Det börjar hetta till uppe i Umeå - Slipstvång

Startat av Bussnissen, 25 februari 2010, 13:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussnissen

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 25 februari 2010, 17:10:50 PM
Hoppsan - där sa du något - pådyvla oss andra i dessa spalter din åsikt.

Läser man Bussnissens inläggshistoria så pådyvlas vi den ena efter andra negativa saken och utfarandet mot busstrafiken och bussföretagen i allmänhet, och Nobina Umeås chef i synnerhet.
Man skulle nästan kunna tro att det är "Bussnissen" som är demonstranten på torget kanske?

Håller med Staffan - skärpning!
Jag försöker inte pådyvla dig mina åsikter-Jag redovisar mina åsikter, det är en viss skillnad om du kan förstå det.
Du har självklart rätt att tycka precis vad du vill - precis som jag.
Dåremot måste jag göra dig besviken, jag är inte demonstranten på Vasaplan. Men jag stödjer honom till 100 %
hoppas du inte har något emot det eller misstycker?

Man skulle också kunna tro att Ulf Rådeström är en pseudonym till trafikchefen i Umeå!! (Ironi, om du förstår)

lil-sis

Vi ska ha slips (eller scarf) och jag vill minnas att det står någonstans att man kan skickas hem för att ta på slipsen (utan betalt). Men huruvida det någonsin varit aktuellt har jag ingen aning om. (Slipstvånget gäller iofs bara under vintern här och den är i september - mars vill jag minnas).

Har själv fått påpekande om halsduk (privat) men då företaget fortfarande inte har tillhandahållit någon sådan (halsduk med företagslogga) och dessutom inte kan ge oss riktiga vinterkläder ("allvädersjacka" med snortunn fleecetröja till) så skiter jag ärligt talat högaktningsfullt i det hela. Skulle det i flera dagar krypa en schysst bit under 20 skulle jag även ta på min dunparkas ovanpå min jacka, detta åker dock av när jag kör.

Vad gäller situationen i Umeå verkar ju inte slipsen i sig vara det egentliga problemet och då tycker jag det är svårare att uttala sig åt ena eller andra hållet.

Richard

Det händer ibland att man ser förare som har jackan helt stängd på morgnarna för att det är så kallt i bussen.
Har sett det flera gånger i Halmstad men inte för att det skulle störa mig om föraren försöker hålla värmen i bussen.

Dessutom så tänkerr jag inte på ifall föraren har slips eller inte man går ju på bussen hejar stämplar sitt kort och går och sätter sig.

Men om företaget nu tycker att det är slips som ska ingå i uniformen så för man ju rätta sig efter det.

Trafikchefen på Halmstad Lokaltrafik visste exact hade man inte  uniformen som den skulle se ut fick man åka hem och byta, var ingenting mer med den saken.




CS

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 16:45:51 PM
Det har du säkert helt rätt i, så där kan jag givetvis backa. Jag har bara kört i pikétröja c:a 4-5 arbetsdagar det senaste decenniet, så jag har dålig koll på reglerna för denna.

Men jag hänger ändå upp mig på påståendet "dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen" från SR.se
Uniform är en sak, och slips köper jag. Men hemgång utan lön om jag drar upp blixtlåset på tröjan framför slipsen är en annan sak.
Det har jag aldrig hört och kan inte tänka mig att någon skulle hänga upp sig på det.
Att det är en del förare som fullständigt skiter i företagets policy och inte har slips alls det vet vi alla. Att dom blir hemskickade för att ta på sig slips och skjorta är inte mer än rätt.
Om man har jackan knäppt för slips och skjorta i början av sitt pass tror jag inte dom bryr sig om egentligen. Sen finns det ju vissa som aldrig tar den av sig också.

Mittlinje

Bussnissen - tycker inte du att det är ok med slips? Är problemet att inte ledningen informerat tillräckligt eller är den till problem?

groenis

För de som inte vill använda uniform kan ju alltid söka till PTS/Flybycoach.
Det är nog det enda företaget som jag känner till där förarna blir tvungna att använda privata kläder
de man fick var en skjorta med loggan på som försvann i andra tvätten.

Där har förarna tryckt på att få en uniform men ännu inte fått.

Finns orsak till att företaget namnges här,
På grund av utebliven uniform.

/Lennart

kimpan

Citat från: Bussnissen skrivet 25 februari 2010, 13:05:01 PM
http://www.folkbladet.nu/?p=168386

Det är väl ganska enkelt.... har man fått en anställning så har man ju samtidigt godkänt de regler som den arbetsgivaren har. Och om arbetsgivaren kräver och tillhandahåller uniform (med slips under vissa tidsperioder) har man som anställd inte mycket annat att göra än att bära den slips som tillhandahålls och krävs.

