SL-bussar ska få alkolås

Startat av Fredde, 08 september 2010, 16:59:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 22:12:54 PM
I Skellefteå finns också alkolås i ganska många fordon sedan flera år tillbaka och det är i stort sett aldrig några problem. Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.

Det beror väl på att det är normalt kopplade alkolås, dvs att man inte behöver blåsa i dem vid vartenda förarbyte i Skellefteå Centrum, 8-12 ggr/dag?

Ersa

Citat från: Bussmiicke skrivet 08 september 2010, 21:52:33 PM
Har mabn rent mjöl i påsen är det väl bara att blåsa o köra..

Knappast! När låset väl krånglar kan du blåsa tills du är blå i ansiktet, men allt du ser är texterna: "Blås hårdare", "Blås lösare", eller "Blås längre". Det är inte kul att höra 55 personer tissla och tassla bakom ens rygg då. Defekta alkolås har jag stort tålamod med, men inte när 55 passagerare gärna vill missförstå felet.
På Vasaplan i Umeå steg 10 personer på min buss och skulle åka gratis för att föraren i bussen framför "helt klart var full" (deras egna ord). Att dennes alkolås krånglade var allt de behövde "veta" för att fullständigt döma ut den föraren, som för övrigt var en kristen helnykterist. Oerhört roligt för honom/henne att få den stämpeln, eller hur?

Greger Larsson

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 22:56:18 PM
Det beror väl på att det är normalt kopplade alkolås, dvs att man inte behöver blåsa i dem vid vartenda förarbyte i Skellefteå Centrum, 8-12 ggr/dag?

Helt riktigt, det är ju en viss fördröjning(programerbar, tror jag) innan låset slår till. Finns det företag som har "onormalt" kopplade alkolås också?

Sen är det några som skriver om detta som ett stort slöseri med skattepengar, tveksamt tycker jag, då kostnaden för alkolåsen sjunkit rejält de senaste åren. För ett nytt fordon är merkostnaden inte stor.

/GL

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 23:04:11 PM
Helt riktigt, det är ju en viss fördröjning(programerbar, tror jag) innan låset slår till. Finns det företag som har "onormalt" kopplade alkolås också?

Ja, Veolia i Umeå hade detta på Ultrabussarna. Man hade med sig var sin nyckel, och bröt strömmen till alkolåset (som inte hade någon fördröjning) vid varje avlösning. Så om alkolåset började krångla stod den nya föraren på Vasaplan och blåste och blåste i en full buss utan att få "grönt". Och därmed fick denne heller inte i D-läget på lådan. Alkolåset var nämligen kopplat på växellådan.

De redan rätt sura och griniga resenärerna fick då ytterligare en sak att förfasa sig över. Nämligen alla "nya" Veoliaförare som tydligen hade problem.

Hade Ultrabussarna bara haft en blåsning vid start i garaget, samt när bussen stått avstängd i över 15 minuter hade dessa fel aldrig uppstått.

buskörare

Jag blåser gärna, men som flera skrivit helst inte inför resenärerna. Jag tror inte på att nått som innehåller teknik är 100% säkert, det kommer aldrig finnas nått sånt.

Jonas

Problemet som vissa redan tagit upp är ju att det finns 101 orsaker till att en buss inte startar.
Om då alla vet att det sitter alkolås i bussarna drar 99% av dem slutsatsen att bussen inte startar pga att föraren är påverkad(oavsätt hur mycket startproblem bussarna hade INNAN alkolåsen infördes).

Och nästa gång de åker med den föraren kommer de säkerligen tala om för sina medressenärer att "förra gången var denna föraren full"...
Det är som sagt inte speciellt roligt att få den stämpeln på sig!

Så problemet är inte alkolåsen i sig, utan att folk kommer att missförstå varför inte bussen startar.

Då är det helt klar bättre (och billigare) att ha alkotester i depån innan man börjar köra.
Och om det då är någon som faktiskt är påverkad så hinner man fixa en ny förare utan större störningar för resenärerna!

lil-sis

Fyyy för att stå med en grinig gasbuss som inte vill starta el lägga i växeln (för det händer ju nu också) med monterat alkolås...

Nä.

Blåsa på depån, blåsa på ändhållplats etc. Men inte på stan.

New_options

Här i Blekinge finns det alkolås i samtliga bussar som kör för Blekingetrafiken. Tyvärr kan man väl säga att felmarginalen är stor - inte på låsen i sig men väl på handhavandet. De allra flesta förare stänger inte av bussen vid förarbyte - med andra ord är det bara för den nya föraren att sätta sig till rätta o köra utan att blåsa. Med andra ord kan man konstatera att låsen inte anväds som det var tänkt. Detta har även belysts i lokaltidningarna

buskörare

Citat från: Z skrivet 09 september 2010, 03:08:17 AM
Problemet som vissa redan tagit upp är ju att det finns 101 orsaker till att en buss inte startar.
Om då alla vet att det sitter alkolås i bussarna drar 99% av dem slutsatsen att bussen inte startar pga att föraren är påverkad(oavsätt hur mycket startproblem bussarna hade INNAN alkolåsen infördes).

Och nästa gång de åker med den föraren kommer de säkerligen tala om för sina medressenärer att "förra gången var denna föraren full"...
Det är som sagt inte speciellt roligt att få den stämpeln på sig!

Så problemet är inte alkolåsen i sig, utan att folk kommer att missförstå varför inte bussen startar.

