Det börjar hetta till uppe i Umeå - Slipstvång

Startat av Bussnissen, 25 februari 2010, 13:05:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Nico


Har i egenskap av moderator flyttat detta till 'Busstrafik' då det mera är relaterat till arbetet som förare.




I egenskap av medlem kan jag dock säga att visserligen är jag personligen inte helt förtjust i slips och det finns ju uniformer där slips inte ingår. Är det däremot så att man jobbar på ett företag som har uniform där en slips ingår och även krav på att den bärs så är det inget mer med det, om man nu inte har medicinska orsaker att slippa. Själv har jag därför fått lägga undan pikétröjorna och köra med skjorta och slips och gilla läget.  :P

Känns därför som om vederbörande är ute och cyklar då det han råkade ut för är ett förfarande som stämmer överens med normala krav i de flesta fall. Har föraren inte korrekt uniform så ska han/hon tas ur trafik, åka och byta och sedan inställa sig i korrekt klädsel. Att det sedan är lite si och så med detta rent praktiskt är en annan femma, men trakasserier är det knappast i de fall där någon ser till att reglerna verkligen efterlevs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jan

Som anställd i samma företag kan jag bara hålla med dig Nico. Han har 2 alternativ, köra vidare med slips eller att sluta. Hade han vid anställningsintervjun sagt att han inte skulle ha slips hade han inte fått arbete där heller. Dock så verkar det sig så att mycket är infekterat just i Umeå.
I branschen 37 år

Jessika

Mer om detta:

"I morse gjorde bussbolaget Nobina en klädkontroll - och föraren Torbjörn Vendestad var en av dem som blev hemskickad utan lön. Invändningen att det är för kallt för skjorta och slips hjälpte inte. En längre tid har bolaget haft problem med bussar som inte hållit värmen - och med den senaste tidens kyliga väder har många av förarna tagit på sig tjocka tröjor för att hålla värmen. Men skjorta och slips ska fortfarande vara synliga, man får dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen, enligt de fyra driftsledarna som kontrollerade klädseln."
http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=3468735

Även i VK: http://www.vk.se/Article.jsp?article=333551

Citat från: Nico skrivet 25 februari 2010, 13:28:46 PM
Känns därför som om vederbörande är ute och cyklar då det han råkade ut för är ett förfarande som stämmer överens med normala krav i de flesta fall. Har föraren inte korrekt uniform så ska han/hon tas ur trafik, åka och byta och sedan inställa sig i korrekt klädsel. Att det sedan är lite si och så med detta rent praktiskt är en annan femma, men trakasserier är det knappast i de fall där någon ser till att reglerna verkligen efterlevs.

... samtidigt så har det varit ovanligt kallt i Umeå just denna vecka (ner mot -30 grader). Jag tycker dock inte själva demontrationen är särskilt smart om man vill ha kvar jobbet...

/Jessika

Bussnissen

Det här verkar egentligen inte röra slipsar eller inte, det är mer att trafikchefen vill göra någon form av statement.
Folk har kört utan slips hela vintern utan att någon sagt något. Men nu är det bråk och tjafs om annat också.
Då kommer saker och ting på rad.
Stämningen är som bekant infekterad och det här kan betraktas som bara en sak i raden.
Sedan kan man undra om en förman har visitationsrätt på en bussförare.
Såvitt jag vet så är det bara Polis , Tull och liknande som har den rätten.
Så om jag vill sitta med jackan uppdragen till halsen pga kylan så ska ingen lägga sig i det- anser jag.

Jan

Citat från: Bussnissen skrivet 25 februari 2010, 13:49:08 PM
Det här verkar egentligen inte röra slipsar eller inte, det är mer att trafikchefen vill göra någon form av statement.
Folk har kört utan slips hela vintern utan att någon sagt något. Men nu är det bråk och tjafs om annat också.
Då kommer saker och ting på rad.
Stämningen är som bekant infekterad och det här kan betraktas som bara en sak i raden.
Sedan kan man undra om en förman har visitationsrätt på en bussförare.
Såvitt jag vet så är det bara Polis , Tull och liknande som har den rätten.
Så om jag vill sitta med jackan uppdragen till halsen pga kylan så ska ingen lägga sig i det- anser jag.

Det fins inget som säger att slipsen ska synas utan att den ska bäras.
I branschen 37 år

Ulf Rådeström

Håller med de flesta i tråden - förutom Bussnissen då.
Vill han gå emot det är det upp till honom. Men det är fortfarande företagets policyfrågor han skrev på när han började sitt arbete på nämnda företag - även om dessa skulle ändras under tiden.

Följ eller åk hem...enkelt - håller med Jan - det finns många arbeten som inte kräver slips - ta ett av dom kanske är bättre?

Ersa

#7
När är det för kallt för skjorta? Skjortan kombinerar de flesta med NATO-tröjan som ju syns på bilden i VK. Drar man blixtlåset längst upp på denna, så syns inte skjortan och slipsen. Att skjorta och slips alltid ska vara synliga har jag aldrig hört förr. Och när måste man "dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen"? Under hela arbetsdagen eller bara under själva inpektionen? Så då får inte blixtlåset på NATO-tröjan användas?



Om det bara är slipsen som bråket gäller är det väl tillåtet att istället för skjorta ha pikétröjan på sig innanför NATO-tröjan, för till pikétröjan har man ju aldrig slips. Så 100% slipstvång är det ju aldrig på något av de stora bussföretagen.

