Upphandling Norrtälje

Startat av Stefan P, 18 maj 2010, 15:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Två trådar i samma ämne verkar onödigt, så dessa är nu sammanslagna till en.

Dessutom mer info om ämnet på Nobinas hemsida:
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/

Nobina Sverige vann upphandlingen av busstrafiken mellan Stockholm och Norrtälje, med cirka 85 bussar varav drygt 20 är nya dubbeldäckare. Trafikstart är den 24 juni 2011. Samtliga nya bussar kommer att drivas med förnyelsebart bränsle (RME). Bussarna får dessutom AC vilket gör att kunderna kan förvandla restid till extra arbetstid i en lugn och skön miljö. I det nya avtalet ingår även en förstärkt satsning på mobila städenheter och kundvärdar som ger ett vänligt bemötande."

julle

Citat från: Omnilasse skrivet 24 november 2010, 00:00:39 AM
Man kan ju också uttrycka det så här, att kvalitetsupphandlingar får lite mer av lotteri över sig. Det är uppenbart att Nobina och Busslink var ganska medvetna om priset för tjänsten när det gäller N/V och H/B/S - det skilde ju som mest knappt 3 miljoner på totalpriset för den senare och knappt en för den förra på totalpriset. Att sedan vara klurigast på att komma på "kvalitetskriterier" som inte blir för dyra är ju betydligt svårare. Där lyckades Busslink bättre och genom att deras koncept vann, fick det förstås utslag i bägge upphandlingarna. Där får man gratulera Busslink för deras kreativitet, liksom man får gratulera Nobina till Norrtälje. Spännande att man valt dubbeldäckare för 676- tror jag är ett bra val och bidrog nog till att man kunde lämna ett fördelaktigt pris.

Din första mening är verkligen ingen överdrift!

Det man ska vara medveten om när det gäller sk tjänstekvalite är att den är av articifiell karaktär, alltså hur man tänker i själva anbudet. Hur detta verkligen levereras i praktiken och av den upphandlande enheten följs upp kan verkligen ifrågasättas.

Dessutom så ger utvärderingen av tjänstekvalité ett stort utrymme för subjektivitet, vad de upphandlande enheterna än påstår om oberoende, extern personal som utvärderar etc etc.

Personligen så tror jag att upphandlingar med tjänstekvalitetsutvärdering är på väg ut, av ovan angivna skäl.

Ersa

Ändå kul att både Sambus och Veolia gav sig in i upphandlingen.
Lämnade inte även Orusttrafiken in ett anbud på ett annat SL-område för några år sedan?

Omnilasse

Citat från: julle skrivet 24 november 2010, 00:33:27 AM
Din första mening är verkligen ingen överdrift!

Det man ska vara medveten om när det gäller sk tjänstekvalite är att den är av articifiell karaktär, alltså hur man tänker i själva anbudet. Hur detta verkligen levereras i praktiken och av den upphandlande enheten följs upp kan verkligen ifrågasättas.

Dessutom så ger utvärderingen av tjänstekvalité ett stort utrymme för subjektivitet, vad de upphandlande enheterna än påstår om oberoende, extern personal som utvärderar etc etc.

Personligen så tror jag att upphandlingar med tjänstekvalitetsutvärdering är på väg ut, av ovan angivna skäl.
Ja, eller snarare förändras. Nu är ju anbuden till vissa delar hemliga, men vad man kan se att både MTR när det gäller tunnelbanan och Busslink (Keolis) när det gäller N/V och /H/B/S "vunnit" på är konkreta kvalitetsåtgärder. Gärna att man har fysiska personer som i någon bemärkelse ska finnas tillgängliga. Jag tänker på MTR med sina 5 "standbybussar" som står uppställda hela dagarna vid olika knytpunkter, och på värdarna på stationerna som ska undvika att tåget blir försenat. Det är sådant som SL gillar. När det gäller Keolis skulle man väl ha något mobilt team som skulle åka runt till knytpunkter (om än något okänt vad de egentligen skulle göra där). Problemet som SL haft är ju att uppföljningen av avtalen varit rätt dåliga. Särskilt när det gäller sådana här kvalitetsidéer som entreprenören själv kommit med. 

Men du har rätt i att trenden nu snarare tycks vara att genom incitament och annat, snarare vilja se praktiska resultat av ökat resande och ge betalt för det. Samtidigt är det ju långt ifrån alltid som det i praktiken går att göra så mycket åt antalet resande - om man inte också från trafikhuvudmannen är beredd att satsa på kollektivtrafiken.
Inom andra områden har man ju börjat med fasta priser i upphandlingar för att det bara ska vara kvalitén som ska avgöra. Detta kan nog också fungera på kort sikt men på lång sikt får man problemet med vad priset egentligen avspeglar.

