SL:s trafikförändringar 2011 ute på remiss

Startat av Omnilasse, 19 maj 2010, 00:05:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Sedan någon månad tillbaka är remissen för trafikförändringar 2011 ute. Den finns ännu inte tillgänlig på nätet, men de olika svarsinstanserna brukar lägga ut dem, när de har hunnit processas. Beslut brukar tas i december.

Egentligen är det inte några mer drastiska förslag på nya busslinjer. Intressant är dock att man föreslår att UL:s 803 från Enköping till Arlanda, tas över av SL på sträckan mellan Arlanda och Bålsta. Man ska utreda trafiken på Färingsö, avseende linjerna 315-318 (mer sägs inte), den s.k. demolinjen i Södertälje, mellan Södertälje Hamn och Astra Zeneca, kan eventuellt införas under 2011. Förutom några nya linjedragningar vid nybyggnationer, framförallt i Järvastaden, föreslås i Vaxholm att 681 ska förlängas till Arninge. Man ska också se över kvällstrafiken på Värmdö för att underlätta inomkommunala resor och förstås också utreda resultatet av "ingaröpaketet". En intressant sak är att man går åt olika håll i vissa saker. I Viksjö har man ju planerat att prova med att låta 552 också passera 551:s väg på sena kvällar/natt (samt 553 via Hummelmora) från och med i höst, samtidigt föreslår man här att 736 ska läggas ned, och i stället ersättas med daglinjerna 716 och 718, för att skapa en tydligare trafik...Tycks alltid vara en svår balansgång detta mellan att bedriva trafiken ekonomiskt och ha en tydlighet för trafikanterna...Samtidigt verkar man redan fundera rörande 551:s sena kvälls- och nattrafik om det finns underlag. Lösningen där är dock ett typexempel på när man inte riktigt har tänkt till. Istället borde man ha infört en ren nattlinje som började någon tur senare och som skulle kunna ha en annan sträckning på ett mer naturligt sätt. Att börja vid 22-tiden med särskilda sträckningar kan förstås motiveras utifrån operatörens schemaläggning, men det är knappast tydligt för trafikanterna. Vore det inte en idé om SL vidareutveckla sitt koncept så att det blev mer enhetligt och konsekvent vad gäller en renodling av linjestrukturen?

Omnilasse

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 maj 2010, 00:24:47 AM
En del skillnader beror ju på från vem förändringsobjektet härstammar, de olika avdelningarna på SL jobbar ju inte exakt på samma sätt och ej heller de olika operatörerna och dess planerare.

Om man som operatör tjänar på en viss lösning mer än en annan försöker man sälja in just den till SL, det är ganska naturligt, man vill ju nå två syften med förändringarna
Visst, och det är inte fel att operatören tjänar på en lösning (vems förslaget är i just dessa fall vågar jag inte svara på), i längden brukar det ju kunna innebära en win-to-win-situation, då anbuden kan bli mer fördelaktiga i kommande anbud. Önskar dock kanske att man var mer konsekvent från SL:s sida. I remissen för 2011 låter det nästan som att man vill ändra linjen tillbaka till tre linjer, innan den ens har börjat trafikeras. Nåväl, en allmän trend även inom detta trafikområde är ju att renodla linjer genom att exempelvis ändra 567 så att den får en enhetlig sträcka och inte olika destinationer, för olika tider. Nu har man ju också arbetat bort de olika konstiga kvällsvarianter som funnits i länet och efter att 736 går i graven, är det väl bara 623 och den relativt nyinrättade (och som ändras ytterligare i år) kvällsvarianten av 552 kvar. Som alltså nästan kommer gå en helt annan väg än dagsturen. Dessutom har man ju 552X som går ytterligare en helt annan sträckning. Här är väl dock det stora problemet att det är så ont med lediga nummer i 54x-och 55x-serierna, Ja hela 5xx-nummerserien.  Eftersom linjevarianten börjar gå så sent, borde det dock ha varit mer logiskt i sådana fall att ge den ett nytt nattlinjenummer, exempelvis 590.

Wetjo

Förslagen på linjesträckningar kommer oftast från kommunerna (läs "politikerna"). Dom brukar även komma med förslag på tiderna mm. Det är ju till syvende og sidst kommunerna som betalar en del av trafiken...

