SL:s linjenummer snart slut på 6xx

Startat av Omnilasse, 21 juli 2010, 11:54:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel

Kunde inte de sydligaste delarna av 600-området få linjenummer 230-280? De ligger ju i anslutning till Lidingö och ingår tillochmed i samma domsaga. På så sätt kan några av de lägre 600-numren friställas.

Christer Göransson

Det finns sju linjenummer lediga, bara man kunde sluta med idiotierna om att X7X-serierna ska enbart vara stomlinjer.

/Christer

Ersa

Citat från: Axel skrivet 26 juli 2010, 00:49:53 AM
Kunde inte de sydligaste delarna av 600-området få linjenummer 230-280? De ligger ju i anslutning till Lidingö och ingår tillochmed i samma domsaga. På så sätt kan några av de lägre 600-numren friställas.

Helst inte. Om man ska byta något så stort som en stor nummerserie är de bäst att låta andra och tredje siffran, samt eventuella bokstäver vara intakta, och det går ju inte med ditt förslag då sydligaste delarna av 600-området har lika låga slutsiffror som Lidingös 200-serie.

Därför tror jag mer på Nicos ide att ge linjerna i Norrtälje trafikområde 9xx-nummer, och att då helt enkelt enbart byta ut den första 6:an mot en 9:a, även på stomlinjerna. 676 blir 976, 639 blir 939, 625 blir 925, 648 blir 948 osv, då dessa ändå sedan länge kallats "76:an, 39:an, 25:an och 48:an" i folkmun både av förare och resenärer. Undantaget vore Norrtälje stadstrafik som kunde få numren 901-909 direkt.

Den övre delen av 200-serien kan istället användas internt i BussPC:n för tågersättningstrafik samt kanske även för servicelinjer?

Max W

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:46:00 AM
Därför tror jag mer på Nicos ide att ge linjerna i Norrtälje trafikområde 9xx-nummer, och att då helt enkelt enbart byta ut den första 6:an mot en 9:a, även på stomlinjerna. 676 blir 976, 639 blir 939, 625 blir 925, 648 blir 948 osv, då dessa ändå sedan länge kallats "76:an, 39:an, 25:an och 48:an" i folkmun både av förare och resenärer. Undantaget vore Norrtälje stadstrafik som kunde få numren 901-909 direkt.
Nu har jag i all hast inte hittat Nicos inlägg om 900-serien, men jag kan ändå säga att den serien är i första hand sedan 2004-01-01 reserverad för Närtrafiken. Internt användes serien också (i vart fall fram till min pensionering 2006) för flygbusstrafiken och den rest av personalvagnstrafiken som fanns kvar (typ linje 997 Solna C - Råstagaraget och omvänt.
/Max

Andreas

Ersättningstrafik brukar också ha linjenummer i 9XX-serien, exempelvis så hade ersättningsbusslinjen 28X som rullade mellan Danderyds Sjukhus och Österskär med slutdag för bara ett par dar sedan linjenummer 984, Säffle 2000 - ledbussarna som utnyttjades mycket hade bl.a. detta linjenummer i skyltskåpet. Vid pendeltågsersättningen Västerhaninge - Nynäshamn, så förekommer, om jag inte missminner mig, också nummer i serien 98X.

Max W

Citat från: Andy91 skrivet 26 juli 2010, 12:21:23 PM
Ersättningstrafik brukar också ha linjenummer i 9XX-serien, exempelvis så hade ersättningsbusslinjen 28X som rullade mellan Danderyds Sjukhus och Österskär med slutdag för bara ett par dar sedan linjenummer 984, Säffle 2000 - ledbussarna som utnyttjades mycket hade bl.a. detta linjenummer i skyltskåpet. Vid pendeltågsersättningen Västerhaninge - Nynäshamn, så förekommer, om jag inte missminner mig, också nummer i serien 98X.
Det kan nog hända att man tillfälligt kan utnyttja lediga nummer både här och där. Jag har för mig att det fortfarande är 981 som är högsta numret inom Närtrafiken.
Det skrevs tidigare i denna tråd om 97X-numren. Linje 978 går i Södertälje vet jag. Där finns ytterligare en Närtrafiklinje med nr 97X (jag har glömt slutsiffran tyvärr). För övrigt kan man se linjenummerlistan på SL:s hemsida under "tidtabeller Närtrafiken".

