Det börjar hetta till uppe i Umeå - Slipstvång

Startat av Bussnissen, 25 februari 2010, 13:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussnissen

Det senaste du skrev här är så bra och träffsäkert så det är nästan rörande.
Vi har en mycket duktig person ända från Polarbuss tiden som är erkänt kunnig och
bra på schemaläggning . Men tyvärr så får den personen inte chansen att hålla på med
detta viktiga arbete, utan håller istället på med en massa nonsensuppgifter.
Istället sitter det en avdankad bussförare från Swebus regiontiden tillsammans
med ytterligare en till synes omotiverad ex-chef och gör detta jobb halvdant.
Tragiskt för oss alla som kör givetvis.

Bussnissen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2010, 16:12:46 PM
Ja jag ramlade inte av grisbilen i morse ;D

Det finns lösningar som säkert skulle kunna accepteras av bägge parter men ju längre man väntar desto svårare kommer det att bli och desto mer pengar och förtroendekapital kommer att rinna ifrån trafikområdet.

Nu var det 5 år sedan jag jobbade i firman men hade jag varit kvar så är detta ett projekt som jag med nöje skulle ha åtagit mig.
Med tanke på att du kan se bristerna med Hastus så hade du säkert gjort ett gott arbete.
Nu är det bara att hoppas att vi får in lite nytt folk som har kvar förnuftet.
Som kan vända denna tungstyrda skuta på rätt kurs igen.
Sen har det kanske inte så stor betydelse om det är någon inifrån eller utifrån, så länge kunnandet finns där.

buskörare

Citat från: Mittlinje skrivet 25 februari 2010, 16:32:15 PM
Givetvis skall ALLA busschaufförer bära slips, och det i ALLA väder. Slipsen är en del av uniform och när slipsen läggs är det arbetsklädsel. Hur snacket gått för att förbättra klädpolicyn på plats i Umeå vet jag inte men innan man skcikar hem någon bör man upplysa om vikten av representation. En uniform bärs dessutom av en tjänsteman vilket kan innebära högre straffsats för våldsverkare (dock följs väl inte detta fullt ut). För mig i min roll finns inget alternativ till slips förutom scarfs för kvinnor.

Det anser inte jag. Jag vägrar ha scarf på mig när det är 35-50 grader varmt i bussen. Och jag förstår dom manliga som vägrar använda slips i liknande situationer. När företagen ser till att fixa bussar som är humana att köra i alla väder och grader så kan dom också kräva mer uniformsmässigt.
Tillägger också att min ag faktiskt har förståelse för det och kräver "rätt mängd" uniformspersedlar. Ibland kanske dom t.o.m är något för snälla.

Stefan P

Hej

Slipsen används inte sommartid, jag kommer inte ihåg riktigt när slips av jag tror att det är sista april och slips på 1 september.

Buskörare slips används inte sommaren om man inte själv vill ha slips.

mvh Stefan P

buskörare

Citat från: Stefan P skrivet 26 februari 2010, 16:47:22 PM
Hej

Slipsen används inte sommartid, jag kommer inte ihåg riktigt när slips av jag tror att det är sista april och slips på 1 september.

Buskörare slips används inte sommaren om man inte själv vill ha slips.

mvh Stefan P

Den jag svarade ansåg att slipsen skulle användas även sommartid.

Rolle

Hepp
Jag minns en dag på det glada 70 talet i Råsta, jag hade fridag men det var fack-möte i matsalen vid lunch tid. Det drog ut lite . men vi var tvugna att avsluta då eftermiddags turerna skulle tillsättas
eftersom jag var ledig så hade jag jeans  t-tröja jeans jacka träskor. då var det personalbrist som vanligt, då jag passerade texass på väg ut så skrek han, dvs ett par minurer senare backade jag ut en led från A-ramp skyltad 515. Nöden har ingen lag.
Självklart ska man ha föreskrivna arbetskläder, men i ovastående storry bestämde någon annan.

Mittlinje

Idag kommer allt fler bussar i stadstrafik med AC vilket möjliggör slipsbärande även om sommaren. Själv bär jag alltid slips i tjänsteutövning men mycket, mycket sällan privat.

buskörare

Citat från: Mittlinje skrivet 26 februari 2010, 17:59:10 PM
Idag kommer allt fler bussar i stadstrafik med AC vilket möjliggör slipsbärande även om sommaren. Själv bär jag alltid slips i tjänsteutövning men mycket, mycket sällan privat.

Här i Stockholm har dom nya bussarna bara förar-AC, den orkar inte speciellt långt och det blir bra varmt ändå. Skönt för er att få full-AC, skulle jag också vilja ha.

sukkeri

Skulle alla anställda komma utan slips en bestämd dag, skulle trafiken eller principen gälla?

Ersa

Citat från: sukkeri skrivet 26 februari 2010, 21:14:38 PM
Skulle alla anställda komma utan slips en bestämd dag, skulle trafiken eller principen gälla?

Jag vet om depåer där en tredjedel av trafiken skulle stå stilla om man hade en inspektion med samma hårda principer som i Umeå senast.

