar)och i Ekstubben samt därmed också upphöra med avlösningsbilarna, där fick jag ett intressant tips ;D

Jo det har varit aktuellt det med, tur för oss så gick det inte igenom. Det stående skämtet var avlösningarna i Ällmora ;D

Martin Maltkvist

Citat från: Ted S skrivet 16 september 2010, 08:09:14 AM
I allt väsentligt fungerar det likadant idag, det har dock blivit vanligare att turen ställs in och bussen utryms på avlösningsplatsen. Det handlar då ofta om att förarnas arbetstidsregler inte är lika tillåtande som förr.

/Ted
Edit: Stavning.
I regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

buskörare

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 september 2010, 19:18:16 PM
I regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening.

Nu jobbar förvisso Ted S på Busslink och har nog lite koll om hur det funkar, men jag tror ni pratar om olika saker här. Självklart ställs inte turen om den avlösande föraren är på gång, men dyker den inte upp så ställs turen om ingen annan kan köra. Eller om h*n är så pass sen att nästa tur går förbi. Det sista säkert lite beroende på vilken linje.

Robert Brink

CitatI regel tömmer man bussen som du säger men turen ställs inte in utan avlösande förare tar över bussen och kör sedan med försening

CitatNu jobbar förvisso Ted S på Busslink och har nog lite koll om hur det funkar, men jag tror ni pratar om olika saker här. Självklart ställs inte turen om den avlösande föraren är på gång, men dyker den inte upp så ställs turen om ingen annan kan köra. Eller om h*n är så pass sen att nästa tur går förbi. Det sista säkert lite beroende på vilken linje.

Och Martin kör på Busslink Söder, så han är nog inte helt ute och svamlar om hur det fungerar i verkligheten... ;)
Men används inte Flexbussarna om möjligt ibland vid sådana här tillfällen? Jag har ännu inte råkat ut för något avlösningsproblem, var sen själv en gång, men då skulle bussen stå still vid Slussen, så jag kunde avgå i rätt tid ändå! :)

//R