SL:s linjenummer snart slut på 6xx

Startat av Omnilasse, 21 juli 2010, 11:54:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:14:22 PM
Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning. 

Men enligt SL:s hemsida finns inte linje 659..
Är det kanske bara en vinterlinje?

Andreas

Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.

Mange_buss

Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:48:07 PM
Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.

Det var det jag tänkte på...  :)

Man verkar få göra 2 byten istället... Passagerarbrist?

Olle

Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.

Mange_buss

Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.

Ja juste! 689 är ju Tynningsöbussen... Tyckte jag kände igen numret...
Undrar om den egentligen behöver något nummer - det finns ju bara en buss där, och den trafikeras ju inte av SL-bussar(?)
Tror inte att öborna bryr sig om vad för nummer det står på den enda bussen på ön. Den heter nog bara "bussen" för dem, och inte "689:an"
När inte numret finns med på SL:s hemsida, helt utan hänvisningar, så känns det ju inte så aktuellt med "689", utan kanske "Tynningsöbussen"

Nico

Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

Visst kan man hitta lite enstaka småplock i de flesta fall, men kruxet är nog snarare att hitta ett flertal relativt sammanhängande nummer i serie.








Kom på ytterligare en variant på temat nu i samma veva... både Lidingö och Mälaröarna är ju lite av anomalier såtillvida att de knappt lämnar sina respektive område utan trafikområdet är i stort sett synonymt med kommunen. Mälaröarna är visserligen till ytan sedan stort, men det är glest befolkat och har inte så särskilt många linjer om man jämför med andra håll... vilket även är en situation man delar med Lidingö och att man sitter och låser två hela nummerserier för sammanlagt kanske ett 25-tal linjer känns lite underligt om det nu är så att det är brist på annat håll.

Tanken blir då att varför, om man nu spånar fritt, kan man inte låta 200- eller 300-serien bli en serie just för uddatrafik som denna? Bägge trafikområden är väl åtskiljda och det finns mer än tillräckligt med nummer även om man tar den ena av dessa serier och låter sedan låter bägge dessa trafikområden dela på den... säg att Lidingö kör 201-239 och Mälaröarna 250-289 och sedan nattlinjer 290-295 till Lidingö och 296-299 för Mälarörarna? Då skulle t.ex. Norrtälje kunna plocka 300-serien osv. Mälaröarna skulle även kunna plocka typ 270-serien för dagens 176/177.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Max W

Jag själv arbetade en tid med underlag för beslut om linjenummerändringar på SL vilka på sikt (under perioden 2003-2009) skulle leda till en bättre balans i nummerserierna. Som jag skrivit i en annan tråd satte politikerna "käppar i hjulen" för oss genom att snabbt införa Trängselbusslinjer som krävde linjenummer. Som pensionär kan jag nu inte låta bli att berätta en episod från linjeplanering i Järfälla.
Man skulle starta två ringlinjer. En av dem (tror den heter 553 H resp. V idag) fick numren 563 och 564.
Planeringen i Råsta föreslog att den som nu fick nr 564 skulle haft nr 365 eftersom den gick samma linjesträckning fast åt motsatt håll mot 563.
Det blev efter "utredning högre upp" ett mycket klart NEJ från Marknadsavdelningen. Deras motivering kommer jag tyvärr inte ihåg
/Max

Omnilasse

Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen
689 är SL:s linje på Tynningö, som annonseras i Waxholmsbolagets tidtabell
Undrar om inte 668 också bara har trafik under vintertidtabellen.
668 trafikeras inte under sommaren, men är Vallentunalinjen mellan Lövsta Säteri och Frösunda, se forna årets vintertidtabell:http://sl.se/ficktid/vinter/v668.pdf

Andreas

Citat från: Olle skrivet 23 juli 2010, 13:13:40 PM
659 trafikeras endast under vintertidtabellen

En annan, dvs. mig, kollade inte på linjekartan...  ::)

Ersa

Citat från: Andy91 skrivet 23 juli 2010, 12:48:07 PM
Så sant som du säger Mange_buss, 659 verkar ha upphört och även linjen mellan Riala och Sättra.

