Stil på busschaufförer?

Startat av Buss-Hasse, 08 februari 2010, 21:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

UglyJazz

Allmänt om kläder:

Om chauffören inte ens vet hur man knyter en slips eller knäpper knapparna på ett snyggt sätt,
hur ska man då kunna veta om han klarar av att framföra sitt fordon på ett snyggt sätt?

Kläderna är det som gör mannen (kvinnan) och skiljer oss från djuren (eller passagerarna)...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Björn Ax

Citat från: UglyJazz skrivet 10 februari 2010, 10:34:52 AM
Allmänt om kläder:

Om chauffören inte ens vet hur man knyter en slips eller knäpper knapparna på ett snyggt sätt,
hur ska man då kunna veta om han klarar av att framföra sitt fordon på ett snyggt sätt?

Kläderna är det som gör mannen (kvinnan) och skiljer oss från djuren (eller passagerarna)...

Förlåt att jag lägger mig i denna tråd igen men detta var jag tvungen att svara på.

Vad har förarens förmåga att knyta en slips med hans sätt att köra buss??

Jag har ingen aning om hur man knyter en slips. Det gör frugan. Det gör absolut inte mig till en sämre förare.

Sen är det faktiskt lite mera än så som gör att vi skiljer oss från djuren som du säger.

nohlin

När det gäller slips så kan man ju skaffa sådana av den typen som man inte behöver knyta alls.

När jag körde taxi var det mörka byxor (egna), vit skjorta (egen om man hade tröja ovanpå, annars med loggan), slips (säkerhetsslips med gummiband runt halsen) och tröja/slipover (med logga) som gällde. Till detta krävdes det även mörka skor (egna). Sen fannd det lite olika jackor och liknande.

Tycker det var helt okej, både på vintern och sommaren, som yrkesförare kan jag helt klar acceptera att gå i långa byxor även på sommaren, det är ju ändå inte alla kunder som, av olika skäl, gillar/accepterar nakna ben.

/nohlin

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2010, 11:12:22 AM
Vad har förarens förmåga att knyta en slips med hans sätt att köra buss??
Jag har ingen aning om hur man knyter en slips. Det gör frugan. Det gör absolut inte mig till en sämre förare.

De mest stiliga symmetriska knutarna t.ex. Windsor, som jag helst använder i arbetet, har jag ofta svårt att få till själv, så jag brukar be om assistans. Men i stort sett alla bussbolag har väl säkerhetsslipsar numera? Antingen ihopsydda färdigknutna med gummiband baktill, eller vanliga slipsar med en "kardborreskarv" mitt i, som man bara behöver knyta en gång.

Nico


Javisst är det så, med en riktig slips så kan man även få en halvdan skjortkrage att sitta bra! Själv föredrar även jag Windsor, men annat kan förekomma. När det begav sig en gång i tiden så hade jag en liten instruktionslapp upptejpad på hallspegeln, men numera sitter knytandet i handleden så... Säkerhetsslips använder jag däremot istället för slangbella!  ;D   ;)


Håller i övrigt med Björn Ax om att slipsen absolut inte är en garanti för något alls utom möjligen att den föregivne föraren verkligen tillhör bolaget han utger sig för att representera. En uniform behöver dock inte per automatik innehålla en slips och som påvisats går det mycket bra att se proper, professionell och fräsch ut även i lite ledigare klädsel än mörka kopior på arméns M/1960.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 februari 2010, 14:07:13 PM
Swebus hade en variant med ett clips som skulle fästas över skjortknappen, inte alltid perfekt resultat ;D

Jodå, två sådana återfanns i "lagret" förra året, varvid den ena snabbt rekvirerades! ;) Den fungerar bra på vissa skjortor, men sämre på andra.

lil-sis

Hur kan man komma och säga att någon annans åsikter är överbevisade?

Vad jag tycker är upp till mig och om någon annan tycker något annat så betyder inte det i en sådan här diskussion att den ena har rätt eller fel.


sukkeri

Undrar vem som slipper slipsen först, busschaufförerna eller personalen på MC Donalds?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2010, 11:48:56 AM
vanliga slipsar med en "kardborreskarv" mitt i, som man bara behöver knyta en gång.

