Upphandling Norrtälje

Startat av Stefan P, 18 maj 2010, 15:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Carl Eric

Citat från: Thomas skrivet 23 november 2010, 16:41:03 PM
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sl/pressrelease/view/nobina-vann-norrtaeljetrafiken-spaarvaeg-city-byggs-vidare-mot-ropsten-och-nya-spaarvagnar-koeps-in-fraan-spanska-caf-526479

Snyggt mer till Nobina! Ett rullande kulturarv eller hur nu deras slogan är

Grymt härligt med revans för Nobina!! Fast jag skulle inte ha någonting emot att byta den upphandlingen mot Nacka/Värmdös ;)

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Carl Eric

Knycker lite från tråden ovan och meddelar att det blir Nobina som tar över trafiken från Busslink i Norrtälje den 24 juni nästa år.

Det nya avtalet ger entreprenören större frihet och ansvar att själv marknadsföra och detaljplanera trafiken.

Det ser jag som positivt och tror att trafiken blir mycket bättre!

Dock så undrar jag varför Nobina nu helt plötsligt vinner ett uppdrag då Styrelsen vid förra mötet tyckte att Busslink var så fantastiska...

Men men, grattis till Nobina! :)

Länk till pressmeddelande

MVH Calken
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Thomas

Ingen fara Calken, snart tar busslink fram saxen och klipper till lite bevis till förvaltningsrätten och överklagar.

Mats Karlsson

Citat från: calken skrivet 23 november 2010, 17:02:32 PM
Grymt härligt med revans för Nobina!! Fast jag skulle inte ha någonting emot att byta den upphandlingen mot Nacka/Värmdös ;)


Grymt härligt?? Jag tycker det är en stor tragedi med dessa anbudsupphandlingar. Ibland vinner det ena företaget, ibland det andra. Det bör betyda att det inte är några större skillnader mellan företagen och deras möjligheter att bedriva trafik. Detta att spela ut företagen mot varandra och byta entreprenörer stup i kvarten måste kosta oss skattebetalare enorma summor, samtidigt som bussföretagen långsamt kvävs till döds. Nej, jag är trött på alla dessa upphandlingar. Dessutom ger det ingen trygghet för förarna. 

handläggaren

Busslink fick inte ens lämna bud. De missade nämligen att lämna in prekvalificeringen i tid.

RoggaBoy

Citat från: handläggaren skrivet 23 november 2010, 17:33:45 PM
Busslink fick inte ens lämna bud. De missade nämligen att lämna in prekvalificeringen i tid.

Vilka var de andra som la bud?


Ersa

Citat från: Bjarne-W skrivet 23 november 2010, 18:05:59 PM
Här kan ni få lite "fakta"  :-)
http://www.busstidningen.se/2010/11/23/keolis-forlorade-och-nobina-vann-norrtaljetrafiken/

"Trafiken omfattar cirka 85 bussar varav drygt 20 är nya dubbeldäckare".

"Keolis Sverige lämnade inte något eget anbud i denna upphandling utan samarbetade istället med Sambus för delar av trafiken".

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 23 november 2010, 18:30:09 PM
"Keolis Sverige lämnade inte något eget anbud i denna upphandling utan samarbetade istället med Sambus för delar av trafiken".

Samma lösning som hos UL?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 23 november 2010, 18:31:33 PM
Samma lösning som hos UL?

Nej, Keolis lämnade ett eget bud på UL-trafiken, och tänkte sedan i sin tur anlita underentreprenörer.

Fredde

Grattis! Ett trevligt inslag i den gråa vardagen! :)

Ska bli intressant detta med dubbeldäckare... 8)


Magnus

Är det någon som vet ungefär hur stor andel av bussarna som kommer vara nya?

julle

Inget konstigt att Nobina vinner Norrtälje, trots att de var så "dåliga" alldeles nyligen när det gäller Nacka- Värmdö och Söderort-Huddinge-Botkyrka.

Det är nämligen en mycket stor skillnad mellan båda dessa upphandlingar:

För N/V och S/H/B så gick utvärderingen ut på tjänstekvalitet med rätt stor viktning gentemot priset.

För Norrtälje så har detta tonats ner betydligt och själva priset har varit mer avgörande. En annan mycket viktig faktor, vilket är nytt för SL, är att entreprenören nu kommer att få betalt per påstigande utöver grundersättningen. Ytterliggare en stor skillnad är att entreprenören i mycket större utsträckning får välja typ av fordon efter eget huvud, gentemot tidigare då SL detaljreglerade detta.

julle

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 november 2010, 17:29:50 PM
Dessutom ger det ingen trygghet för förarna. 
SL ställer som krav att all personal ska följa med över till den nya entreprenören, om personalen i fråga vill det förstås. Det är endast ett fåtal nyckelpersoner (trafikområdeschefer eller motsvarande) som inte omfattas av den garantin.

Så förarnas trygghet är inget att bekymra sig över, inte i denna upphandling i alla fall!