Då är det helt klar bättre (och billigare) att ha alkotester i depån innan man börjar köra.
Och om det då är någon som faktiskt är påverkad så hinner man fixa en ny förare utan större störningar för resenärerna!

Exakt. Det är ju inte bara alkolåset som kan krångla. Det bedrivs redan idag en hetsjakt på bussförare, vad skulle inte en sån här sak kunna orsaka om "fel" resenär sitter på bussen?

Nico


Citat från: homer skrivet 08 september 2010, 22:23:13 PM
Ett otroligt slöseri med skattepengar...

Fulla bussförare  är så extremt ovanligt att de inte ens finns med i statistiken, skulle en föraren mot förmodan komma förbi kolleger och trafikledning kommer han att upptäckas direkt av passagerna som kommer ringa polisen.

Alkoblåsare på depån däremot kan jag utan tvekan acceptera:

Instämmer med föregående talare då det känns som man vill (tillfredsställa vissa journalister och mobben ur ett rent populistiskt perspektiv?) införa en lösning på ett problem som i princip är obefintligt. Vill man absolut så är dock depån den bästa platsen för detta, både rent praktiskt, rent ekonomiskt och även ur integritetshänseende. 

Sedan är det en sak är att installera alkolås i kanske 40-50 vagnar i ett mindre område. Däremot blir det en helt annan sak att hålla koll, följa upp och underhålla sådana i ett område med kanske över 2000 bussar som mer eller mindre rullar i hård daglig trafik. Lite bör nog makthavarna väga för och emot här för som sagt... "If it ain't broke, don't fix it!"
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fikman

I dalarna har dom alkolås sen länge, funkar rätt smärtfritt, vid bussbyte på stan behöver man ju inte blåsa för ingen kolega nolställer alkolåset, och risken att nån smiter i mellan fins vist men förr eller senare får dom som försöker taktika reda på att dom får ta buss ner eller nått och trillar dit ändå.
Sen tycker jag personligen att det är lite tragist att man ska behöva ha alkolås, att folk inte har mer vätt än att ska man köra så ska man inte dricka dan innan

preacher

Vi har Alcolås i alla bussar även de som går på beställning. Jag väntar oftas med att blåsa tills Paxen har satt sej i Bussen o det är dags att köra iväg. Många är nyfikna på vad man gör och tycker det är en mycket bra grej. Jag har aldrig hört någon Pax vara negativ till låset utan de flesta säger att det gör att dom känner sej extra säkra. Jag har aldrig heller tyckt att det är kränkande att blåsa tvärt om känner jag mej stolt över att mitt företag har valt att tidigt satsa på den här tekniken.

MVH
Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Ersa

Citat från: preacher skrivet 09 september 2010, 22:31:49 PM
Vi har Alcolås i alla bussar även de som går på beställning. Jag väntar oftas med att blåsa tills Paxen har satt sej i Bussen o det är dags att köra iväg. Många är nyfikna på vad man gör och tycker det är en mycket bra grej. Jag har aldrig hört någon Pax vara negativ till låset utan de flesta säger att det gör att dom känner sej extra säkra. Jag har aldrig heller tyckt att det är kränkande att blåsa tvärt om känner jag mej stolt över att mitt företag har valt att tidigt satsa på den här tekniken.

Men det är väl ändå viss skillnad på de linjer du kör och t.ex SL-innerstadslinje 4 och även Umeås stomlinje 1 med hög belastning? Om föraren av en buss på dessa linjer blåser flera gånger i ett felaktigt alkolås (utan att blåsa "rött"), hur ska denne förare förklara för de stressade resenärerna att han/hon faktiskt är nykter, och att det är alkolåset som krånglar?

På beställning, landsbygd och viss förortstrafik fungerar det bra med ett alkolås per buss. Men inte i stressig stadstrafik, särskilt om alkolåset alltid nollställs vid varenda föraravlösning. Där är alkoskåp på depån en mycket driftsäkrare och billigare lösning, som dessutom "fångar in" en berusad förare direkt under trafikledarens uppsyn.

groenis

Alkolås i buss
Det verkar i mina ögon som en bra grej och jag tror inte att paxen på en vanlig linje skulle bli så irriterade.

Lung To och Homer
Mörkertalet på onyktra förare är nog större än vad ni har sett,
Har själv jobbat på ett garage där det fanns förare som absolut inte skulle köra men som var i sådant läge att få trodde att de var onyktra.

Att blåsa inför pax bekymrar mig inte däremot så har det hänt flertal gånger att guiden har förklarat vad man "tutar" i och sen vid nästa stopp få svara på en massa frågor om systemet.

/Lennart

Stop

Kan man inte kombinera metoderna. För ur nykterhets synpunkt är ju fordonsmontering med blås varje byte bäst och för Integritet och felaktighet synpunkt depå blåsning. När man börjar, blåser man på depån om okay registeras detta på ett kort eller något som ger den chauffören grönt ljus i säg 2 tim när det sätts i fordonets alkolås. Kortet kan också aktiviveras med bussarnas alkolås då kan man fixa aktiveringen på en kortare paus här och där. Och när man vet att alkolåset funkar blåsa offentligt om man vill. Det blir ju inte billigare, men i kombination med närvaro koll borde det vara en rimlig kostnad. Att närvaro kontrollen funkar underlättar för trafikledarna och det gör att de vill att hela systemet skall fungera hela tiden.