Stil på busschaufförer?

Startat av Buss-Hasse, 08 februari 2010, 21:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

#30
*suck*
Ännu en som måste trycka till när det inte finns något mer att säga när hans åsikter känner sig totalt överbevisade.

Visst - vi skall alla se tiden ann och det säkert blir en förändring - men vänd på det och ta på dig slipsen nångång och uniformsbyxorna och se ut som en bussförare för ett tag och inte som en privatperson - testa det och kolla om du i längden kanske får ett annat bemötande och respekt i ditt yrke....

Men vi andra har ju helt fel i denna diskussion - vi har ju bara döva öron o inskränkthet  :)

Bara för att jag är väldigt rak i mina åsikter och mitt sätt att uttrycka mig betyder det inte att alla andra inte får säga något - vilket en del känner det som - sorry isf...

Ulf Rådeström

Förresten...måste bara säga en sak till...

Det har inte med just japaner att göra.
Men du har ju i kollektivtrafiken olika typer av människor - de som ställer väldigt höga krav på service och bemötande och ordentlig klädsel ner till de som tycker allt är skit samma.

Lägg ribban på de högsta - så blir ju alla nöjda...är det så fel?

Jonas Strömblad

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 12:27:16 PM
Detta har jag skrivit om förr, men det börjar bli ett tag sedan så en repris vore kanske lämplig. En av mina förra chefer sa (ungefär) detta vid en debatt med en envis anställd:

Han nämnde ingenting om att ha tofflor på sig till uniformen?  ;D
/J

bisquit

Intressant diskussion. Personligen anser jag det är upp till varje enskilt företag att bestämma hur en förare skall vara klädd. Vintertid är det långärmad skjorta och slips och byxor och snygga bra arbetsskor. Ordentlig jacka. Sommartid så borde det vara okej med en snygg pikétröja och slipover. Alt. Kortärmad skjorta, slipover, utan slips. Men visst sitter man och kör linjetrafik å det är hett i bussen. Så tycker jag det är upp till varje företag att ta beslut om ev shorts. På min fars jobb så får de åka hem och göra rätt ifall de missat slipsen. Det på arbetstid. Det vill säga att de blir avlösta och får löneavdrag. Men på mitt jobb är det långbyxor och tröja året om.(Jobbar dock som bagare).
På jobbet har jag ständigt minst 30+ varje dag inomhus. Å jag klagar inte.

Ersa

Citat från: bisquit skrivet 09 februari 2010, 12:44:25 PM
Intressant diskussion. Personligen anser jag det är upp till varje enskilt företag att bestämma hur en förare skall vara klädd. Vintertid är det långärmad skjorta och slips och byxor och snygga bra arbetsskor. Ordentlig jacka. Sommartid så borde det vara okej med en snygg pikétröja och slipover. Alt. Kortärmad skjorta, slipover, utan slips. Men visst sitter man och kör linjetrafik å det är hett i bussen. Så tycker jag det är upp till varje företag att ta beslut om ev shorts. På min fars jobb så får de åka hem och göra rätt ifall de missat slipsen. Det på arbetstid. Det vill säga att de blir avlösta och får löneavdrag.

Visst är det företagen själva som sätter upp sina "uniformsreglementen".

Nobina har ett stort urval av plagg och två typer av inriktningar. "Traditionell" med kavaj, väst, skjorta, slips och långbyxor utan benfickor, samt "Ledig" vilket innebär en rätt snygg pikétröja eller skjorta med slips, midjejacka och byxor med benfickor eller shorts. Byxor med benfickor får enligt reglementet inte användas tillsammans med kavajen. Tjatar man tillräckligt länge kan man även få ut en skärmmössa. :)

Swebus Express har bara det som motsvarar Nobinas alternativ "Traditionell", dvs kavaj och långbyxor utan benfickor. Med all rätt, då pikétröjor och kortbyxor inte hör hemma på luftkonditionerade långfärdsbussar som konkurrerar med tågen.

Veolia har en mer ledig stil över hela utbudet, med en kavaj som tyvärr är lite mer kort och "slapp" jämfört med Nobinas. Dessutom går det inte att få tag i långbyxor utan benfickor. Men de flesta andra plagg som finns utöver dessa anmärkningar är helt fenomenala att arbeta i. Precis som på Nobina går det enkelt att slippa slipstvånget genom att ta den (inte lika snygga) pikétröjan varma dagar utan att det blir diskussioner.

Alla tre ovanstående har även även sjal och kjol för damerna.

buskörare

Jag använder inte slips, helt enkelt för att jag inte anser att den passar på tjejer. Eller snarare på mig. Sjal har jag, den har jag i princip helt lagt bort eftersom jag har stickad tröja med krage som skymmer den ändå. Sommartid var vi friade från sjal och slips (1 maj till 1 okt om jag minns rätt) i Örebro, här i Stockholm verkar det vara slappare. Jag har i princip alltid skjorta och långbyxor eftersom jag inte gillar kjolen. Tyvärr är dambyxorna inte trevliga sommartid och det ger konsekvenser  :-[
Men försöker se så proper ut som möjligt förstås. Dock saknar jag en vit piket-tröja, våra mörkblå är varma och inte speciellt snygga tycker jag.