Jag vet inte hur alla dessa skriverier framställer Umeå, men tätortstrafikdepån i den staden är då absolut ingen misskött depå där förarna är bortskämda, dåligt klädda och j***as med arbetsgivaren. Förarkåren är rätt populära bland resenärerna och gör ett bra jobb som de är vana vid. Detta märks särskilt vid olika tillfällen vid tidtabellsbyten då komradio, biljettmaskin samt ibland även C90 inklusive hela skyltsystemet brakat ihop samtidigt. Då rullar bussarna på ändå, och övergångarna fungerar bra trots ny tidtabell samt total avsaknad av teknik och kommunikation.

Ersa

#40
Citat från: Bussnissen skrivet 26 februari 2010, 15:13:22 PM
Nobina är fast förankrade i Hastus. Det verkar inte vara möjligt att gå utanför Hastus överhuvudtaget. Då blir tjänsterna som dom blir också. Vi har fruktansvärt mycket tomkörningar, det har påpekats många gånger. Kan knappast vara särskilt ekonomiskt att köra tom med ett stort antal bussar varje dag kors och tvärs över hela stan.

Jag kan inte klaga på trafikplaneringen. Nobina har ju experimenterat med många olika saker. Man har ju lyckats få till genomgående 7:or Marieberg-Rödäng och därmed fått bort den tidsödande vändningen på Operaplan (som kommunen länge bet sig fast vid) som gjorde 2:an konstant sen från Vasaplan. När 83:an fanns kvar bytte vissa av dessa nummer till 7 eller 2 och tomkördes från Hälsogränd ner till Illervägen, samt tvärtom. Att 1:an har raster på ändhållplatsen i Umedalen är kanske inte så kul mitt på dagen, men det kan vara väldigt skönt att genom denna "luft" i specen slippa spetsvändningarna under rusningstid när man är konstant sen, och därför inte ens hinner gå på toaletten på ändhållplatsen innan det är dags för återfärd.

Det Hastus har svårast att lösa är alla personaltransporter. Tre personbilar snurrar konstant Vasaplan-Garaget och måste förstärkas med landsbygdsbussar då inte ens bilarna räcker till. Detta kostar Nobina en hel del pengar, vilket THM struntar fullständigt i. Att åter förlänga linje 7 Rödäng-Garaget två gånger i timmen skulle kunna lösa mycket, men dessa få kilometer vill kommunen inte betala, trots att vanliga resenärer gärna skulle vilja ha en busslinje att åka med till Västerslätt även dagtid efter kl 8:15, samt från Västerslätt ner mot stan innan kl 16. Idag finns dessutom allt hittegods på bussgaraget på order av Länstrafiken och utlämnas kring kl 10-12. Men inga busslinjer trafikerar garaget mellan 8:30 och 16:10 på order av kommunen. Hmmmm....  ::)
Pengar finns dock när det gäller att köra linje 1 Umedalen-Klockarbäcken tre-fyrdubbla sträckan jämfört med en längre 7:a, nästan helt utan folk. Det är tydligen helt gratis.

Björn Ax

Ånej inte en till sån här tråd.

Vi har ju redan haft en och den slutade inte väl.

Det kommer alltid finnas vissa som tycker man måste bära slips hela tiden och vissa som tycker att man bör få välja själv. Endast framtiden kan utvisa hur det kommer bli sen.

Det är ju så att företag har rätt att ha policys angående klädsel på jobbet och säger den att slips är obligatoriskt så är det inte mycket att göra åt.

När jag körde för swebus så tyckte jag slipsen var så inåt *pip* ful så den användes aldrig om jag ska vara ärlig. Dock fanns den tillgänglig i fickan om nån trafikledare fick för sig att säga åt mig.

Så tyvärr tror jag att denna kille inte har så mycket för sina demonstrationer. Tror inte swebus skippar sina klädpolicys i första taget. Kanske i framtiden. vem vet.

PS
Till er som tänker kommentera att jag skriver swebus så vet jag att dom heter det andra men jag kommer aldrig använda det. :P
DS

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 27 februari 2010, 01:11:25 AM
Ånej inte en till sån här tråd.
Vi har ju redan haft en och den slutade inte väl.

Om du vill tro att denna tråd enbart handlar om slipsfrågan kan du inte ha läst många inlägg särskilt noga.
De båda trådarna är väldigt olika skulle jag vilja påstå.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2010, 01:16:11 AM
Om du vill tro att denna tråd enbart handlar om slipsfrågan kan du inte ha läst många inlägg särskilt noga.
De båda trådarna är väldigt olika skulle jag vilja påstå.

Jodå jag har läst tråden och dom första 2 hela sidorna handlar om slips och företagets klädpolicy. Sen halva sidan 3 handlar om nåt annat men sidan 3 innehåller också inlägg om slips och kläder.

Så ca 90% av inläggen i denna tråd handlar om slips och klädpolicy. Så jag tycker trådarna är väldigt lika.

Ersa

#44
Ny artikel idag.
http://www.folkbladet.nu/?p=168527
med tillhörande historielektion:
http://www.folkbladet.nu/?p=168517

Och nu hela 121 kommentarer i gårdagens artikel.
Hur mycket arbete blir egentligen utfört i Umeå pga allt kommenterande av bussartiklar i VK? ;)
http://www.vk.se/Article.jsp?article=333551