Ja såna har vi på GUB. Dock behövs knuten justeras lite då och då. Ibland även knytas om då den har blivit förstörd av för många av och på tagningar. :)

Det är då frugan blir påkallad. :P

buskörare

Citat från: sukkeri skrivet 11 februari 2010, 12:11:26 PM
Undrar vem som slipper slipsen först, busschaufförerna eller personalen på MC Donalds?

Eftersom majoriteten jag sett på mcDonalds inte har slips så gissar jag att saken är avgjord.

bussgrabben

Citat från: Busstobbe skrivet 09 februari 2010, 20:26:27 PM
På tal om shorts, menar ni då att det skulle vara bättre att göra som en manlig busschaufför nånstans i landet för några år sen (minns ej exakt), dra på sig en kjol istället? Skulle det ge mindre "negativa" synpunkter på föraren och bolaget han representerar?  ;)

http://www.aftonbladet.se/wendela/article155134.ab

Drängen

Den här ryska bussen som anges som referens, eller vad man ska kalla det. Hur vet man säkert att dom som sitter bredvid bussföraren ingår i bussbesättningen?. Kan det inte lika gärna vara passagerare som tagit plats där?. Utan att vara säker, så kan jag tänka mig att det tas lite lättare på regler och bestämmelser i Ryssland än i Sverige.

Nico


Det är nog inte så att "det tas lite lättare på regler och bestämmelser i Ryssland än i Sverige" utan att man ofta inte bekymrar sig så mycket alls. I alla fall inte om det rör sig om inrikestrafik då det ofta finns vissa s.k. ekonomiska möjligheter att klara sig ur knipor. Ska ekipaget däremot utanför gränserna blir det lite tuffare, men även här beror det troligen en del på vart de ska.  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kaxen

Citat från: vitamin skrivet 09 februari 2010, 22:45:13 PM
Jag hade förmånen att köra för Glumslövs Bussturist AB som hade ett rykte om sig att ha rena och välskötta bussar, företaget bedrev skolkörning, beställning och turist trafik.
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt. Hände att vi blev indragna i snöbollskrig med ungarna eller någon annan aktivitet som inte uniformen är gjord för.
Beställningstrafik var det i princip alltid uniform som gällde, inkl slips. Dock var det lämpligt att läsa körordern då beställningstrafiken även innefattar tex skolutflykter, alltså annan vårdad klädsel.
Vid turisttrafik var det uniform som gällde. Vid turer upp till en 5-7dgr körde jag i stort sett alltid i uniform, vid längre resor användes uniformen första och andra dagen sen körde jag i vårdad klädsel dock aldrig i jeans. Sista dagen bars uniformen också. Körde en hel del Scotland runt för Europa Touring. Alltid kilt i Scotland och även sista dagen från Holland till Malmö. Kan lova er att det var otroligt uppskattat!
Kläderna gör mannen! Men utan man inga kläder! Och jag har alltid haft förmånen att köra med nya bussar, max 3-4 år gamla. Alltid hållit min buss i perfekt skick, hel ren o blank. Alltid börjat och slutat dagen med ett leende. Alltid välklädd, hel och ren. Att man ska ge 100% i detta yrket finns det en del som säger..ge lite till det ger en fantastisk utdelning, jag lovar. Trots mitt val av kläder som inte alltid inburit uniform har jag alltid blivit bemött med respekt oavsett land, plats, hotell, gäster, och företag.
Bra kläd val är grå el blå byxor, vit skjorta variera med olika slipsar och livremmar. Två resväskor är också bra vilket under lättar för den som tvättar...(vilket min mor gjorde på den tiden)
Man ska inte dömma ut folk bara för att uniformen saknas...
Tyvärr finns inte Erik Nilsson på Glumslöv mer, men bättre arbetsgivare får man leta efter, vi hade stor frihet men vi hade ett ansvar också....och vi hade roligt..mycket roligt!

Göran Cederberg 

Tjänstemannaskyddet då? Jeans och tröja hör inte hemma på någon som sitter bakom ratten! Åtminstone inte på ett seriöst bussbolag.

JDS

Citat från: Kaxen skrivet 19 februari 2010, 21:10:09 PM
Citat från: vitamin skrivet 09 februari 2010, 22:45:13 PM
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt.
Tjänstemannaskyddet då?

Ja, att han inte tänkte på det! Fängelserna är redan överfyllda av skolbarn på utflykt som har blivit dömda för våld mot tjänsteman!  ;D