Västerbotten: Höjd straffavgift för biljettfusk

Startat av Ersa, 09 mars 2010, 13:26:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Jag tycker det är rätt med hög straffavgift.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

RoggaBoy

http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438

Ja, Ersa, TC är igång igen. Han vill att Nobina installerar CashGuard på alla lokalbussar.

Jessika

Det är väldigt intressant (och tragiskt) med alla läsarkommentarer, att man på något sätt tycker straffavgifterna är ytterligare ett tecken på hur värdelösa/hemska Nobina (och Länstrafiken) är. Hur kan man välja att ta parti för folk som inte betalar sig och se de straffavgiften som illegitim maktutövning?

Det hela ses tydligen framför allt som ett sätt att straffa ungdomar "som inte kan betala för sig nu när man inte kan betala kontant" (knappast unikt för Umeå), men även denna typ av kommentar är vanligt förekommande: "Varför skall kunderna betala ett dåligt biljettsystem med högre kontrollavgifter?" Suck...

Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
Det är väldigt intressant (och tragiskt) med alla läsarkommentarer, att man på något sätt tycker straffavgifterna är ytterligare ett tecken på hur värdelösa/hemska Nobina (och Länstrafiken) är. Hur kan man välja att ta parti för folk som inte betalar sig och se de straffavgiften som illegitim maktutövning?

Det hela ses tydligen framför allt som ett sätt att straffa ungdomar "som inte kan betala för sig nu när man inte kan betala kontant" (knappast unikt för Umeå), men även denna typ av kommentar är vanligt förekommande: "Varför skall kunderna betala ett dåligt biljettsystem med högre kontrollavgifter?" Suck...

Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?

/Jessika

Har använt sms-biljetter i Gävle och de fungerar på samma sätt som här, med skillnaden att dom är billigare jämfört med andra betalalternativ, och att ingen fuskar. I Sundsvall kostar dom lika mycket som Umeå men har inte hört om några fusk.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM

Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?

/Jessika

Det fuskas nog lite överallt med SMS-biljetter. Koderna är rätt väl spridda på nätet och det var till och med en för ett tag sedan som försökte använda Bussnack för att sprida dessa till en vidare krets, som absolut inte bör ha tillgång till dem. Givetvis gjorde kvasten sitt jobb - och ut åkte han som försökte lägga ut dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2010, 22:13:53 PM
Det fuskas nog lite överallt med SMS-biljetter. Koderna är rätt väl spridda på nätet och det var till och med en för ett tag sedan som försökte använda Bussnack för att sprida dessa till en vidare krets, som absolut inte bör ha tillgång till dem. Givetvis gjorde kvasten sitt jobb - och ut åkte han som försökte lägga ut dem.


Så länge föraren kollar avsändarnummer med så går de inte att fuska, om man nu inte gör på ett lite mer avancerat sätt, men de tänker jag inte säga.


Ersa

#22
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438

Jag behöver inte komma med egna åsikter denna gång, utan låter bussresenerna själva tala.
Här ett urval av några väl valda kommentarer från VK:s artiklar:

CitatJag kan visserligen hålla med om att det hade kunnat skötts bättre från Länstrafiken, men folk fortsätter ju rösta dit samma folk i landstinget och kommunerna som ger VD i Länstrafiken förnyat förtroende så då blir det ju aldrig någon förändring. Nonchalansen och arrogansen mot befolkningen är djupt rotad i Länstrafikens styrelse och ledning.

CitatLägg ned dessa eländiga sms-biljetter. Ingen av förarna bryr sig längre o dessa biljetter. Jag bryr mig inte om att titta på eländet ens en gång. Vill Länstrafiken hålla igång idiotin får man ha kontrollanter ute varje dag. Jag slösar inte längre min knappa, dyrbara tid på detta. Vi har tillräckligt mycket att göra ändå för att sitta och stirra på skitiga mobiltelefoner hela dagen. Länstrafiken får inte ens biljettmaskinerna att fungera efter flera år.

CitatFörstår inte upplägget med kort laddade med "resor". I andra städer laddas kortet med "pengar" som sedan dras vid varje resa. Samma kort kan användas av vuxna, barn, vid nattresor och jämt. Lite för enkelt för vår taffliga bussadministration.