Samma sak. Linje 659 är linjen mellan Riala och Sättra. Före den 20 aug 2007 hette den 657.
Och då den som redan sagt enbart trafikeras under vintertidtabellen lär den nog dyka upp på SL.se i höst.

Andreas

#40
Citat från: Ersa skrivet 23 juli 2010, 18:41:52 PM
Samma sak. Linje 659 är linjen mellan Riala och Sättra. Före den 20 aug 2007 hette den 657.
Och då den som redan sagt enbart trafikeras under vintertidtabellen lär den nog dyka upp på SL.se i höst.

Jag tänkte inte på det först, därför svarade jag som jag gjorde i mitt inlägg ovan.  ;) M.a.o., tidtabellerna går ju som sagt inte att få för linjen då den som sagt är en vintertidtabellslinje, men det går ju dock att se på linjekartan var linjen går, då alla linjer överhuvudtaget i området är uppritade.

Jonas Strömblad

Citat från: Max W skrivet 23 juli 2010, 15:13:08 PM
Man skulle starta två ringlinjer. En av dem (tror den heter 553 H resp. V idag) fick numren 563 och 564.
Planeringen i Råsta föreslog att den som nu fick nr 564 skulle haft nr 365 eftersom den gick samma linjesträckning fast åt motsatt håll mot 563.
Det blev efter "utredning högre upp" ett mycket klart NEJ från Marknadsavdelningen. Deras motivering kommer jag tyvärr inte ihåg

Haha, hade ju varit lite skoj med 563 och 365!
Fast jag håller nog på att ringlinjer skall ha samma nummer oavsett vilket varv de går, gärna kompletterat med H(ögervarv) eller V(änstervarv). Jag kommer ihåg när vi hade 602/612, 604/614 och 606/616 i Danderyd. Jag var tvungen att kolla varje gång så jag körde rätt varv. Det finns ingen logik i numren som gör att man direkt associerar att 602 är högervarv och 612 vänstervarv (eller om det nu var tvärtom).
/J

Bussmicke

Citat från: Mange_buss skrivet 22 juli 2010, 13:11:44 PM
659, 668 och 689 väl lediga också?  ???
nää..

659     Sättra - Riala kyrka
668     Lövsta - Frösunda kyrka
689     Höganäs/Norra Tynningö - Östra Tynningö
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 juli 2010, 23:19:03 PM
Haha, hade ju varit lite skoj med 563 och 365!
Fast jag håller nog på att ringlinjer skall ha samma nummer oavsett vilket varv de går, gärna kompletterat med H(ögervarv) eller V(änstervarv). Jag kommer ihåg när vi hade 602/612, 604/614 och 606/616 i Danderyd. Jag var tvungen att kolla varje gång så jag körde rätt varv. Det finns ingen logik i numren som gör att man direkt associerar att 602 är högervarv och 612 vänstervarv (eller om det nu var tvärtom).
/J
Hade varit en rolig variant, fast nu finns inte 563 eller 564 kvar längre, istället har de återbördats till 550, 551, och 552. Men en orsak till bristen på nummer är ju att man numera avskaffar alla ringlinjer och kortar av alla bussar som har mer än en passning (överdriver något). När det gäller 602 och 604 är det bara förvirrande att det ska vara ringlinjer. 601 kan väl möjligen platsa, men är rätt svår att få grepp om. Tycker iaf 602 borde delas upp i två linjer med vändstation i Sätra Äng, man kan ju ändå köra omloppen så att man kan åka ett varv. Och i övrigt tycker jag det ofta fungerar med vänster/höger men just i Danderyd blir jag alltid fundersam. Tittar man på kartan går ju snarast 602 H ettt vänstervarv och 602 V ett högervarv. Mycket förvirrande...

Mange_buss

Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2010, 23:29:40 PM
nää..

659     Sättra - Riala kyrka
668     Lövsta - Frösunda kyrka
689     Höganäs/Norra Tynningö - Östra Tynningö


Om du läst tidigare inlägg, så har jag redan fått svar på det..  :)