RoggaBoy

#22

AnnaK

Om krav på slips eller scarf så får man som anställd vara god nog att använda det.

Är det krav på att ha ICA:s kläder då man arebtar där får man oxå göra det. Veolia har väl även dom krav på vilka kläder som de anställda ska ha... Jag förstår faktiskt inte problemet??

Och varför ses detta som en "söndra-och-härska"- teknik? Om det är en företagspolicy skulle väl han chefen snarare begå tjänstefel om han inte såg till att de anställda följde direktiven som fanns? Jag tycker inte heller att det är särskilt konstigt att det är krav på uniform och ingår slipsen- använd!

Annars får man väl som sagt ta ett jobb där den inte krävs?

Ersa

#24
Citat från: Mittlinje skrivet 25 februari 2010, 21:23:11 PM
Bussnissen - tycker inte du att det är ok med slips? Är problemet att inte ledningen informerat tillräckligt eller är den till problem?

Citat från: AnnaK skrivet 26 februari 2010, 09:13:18 AM
Jag förstår faktiskt inte problemet??

Jag kan faktiskt inte läsa någonstans att Bussnissen har något emot själva slipsen. Däremot andra inlägg där det uttrycks att slipsen inte är det det stora problemet. Men ni kanske kan se inlägg som jag inte ser? Eller så tolkar ni dem helt annorlunda än jag. Ni andra som hela tiden fastnar vid slipsen och inte vill inse att detta bottnar i en mycket större konflikt finns en kan ju läsa de nu 83 kommentarerna i VK:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=333551

Missnöjet verkar vara stort från alla håll, inklusive från passagerarna, men jag har ingen större koll på vad som hänt där uppe under hösten och vintern. Jag är ärligt talat glad att slippa stora ständiga konflikter på jobbet, fast jag måste poängtera att orsaken att jag lämnade Umeå hade absolut ingenting med mitt arbete att göra, utan att sambon bytte skola.

Bussnissen

Citat från: Mittlinje skrivet 25 februari 2010, 21:23:11 PM
Bussnissen - tycker inte du att det är ok med slips? Är problemet att inte ledningen informerat tillräckligt eller är den till problem?
Jag har inget bekymmer med slips, fast jag tillhör skaran som förespråkar valfrihet inom det sortiment som finns
i ett företag. En del förare, speciellt äldre förare har ibland en nästan religiös övertygelse om slipsens förträfflighet.
Vill man använda slips så ska man självklart göra det, vill man använda ex. pikétröjan tycker jag att det också ska vara ok.
Det är när det finns valfrihet i företag och samhället i övrigt som man skapar en bra stämning och atmosfär.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 26 februari 2010, 09:40:21 AM
Jag kan faktiskt inte läsa någonstans att Bussnissen har något emot själva slipsen. Däremot andra inlägg där det uttrycks att slipsen inte är det det stora problemet. Men ni kanske kan se inlägg som jag inte ser? Eller så tolkar ni dem helt annorlunda än jag. Ni andra som hela tiden fastnar vid slipsen och inte vill inse att detta bottnar i en mycket större konflikt finns en kan ju läsa de nu 83 kommentarerna i VK:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=333551

Missnöjet verkar vara stort från alla håll, inklusive från passagerarna, men jag har ingen större koll på vad som hänt där uppe under hösten och vintern. Jag är ärligt talat glad att slippa stora ständiga konflikter på jobbet, fast jag måste poängtera att orsaken att jag lämnade Umeå hade absolut ingenting med mitt arbete att göra, utan att sambon bytte skola.
Ersa, du har naturligtvis helt rätt, det här är i grund och botten inte så mycket fråga om slipsar.
Det här rör sig om djupa  ledarskapsproblem och andra större bekymmer.
Det som upprör många är bristen på fingertoppskänsla inom Nobina Umeå.
Mycket sköts ohyggligt klantigt och okänsligt. Man förstår inte att man har att göra med människor.
Det finns personer som är i desperat behov av kurser i ledarskap och utveckling.
Personer som inte klarar av att diskutera med andra i normal samtalston, personer som saknar empatisk förmåga.
Personer som inte kan ta andra människor, som saknar förmåga att kommunicera.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2010, 12:35:25 PM
Är det inte så att största delen av personalen både på Tjm och Kollektivsidan är densamma som under Veolia och Polarbusstiden? Även om en del har bytt positioner under åren. Problemet i Umeå kan jämföras med vad Swebus och Linjebuss råkade ut för 1993-1995 i Stockholmsområdet, en kulturkrock brukar jag kalla det. Veolia gjorde inga större ansträngningar att genomföra försändringar i Umeå utan körde på i Polarbuss hjulspår.

