SL:s linjenummer snart slut på 6xx

Startat av Omnilasse, 21 juli 2010, 11:54:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Cero skrivet 22 juli 2010, 12:32:31 PM
Det är väl ändå busslinjen som finansierats av Lidingö, inte numret? Det kan knappast spela någon roll vad den har för nummer bara den går som beställaren/finansiären vill och betalar för.

Det dom kan ha invändningar på är att den i så fall skulle bli 2-siffrig och plötsligt en "innerstadslinje". Men jag vet inte hur viktigt det är i dagsläget, jag vet bara att Lidingö har varit väldigt emot att höra ihop med Stockholm.

Nico


Frågan är hur väl det där stämmer? Detta då det för de allra flesta är så att kommungränsen är ganska diffus och märks mest när man ska diskutera kommunala skattesatser mm. Annars är kommunerna mera som vilka stadsdelar som helst ocj många invånare i olika s.k. kranskommuner vet oftast inte ens vilka deras egna lokalpolitiker är, däremot kan de oftast namnge några i Stockholms kommun.

Att några kommuner i området sedan framhärdar med 'Stad' spelar nog ingen större roll (finns väl egentligen inte några städer sedan senaste kommunreformen?) tror jag inte spelar någon större roll för SL. Om det skulle behövas t.ex. tvåsiffriga linjenummer på holmen så gör man nog det som är mest praktiskt ur SL:s hänseende. Att sedan hela Lidingös trafikområde i sig är lite av en anomali är en annan femma.

I övrigt är Lidingö redan ganska ordentligt inkorporerat i Storstockholm, se som sagt till hur polisen är indelad (där Lidingö ingår i Citys distrikt) och att dess brandkår sedan 1/1 2009 ingår i Storstockholms brandförsvar. Skulle det uppstå något revirpinkande så skulle troligen Lidingö ganska snabbt falla till föga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 13:54:18 PM
Det dom kan ha invändningar på är att den i så fall skulle bli 2-siffrig och plötsligt en "innerstadslinje". Men jag vet inte hur viktigt det är i dagsläget, jag vet bara att Lidingö har varit väldigt emot att höra ihop med Stockholm.

Om man inte vill höra ihop med Stockholm får man allt ta och flytta ön någon annanstans. Den ligger där den ligger och det gör Stockholm också. Dessutom duger ju både Stockholms stad och Stockholms läns landsting när det kommer till finansiering av bron. Har dessutom politikerna i Lidingö tid att sitta och tycka om linjenummer på en buss har de nog för mycket tid över. Det borde finnas viktigare saker att ta hand om.


Citat från: Nico skrivet 22 juli 2010, 13:23:41 PM
Då den geografiska kopplingen i sig sägs vara viktig så är även det kanske en orsak till att låta 100-serien vara ifred då dess låga nummer mera förknippas med västra sidan stan.

En annan tanke som slagit mig är annars att låta service- och speciallinjer byta nummer igen, säg till 1000-serien alternativt bokstav/bokstäver + linjenr. Många av dessa linjer har egentligen ändå inget behov av skyltning med linjenummer och vissa skyltar inte alls. På så vis skulle man kunna frigöra hela 900-serien och förslagsvis så skulle den kunna tilldelas Norrtälje med omnejd och vips så skulle drösvis med 600-nummer kunna frigöras för Danderyd, Vaxholm, Täby och Österåker. Rent geografiskt skulle inte det heller bli så fel då områden längre ut ofta har högre nummer osv. och det är nog kanske bättre än 200-nummer.

999 möjliga linjenummer måtte väl räcka väl för en stad av Stockholms storlek. Man (dvs SL) får börja tänka mer kreativt och inte låsa upp sig i gamla principer. Merparten av alla s.k. innerstadsnummer är ju vakanta så bara där finns ju lite att ta av. Redan idag går ju linjer med tvåsiffriga nummer till Liljeholmen, Gullmarsplan, Sickla, Frösunda, Lappkärrsberget och Essingeöarna, så det vore väl inget som hindrade att exempelvis Årsta, Ekensberg och Hägersten fick sådana.

Till och med i London med omnejd räcker tresiffriga nummer till. Där är dessutom inte numren kopplade till specifika områden men konstigt nog hittar resenärerna ändå. Fast det kanske inte skulle fungera i Stockholm och så länge man tvingar folk att åka radiellt är det ju fortfarande möjligt att dela upp regionen i tårtbitar.

Ersa

En intressant notering var när man gav de korta ringlinjerna i Djursholm och Täby nya nummer med bokstäver för att frilägga några linjenummer. Jag minns inte exakt vad de hette innan, men efter förändringen fick vi 601V-601H, 602V-602H samt 604V-604H.