CitatÄrligt talat, vad hade man väntat sig? Man lanserar en betalmetod som man av erfarenhet vet primärt nyttjas av de yngre, gör det barnsligt enkelt att fuska och förväntar sig sedan att inget ska hända? Snälla, nästa gång ni förivrar er och väljer att satsa på hippa, ungdomliga betallösningar i tiden, gör det ordentligt.

CitatDet finns TVÅ ställen att köpa ungdomsperiodkort på - i stan och på NUS. Det finns inte periodkort för barn så jag betalar nästan samma pris för honom som för vuxen. Sedan när man fyller kort (går alltså inte för periodkort ungdom) via Internet så är det en del busschaufförer som inte duger till att fylla korten när barnen kommer med ett Internetkvitto, frustrerande för en förälder som ska köra runt sedan för att fylla på hos en som kan!

CitatMånga ställen som säljer biljetter? Väst på stan finns ETT försäljningsställe, väldigt dålig service mot kunderna av Länstrafiken.

CitatHur länge ska den här cirkusen fortgå? Ska det vara så svårt för Umeås bussbolag att få till betalningsmöjligheter för ungdomar som inte baseras på kontanter? Hur gör andra städer? Detta börjar bli pinsamt för en stad som lägger hundrtals miljoner på att bygga ringleder för bilar. Tänk om man kunde satsa en bråkdel av dessa ringledspengar på bra kollektivtrafik så skulle miljömålen med större sannolikhet nås.

CitatVi som inte åker buss så ofta drabbas dessutom av en totalt knäpp grej då kortet "fryses" om man inte använt det på ett tag. Resorna finns kvar men går inte att använda! Man låser upp kortet igen genom att fylla på fler resor. Helt vansinnigt!

Ersa

#23
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 mars 2010, 23:11:37 PM
http://blogg.vk.se/lennart-holmlund-kommunalrad/2010/03/11/slutar-inte-fusket-med-sms-betalningarna-for-kollektivtrafiken-upphor-sms-betalningarna-161662

Nu säger Holmlund till på skarpen!

Hur ska det ljusröda socialliberala partiet i Umeå stadshus ha det? Först göra allt för att lägga ut trafiken på entreprenad, men ändå försöka styra och ställa med järnhand i bakgrunden. Nu ska man kritisera resultatet av sina egna beslut? Vem riktar Holmlund sin kritik mot? Nu kan han ju inte gnälla på Nobina, vilka idag antagligen är väldigt glada att de inte har något som helst ansvar för biljettmaskiner och taxor. Nobina bara kör vidare medan politikerna på kommun- och landstingsnivå utreder frågan gång på gång utan att komma fram till något konkret.

Jag börjar fundera på om inte ett nettoavtal a'la Östersund och Gävle hade varit bäst för Umeå.

Ersa

#24
Citat från: Jessika skrivet 11 mars 2010, 21:21:01 PM
Idag kan man läsa att det stora problemet tydligen är SMS-biljetterna, som det fuskas enormt med:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=336438
Är detta ett problem bara i Umeå eller pågår den diskussionen också någon annanstans? Är SMS-biljetterna i Umeå lättare att fuska med än på andra ställen?

I de städer jag tillbringat tid i förekommer ingen av dessa rasande "Umeådebatter".

1) I de flesta andra städer med kontantstopp förekommer det inte så många SMS eller enkelbiljetter, då dessa är dyrare och därmed ses som något för turister. Där har väl de flesta ett busskort som man ser till att ha laddat. De går oftast att ladda på trots att de inte är tomma, vilket även är fallet i Umeå. Örebro är ett bra exempel för mig att jämföra med då jag tillbringar mycket tid både i rastlokalen samt på biljettförsäljningen där. Stan har fler invånare än Umeå, ett universitet och ett rätt nytt kontantstopp. En skillnad är att de har många fler fasta biljettmaskiner ute på gatorna där folk kan kolla saldot på sina kort, samt fylla på dem i god tid, långt innan bussen kommer. Man laddar även med 50 kr eller jämna 100-lappar. Inget suspekt "antal resor" som i Umeå för 96, 132 eller 74 kr här inte. Till sist kan man stiga på och stämpla sitt kort även vid mittdörren i Örebro, vilket kortar påstigningskön och därmed hållplatsstopptiden rejält positivt.

