Stil på busschaufförer?

Startat av Buss-Hasse, 08 februari 2010, 21:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

michael k

Citathmm...vad ska man svara på det? Okunnighet och dåligt respekt för sitt företag eller arbete?
Det är oerhört förvånande att sådanan uppfattningar kommer från en förare på ett företag som kör beställningstrafik - jag antar att Sohlbergs har krav dom med?
visst har de det det är ju därför slipsen sitter på vid första mötet med folk
men att ha den på i 45graders värme nere i spanien är ju överkurs
om vi nu kunde sluta se på världen i svart och vitt genom fyrkantiga ögon så vann vi ju mycket

Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:30:37 AM
*Mycket text*

Nja jag håller faktiskt inte med dig där. Om jag skulle göra en beställningsresa med en grupp skulle inte min bedömning av företaget ligga på hur chauffören klär sig. Det skulle faktiskt ligga ganska långt nere på min lista om det ens skulle vara med.

Självklart skulle hur chauffören kör ligga 1:a på den listan.

Hur är min service sämre om jag har shorts än om jag har byxor och slips?

Är lite trött på den mentaliteten som "äldre" förare har att man måste vara proper och ha slips och byxor för att köra buss.
Min servicegrad sjunker inte bara för att jag tar på mig ett par shorts istället för byxor.

Jag är faktiskt väldigt glad att företagen inser att dom gamla normerna är på väg bort och sätter in shorts och piketröjor i kollektionen.

Ulf Rådeström

Nja...jag vet inte inte vad du menar men "äldre" förare riktigt - det handlar väl mer om syn och mentalitet på jobbet än ålder tror jag.

Kanske inte du skulle reagera, men du är ju heller ingen utländsk kund med extra krav och en helt annan syn på korrekthet än vi i lite överdrivet frigjorda Sverige har ibland.

Tyvärr är det ju så att vare sig man vill eller inte måste man anpassa sig till kunden man kör, inte tvärtom...

Angående din servicegrad sjunker den säkert inte inifrån dig sett, men utifrån kundens synpunkt så är den för väldigt många personer slafsig med shorts.

Frågan är då om man skall bry sig om sig själv, eller om man även skall göra dessa kunder nöjda med ett bra intryck?

Det är DEN poängen jag vill ha fram

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 10:42:14 AM
visst har de det det är ju därför slipsen sitter på vid första mötet med folk
men att ha den på i 45graders värme nere i spanien är ju överkurs
om vi nu kunde sluta se på världen i svart och vitt genom fyrkantiga ögon så vann vi ju mycket

Absolut....svart = tänk på dig själv och bär dina shorts och låt bli slipsen i beställningstrafik
Vitt = se kunden och dess behov och nöjdhet.

enkelt :-)

michael k

mjae
fast nu tycker jag att både jag och bussen ser pråpra och välansade ut efter en vecka på vägen
slipsen har jag inte på mig eftersom det är 45+ ute i cordoba


Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:50:30 AM
Kanske inte du skulle reagera, men du är ju heller ingen utländsk kund med extra krav och en helt annan syn på korrekthet än vi i lite överdrivet frigjorda Sverige har ibland.

Men om man ser det från andra hållet då. Om jag som kund skulle åka utomlands och åka med det landets beställningstrafik.

Så du tycker vi i Sverige är överdrivet frigjorda??
Nu kanske jag överdriver lite men skulle du tycka det vore bättre om staten bestämde lite mera? Hur vi skulle klä oss och vart vi ska gå och sånt??

Jag vill bara få fram att tiderna ändras. :)

Ulf Rådeström

Ge dig med personliga påhopp om att jag skulle vara en gammal gubbe etc bara för att jag har en uppfattning där jag tycker att jag är tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se en kunds behov.
Jag tog mitt körkort 1990, och är 43 år - så så j-a lassgammal är jag inte ännu tycker jag  :)
Men visst - jag kommer från ett företag där man första åren blev hemskickad utan lön för o ta på sig slipsen - så det har väl lärt mig att se kundens behov redan då?

Du kan aldrig komma ifrån att en välklädd förare ger ett gott intryck från allra första början och skapar förtroende från första mötet, och därmed får kunden att känna sig välkommen, sedd och trygg direkt.

Med en korrekt klädsel har du en bit på vägen att skapa detta intryck. Körningen kommer ju i steg två när du börjar rulla - men har du redan då kanske gjort ett sämre/mindre bra/dåligt (välj själv) intryck mot kunden så har den redan kanske "fel" inställning när du börjar köra då kunden förväntar sig något annat än vad den fick klädeslmässigt tex.

