Upphandling Norrtälje

Startat av Stefan P, 18 maj 2010, 15:35:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Kommer Norrtälje ut på upphandling i år eller nästa år?
Ingår Hallstavik och Rimbo?

mvh Stefan P

Omnilasse

Citat från: Stefan P skrivet 18 maj 2010, 15:35:35 PM
Hej

Kommer Norrtälje ut på upphandling i år eller nästa år?
Ingår Hallstavik och Rimbo?

mvh Stefan P
Det har redan varit ute för prekvalificering och förfrågningsunderlaget ska ut i slutet av den här månaden (maj). Trafikstart är redan i juni 2011. Man höll öppet för att dela upp området i flera under RFI:n, men nu är det bestämt att behålla det som ett trafikområde. Tanken är att ge operatören friare händer än tidigare att utforma trafiken vilket är spännande. Mer information bör kunna komma inom några veckor. Avtalsiden är planerad till minst 7 år (max 12).

Jan

hur många fordon omfattar detta område?
I branschen 37 år

Ersa

Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2010, 17:13:01 PM
Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?

Detta paket lockar nog andra också än de fyra stora som varit hos SL.
I branschen 37 år

Omnilasse

#5
Citat från: Jan skrivet 19 maj 2010, 16:12:46 PM
hur många fordon omfattar detta område?
Enligt ansökan för prekvalificering, anges volymen för 2009, drygt 100 bussar och 10 000 000 utbudskilometrar per år.

Edit: i rfi:n angav man tidigare 110 bussar och 9 754 000 km, på 33 linjer, vilket ju låter mer exakt...

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2010, 17:13:01 PM
Finns det preliminära datum för sista inlämnande av anbud, presentation av vinnaren samt trafikstart?
Om inte exakt, så kanske lite ungefärligt?
Ungefärligt finns, men brukar ju förändras under gång, men i ansökan till prekvalificeringen står det:
Anbudstid: Slutet av maj - slutet av augusti 2010
Tilldelningsbeslut: senast januari 2011
Driftstart: juni 2011.

Det sista får man förvänta sig bli när sommartidtabellen börjar (har inte exakt datum men i år är det ju till midsommar, så det är nog den rimligaste tidpunkten.

Fredde

Några krav på alternativa drivmedel?


Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 19 maj 2010, 19:08:03 PM
Några krav på alternativa drivmedel?

Inte ännu, men anbudsinbjudan är väldigt kortfattad, och svaret på den frågan lär ju framgå i förfrågningsunderlaget.

Fredde

Citat från: Omnilasse skrivet 19 maj 2010, 19:28:00 PM
Inte ännu, men anbudsinbjudan är väldigt kortfattad, och svaret på den frågan lär ju framgå i förfrågningsunderlaget.

Okej då får vi vänta och se...


Omnilasse

#10
Citat från: Fredde_J skrivet 19 maj 2010, 19:29:23 PM
Okej då får vi vänta och se...
Kravet blev 75% förnyelsebart till år 2016. I övrigt är det relativt fritt för utövaren att välja fordon etc (förutom AC krav på blåbuss, att alla bussar ska vara av låggolvstyp, samt åldergränsen på 16 år (8 i medel). Man måste också uppfylla sittplatsgarantin, för de linjer där detta gäller. I övrigt är det intressant att SL för första gången använder en ordentlig incitamentmodell (n/v, hbs - har det till viss del), här har man valt att dela upp trafiken i två olika former. Egentligen är det trafiken på 676 + 639 på sträckan Stockholm-Rimbo, där operatören kommer att få bestämma trafiken och turtäthet - utifrån några minimikrav på trafiken. Tanken är i övrigt också att man ska ha rätt fria händer att föreslå nya linjesträckningar etc, men förstås i samråd med SL.

Edit: Även 686 ger pengar per resenär såg jag när jag tittade lite närmare. Dock är det ju en rätt marginell trafik och potential. Samtidigt kan man ju förstå att SL valde även den, då det kan finnas en viss potential om den marknadsförs...

Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 03 juni 2010, 15:39:16 PM
...
I övrigt är det relativt fritt för utövaren att välja fordon etc (förutom AC krav på blåbuss, att alla bussar ska vara av låggolvstyp, samt åldergränsen på 16 år (8 i medel). Man måste också uppfylla sittplatsgarantin, för de linjer där detta gäller. I övrigt är det intressant att SL för första gången använder en ordentlig incitamentmodell (n/v, hbs - har det till viss del), här har man valt att dela upp trafiken i två olika former.
...

Detta med låggolv, räknas Vegorna som låggolv?

Annars så är AC ett bra kvar, det blir  lätt väldigt varmt i 676:an!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Andreas

#12
Citat från: calken skrivet 04 juni 2010, 16:48:08 PM
Detta med låggolv, räknas Vegorna som låggolv?

Annars så är AC ett bra kvar, det blir  lätt väldigt varmt i 676:an!

För det första, så är jag rätt hundra på att Vegorna inte är låggolv, utan är lågentré som praktiskt taget hela vagnparken i Roslagen, om man bortser från normalgolvarna som SL vill göra sig av med. Låt oss säga att... ehm... Omnicity kanske är låggolv, så även MAN-lederna mfl. som rullar i blåbusstrafiken i innerstan. Tänk om Omnicitybussar skulle rulla på ute i Roslagen, på landsvägarna, på Grisslehamnslinjen, på E18... Då skulle man verkligen kunna fråga sig om politikerna högst upp i SL-ledningen  har ätit något riktigt dåligt eller liknande...  :-\

För det andra, med AC alltså, så tror jag att många bussar är utrustade med AC. Om jag inte har fått för mig i nattmössan, så är de äldre, åtminstone en del av dem, också utrustade med AC. På 676, som du nämner, så kan jag hålla med om att det blir väldigt varmt ibland, men Vegorna är väldigt slitna, har pendlat fantastiskt många gånger fram o tillbaka mellan Stockholm och Norrtälje, med undantag av Kapellskär - Cityterminalen. Många åker med bussarna, särskilt under vardagar och storhelger och AC-systemen får väl till slut svårt att kanske hålla igång. Vår bils AC lade av en gång, precis innan sommaren och eftersom den inte var funktionsduglig under sommaren heller, så fick vi använda fönsterhissarna det första vi gjorde, för att överhuvudtaget få någon luft.

Apropå AC, så var vi o bilade i bl.a. Italien för 2 år sedan och i 40 graders värme, så orkade vår AC inte med.

Thomas

Kommer tilldelning idag? Någon som vet?

Blocks_22

Ja, beslutet "ska" tas under styrelsemötet, som pågår just nu.