Jo

Citat från: MrX skrivet 09 februari 2010, 11:59:35 AM
Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik. Jag brukar alltid ha skjorta och slips, på sommaren händer det att slipsen åker av och vissa dagar åker pikétröjan på, variation förnöjer. Som ett led i att försöka höja statusen på kollektivtrafiken borde ju det första intrycket med en propert klädd busschaufför vara ett exemplariskt steg i rätt riktning. En busschaufför som ser korrekt ut har ju mycket enklare att få positiv respons på sin körning vilket i ett senare skede kan leda till att synen på kollektivtrafik förändras och då förhoppningsvis till det bättre. Man får bara en möjlighet att göra ett första intryck, det är den första lektionen man får lära sig om man läser retorik..

Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.


Ett bättre första steg kanske vore att höja statusen på kollektivtrafiken kanske vore att köra med hela bussar som inte lagas med silvertejp, playwood och popnitar. Och sen tror jag nog att servicevilligheten är viktigare än en eventuell slips. Jag tycker nog själv att shorts kanske är tveksamt men att slipsen absolut inte är nödvändig i alla lägen. Men om nu shorts finns i uniformen tycker jag det är fritt fram att använda dessa.

Vad tycker ni förresten om andra saker som har att göra med förarens utseende/attityd?
1.Att föraren är rökare?
2.Synlig tattuering?
3.Udda frisyr?
4.Svårt att förstå språket?
5.Att han/hon är tjock?

Kan nog med fog påstå att i varje fall i kollektivtrafiken irriterar sig resenärerna mer på ovanstående och inte huruvida föraren har slipps eller inte. Mest hatade är nog den första gruppen. Särskilt om de står och röker precis i anslutning till den öppna bussdörren och/eller efter det att bussen har haft sin avgångstid (Jo jag vet att bussen kan ha varit sen från början och att föraren måste ha sin vilotid enligt vilotidsreglerna). Fast även en del rökande kunder ogillas nog av förarna också, särskilt de som ska röka enda tills de är framme vid bussen och sen kliva på precis i sista minuten för att sen sätta sig i främre delen av bussen :)




Nico


Jos punkter är sannerligen på pricken då många faktorer samverkar i hur folk ser på yrkesförare och deras uppträdande. I övrigt så brukar den här typen av diskussion poppa upp med jämna mellanrum och ståndpunkterna är ofta givna. Själv håller jag med bägge parter i olika hänseenden och i princip kan man nog hävda att alla är överens om att en busschaufför ska se proper ut samtidigt som det tydligt ska framgå vem hon/han har för funktion och vad som representeras.

Har däremot sagt det förr och säger det igen, uniform är synonymt med enhetlig klädsel – inte med vissa specifika klädesplagg! En proper klädsel behöver därför inte nödvändigtvis utgöras av vit skjorta och slips i alla väder, men det är oftast den enklaste och därmed billigaste lösningen. Även detta ses numera över då man mera är intresserad av det praktiska då slipsar ofta är i vägen, vitt blir smutsigt etc. varför det gäller att hitta gångbara alternativ. Klädkoderna är fortfarande ofta dikterade av det faktum av att man förr hade ett nästintill militaristiskt snitt på många samhällsfunktioner, från polis via buss och taxi till brevbärare. I dagens läge är det nog dock nästan bara yrkesförarna som håller fast vid slips och vit skjorta i de mera praktiska grenarna.

Inom nästan alla andra yrkeskategorier tillhandahåller man däremot istället kläder som är mera lämpade och anpassade till uppgiften – utan att bärarna fördenskull ser mindre propra ut eller riskerar att misstas för någon annan. Man talar även hellre om profilkläder än om uniform och det ligger även lite närmre sanningen. Numera kan man nog även säga att man i många fall klär sitt folk för uppgiften snarare än tvärtom vilket t.ex. innebär att vare sig polis eller militär använder slips annat än i undantagsfall. Till syvende och sist så är nog en förare med ren och fräsch vit piké att föredra en sommardag framför killen som kommer med skrynklig skjorta, slips som går att koka soppa på och svettfläckar lite här och var...   :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buss-Hasse

Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet?  Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet!

Nico


Citat från: Hans Jacobsson skrivet 09 februari 2010, 14:55:07 PM
Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet? 

Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet!