Alternativen ovan kan även appliceras på Veolia, som har alla motsvarande plagg sant några till.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 15:26:25 PM
När är det för kallt för skjorta? Skjortan kombinerar de flesta med NATO-tröjan som ju syns på bilden i VK. Drar man blixtlåset längst upp på denna, så syns inte skjortan och slipsen. Att skjorta och slips alltid ska vara synliga har jag aldrig hört förr. Och när måste man "dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen"? Under hela arbetsdagen eller bara under själva inpektionen? Så då får inte blixtlåset på NATO-tröjan användas?



Om det bara är slipsen som bråket gäller är det väl tillåtet att istället för skjorta ha pikétröjan på sig innanför NATO-tröjan, för till pikétröjan har man ju aldrig slips. Så 100% slipstvång är det ju aldrig på något av de stora bussföretagen.

Alternativen ovan kan även appliceras på Veolia, som har alla motsvarande plagg sant några till.
Erik, du har själv jobbat i Umeå så du vet hur det fungerar. Det har varit en lång tids tjafsande hit och
dit. Så det här med slipsen känns mest som en ursäkt för att fortsätta att bedriva härska och söndra tekniken vidare.
Dagar som dessa saknar jag verkligen Veolia, som jag känner som ett sympatiskt, medkännande och trevligt företag.
På den tiden gick jag till jobbet med glädje varje dag. Så är inte fallet idag.
Nobina verkar bara leta nya anledningar för att trycka ned personalen. I det sammanhanget det här med slipsar bara
en nonsensgrej för tröga och konservativa i branschen. Det gäller inte dig, för jag vet att du är en anhängare av slips.
Skillnaden mellan dig och många andra i dessa spalter är att jag aldrig hört dig vilja pådyvla andra din åsikt i frågan.
Bussbranschen borde leva efter parollen "lev och låt leva" istället för att vara så inskränkt.


Staffan Sävenfjord

Den här tråden börjar nu vara skrämmande nära att bryta mot regeln om att detta inte är ett forum för att framföra klagomål mot bussbolag. Vågar man hoppas på lite självsanering i fortsättningen?

Staffan
Moderator
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mittlinje

Givetvis skall ALLA busschaufförer bära slips, och det i ALLA väder. Slipsen är en del av uniform och när slipsen läggs är det arbetsklädsel. Hur snacket gått för att förbättra klädpolicyn på plats i Umeå vet jag inte men innan man skcikar hem någon bör man upplysa om vikten av representation. En uniform bärs dessutom av en tjänsteman vilket kan innebära högre straffsats för våldsverkare (dock följs väl inte detta fullt ut). För mig i min roll finns inget alternativ till slips förutom scarfs för kvinnor.

CS

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2010, 15:26:25 PM
När är det för kallt för skjorta? Skjortan kombinerar de flesta med NATO-tröjan som ju syns på bilden i VK. Drar man blixtlåset längst upp på denna, så syns inte skjortan och slipsen. Att skjorta och slips alltid ska vara synliga har jag aldrig hört förr. Och när måste man "dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen"? Under hela arbetsdagen eller bara under själva inpektionen? Så då får inte blixtlåset på NATO-tröjan användas?



Om det bara är slipsen som bråket gäller är det väl tillåtet att istället för skjorta ha pikétröjan på sig innanför NATO-tröjan, för till pikétröjan har man ju aldrig slips. Så 100% slipstvång är det ju aldrig på något av de stora bussföretagen.

Alternativen ovan kan även appliceras på Veolia, som har alla motsvarande plagg sant några till.

Fast pikén får bara användas under några sommarmånader. Så var det i alla fall medan jag körde för Swebus.

Uniform är något som ingår i vissa arbeten, bär den eller gå hem. SÅ enkelt är det.

Ersa

#12
Citat från: CS skrivet 25 februari 2010, 16:37:36 PM
Fast pikén får bara användas under några sommarmånader. Så var det i alla fall medan jag körde för Swebus.

Det har du säkert helt rätt i, så där kan jag givetvis backa. Jag har bara kört i pikétröja c:a 4-5 arbetsdagar det senaste decenniet, så jag har dålig koll på reglerna för denna.

Citat från: CS skrivet 25 februari 2010, 16:37:36 PM
Uniform är något som ingår i vissa arbeten, bär den eller gå hem. SÅ enkelt är det.

Men jag hänger ändå upp mig på påståendet "dra ner jackan och hålla undan tröjan vid halsen" från SR.se
Uniform är en sak, och slips köper jag. Men hemgång utan lön om jag drar upp blixtlåset på tröjan framför slipsen är en annan sak.

Ulf Rådeström

Citat från: Bussnissen skrivet 25 februari 2010, 15:59:32 PM
Skillnaden mellan dig och många andra i dessa spalter är att jag aldrig hört dig vilja pådyvla andra din åsikt i frågan.

Hoppsan - där sa du något - pådyvla oss andra i dessa spalter din åsikt.

Läser man Bussnissens inläggshistoria så pådyvlas vi den ena efter andra negativa saken och utfarandet mot busstrafiken och bussföretagen i allmänhet, och Nobina Umeås chef i synnerhet.
Man skulle nästan kunna tro att det är "Bussnissen" som är demonstranten på torget kanske?

Håller med Staffan - skärpning!

SimonB

Suck...  :(
Vad bryr mig jag som resenär om huruvida föraren har slips eller ej? Huvudsaken är att han har en vårdad klädsel, och framför allt att han gör sitt jobb på ett bra sätt. Trivs han inte eller sitter och fryser, så kommer han inte heller att göra ett bra jobb.