Jo där satt du spiken på plats Lars. Skulle även tro att de förare som kör regiontrafiken hos Nobina Umeå fått justera sig lite för att få plats.
I branschen 37 år

Bussnissen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2010, 12:35:25 PM
Är det inte så att största delen av personalen både på Tjm och Kollektivsidan är densamma som under Veolia och Polarbusstiden? Även om en del har bytt positioner under åren. Problemet i Umeå kan jämföras med vad Swebus och Linjebuss råkade ut för 1993-1995 i Stockholmsområdet, en kulturkrock brukar jag kalla det. Veolia gjorde inga större ansträngningar att genomföra försändringar i Umeå utan körde på i Polarbuss hjulspår.
Det har du helt rätt rätt i, ca 50 % av personalen har hängt med sedan Polarbuss tiden.
Det märkliga är att en av dom i dag har förändrats markant sedan Polarbusstiden och är inte längre särskilt omtyckt.
I övrigt så är det dom nya där som skapar irritationen. Sedan har vi ofta folk från Stockholm rännande här, dom
tillför inte något till en bättre atmosfär, tyvärr. Det är trots allt i Stockholm makten finns. I Umeå är de bara marionetter
som kan ta beslut som rör småsaker som tex slipsar. De stora besluten finns i Stockholm
Det som gjorde Veolia omtyckt bland de flesta var att de var lyhörda på ett helt annat sätt, drevs inte av prestige.
Viktigast av allt, ändrade på saker och ting om de upptäckte att något inte fungerade tillfredställande.
Det fanns en mänsklighet som inte finns idag.

Bussnissen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2010, 14:22:09 PM
Jag är övertygad om att skillnaden är marginell om besluten tagit i Stockholm, i London, i Köpenhamn, i Stenungssund eller i Oslo, oavsett operatör så måste verksamheten gå runt och helst generera en vinst, att bara byta pengar är ingen vits. För att nu nå ett önskat resultat måste varje företagsledning titta på vad man kan göra, bedrivs verksamheten effektivt? inom trafikavtal och kollektivavtalens ramar? Varken Polarbuss eller Veolia genomförde denna effektivisering vilket innebär att nu kommer allt på en gång, trots att man håller sig inom avtalets riktmärken ser många förare sig felbehandlade genom att man "försämrar" på många håll.
Sedan är jag helt övertygad om att om ni lokalt i Umeå kan ta fram alternativ till de centralt föreslagna förändringarna som är förankrade hos fack och personal och som innebär samma eller bättre resultat för verksamheten kommer dessa att väcka intresse från företagsledningen i Solna. det finns inget egenvärde att säga nej från något håll till bra förslag.

Alla förändringar som arbetsgivaren kommer med är inte alltid dåliga...

Sätt er ner och diskutera i personalgrupperna, med trafikplanerare och personalplanerare, med trafikchef och facklig organisation. Om ni tycker att ett förslag som arbetsgivaren kommit med är dåligt, kom med motförslag som ni kan acceptera och som leder till samma eller bättre resultat, säginte bara nej och tror att ni kan lösa problemet i massmedia eller på gatan.
På det stora hela tycker jag att du har helt rätt. Det har inte så stora betydelse var besluten tas.
Men du anar inte hur många förslag som kommit in från förare, verkstadspersonal och städpersonal om allehanda
förbättringar och förändringar. Många skulle inte behöva kosta ett öre heller, eftersom kompetensen redan finns i huset.
Men tyvärr blir ofta förslag avfärdade utan egentlig motivering.
I början när Nobina tagit över så körde de ofta uttrycket -"här kör vi efter vår modell"- då tror jag många känner, vad
är det för mening? Framförallt när det gäller schemafrågor så fanns det många förslag förut, men nu tror jag inte många inte
bryr sig längre. Nobina är fast förankrade i Hastus. Det verkar inte vara möjligt att gå utanför Hastus överhuvudtaget.
Då blir tjänsterna som dom blir också. Vi har fruktansvärt mycket tomkörningar, det har påpekats många gånger.
Kan knappast vara särskilt ekonomiskt att köra tom med ett stort antal bussar varje dag kors och tvärs över hela stan.
När det skulle vara fullt möjligt att komprimera tjänster till allas gagn. Det finns så mycket som skulle kunna förändras
till det bättre och effektivare. Sedan undrar de varför det är så många skador på bussarna. Det kan man bara spekulera i.
Kan bero på många extremt långa tjänster-folk kan bli trötta och okoncentrerade.
Det här med personalgrupper existerar inte i Umeå i verkligheten. Har ännu inte haft nöjet att delta i ett sådant ännu
Facket i Umeå har idag ett mycket litet förtroende. Delvis pga nuvarande ordförande har gamla vänskapsband till
nuvarande platschef och förre ordförande.