Jobbar nattskift för stunden så...  :D  Angående bussen på bilden så är det där inte helt sällsynt när man kommit en bit från den svenska ankdammen, och speciellt öster- och söderut så är uniformskrav av nordiskt snitt inte heller så vanligt alla gånger. Vit skjorta och mörka byxor används mest av servitörer mm. medan buss- och taxiförare ofta är helt civila. Det är dock inget som säger att inte många klär sig snyggt och propert för det och t.ex. en förare med mörka chinos och en välstruken beige piké fungerar för mig i alla fall. Däremot så håller jag med om att slitna badshorts och en fläckig t-shirt inte ser proffsigt ut, men just sådant brukar tack och lov vara ganska sällsynt på de allra flesta håll.

Vad gäller status så sitter den i många fall istället i behörigheten då det inte är alla förunnat att få C- eller D-kort utan kräver att man även ska kunna meka på plats mm. Kan även vara sådant som påverkar då man inte gärna kryper under bussen med vit skjorta. Sen sitter som sagt inte yrkeskunnandet i skjortan och slipsen, men visst är det ett attribut som är enkelt att använda och beror nog även mycket på tycke och vana här i Sverige. T-shirt och shorts är jag som sagt inte positiv till i sig, men en proper och fräsch profilklädsel som inte är lika strikt som militär högtidsdräkt ska kunna gå att använda om nu företaget/myndigheten man jobbar åt har sådana klädespersedlar att tillhandahålla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

j

Säger bara en sak-eller några: en vit kortärmad skjorta är svalare än en pike tröja!! Sen är det en vanesak faktiskt. Jag tycker att det är snyggt o propert när chauffören har skjorta o slips men visst har det hänt ett fåtal gånger att slipsen åkt av i 45+. O gammal behöver man inte vara för att ha denna åsikt!!! Är rena ungdomen slälv-bara 40  ;D

Busstobbe

På tal om shorts, menar ni då att det skulle vara bättre att göra som en manlig busschaufför nånstans i landet för några år sen (minns ej exakt), dra på sig en kjol istället? Skulle det ge mindre "negativa" synpunkter på föraren och bolaget han representerar?  ;)

Jag, som enbart är passagerare någon gång då och då, bryr mig faktiskt inte så mycket om hur föraren är klädd egentligen...

Richard

Som passagerare tänker jag inte så mycket på förarens kläder om han har shorts eller skjorta, skulle bli mer förvånad om föraren inte hade några kläder alls.

Som den föraren på Halmstads Lokaltrafik som en tidig tur fick för sig att ta ett nudistbad tidigt på morgonen då det ändå inte brukade åka någon, förutom denna morgonen då. :)  Föraren hade dessutom lagt alla sina kläder i bussen tänk vilken syn när han kom till bussen vilken uniform det ni hahahaha kallar jag för uniform  ;D ;D ;D
Undrar just vad kunden tänkte då  ;D

nimbra

Utan att plöja genom alla inläggen i tråden kan jag väl säga att det är viktigt att klädseln avviker från normal eller fritidsklädsel så att det fram går vem som är trafiktjänsteman, tjänstemannen har en annan juridisk status.

vitamin

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 09 februari 2010, 14:55:07 PM
Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet?  Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet!

Jag hade förmånen att köra för Glumslövs Bussturist AB som hade ett rykte om sig att ha rena och välskötta bussar, företaget bedrev skolkörning, beställning och turist trafik.
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt. Hände att vi blev indragna i snöbollskrig med ungarna eller någon annan aktivitet som inte uniformen är gjord för.
Beställningstrafik var det i princip alltid uniform som gällde, inkl slips. Dock var det lämpligt att läsa körordern då beställningstrafiken även innefattar tex skolutflykter, alltså annan vårdad klädsel.
Vid turisttrafik var det uniform som gällde. Vid turer upp till en 5-7dgr körde jag i stort sett alltid i uniform, vid längre resor användes uniformen första och andra dagen sen körde jag i vårdad klädsel dock aldrig i jeans. Sista dagen bars uniformen också. Körde en hel del Scotland runt för Europa Touring. Alltid kilt i Scotland och även sista dagen från Holland till Malmö. Kan lova er att det var otroligt uppskattat!
Kläderna gör mannen! Men utan man inga kläder! Och jag har alltid haft förmånen att köra med nya bussar, max 3-4 år gamla. Alltid hållit min buss i perfekt skick, hel ren o blank. Alltid börjat och slutat dagen med ett leende. Alltid välklädd, hel och ren. Att man ska ge 100% i detta yrket finns det en del som säger..ge lite till det ger en fantastisk utdelning, jag lovar. Trots mitt val av kläder som inte alltid inburit uniform har jag alltid blivit bemött med respekt oavsett land, plats, hotell, gäster, och företag.
Bra kläd val är grå el blå byxor, vit skjorta variera med olika slipsar och livremmar. Två resväskor är också bra vilket under lättar för den som tvättar...(vilket min mor gjorde på den tiden)
Man ska inte dömma ut folk bara för att uniformen saknas...
Tyvärr finns inte Erik Nilsson på Glumslöv mer, men bättre arbetsgivare får man leta efter, vi hade stor frihet men vi hade ett ansvar också....och vi hade roligt..mycket roligt!

Göran Cederberg