2) Tekniken i biljettmaskinerna som Umeborna idag har så svårt med, kom till Jämtland 1 januari 2001 helt utan kommentarer om att man "inte ser hur mycket som är kvar på kortet" och annat. Jag körde folk dag ut och in inom Östersunds kommun 2001-03 utan att höra någon kritik mot busskort eller maskiner, och då var displayen på de första maskinerna i Jämtland  mycket mindre än de stora tydliga på kortläsarna i Umeå. I Umeå står saldot på kortläsarens display lika länge som man håller kvar kortet mot den, vilket kan vara 10 sekunder om man så önskar. Att folk i Umeå än idag inte lärt sig detta trots att biljettsystemet funnits snart exakt tre år är förvånande! Vad är felet?

3) Antalet kontanta enkelbiljetter i Umeå var skyhögt mot slutet av kontanttiden. Högar av småmynt hälldes på myntbordet, och vuxna karlar blev arga när förarna inte kunde växla en 500-lapp mot en enkelbiljett för en tjuga. Förseningar pga biljettförsäljning godtogs inte av frysande resenärer som stod i kö med varsin hundralapp för att lösa varsin enkelbiljett. På något sätt hade man lyckats styra in halva stan på billiga kontanta enkelbiljetter och "ryckte" plötsligt bort denna för kunden utmärka biljett utan att ha erbjudit något bra alternativ innan dess. Att med "piska" nu få Umebon att planera sina bussresor i förväg blir svårt, då man inte delat ut "morötter" innan, t.ex i form av biljettatuomater på stan samt ett 50-tal försäljningsställen. Ty 50 st var faktiskt antalet försäljningsställen år 1989, medan antalet krympts till 3 st år 2007!

Muk

Jag provade att köpa enkelbiljett i förra veckan. Brukar annars åka på månadskort, men har inte råd med den lyxen just nu. Först provade jag sms. När bussen skulle lämna vasaplan hade jag ännu inte fått något svar så då panikköpte jag en biljett med kreditkort. Tre hållplatser senare får jag mitt svars-sms. När jag jämför de två biljetterna som jag köpt så skiljer det två kronor i inköpspris. Att handla med kort på bussen är billigare än med sms. Så sms är dyrare och krångligare. Är det någon som är förvånad över att folk som hänvisas till detta system fuskar?

Jag skickade en fråga till Länstrafiken om taxeskillnaden och det långsamma sms systemet, men har naturligtvis inte fått något svar.  ::)

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 12 mars 2010, 09:09:41 AM
Jag provade att köpa enkelbiljett i förra veckan. Brukar annars åka på månadskort, men har inte råd med den lyxen just nu. Först provade jag sms. När bussen skulle lämna vasaplan hade jag ännu inte fått något svar så då panikköpte jag en biljett med kreditkort. Tre hållplatser senare får jag mitt svars-sms. När jag jämför de två biljetterna som jag köpt så skiljer det två kronor i inköpspris. Att handla med kort på bussen är billigare än med sms. Så sms är dyrare och krångligare. Är det någon som är förvånad över att folk som hänvisas till detta system fuskar?

Jag skickade en fråga till Länstrafiken om taxeskillnaden och det långsamma sms systemet, men har naturligtvis inte fått något svar.  ::)

I Umeå och Sundsvall tar man ut 2kr extra på sms för att täcka operatörskostnader. I Gävle är det för vuxen 9kr billigare per biljett, och snabbt går de att få biljetten. Har årskort i Umeå så har ingen anledning att testa sms här.

RoggaBoy

Ersa, de är måste jag säga så man skäms över att vara Umebo när man läser alla kommentarer och det skulle behövts skickas ut en liten folder till alla hushåll med en guide över hur biljettsystemet fungerar. Eftersom man har årskort så är de lugnt för min del, men visst saknar man möjligheten att kunna använda kortet på natten och reskassa så man kunde använda det i hela länet skulle ha kommit för ungefär ett halvår sedan nu om jag inte är helt fel ute.


Jessika

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 mars 2010, 13:43:54 PM
Ersa, de är måste jag säga så man skäms över att vara Umebo när man läser alla kommentarer och det skulle behövts skickas ut en liten folder till alla hushåll med en guide över hur biljettsystemet fungerar.