Omnilasse

Citat från: Wetjo skrivet 19 maj 2010, 21:46:26 PM
Förslagen på linjesträckningar kommer oftast från kommunerna (läs "politikerna"). Dom brukar även komma med förslag på tiderna mm. Det är ju till syvende og sidst kommunerna som betalar en del av trafiken...
Jo i alla normala län, men inte så mycket när det gäller SL. Snarare är det så att SL brukar lyssna rätt lite på kommunernas och politikernas önskemål, även om man blivit något bättre på senare år. Vissa tycker detta är rätt skönt då man kan skapa en mer effektiv och i teorin mer rättvis trafik, där man gör en samhällsekonomisk bedömning. Skälet är förstås att bolaget inte ägs av kommunerna som i de flesta andra delar av landet, utan att kostnaden går helt på landstingsskatten. SL:s styrelse har väl börjat komma med mer synpunkter än tidigare på trafikplanen, men lyssnar i regel på tjänstemännens förslag. Problemet är dock när politikerna lägger sig i från styrelsen, att de knappast kan ha någon helhetsbild. Däremot är det sant att man ofta tar upp större trafikförändringar och diskuterar med kommunerna. Detta fungerar i huvudsak utom när det gäller Stockholms stad.

Därmed inte sagt att det inte går för kommunerna att få vissa förändringar gjorda, även om SL inte är med på noterna, men det kräver ofta att man står för en del av "extra-kostnaden". Har gjorts några gånger, men allt för sällan enligt min mening.

Göran B

Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 00:05:23 AM
Sedan någon månad tillbaka är remissen för trafikförändringar 2011 ute. Den finns ännu inte tillgänlig på nätet, men de olika svarsinstanserna brukar lägga ut dem, när de har hunnit processas. Beslut brukar tas i december.

För den som är intresserad finns SLs dokument som sid 23-44 i ett dokument från Södertälje kommun.
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/SBN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2010/2010-06-22/%C3%84rende%2020.pdf

Tommy E

Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 00:05:23 AM
Man ska utreda trafiken på Färingsö, avseende linjerna 315-318 (mer sägs inte)

Det ska bli mycket intressant att se vad detta resulterar i. Jag skulle vilja att rusningstrafiken på eftermiddagen började ca 1 h tidigare, så att alla gymnasieelever som ska hem får några fler turer att åka med. Dessutom vore det bra om man kunde ordna så att det går att köra ledbuss på 318 oftare (nu sker det väl bara i undantagsfall). På vissa turer skulle det verkligen behövas.

Jag känner på mig att man vill ordna vändmöjlighet i Stenhamra för 317/318 som kommer från norra Färingsö, så att de kan släppa av passagerarna och direkt vända runt för en ny tur på 317/318.
På så sätt sparar man lite tomkörningar, vilket ju är bra. Dock skulle jag hellre se fler 317/318 till Brommaplan och färre byten, men det kanske man inte kan hoppas på.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Tommy E

Citat från: Tommy E skrivet 16 augusti 2010, 12:20:50 PM
Jag skulle vilja att rusningstrafiken på eftermiddagen började ca 1 h tidigare, så att alla gymnasieelever som ska hem får några fler turer att åka med.

Uppdatering: Redan nu har man visst infört en tidigare rusningsavgång, 336 från Brommaplan 14:55. Mycket bra säger jag. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Omnilasse

#7
Citat från: Tommy E skrivet 16 augusti 2010, 12:20:50 PM
Det ska bli mycket intressant att se vad detta resulterar i. Jag skulle vilja att rusningstrafiken på eftermiddagen började ca 1 h tidigare, så att alla gymnasieelever som ska hem får några fler turer att åka med. Dessutom vore det bra om man kunde ordna så att det går att köra ledbuss på 318 oftare (nu sker det väl bara i undantagsfall). På vissa turer skulle det verkligen behövas.