Lite senare gör man helt tvärtom i Norrtälje tätort där 650 varit ensamt linjenummer för tätortstrafiken. Nu är hela fem olika linjenummer upptagna för tätortstrafiken, dvs 650, 651, 656, 657 och 658. Detta ledde dessutom till att linjen Söderhall-Kilen-Bergshamra-Mora vsk fick byta nummer från 656 till 644, och linjen Riala-Sättra från 657 till 659. Hade man inte kunnat ha bokstäver efter linje 650 i tätortstrafiken istället?

buskörare

Citat från: Cero skrivet 22 juli 2010, 14:25:33 PM
Om man inte vill höra ihop med Stockholm får man allt ta och flytta ön någon annanstans. Den ligger där den ligger och det gör Stockholm också. Dessutom duger ju både Stockholms stad och Stockholms läns landsting när det kommer till finansiering av bron. Har dessutom politikerna i Lidingö tid att sitta och tycka om linjenummer på en buss har de nog för mycket tid över. Det borde finnas viktigare saker att ta hand om.

Fast den ligger ju inte I Stockholm. Den ligger ju lika utanför som alla andra kommuner? Som sagt, jag bara vet att Lidingö inte ville höra till Stockholm utan så långt det gick vara självständiga. Ska dom ha 2-siffrigt kan ju Nacka, Danderyd och dom också få del av 2-siffriga nummer.

Nico


Mja, Lidingö ligger visserligen inte i Stockholms kommun/stad, men det ligger i Storstockholm och hade det inte varit för att broarna är längre än 200 m så hade i stort sett hela rasket (utom möjligen Elfvik) även räknats in i Stockholms tätort (SCBs definition av en tätort säger att avståndet mellan bebyggda delar skall vara högst 200 m).

För de allra flesta som är uppväxta och bor i denna region så gör man som sagt inte heller någon direkt skillnad på kranskommuner och vanliga stadsdelar utan för den stora majoriteten är rubbet Stockholm och som även det nämnts tidigare så är kommunen i princip inkorporerad i hela rasket och den enda konkreta skillnaden är vad kommunalskatten ligger på. De fåtal på Lidingö som ändå framhärdar med att man ska särskilja sig lär nog dock ändå få acceptera att delta i somligt, vare sig de vill eller inte, och på de villkor som det hela medför.

Som påpekats så har Lidingö sedan bara runt 43 000 invånare (att jämföra med t.ex. de 60 000 som bebor Järva-området inom Stockholms kommun) så i vissa lägen så har de rent konkret nog inte så mycket att säga till om vad gäller kommunförbund och liknande. Sen är allt relativt, men vissa kranskommuner kan nog knappast hävda självständighet då de är så beroende av grannarna. T.ex. Solna, Sundbyberg, men även Lidingö med sina broar plus det faktum att den stora majoriteten invånare är beroende av andra delar av stan för sin inkomst.

Nu tror jag som sagt inte att det skulle hända i nuläget, men skulle alltså SL få för sig att ändra t.ex. linjenummer så lär de nog kunna driva igenom det utan några större problem med Lidingös lokalpolitiker.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 18:51:47 PM
En intressant notering var när man gav de korta ringlinjerna i Djursholm och Täby nya nummer med bokstäver för att frilägga några linjenummer. Jag minns inte exakt vad de hette innan, men efter förändringen fick vi 601V-601H, 602V-602H samt 604V-604H.

Lite senare gör man helt tvärtom i Norrtälje tätort där 650 varit ensamt linjenummer för tätortstrafiken. Nu är hela fem olika linjenummer upptagna för tätortstrafiken, dvs 650, 651, 656, 657 och 658. Detta ledde dessutom till att linjen Söderhall-Kilen-Bergshamra-Mora vsk fick byta nummer från 656 till 644, och linjen Riala-Sättra från 657 till 659. Hade man inte kunnat ha bokstäver efter linje 650 i tätortstrafiken istället?

Eller också så gör man som i så många andra län i Sverige att stadstrafik faktiskt kan ha samma nummer inom samma län! Går det bra i Skåne att ha flera linje 2, ska det nog fungera i SL-land med bara nån orkar! Har på senare tid tänkt att även stadstrafiken i Södertälje borde ha en o tvåsiffriga linjenummer för att förstärka att Södertälje faktiskt är en stad o inte bara en kranskommun!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 22 juli 2010, 23:03:48 PM
Eller också så gör man som i så många andra län i Sverige att stadstrafik faktiskt kan ha samma nummer inom samma län! Går det bra i Skåne att ha flera linje 2, ska det nog fungera i SL-land med bara nån orkar! Har på senare tid tänkt att även stadstrafiken i Södertälje borde ha en o tvåsiffriga linjenummer för att förstärka att Södertälje faktiskt är en stad o inte bara en kranskommun!

Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 23:17:48 PM
Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV
Tanken är väl egentligen inte helt galet men om man ser på storstäder runt om i världen undviker man denna metod. Helt enkelt för att man ofta inte har någon tydlig gräns mellan regional- och lokaltrafik. Norrtälje och Södertälje är ju dock två ställen där det skulle fungera. När det gäller London som nämndes ovan, har man ju egentligen sammma princip - att de linjer som går mellan flera kommuner, har en gemensam nummerserie och de andra har en bokstav före, alltså motsvarande lokallinjer. Totalt finns det ungefär 700 linjer i London (i Stockholm ca 482) Till detta har man ju ändå råd med en nummer 6xx för skolbussar. Det är ju samma modell som man också använder i New York, där varje kommun har sitt prefix före siffran på linjerna. På så sätt kan man ha flera 1:or, men man har en markering för att undvika ihopblandning. Och jag tror nog ändå det är det bästa för Stockholms del om man väljer en sådan lösning. No1 för stadslinje 1 i Norrtälje exempelvis. Att London kan klara sig med bara dubbelt så många busslinjer som Stockholm och New York med hälften beror till stor del på att man i Stockholm valt att ha väldigt korta linjer med litet antal passagerare. London å sin sida har långa linjer (få tar under 45 minuter enkel sträcka) och som nästan alla har stomlinjekaraktär, det vill säga går med 5 turer i timmen minst och då har man också ett större upptagningsområde. Detta gör att medlet passagare per år ligger på ca 2,5 miljoner i genomsnitt för en linje i London, medan en linje i Stockholm har ungefär 600 000 passagerare per år i genomsnitt och då drar ändå de 4 stomlinjerna i innerstaden med mångdubbelt fler passagerare upp statistiken! (utom dem blir medlet på ungefär 500 000 per år). Nåväl, endera kan man väl alltså lösa det på ett bra sätt genom prefix, eller så är det vä tyvärr Lidingö som måste slaktas. Nu tog jag främst upp 6xx här, att 5xx klarar sig beror ju egentligen bara på att man struntat i att reservera för 57x-numren till stomlinjer. Men ska man nu ha den principen är det ju faktiskt bra att den följs i alla trafikområden, annars är det ju mer vilseledande än till hjälp, och då är det ju bättre att inte följa någon särskild nummerserie över huvud taget. Blir lite förfånande annars om man tror att 576 är en stomlinje och ställer sig och väntar på ett buss som går ett par gånger per dag... Man kan ju göra som Göteborg som har gett färger till sina expressbussar. Det skulle ju kunna utmärka stomlinjerna ännu mer, om än inte ens de regionala stomlinjerna når upp till den nivån, kanske ett koncept för Stockholm att följa efter?

Cero

Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 20:08:54 PM
Fast den ligger ju inte I Stockholm. Den ligger ju lika utanför som alla andra kommuner? Som sagt, jag bara vet att Lidingö inte ville höra till Stockholm utan så långt det gick vara självständiga. Ska dom ha 2-siffrigt kan ju Nacka, Danderyd och dom också få del av 2-siffriga nummer.

Var skrev jag att Lidingön ligger i Stockholm?

Walter

Citat från: Ersa skrivet 22 juli 2010, 23:17:48 PM
Så långt hade jag faktiskt inte tänkt. Hur det skulle kunna se ut kan vi ju redan nu se i Västernorrland.
Sök t.ex på linje 4 i hela länet här nedan, så kommer tre stycken olika linje 4 upp: Örnsköldsvik, Sundsvall och Sollefteå.
http://www.dintur.se/index.asp?id=745

På Skånetrafikens sida måste du välja stad först, och sen linjenummer:
http://www.skanetrafiken.se/templates/SearchTimeTable.aspx?id=3430&epslanguage=SV

Stämmer att man har samma nummer inom stadstrafiken, men det är vad som syns för passagerarna. Linjerna har andra nummer "bakom" i registerna för att man ska hålla i sär dem. Ibland kan man se de nummerna när skyltsystemen inte riktigt fungerar. Dessa linjer ligger i serier man normalt inte använder, tex 600 och 700 linjer.
Även Skåne expressen har ju linjenummer från 1 och uppåt. Dessa heter 401 osv i datorerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Citat från: Walter skrivet 23 juli 2010, 08:49:02 AM
Stämmer att man har samma nummer inom stadstrafiken, men det är vad som syns för passagerarna. Linjerna har andra nummer "bakom" i registerna för att man ska hålla i sär dem. Ibland kan man se de nummerna när skyltsystemen inte riktigt fungerar. Dessa linjer ligger i serier man normalt inte använder, tex 600 och 700 linjer.
Även Skåne expressen har ju linjenummer från 1 och uppåt. Dessa heter 401 osv i datorerna.

Men då är det ju bara att i Sthlm klumpa ihop dem nånstans där det är tomt, typ i 2XX-seriens eller 3XX-seriens övre del!

Walter

Citat från: virtual1 skrivet 23 juli 2010, 10:08:52 AM
Men då är det ju bara att i Sthlm klumpa ihop dem nånstans där det är tomt, typ i 2XX-seriens eller 3XX-seriens övre del!

Ja, det är ju en rent administrativ sak.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mange_buss

Citat från: Mange_buss skrivet 22 juli 2010, 13:11:44 PM
659, 668 och 689 väl lediga också?  ???

Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

Andreas

Citat från: Mange_buss skrivet 23 juli 2010, 12:05:56 PM
Fortfarande inga som har kommenterat att 659, 668 och 689 för tillfället också är lediga?

Ersa kommenterade för några inlägg sedan att 659 finns på linje Riala - Sättra. 659 var inte ledigt innan heller tror jag, då det numret fanns för en linje mellan Norrtälje busstation och industriområdet Görla strax utanför Norrtälje, i sydlig riktning.