Upphandling Östergötland 2010

Startat av julle, 04 mars 2010, 19:38:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Behåller Veolia nån trafik, och i så fall vilka linjer?
Var det någon trafik i denna upphandling som Veolia försvarade och fick behålla?

Becain

Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:11:15 PM
Verkar rörigt....   Vem vann Motala ?  ???

Lingmerths tog hela västra Östergötland. Mjölby (tätort+landsort), Ödeshög, Vadstena samt Motala (tätort samt landsort).

julle

På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!

Becain

Citat från: Ersa skrivet 28 maj 2010, 18:19:42 PM
Behåller Veolia nån trafik, och i så fall vilka linjer?
Var det någon trafik i denna upphandling som Veolia försvarade och fick behålla?

Veolia tog inget i denna upphandling. Veolia har fortfarande stadstrafiken och landsortstrafiken i Linköping samt stadstrafiken i Norrköping kvar.

julle

Citat från: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:22:26 PM
Veolia tog inget i denna upphandling. Veolia har fortfarande stadstrafiken och landsortstrafiken i Linköping samt stadstrafiken i Norrköping kvar.
Har du koll på om Blåklint ingår i Stureforsbuss, eller är det bara felinfo som jag har fått?

Becain

Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:24:24 PM
Har du koll på om Blåklint ingår i Stureforsbuss, eller är det bara felinfo som jag har fått?

Blåklint finns med. Dessutom lär dagens samarbete i västra Östergötland mellan Lingmerths, Vadstena buss och Blåklintsbuss fortsätta i någon form i de nya avtalen. Oklart hur dock.

julle

Citat från: Becain skrivet 28 maj 2010, 18:28:03 PM
Blåklint finns med. Dessutom lär dagens samarbete i västra Östergötland mellan Lingmerths, Vadstena buss och Blåklintsbuss fortsätta i någon form i de nya avtalen. Oklart hur dock.
Tack för infot!

1896

Är alla avtal utom express på 5 år ?

Jan

Citat från: julle skrivet 28 maj 2010, 18:22:06 PM
På det stora paketet i Norrköping med 34 gasbussar som Nobina vunnit finns följande anbudslämnare:

Nobina 346,4 milj/år
Busslink 373,5 milj/år (+ 7%)
Orust 396,0 milj/år (+ 12% mot vinnaren)
Veolia 433,3 milj/år (+ 20% mot vinnaren)

Alltså, rätt stora prisskillnader!

Veolia är de som kör paketet. Man höjer ögonbrynen då man ser skillnaden, antingen så har de 3 andra räknat mycket lågt, eller så vill Veolia inte ha trafiken.
I branschen 37 år

1896

Det var nån som sa att när man kör trafiken, då vet man vad den kostar, alltså lägger man sig lite högre än resten....  :o

julle

Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 18:34:28 PM
Är alla avtal utom express på 5 år ?
Japp, alla avtal är på 5 år utan optionsmöjlighet utom express som är på 10 år utan optionsmöjligheter.

1896


julle

Citat från: Jan skrivet 28 maj 2010, 19:03:43 PM
Veolia är de som kör paketet. Man höjer ögonbrynen då man ser skillnaden, antingen så har de 3 andra räknat mycket lågt, eller så vill Veolia inte ha trafiken.
Det är väl inget att sticka under stol med, att Veolia har förlorat enorma pengar i Östergötland de senaste åren och därav har man velat höja priset. Dock verkar Veolia ha tagit i lite väl i överkant, kanske har de hoppats vinna tillbaka de förlorade pengarna i nuvarande kontrakt eller så har ägarna satt väldigt höga avkastningskrav?

Nobina verkar å andra sidan ha lagt sig väldigt, väldigt lågt. Jag skulle tro att ett sunt avtal borde ha hamnat i mitten av Busslinks och Orusts priser. Det man ska ha klart för sig när det gäller detta avtal, är att det är gasbussar som inte har återköpsrätt. Nobina har förmodligen räknat lång avskrivningstid (14 år?) och vad händer då om de inte vinner igen om 5 år och inte naturligt kan skicka gasbussarna någon annanstans? Fast Nobina kanske inte bryr sig om att se 5 år fram i tiden, vem vet. Nobina har använt sig av samma "räknegubbe" som i Örebro och det avtalet har ju inte heller varit någon höjdare ur lönsamhetssynpunkt.


julle

Citat från: 1896 skrivet 28 maj 2010, 19:53:05 PM
Nåt skäl till det ?  ???
Jag tror att Ö-traf har velat komma bort från att ha stora jätteupphandlingar en gång vart tionde år, och med de olika avtalslängderna kan man på sikt komma ifrån detta problem (om det nu är ett problem?). När det gäller Expressbussavtalet, så handlar det om en investering på i runda slängar 200 miljoner med 38 dubbeldäckare och 17 boggibussar, knappast någon skulle lägga anbud om det inte var väldigt lång tid på avtalet. Lika logiskt som det är, så borde det varit lika självklart att 35 gasbussar i Norrköping utan återtag också borde fått längre avtalstid än 5 år, fast det tyckte tydligen inte Ö-traf.