SL:s linjenummer snart slut på 6xx

Startat av Omnilasse, 21 juli 2010, 11:54:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Vi hade det uppe i en annan tråd nyligen - mer som ett ot - om SL:s linjenummer. Kunde inte låta fundera lite på det här. I höst kommer (om 635 startar och linjen från Vallentuna som väl får 687), att förutom den för stombussar reserverade 67x-serien och nattbusserien på 69x, endast att finnas tre nummer lediga i 6xx-serien (640, 669 och 683/687). Detta är onekligen i minsta laget och kommer knappast räcka så länge (bara i år startar man ju alltså två nya linjer i serien). 5xx-serien har några fler nummer, men främst för att man där inte har några stomlinjer. Skulle man även reservera linjenummer där för stomlinjer, skulle det (förutom 59x) endast att finnas 3 nummer lediga (med de två nya linjer som det åtminstone är planerat för). Egentligen känns 5xx lättare att göra något åt. Man skulle ex.v. kunna använda 10x-serien för en del linjer i Solna/Sundbyberg som passerar Västerort. Men något bra förslag för 6xx finns inte om man vill bevara den regionala kopplingen på linjenumren. Det är ju tråkigt om bristen på linjenummer ska styra tydligheten gentemot kunderna (redan finns det ju skräckexempel som 552X med en nästan helt annan sträckning än ordinarie 552, och som dessutom har en sen kvällssträckning med ytterligaren en helt annan sträckning utan att detta markeras på något sätt). Så vad gör man? En lösning kan ju vara att slå ihop 2xx och 3xx, men områdena ligger ju inte nära varandra och det blir ju inte därför så snyggt. Den andra lösningen är att göra någon snyggare lösning för stomlinjerna. En möjlighet - fast det strider ju mot tanken i dag är att ge dem ett alfabetiskt system - det skulle också begränsa antalet till 29 stycken linjer (egentligen 28 då I och L är lätta att sammanblanda och alltså inte bör användas samtidigt). En annan möjlighet vore att som ju används i bl.a. London eller Köpenhamn, att ha ett N för nattbusserien, istället för att reservera X9X. På det sättet skulle man faktiskt kunna tydliggöra dels de linjer som har koppling till stomlinje per spår (exempelvis 18N för 198), dels till dagsbusslinjer, men med en särskild körning nattetid (exempelvis 610N som nattbussen till Vallentuna eller 607N för nattbussen till Karolinska. Alla nattbussar passar inte detta för - men då skulle man kunna använda vilket nummer som helst och inte behöva ha tio nummer reserverade. Samma sak skulle man förstås kunna göra för stombussarna. Ha ett S efter numret och därmed kunna ha ett valfritt nummer. Det tar förstås en tid att lära, men hur man en löser problemet är det ju viktigt att passagerarna får några år på sig att lära det nya systemet innan de nya lediggjorda numren tas i bruk.

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 21 juli 2010, 11:54:48 AM
Vi hade det uppe i en annan tråd nyligen - mer som ett ot - om SL:s linjenummer. Kunde inte låta fundera lite på det här. I höst kommer (om 635 startar och linjen från Vallentuna som väl får 687), att förutom den för stombussar reserverade 67x-serien och nattbusserien på 69x, endast att finnas tre nummer lediga i 6xx-serien (640, 669 och 683/687). Detta är onekligen i minsta laget och kommer knappast räcka så länge (bara i år startar man ju alltså två nya linjer i serien). 5xx-serien har några fler nummer, men främst för att man där inte har några stomlinjer. Skulle man även reservera linjenummer där för stomlinjer, skulle det (förutom 59x) endast att finnas 3 nummer lediga (med de två nya linjer som det åtminstone är planerat för). Egentligen känns 5xx lättare att göra något åt. Man skulle ex.v. kunna använda 10x-serien för en del linjer i Solna/Sundbyberg som passerar Västerort. Men något bra förslag för 6xx finns inte om man vill bevara den regionala kopplingen på linjenumren. Det är ju tråkigt om bristen på linjenummer ska styra tydligheten gentemot kunderna (redan finns det ju skräckexempel som 552X med en nästan helt annan sträckning än ordinarie 552, och som dessutom har en sen kvällssträckning med ytterligaren en helt annan sträckning utan att detta markeras på något sätt). Så vad gör man? En lösning kan ju vara att slå ihop 2xx och 3xx, men områdena ligger ju inte nära varandra och det blir ju inte därför så snyggt. Den andra lösningen är att göra någon snyggare lösning för stomlinjerna. En möjlighet - fast det strider ju mot tanken i dag är att ge dem ett alfabetiskt system - det skulle också begränsa antalet till 29 stycken linjer (egentligen 28 då I och L är lätta att sammanblanda och alltså inte bör användas samtidigt). En annan möjlighet vore att som ju används i bl.a. London eller Köpenhamn, att ha ett N för nattbusserien, istället för att reservera X9X. På det sättet skulle man faktiskt kunna tydliggöra dels de linjer som har koppling till stomlinje per spår (exempelvis 18N för 198), dels till dagsbusslinjer, men med en särskild körning nattetid (exempelvis 610N som nattbussen till Vallentuna eller 607N för nattbussen till Karolinska. Alla nattbussar passar inte detta för - men då skulle man kunna använda vilket nummer som helst och inte behöva ha tio nummer reserverade. Samma sak skulle man förstås kunna göra för stombussarna. Ha ett S efter numret och därmed kunna ha ett valfritt nummer. Det tar förstås en tid att lära, men hur man en löser problemet är det ju viktigt att passagerarna får några år på sig att lära det nya systemet innan de nya lediggjorda numren tas i bruk.