Kanske du borde sätta dig och prova på beställning (inte bara en stadsbuss med beställning av några skolbarn till simhallen) - utan "riktig" beställning, så tror jag du får en annan uppfattning?

Utan att blanda in staten så ja - jag tycker att många som har vissa yrken som bussförare ser alldeles för mycket till sig själva och inte till kunden i sådana saker som vi pratar om här. Det är helt ointressant vad du tycker om att ha på dig - det är kunden som du skall serva, inte tvärtom som många tycks tro. och är det +45 grader - så måste man kunna vara så professionell så man gör en bedömning av vilken kund det är man har, om man har en tillräckligt bra kontakt för att lätta på slips eller skjortknappar, eller ta på sig shortsen - men det är fortfarnade intrycket mot kunden som gäller - inte dig.

Sen får jag vara hur mycket stofil som helst om jag är det för att jag tycker att kunden går i absolut första rummet.
Och tiderna ändras inte alls så snabbt som du tycks tro - få en utländs kund till en läkarkongress så hade det varit helt fel med shorts och utan slips - garanterar dig  :)

Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 11:10:25 AM
Ge dig med personliga påhopp om att jag skulle vara en gammal gubbe etc bara för att jag har en uppfattning där jag tycker att jag är tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se en kunds behov.
Jag tog mitt körkort 1990, och är 43 år - så så j-a lassgammal är jag inte ännu tycker jag  :)

Har jag NÅNSIN sagt att du är en gammal gubbe? Jag sa faktiskt ÄLDRE chaufförer.

Sen har du rätt. Jag har aldrig kört riktig beställningstrafik det erkänner jag. Men skulle det företaget ha shorts i kollektionen så skulle jag ha det. Självklart så skulle jag ha på mig det som företaget kräver att jag har på mig. Men jag behöver ju inte gilla det och det behöver ju inte sammanfatta vad alla resenärer tycker att jag som chaufför får ha på sig.

Jag kan bara säga min uppfattning om vad jag som yngre chaufför OCH resenär anser vara acceptabel uniform.

Sen har jag faktiskt haft med mig utländska "kostymnissar" så att säga när jag kört buss i shorts på sommaren.
Har endast fått positiva kommentarer av dom som sagt nånting. Dom flesta har sagt att dom också önskade få ha lättare kläder på sig.

Men som sagt jag har ju inte träffat hela världen. Det tror jag ingen har.

Var har du fått för dig att jag tycker du är en stofil för? Har jag sagt det eller?
Bara för att jag säger äldre chaufförer så betyder inte det att ni är stofiler eller gamla gubbar. Ni är bara äldre än mig. Så enkelt är det.

Jag är inte här för att hoppa på nån utan jag måste ju också få ha mina åsikter om hur det borde vara eller hur??

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 februari 2010, 11:21:50 AM
Efter att ha följt denna debatt ända hit vill jag sammanfatta läget att det nu står 10-0 till Ulf!

Och hur har du kommit fram till detta då? Vi utbyter åsikter. Vad är det för himla mentalitet att poängsätta åsikter??

Det är ju ett forum där man får ha åsikter. Bara för att man har en åsikt så behöver den ju inte vara rätt eller fel. Det är ju hur jag ser på situationen.

IntresseTrafik

Jag är född 1976 och har haft busskort sedan 1998 om det har någon betydelse.
Kör nästan bara linjetrafik även om någon kortare abonnering någon gång per år hinns med.
Jag jobbar åt ett av de större bussbolagen i Sverige. Hos oss tillhandahåller arbetsgivaren shorts men jag har inte hämtat ut några eftersom jag inte tycker det passar till en bussföraruniform. Jag använder alltid skjortan och nästan alltid slipsen. Undantag om jag inte hinner knyta den på morgonen men då ligger den i fickan och åker på under dagen. Det händer inte ofta kanske bara 2 gånger per år. Jag tycker att pikétröjer kan se okej ut och att shorts kan vara skönt.

Men jag att jag vill se proper ut och vill ge ett proffsigt intryck av att vara en yrkesman som resenärerna kan lita på. Då känner jag att jag vill se ut som en bussförare och klär mig därefter.

MrX

Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik. Jag brukar alltid ha skjorta och slips, på sommaren händer det att slipsen åker av och vissa dagar åker pikétröjan på, variation förnöjer. Som ett led i att försöka höja statusen på kollektivtrafiken borde ju det första intrycket med en propert klädd busschaufför vara ett exemplariskt steg i rätt riktning. En busschaufför som ser korrekt ut har ju mycket enklare att få positiv respons på sin körning vilket i ett senare skede kan leda till att synen på kollektivtrafik förändras och då förhoppningsvis till det bättre. Man får bara en möjlighet att göra ett första intryck, det är den första lektionen man får lära sig om man läser retorik..

Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.

Ulf Rådeström

#25
Jaja Björn...bli nu inte så himla arg.

Jag vill fortfarande ha fram att man måste kunna se kunden först.

Det är klart det är andra krav på "kundseende" i olika typer av busstrafik, därmed inte sagt att man inte måste ha ett oproffessionellt bemötande.

Men en sak är säker - du kommer aldrig (åtminstone inte nu) träffa något företag i beställningstrafik som skulle ha shorts i kollektionen - det skulle inte funka helt enkelt för den kategorin kunder man har att göra med.

Fortfarande har du bara kört dessa som du kallar "kostymnissar" med en stadsbuss eller en "lättare beställningsbuss" och inte den typen jag menar här med "riktig bestälningstrafik".

Ta mina japaner som exempel. De betalar ett antal tusen för att se något annat än just Japan på sin två veckor korta semester dom har om året. Det är en stor uppoffring av både tid och pengar för dom att komma hit och se en del av Europa. Mentaliteten är hög angående krav i allmänhet i japanska kulturen, och då måste jag även vara tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se detta.
Det skulle vara fullständigt otänkbart att ha shorts på sig i en sådan situation, och faktiskt även inte ha slips - som ju ses som ett pråperhetstecken.

det handlar inte det minsta om att Sverige skulle utvecklas framåt - det handlar om att man måste kunna vara tillräckligt professionell i sitt yrke att du ser kundens behov.

Hur blir du igenkänd med din lilla logga i shorts och t-shirt av de som behöver hjälp på torget  när du ser ut som vilken civilperson som helst? Ett par uniformsbyxor, en skorta och en slips...DET känns ingen och kan tas för en uniform....inte det du argumenterar för...sorry

Ulf Rådeström

#26
Citat från: MrX skrivet 09 februari 2010, 11:59:35 AM
Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik.
Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.

Jo, det är klart du har rätt - se mitt inlägg i svaret till Björn angående att kunna bli igenkänd som företagets ansikte på torget av de som behöver hjälp.

Jag nedvärderar inte linjetrafiken på något sätt vill jag vara noga med att säga - men precis som du säger...turist är lite dyrare, mer påkostat, mer exklusivt och helt själlvvalt och självfinansierat av den som åker - så då skal ju absolut kraven vara högre - så även på klädseln.

Vill även hålla med om att kundens första intryck är viktigt - och det får den INNAN man börjar köra som du skriver....

groenis

Då jag har jobbat med Uffe så kan jag inte klandra hans uniform möjligtvis innehållet ;D
Då jag åker en del beställningstrafik i Tyskland inbjuden av MB så var det en förare som ursäktade sig över att han hade en privat kort jacka som hängde på kroken bakom honom men han var nyanställd och inte fått någon ännu.
Inom de stora taxibolagen så har de folk som kollar din uniform,
Du slipper slipsen om du har piketröja och inga shorts långbyxor gäller
Jag har även jobbat på ett bolag där Vd gick runt i skitiga jeans och storrutig skjorta och representera företaget utåt,
Han har ännu inte skaffat uniformer till förarna de kör i sina privata kläder (vem är förare och vem är gäst)

/Lennart

Björn Ax

Ja jag lämnar denna diskussion då jag talar för döva öron verkar det som.

Jag hoppas folk kan vara öppna för nya idéer nån gång iaf.

Ja jag har inte träffat så många japaner så jag vet inte. Bara det man sett på tv.
Jag åker dock inte på semester för att se på den som kör bussen hela tiden.

Nu vet jag att du kommer säga emot mig men jag ser inget problem i att den som kör har shorts. Om det nu finns nån företagslogga på dom eller liknande.

Men jag hoppas ni kan nån gång se det på ett annat sätt. Bara för en stund. Men vi får se.

Men det är väl inte du som bestämmer när jag ska lämna diskussionen va, Ulf??
Du som tror jag gör personliga påhopp bara för att du har en annan uppfattning än mig.
Det verkar ju som om du inte gillar när folk har en annan uppfattning än dig.

Men ha det så bra alla i denna diskussion. Vi kanske släpper lite på den strikta samhället vi har nån gång i framtiden.

Ersa

Detta har jag skrivit om förr, men det börjar bli ett tag sedan så en repris vore kanske lämplig. En av mina förra chefer sa (ungefär) detta vid en debatt med en envis anställd:
Jaså, du vill bara ha slips på dig vid beställningskörningar? Då ser du till att ha slips på dig jämt, för all trafik räknas som beställningstrafik. Om det inte är en organisation eller ett företag, så är det kommunen eller landstinget som beställt körningen!

;D