Ersa

Jag vet att 900-serien idag är reserverad för Närtrafiken och än idag viss ersättningstrafik. Men i slutet av mitt inlägg ovan skrev jag ju att båda dessa kategorier kunde förpassas till den övre delen av 200-serien. Det lär inte skapa någon större revolt då 900-linjenumren idag ändå inte är alltför välkända för majoriteten resenärer.

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:14:22 PM
Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning.  

Och innan dess gick 659 från Kårsta station mot Söderhalls trafikplats (vidare till Rimbo?)
Ännu tidigare var linjen en ren förlängning av Roslagsbanan mellan Kårsta-Rimbo (ej via Söderhalls tpl)

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:08:51 PM
Ännu tidigare var linjen en ren förlängning av Roslagsbanan mellan Kårsta-Rimbo (ej via Söderhalls tpl)

Söderhalls trafikplats fanns väl inte då?

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 14:01:56 PM
Jag vet att 900-serien idag är reserverad för Närtrafiken och än idag viss ersättningstrafik. Men i slutet av mitt inlägg ovan skrev jag ju att båda dessa kategorier kunde förpassas till den övre delen av 200-serien. Det lär inte skapa någon större revolt då 900-linjenumren idag ändå inte är alltför välkända för majoriteten resenärer.

Varför inte då göra det ännu lättare för sig och låta 900-serien vara. Roslagens linjer kan väl lika gärna ligga i övre 200-serien som i övre 900-serien?

Ersa


Ersa

Citat från: Karsten skrivet 26 juli 2010, 14:44:01 PM
Varför inte då göra det ännu lättare för sig och låta 900-serien vara. Roslagens linjer kan väl lika gärna ligga i övre 200-serien som i övre 900-serien?

Visst, det skulle inte krocka med något däruppe. Men som Nico skrev tidigare finns det ju en viss logik i att ha högre siffror ju längre bort från stan man kommer. Det är säkert någon tjänsteman på SL som skulle "rasa" mot ditt 200-förslag. 8)

Karsten

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 15:29:20 PM
Visst, det skulle inte krocka med något däruppe. Men som Nico skrev tidigare finns det ju en viss logik i att ha högre siffror ju längre bort från stan man kommer. Det är säkert någon tjänsteman på SL som skulle "rasa" mot ditt 200-förslag. 8)

Det beror på vilken sorts SL-tjänsteman, det finns nämligen minst två typer. Typ 1 är en medelålders man som jobbat sig upp i organisationen och kan verksamheten, men kan också vara envis och kämpa emot nytänk. Typ 2 är en man eller kvinna i 30-årsåldern som gått samhällsplanerarutbildning och vet hur människor beter sig i samhället, men kan sakna den djupa kunskapen om hur kollektivtrafiken faktiskt fungerar.

Typ 1 kanske inte skulle gilla idén, men typ 2 kanske skulle köpa den... :-\

Martin S

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2010, 10:46:00 AM
Helst inte. Om man ska byta något så stort som en stor nummerserie är de bäst att låta andra och tredje siffran, samt eventuella bokstäver vara intakta, och det går ju inte med ditt förslag då sydligaste delarna av 600-området har lika låga slutsiffror som Lidingös 200-serie.

Eller så får Lidingö 250-260 serien. 20X blir 25X och 21X 22X samt 23X blir 26X (fyra linjer) samtidigt som Täby/Danderyd får låga 200 nummer.

/Martin

virtual1

Hur många lediga nummer finns inom 5XX-serien? De trafikområdena flätas ju in i varandra både här o där, med lite omnumrering så borde de västligaste linjerna kunna gå in i 5XX-serien bara plats finns (t.e.x Vallentunalinjerna som ändå körs av Märstagaraget och är ganska 'fristående' från de övriga 6XX-linjerna) - vips har man då frigjort c:a 6? linjer o då borde man klara sig ett ytterligare antal år på 600-sidan!