Det var lite skillnad.... I 400-land finns det 48 lediga nummer vilket betryggar fler linjedragningar framöver :) Till hösten blir det 49 vakanta nummer när linje 411 upphör. (409an görs om till en linje som ej blir ringlinje)


Andreas

Ja, precis som du säger, så har ju exempelvis 6XX-serien fyllts upp till bredden snart. Behovet av buss är ju enormt i stort sett hela Roslagen, Danderyd och Täby och det finns säkert ingen omöjlighet att de tre linjenummer som du nyss nämnde, exempelvis 640, snart kommer att bokas upp för nya linjer. Jag gillar din tanke med att skylta nattbussar med N, men om det går, låt det just då bli som i London, dvs. att N hamnar före linjenumret. Nu har vi förvisso lite tur, tänker just nu på resenärerna, eftersom det inte finns en annan förkortning i SL-trafiken som också förkortas med bokstaven N. Sedan rusningsbussarna från Tyresö och Nacka/Värmdö i och med trängseltullarna kom till, så har det uppstått lite problem linjenummermässigt. Bokstaven C används ju flitigt i detta fall, men betyder helt olika saker. C kan ju stå för Centralen, Cityterminalen och nu när även cykelbussen 433C kom till, så fick även bokstaven C betydelsen Cykelbuss eller liknande.

I framtiden, så kanske vi även kommer använda bokstaven S som du nämnde. Om man i framtiden skulle skapa ett projekt med snabbare bussar in mot stan, så kanske S blir snabbussar. 634, 636, 637 mfl., dvs. busslinjer hemmahörande i Norrtälje kommun och som har vissa förbindelser direkt in till Stockholm, kanske S skulle utnyttjas till att användas för Stockholm, alltså exempelvis 637S.

Ersa

Att lilla Lidingö "spärrar" en massa tänkbara nummer 200-serien är ju helt klart ett bekymmer. Det är ett för litet geografiskt område för en nummerserie. Då är det tvärtom för Norrort (Täby/Vaxholm/Åkersberga) och Roslagen (Norrtälje/Rimbo/Hallstavik), två stora områden som får dela på 600-serien gör att det blir ett för stort geografiskt område för en enda nummerserie.

Undrar hur vi får se mer av detta framöver, då dagens län slås samman till storregioner?

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 12:55:40 PM
Att lilla Lidingö "spärrar" en massa tänkbara nummer 200-serien är ju helt klart ett bekymmer. Det är ett för litet geografiskt område för en nummerserie. Då är det tvärtom för Norrort (Täby/Vaxholm/Åkersberga) och Roslagen (Norrtälje/Rimbo/Hallstavik), två stora områden som får dela på 600-serien gör att det blir ett för stort geografiskt område för en enda nummerserie.

Undrar hur vi får se mer av detta framöver, då dagens län slås samman till storregioner?

Jag tycker man ska peta in Lidingös linjer i 100-serien. Nummer 101-109 kan man gott fylla upp. Kanske kan 110 byta nummer till något i 120-serien (alternativt 111) så blir det numret också ledigt.

Nico


Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 21 juli 2010, 19:58:25 PM
Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.