Ja, varför inte? Jag åker buss lika mycket i Uppsala och Umeå. En snabb jämförelse:

I Uppsala är busstidtabellen gratis och finns lite överallt. I den finns det utförliga instruktioner om hur och var man köper biljett, hur biljettautomaterna/p-automaterna funkar, var man kan ladda sitt kort, hur kortet funkar ombord på bussen etc. Kan låta löjligt, men det var något som jag uppskattade när jag var ny i stan. När man köper sitt kort för första gången på "Upplysningen" (fyndigt namn... ::)) finns det dessutom en demo-kortläsare vid varje kassa, där killen eller tjejen bakom kassan snabbt och enkelt visar hur man håller sitt kort, var man trycker och hur man ser i displayen vad man har kvar på kortet.

I Umeå kostar tidtabellen 5 kr och finns väl bara att köpa på infon på Vasaplan, som har begränsade öppettider. Den är alltså inte helt lätt att få tag på. Där står ingenting om hur kortläsaren funkar. Det finns inte heller någon demo-läsare på infon. Ja, man får fråga chauffören första gången hur man gör och lära sig på så sätt. På samma sätt borde man också skriva hur man gör om man betalar med bankkort ombord - "Dra kortet i läsaren med magnetremsan mot dig". Istället står det bara i tidtabellen: "Använd vanligt bankkort på bussen. Föraren hjälper dig." Själv försökte jag ladda mitt busskort på infon på Vasaplan för någon vecka sedan, men inget av mina betalkort "funkade"...  ::) Så det blev till att gå till bankomaten och ta ut kontanter och sedan gå tillbaks igen...

För att ytterligare lägga till några jämförelser - i Uppsala finns det ingen "nattaxa" som i Umeå. Och om det hade funnits så hade man naturligtvis kunnat betala den med sitt värdekort, som ju laddas med pengar och inte resor (som i Umeå). Och i Uppsala kan man köpa bussbiljett i biljett- och parkeringsautomater, något som inte går i Umeå.

/Jessika

RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2010, 16:54:47 PM
Ja, varför inte? Jag åker buss lika mycket i Uppsala och Umeå. En snabb jämförelse:

I Uppsala är busstidtabellen gratis och finns lite överallt. I den finns det utförliga instruktioner om hur och var man köper biljett, hur biljettautomaterna/p-automaterna funkar, var man kan ladda sitt kort, hur kortet funkar ombord på bussen etc. Kan låta löjligt, men det var något som jag uppskattade när jag var ny i stan. När man köper sitt kort för första gången på "Upplysningen" (fyndigt namn... ::)) finns det dessutom en demo-kortläsare vid varje kassa, där killen eller tjejen bakom kassan snabbt och enkelt visar hur man håller sitt kort, var man trycker och hur man ser i displayen vad man har kvar på kortet.

I Umeå kostar tidtabellen 5 kr och finns väl bara att köpa på infon på Vasaplan, som har begränsade öppettider. Den är alltså inte helt lätt att få tag på. Där står ingenting om hur kortläsaren funkar. Det finns inte heller någon demo-läsare på infon. Ja, man får fråga chauffören första gången hur man gör och lära sig på så sätt. På samma sätt borde man också skriva hur man gör om man betalar med bankkort ombord - "Dra kortet i läsaren med magnetremsan mot dig". Istället står det bara i tidtabellen: "Använd vanligt bankkort på bussen. Föraren hjälper dig." Själv försökte jag ladda mitt busskort på infon på Vasaplan för någon vecka sedan, men inget av mina betalkort "funkade"...  ::) Så det blev till att gå till bankomaten och ta ut kontanter och sedan gå tillbaks igen...

För att ytterligare lägga till några jämförelser - i Uppsala finns det ingen "nattaxa" som i Umeå. Och om det hade funnits så hade man naturligtvis kunnat betala den med sitt värdekort, som ju laddas med pengar och inte resor (som i Umeå). Och i Uppsala kan man köpa bussbiljett i biljett- och parkeringsautomater, något som inte går i Umeå.

/Jessika

Även fast jag aldrig får tidtabellen i brevlådan så får jag den gratis antingen på Vasaplan eller genom att ringa Länstrafiken. Så har de varit sen man blev tegsbo för snart två år sedan.