SL-bussar ska få alkolås

Startat av Fredde, 08 september 2010, 16:59:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Inom ett par år ska alla SL:s bussar ha alkolås. Beslutet togs redan 2006, att det har dröjt beror bland annat på en oro för att förarna ska känna sig kränkta.

http://www.dn.se/sthlm/sl-bussar-ska-fa-alkolas-1.1166814


the0fiskis


Ersa

#2
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)

Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.

Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.

Leif D

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)

Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.

Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.

Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.
;-)

Buss-busen

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM
Se där ja. Dock finns det redan alkolås i 6 st SL-fordon i Roslagen sedan en tid tillbaka. ;)

Det här med "kränkning" eller inte, samt om det är ett "bra beslut" eller inte beror på en enda sak: Om föraren ska tvingas blåsa inför passagerare eller ej.
Då systemet med att blåsa inför passagerare fanns i Umeå ledde minsta tekniska fel på alkolåset att alla passagerare snabbt drog slutsatsen att föraren var full, och lämnade sedan bussen direkt. Därefter berättade de gärna för andra människor samt föraren på nästa buss de klev på att de råkat på en full förare, vilket ledde till en del arga debatter. Och ej att förglömma ett antal inställda turer pga bussar som helt plötsligt blev ståendes ute på linjen.

Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.

Man har ju avlösningar på linjerna.

MrX

Citat från: Ersa skrivet 08 september 2010, 18:13:58 PM

Det borde räcka att blåsa i ett alkolås en enda gång, när arbetspasset börjar. T.ex på depån.

Håller helt med dig, blåsa inför passagerare känns inte helt ok. Men att ha som krav att man ska blåsa på depån innan körningen startar alternativt innan man marscherar iväg till avlösning kan ju vara en bra lösning. Kallhäll har ju alkolås på sina bussar, hur fungerar det där? Någon som vet?

Ersa

Citat från: Buss-busen skrivet 08 september 2010, 19:44:05 PM
Man har ju avlösningar på linjerna.

Precis. Och förarna i Umeå var tvungna att blåsa vid varenda avlösning, så fort de tog över en buss full med passagerare. Det var därför vissa bussar kunde stanna mitt ute på linjen efter att en ny förare tagit över.

Lung To

Tycker att det är slöseri med pengar. Antalet alkoholpåverkade förare är så liten att införa alkolås i bussarna känns överdrivet. Men när det händer nåt då är det stort hallå i kvällstidningar att införa alkolås....

Ersa

Fördelar med att blåsa på depån när passet börjar, samt innan man går hem:
- En påverkad förare upptäcks direkt och tas om hand om direkt innan han/hon ens kommer i närheten av ett fordon.
- Risken att en tur ställs in minskar kraftigt, då en ny jourförare kan sättas in direkt.
- Antalet alkolås blir färre, och därmed billigare och enklare att hålla i funktion. I Umeå har Nobina tre alkolås idag, jämfört med Veolia som hade ett i varje buss (c:a 45 st).
- Inga bussar riskerar att bli ståendes mitt på linjen pga ett krånglande alkolås.
- Inga förare känner sig kränkta, och blir inte kallade för alkoholister av sina resenärer.

Här står förare, fackförbund och arbetsgivare helt klart på samma sida. På andra sidan kan huvudmannen och politiker stå om man har otur, men de kan låta sig övertalas.

Bussmicke

Citat från: Leif D skrivet 08 september 2010, 18:50:18 PM
Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.

Har mabn rent mjöl i påsen är det väl bara att blåsa o köra..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Greger Larsson

Citat från: Leif D skrivet 08 september 2010, 18:50:18 PM
Alla fordon som kör för Ötraf, på gummihjul och stålhjul, har haft alkolås i ca 4 år nu. Inga större problem, lite i början, numer nästan aldrig nått bekymmer.
Men som vanligt så kan ju aldrig personal och organisationer inom SL-området acceptera de som funkar på andra håll.

I Skellefteå finns också alkolås i ganska många fordon sedan flera år tillbaka och det är i stort sett aldrig några problem. Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.

/GL

Taunusch

Jag förstår inte vad de tekniska problemen handlar om?

Jag har använt alkolås från bland annat Dräger och Foxguard i fyra år och det har aldrig varit några tekniska problem med det 50-tal fordon jag känner till....

Ordentligt installerade med kalibrering inom föreskriven tid så lär felkällorna vara ytterst få.

homer

Ett otroligt slöseri med skattepengar...

Fulla bussförare  är så extremt ovanligt att de inte ens finns med i statistiken, skulle en föraren mot förmodan komma förbi kolleger och trafikledning kommer han att upptäckas direkt av passagerna som kommer ringa polisen.

Alkoblåsare på depån däremot kan jag utran tvekan acceptera

Knut

Jeg har opplevd å måtte blåse 3 ggr i løpet av en dryg time i en Swebus. Først ved uttak på depoet i Ski. Parkerte bussen på gallerian i Oslo. Måtte blåse igjen før jeg kjørte frem til gate. Så måtte jeg på nytt blåse etter ca 10 min da jeg skulle kjøre ut av gaten. Husker ikke vilket individ dette var. Men svært så irriterende iallefall.
Og ofte viser alkolåsen hos Swebus. Service intervall overskredet
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Fredde

Citat från: Greger Larsson skrivet 08 september 2010, 22:12:54 PM
Att någon buss blivit stående efter linjen p g a alkolåset har jag då inte hört talas om.

/GL

Nej men väl när man ska starta linjen och köra iväg. Skulle lasta på Cityterminalen i somras, men det visade sig bli svårare än planerat. Varför? Jo en av Flygbussarnas vagnar vägrade starta då alkolåset strejkade, med resultat att gaten blockerades :P