Stil på busschaufförer?

Startat av Buss-Hasse, 08 februari 2010, 21:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Hasse

Hej.
Sitter om kvällarna och finkammar www.fotobus.msk.ru med jakt på gamla svenska bussar. Idag tror jag att jag hittat en gammal svensk Neoplan Spaceliner (iallafall kom den många sådana till Sverige 80/90-tal så det kan ju vara en f.d svensk).

Men den här bilden tyckte jag var lite smårolig i tanke på personalens stil och körställning nere i "pannrummet". Kanske något att ta upp en tråd på här? Hur skall egentligen en respektabel busschaufför vara klädd? Vad föredrar du?

http://fotobus.msk.ru/photo/219530.jpg


Edit: Bild till länk.

michael k

sitta och röka där nere?
hela bussen är utan stil

LarsBudtz.dk

Ha! Jeg får virkelig bekræftet mine fordomme om russere!  :D  ;)
Titta på mina bilder på http://busglobe.com/user/larsbudtz !

j

Jag anser att man ALLTID i tjänst ska ha skjorta,slips o mörka byxor! Och inga jeans !! Gästen ska se vem som är föraren och inte behöva gissa till sig det. Har sett alldeles för många fula chaufförsben varma sommardagar under mitt yrkesliv

Björn Ax

Citat från: j skrivet 09 februari 2010, 07:29:49 AM
Jag anser att man ALLTID i tjänst ska ha skjorta,slips o mörka byxor! Och inga jeans !! Gästen ska se vem som är föraren och inte behöva gissa till sig det. Har sett alldeles för många fula chaufförsben varma sommardagar under mitt yrkesliv

Känns lite gammaldags om du frågar mig. Varma sommardagar har jag shorts och t-shirt. Givetvis med företagsloggan på. :)

Jag skulle aldrig klara sitta i 45-gradig hetta med skjorta, slips och mörka byxor. Om jag har kläder med företagets logga på så ser dom ju att jag är busschaufför.

Så det där med skjorta, slips och mörka byxor känns lite 50-tal för mig. Självklart har jag det på mig när man måste men jag skulle hellre ha nåt annat.

michael k

slips varma dagar ;D
kan vara bra att torka sig i pannan med
nej tror inte det
det känns ju nästan lite trafikfarligt att snörpa till syretillförslen en varm sommardag

lil-sis

Eftersom jag dör av värmeslag oavsett vad för kläder när det är +20 och fryser vid mindre än +17 så hade jag "standard" uniformen nästan hela sommaren, inkl slips. Kanske en vecka totalt utan slips och någon dag med funktionströjan :D

Ersa

Bara plaggen ingår i företagets kollektion är de godkända att bära. Utöver det kan man ju ha åsikter om huruvida pikétröja och kortbyxor verkligen ska ingå i företagets kollektion, men det är ju en annan debatt. ;)

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 08:29:20 AM
slips varma dagar ;D
kan vara bra att torka sig i pannan med
nej tror inte det
det känns ju nästan lite trafikfarligt att snörpa till syretillförslen en varm sommardag

Konstig syn från en förare på ett företag med beställningstrafik - där om något är väl en snygg uniform inklusive slips a och o?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 09:21:09 AM
Bara plaggen ingår i företagets kollektion är de godkända att bära. Utöver det kan man ju ha åsikter om huruvida pikétröja och kortbyxor verkligen ska ingå i företagets kollektion, men det är ju en annan debatt. ;)

Ja det ska verkligen ingå i företagets kollektion. Skulle jag sitta i mörka byxor och skjorta och slips på sommaren skulle jag behöva byta kläder varje rast.

Kommer faktiskt ihåg att när jag var yngre tyckte jag synd om chaufförerna som var tvungna att ha byxor på sommaren.
Så jag tror att resenärerna inte bryr sig om chauffören har shorts eller byxor.

Nu ska jag generalisera lite men jag tror att det är dom lite äldre chaufförerna som vill ha det propert. Rätta mig om jag har fel. Ser man också här på sommaren. Dom äldre har byxor året om medans dom yngre byter till shorts på sommaren.

Björn Ax

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:14:03 AM
Konstig syn från en förare på ett företag med beställningstrafik - där om något är väl en snygg uniform inklusive slips a och o?

Varför är det så?? Jag kan ju bara prata för mig själv men skulle jag åka med en beställningsbuss där föraren inte hade slips och satt i shorts så skulle jag inte bry mig ett dugg. Bara den personen körde bra.

michael k

ulf man kör inte med slipsen
själv förknippar jag slips med bankdirrar och politiker samt andra brottslingar

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Ax skrivet 09 februari 2010, 10:17:47 AM
Varför är det så?? Jag kan ju bara prata för mig själv men skulle jag åka med en beställningsbuss där föraren inte hade slips och satt i shorts så skulle jag inte bry mig ett dugg. Bara den personen körde bra.

Varför?
Därför att föraren på en beställningsbuss måste se representabel ut för sitt företag, och det kan du kanske göra utan slips, men absolut inte i shorts.

Se skillnaden här tex: Lite tillspetsat kan man säga att de som åker kollektivtrafik "måste" göra det, medan de som åker beställning själva har "valt" att göra det.

Med det menar jag att konkurrensen är stor mellan beställningsföretagen, och därför har man en hög nivå allmänt på service och förare som står en bra bit över kollektivtrafikens.
De som väljer att åka med ett visst företag, gäller det ju att få tillbaka nästa gång när de skall ut och åka. det finns ju inget anslag från stat eller kommun etc som beställningstrafiken får, utan det sker ju helt på komersiella grunder - lite vinna eller försvinna.

Och jag är övertygad om att du skulle reagera negativt om buss och/eller förare såg ut lite si o så när du skulle ut och åka en sådan resa - du skulle nog välja ett annat företag för din grupp eller tror du inte det?

Det kan tyckas petigt kanske - men en korrekt klädsel på föraren är ju en del i en helt annan servicenivå som beställningstrafiken måste ha.

(men å andra sidan skulle jag aldrig nånsin kunna tänka mig att ha shorts i en uniform - man kanske skulle tänka på inte bara sig själv, utan det/de man representerar?)

Ulf Rådeström

Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 10:25:21 AM
ulf man kör inte med slipsen
själv förknippar jag slips med bankdirrar och politiker samt andra brottslingar

hmm...vad ska man svara på det? Okunnighet och dåligt respekt för sitt företag eller arbete?
Det är oerhört förvånande att sådanan uppfattningar kommer från en förare på ett företag som kör beställningstrafik - jag antar att Sohlbergs har krav dom med?

Ulf Rådeström

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 februari 2010, 10:32:16 AM
På de flesta håll anses det som en självklarhet att företagets representant utåt skall vara välklädd inkl slips, det är klart att kör du ett fotbollslag ungdomar är det ingen som reagerar om du kommer i mjukisbyxor o t-shirt men kör man företagsresor, styrelser, myndigheter och utländska kunder kan man ofta påräkna en reaktion på att föraren var hafsigt klädd och detta påverkar relationen mellan kund och bussföretag negativt

Helt rätt...jag kör tex kunder från Japan en del, och de skulle reagera oerhört negativt om jag kom och såg ut lite hipp som happ o inte så noga.
Shorts och utan slips skulle påtalas omedelbart, och en icke korrekt klädsel skulle direkt slå mot bussföretaget mycket negativt.