Det är ju helt enkelt så att upphandlingar har något av "femårsplaner" över sig. Oavsett hur kraven ser ut - riskerar man att få ett annat utfall än man önskat sig. Det enda sättet är nog att ge entreprenörerna större frihet och mindre detaljreglering att sköta trafiken, samtidigt som man har en högre kontroll från huvudmannen att trafiken uppfyller kvalitetsmålen. Med dagens teknik är ju detta också betydligt lättare. Kundnöjdhet är ju ett bra exempel att mäta på. Naturligtvis måste en sådan anpassas efter områdets värden - just eftersom nivån kan ha svårstyrda orsaker. Har man bara tillräckligt detaljerade krav där (gärna per linje och inte hela trafikområden) + mätning av punktlighet och inställda turer, så har man egentligen tillräckligt med mått för att kunna styra ett avtal. Den enda krav i övrigt man skulle behöva ställa på en entreprenör är då -grovt förenklat - vissa miljö- och  tillgänglighetskrav.

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 23 november 2010, 18:42:52 PM
Grattis! Ett trevligt inslag i den gråa vardagen! :)

Ska bli intressant detta med dubbeldäckare... 8)



Ja och ÄNTLIGEN försvinner dessa horribelt trånga Vegorna från 676. Jippiii
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 24 november 2010, 08:59:34 AM
Ja och ÄNTLIGEN försvinner dessa horribelt trånga Vegorna från 676. Jippiii

Men att Vegorna försvinner har ju inte mycket med entreprenörsbytet att göra. Deras dagar varit räknade ett tag nu, så de hade försvunnit pga hög årsmodell även om Keolis behållit Norrtälje. Så nu blir det väl B9S, OmniLink och/eller MAN-boggis vid sidan om de 20 st nya dubbeldäckarna på E18? Åker man inte då hellre Vega?

Walter

Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 24 november 2010, 15:55:55 PM
Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?

Har för mig att 63xx-serien är Keolis egen, men vagnarna i denna serie är ju numera spridda runtom länet. Däremot vill jag minnas att 66xx-serien mestadels består av f.d. trängselvagnar. Men hur många trängselvagnar som ingår i hela trafikområde Norrtälje vågar jag inte svara på.

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 24 november 2010, 16:39:21 PM
Har för mig att 63xx-serien är Keolis egen, men vagnarna i denna serie är ju numera spridda runtom länet. Däremot vill jag minnas att 66xx-serien mestadels består av f.d. trängselvagnar. Men hur många trängselvagnar som ingår i hela trafikområde Norrtälje vågar jag inte svara på.

Många 66-vagnar har ju blivit omlackade i blått och rullar i Täby. Ett knippe har ju också hamnat i Råsta. Hur många kan finnas i Norrtälje? Istället för att ta över varandras B9S borde man byta bussar sinsemellan. Då slipper man omnumreringar och framför allt får man rätt klädesel i bussen. Kan bli ett h*lvete när man ska byta dynor annars  ;)

Olle

Det måste ju vara en härlig dag att ta över roslagstrafiken på, Midsommarafton, hur många extrabussar behövs en midsommarafton ? inte minst på 676:an ??

Carl Eric

Citat från: Mrbuss skrivet 24 november 2010, 17:54:08 PM
Många 66-vagnar har ju blivit omlackade i blått och rullar i Täby. Ett knippe har ju också hamnat i Råsta. Hur många kan finnas i Norrtälje? Istället för att ta över varandras B9S borde man byta bussar sinsemellan. Då slipper man omnumreringar och framför allt får man rätt klädesel i bussen. Kan bli ett h*lvete när man ska byta dynor annars  ;)

Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Citat från: Olle skrivet 24 november 2010, 18:33:59 PM
Det måste ju vara en härlig dag att ta över roslagstrafiken på, Midsommarafton, hur många extrabussar behövs en midsommarafton ? inte minst på 676:an ??

Och gissningsvis kanske man inte hinner få några dubbeldäckare levererade till dess, samt hinna utbilda förarna?
Gott om jobb i sommar således för den som inte tänkt resa bort! En heldag i en UL-gul 20-meters Arlandavagn vore ju kul. 8)

Omnilasse

Citat från: Walter skrivet 24 november 2010, 15:55:55 PM
Vilka vagnar kommer nu Nobina att ta över från Keolis? Precis som Keolis tar över B9S från Nobina i den andra upphandlingen så borde väl Nobina i detta fall ta över trängselvagnar från Keolis?
Det är bara fem vagnar man är tvungen att överta:
SL:s H52, 4433 (vad man nu ska med den till...)
Trängselbussarna, 6646-6649

Nico


Citat från: calken skrivet 24 november 2010, 19:31:52 PM
Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?

Borde inte vara någon fara, Veolia och Swebus delade ju upp vagnar sinsemellan när Veolia förlorade Kallhäll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

Citat från: calken skrivet 24 november 2010, 19:31:52 PM
Alltså det låter ju faktiskt väldigt smart... Går det att genomföra i praktiken?

jag tror nog förarna föredrar att behålla sina egna bussar, även om dem är typade exakt lika dant...