Jag känner på mig att man vill ordna vändmöjlighet i Stenhamra för 317/318 som kommer från norra Färingsö, så att de kan släppa av passagerarna och direkt vända runt för en ny tur på 317/318.
På så sätt sparar man lite tomkörningar, vilket ju är bra. Dock skulle jag hellre se fler 317/318 till Brommaplan och färre byten, men det kanske man inte kan hoppas på.
Framförallt fick väl jag uppfattningen att man vill ändra linjenätet, eftersom man vill utreda frågan (vilket innebär att det kan ta några år). Vändning vid Stenhamra ville man ju införa redan nu i höst, men det har väl fått vänta antar jag - en förutsättning för att fortsätta köra till Stenhamra var ju att man kunde ordna med vändmöjlighet där (vliket väl borde kunna gå med lite fiffiga idéer - platsen utanför den gamla matbutiken är ju ändå rätt stor. Det är väl troligt att man fortsätter med bussbyte utanför högtrafik iaf. Det kan nog finnas en del tankar också om exempelvis 315. Är inte så effektivt med en sådan kort linje - även om 176 går relativt ofta. Egentligen kortades den ju ner mer av en slump. Hur som helst - om det bara handlade om att starta högtrafiken någon timme tidigare, så hade man nog skrivit det. En sak som jag tror skulle vara lyckat är mer direktbussar från Norra Färingsö till Svanhagen, även utanför högtrafik. När 178 går så ofta är ju inte omvägen förbi Svanhagen så lång för det relativt lilla antalet påstigande/avstigande till Stenhamra (undantaget skoltid förstås). En elegant lösning - men som kanske kräver någon skoltur från/till Sånga säby och det området är en ny linje 315 som går som den riktigt gamla 315, det vill säga via Svartjsö - Sånga säby- Kungsberga till Jäsängen och ha en 338 som under lågtrafik får gå upp till Hilleshög (och ev. via Svartsjö). Eventuellt skulle man ju kunna göra denna 315 något långsammare och gå via Stenhamra (för att inte försämra för mycket för dem som bor i Sånga Säby och ska till Stenhamra). Även om det är lite störningskänsligt (om man vill ha något slags passning i båda riktningarna), är det ju rätt dumt att ha en linje som går via Skå till Svartsjö från ena hållet, och en som kommer från Stenhamra och går via Svartsjö vidare norröver. 317 idag blir ju en väldigt lång tid och det är också svårt att göra effektiva omlopp då 318 har ett mycket kortare omlopp. Finns en del möljigheter att lösa det hela på alltså, men det är ju nästan omöjligt utan att det blir försämringar för några...
Edit: en 178 blev tydligen namngiven istället för 176...

Andreas

Till Omnilasse: Du nämner 315 mfl. och kopplar ihop stomlinje 178 med Stenhamra och Skärvik. Stomlinjebuss 178 går ju dock mellan Mörby Station och Jakobsberg via Kista och har i stort sett ingenting med Mälaröbussarna att göra, förutom att den har gemensam slutstation med 176 och 177, vilka ju till viss del är Mälarölinjer, i den mån att halva linjerna går där och att de körs av Arriva.  :P Gissar på att du troligen redan visste, men jag tänkte bara på det... ^^

Omnilasse

Citat från: Andy91 skrivet 17 augusti 2010, 23:47:11 PM
Till Omnilasse: Du nämner 315 mfl. och kopplar ihop stomlinje 178 med Stenhamra och Skärvik. Stomlinjebuss 178 går ju dock mellan Mörby Station och Jakobsberg via Kista och har i stort sett ingenting med Mälaröbussarna att göra, förutom att den har gemensam slutstation med 176 och 177, vilka ju till viss del är Mälarölinjer, i den mån att halva linjerna går där och att de körs av Arriva.  :P Gissar på att du troligen redan visste, men jag tänkte bara på det... ^^
Du har förstås rätt, var bara förvirrad när jag skrev. Många linjer att hålla reda på är det...176 menade jag förstås

strömming

Som det ser ut nu för linje 315, 317 och 318 så går 315 bara till Svartsjö vilket jag verkligen inte förstår, 317 via Kungsberga som är ännu mer obegripligt eftersom detta blir en väldigt lång resväg för resande till Ilända-Björkvik och 318 som också har en larvigt lång resväg eftersom den går permanent via Svartsjö-Hilleshög.

IDAG SER DET UT SÅ HÄR:

315 Svartsjö (Färjestadsvägen) via Skå Edeby

317 Björkvik via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Sånga Säby - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga - Ilända

318 Jäsängen via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

NÄR DET ISTÄLLET SKULLE KUNNA SE UT SÅ HÄR:

315 Jäsängen via Skå Edeby - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

317 Björkvik via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Sånga Säby - Färentuna kyrka - Ilända

318 Ilända via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

(315 VIA SVARTSJÖ-HILLESHÖG ENDAST OM RESANDE DIT ANMÄLT DET VID PÅSTIGNINGEN) OCH DETTA GÄLLER VISSA TURER PÅ MORGONEN OCH KVÄLLEN


Karsten

Citat från: strömming skrivet 10 januari 2011, 13:45:19 PM
Som det ser ut nu för linje 315, 317 och 318 så går 315 bara till Svartsjö vilket jag verkligen inte förstår, 317 via Kungsberga som är ännu mer obegripligt eftersom detta blir en väldigt lång resväg för resande till Ilända-Björkvik och 318 som också har en larvigt lång resväg eftersom den går permanent via Svartsjö-Hilleshög.

IDAG SER DET UT SÅ HÄR:

315 Svartsjö (Färjestadsvägen) via Skå Edeby

317 Björkvik via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Sånga Säby - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga - Ilända

318 Jäsängen via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

NÄR DET ISTÄLLET SKULLE KUNNA SE UT SÅ HÄR:

315 Jäsängen via Skå Edeby - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

317 Björkvik via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Sånga Säby - Färentuna kyrka - Ilända

318 Ilända via Drottningholm - Tappström - Svanhagen - Stenhamra - Svartsjö - Hilleshög - Färentuna kyrka - Stavsborg - Kungsberga

(315 VIA SVARTSJÖ-HILLESHÖG ENDAST OM RESANDE DIT ANMÄLT DET VID PÅSTIGNINGEN) OCH DETTA GÄLLER VISSA TURER PÅ MORGONEN OCH KVÄLLEN



Alltså precis som det såg ut innan omläggningen för 6-7 år sedan?

Karsten

Var det inte bärigheten i någon bro i Svartsjöområdet som tvingade igenom det där?

Det var inte många som fick det bättre genom den där omläggningen vad jag förstått (315 kortades av, och 317 och 318 fick längre körvägar).

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 januari 2011, 16:02:52 PM
En enskild väg alltså?

På det kommunala vägnätet finns såvitt jag vet inga vägar/broar med sämre bärighet än Bk2.

Nej, det var inte så jag menade. Jag vill minnas att vägen som t.ex. 316 trafikerade för att komma från Solbacka till Färjestadsvägen upptäcktes vara otrafikerbar (p.g.a. en bro som inte klassats som duglig eller så), och därför tvingades denna omläggning igenom. När vägen (bron) sedan lagats kunde busstrafik åter köra där, men linjenätet ändrades inte tillbaka.

jag kan förstås ha drömt alltihop, eller ha lyssnat lite för naivt på något rykte... ???

Tommy E



Här är en bild på bron som åsyftas. Så här har jag för mig att det var med 315:
Området bortom bron på bilden brukade någon gång per år vara översvämmat, och vid ett tillfälle var översvämningen värre än vanligt. Då stängdes vägen för ombyggnad, varpå 315 avkortades eftersom den inte finns någon alternativ körväg i närheten. När vägsträckan öppnades igen förblev linjen avkortad av någon anledning.

Jag håller med om att 315 borde gå till Jäsängen och 318 till Ilända. I högtrafik skulle det verkligen behövas ledbuss på linje 318, men det vill man undvika eftersom det kan vara svårt att vända i Jäsängen. Om 318 istället vänder i Ilända är det inga problem att komma runt. Då får 315, som ändå alltid körs med icke-led, istället ta hand om Jäsängen.
På detta sätt ökar man även turtätheten på vägsträckan Svartsjö-Hilleshög-Färentuna. I lågtrafik har man bara en busslinje där för tillfället, vilket gör att det är två timmar mellan turerna.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se