Ingen dum idé alls. Lidingö kan gott få tvåsiffriga "citynummer" så snabbt som möjligt. Frågan är vilka områden som ska få sina 600-nummer ersatta med 200-serien efter ytterligare ett par år? Bara Djursholm och Danderyd eller även södra delarna av Täby? Och hur blir det med Vaxholm och Åkersberga som ju ligger i Täbys trafikområde? Vallentuna och Norrtälje bör iaf få behålla 600-serien.

buskörare

Citat från: Nico skrivet 21 juli 2010, 19:58:25 PM
Tja, men 100-serien är Väster- och Söderort. I mitt tycke så skulle Lidingö (som ändå delar mycket annat med City, t.ex. polis) kunna få nummer i 80-serien alternativt att man petade över t.ex. kvarvarande linjer i 60-serien till 40-serien eller så och använde en del överblivna Citylinjenummer. T.o.m. Lidingös nattbusslinjer skulle få plats i dagens tvåsiffriga citysegment.

Tror Lidingöborna skulle gå i taket om dom såg vad du skrev här. De är ju extremt noga med att betona att de är en egen kommun och vill bli helt egna (kommunen kallar sig ju t.o.m Lidingö Stad) så vilket liv det skulle bli  :o ;)

Björn Forslund

Bara att övergå till hexadecimalt då, precis som i datavärlden. Då har vi nummer 600-6FF vilket bör räcka ett tag! ;D

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2010, 21:11:18 PM
Tror Lidingöborna skulle gå i taket om dom såg vad du skrev här. De är ju extremt noga med att betona att de är en egen kommun och vill bli helt egna (kommunen kallar sig ju t.o.m Lidingö Stad) så vilket liv det skulle bli  :o ;)

Ja, vissa är ju mer värda än andra. ::) Men även om det finns konservativa åsikter så får nog majoritetsregeln lov att gälla. Att den ensamma Lidingö kommun (43 000 inv) ska ta och försvåra för busstrafiken i för Danderyds, Täby, Österåker, Vaxholms och Norrtälje kommuner (sammanlagt 228 000 inv) är ju lite väl orealistiskt.
Dessutom är det ju inte så att andra småkommuner nära Stockholm som t.ex Tyresö och Sundbyberg prompt kan ha egna nummerserier för att särskilja sig från hela övriga Stockholms län.

Till slut är det ju Stockholms län landsting som styr SL, och inte så stor del kommunerna. :)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2010, 23:51:59 PM
Ja, vissa är ju mer värda än andra. ::) Men även om det finns konservativa åsikter så får nog majoritetsregeln lov att gälla. Att den ensamma Lidingö kommun (43 000 inv) ska ta och försvåra för busstrafiken i för Danderyds, Täby, Österåker, Vaxholms och Norrtälje kommuner (sammanlagt 228 000 inv) är ju lite väl orealistiskt.
Dessutom är det ju inte så att andra småkommuner nära Stockholm som t.ex Tyresö och Sundbyberg prompt kan ha egna nummerserier för att särskilja sig från hela övriga Stockholms län.

Till slut är det ju Stockholms län landsting som styr SL, och inte så stor del kommunerna. :)

Enda problemet är väl kanske i så fall linje 207 som vad jag förstått finansieras helt av Lidingö Stad.

Karsten

En annan idé är att inordna vissa Bromma/västerortslinjer i 300-serien för att få loss 100-nummer till Lidingö. 200-serien skulle då kunna användas till Danderyd och Täby.

Blir det för många steg?

Cero

Citat från: buskörare skrivet 22 juli 2010, 00:00:58 AM
Enda problemet är väl kanske i så fall linje 207 som vad jag förstått finansieras helt av Lidingö Stad.

Det är väl ändå busslinjen som finansierats av Lidingö, inte numret? Det kan knappast spela någon roll vad den har för nummer bara den går som beställaren/finansiären vill och betalar för.

Mange_buss

659, 668 och 689 väl lediga också?  ???

Nico


Då den geografiska kopplingen i sig sägs vara viktig så är även det kanske en orsak till att låta 100-serien vara ifred då dess låga nummer mera förknippas med västra sidan stan.

En annan tanke som slagit mig är annars att låta service- och speciallinjer byta nummer igen, säg till 1000-serien alternativt bokstav/bokstäver + linjenr. Många av dessa linjer har egentligen ändå inget behov av skyltning med linjenummer och vissa skyltar inte alls. På så vis skulle man kunna frigöra hela 900-serien och förslagsvis så skulle den kunna tilldelas Norrtälje med omnejd och vips så skulle drösvis med 600-nummer kunna frigöras för Danderyd, Vaxholm, Täby och Österåker. Rent geografiskt skulle inte det heller bli så fel då områden längre ut ofta har högre nummer osv. och det är nog kanske bättre än 200-nummer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman